Αρχική » » Πληρώσαμε τα νέα υποβρύχια 50% παραπάνω από τους Τούρκους

Πληρώσαμε τα νέα υποβρύχια 50% παραπάνω από τους Τούρκους

 Η Άγκυρα τα πήρε στη μισή τιμή, εμείς το ξέραμε, αλλά ο υπουργός Άμυνας προτίμησε να μη διαρρεύσει το παραμικρό στην κοινή γνώμη, προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις

 500 εκατ. ευρώ πλήρωσε η Ελλάδα στους Γερμανούς κάθε υποβρύχιο τύπου 214

 333 εκατ. ευρώ αντίστοιχα η Τουρκία το κάθε υποβρύχιο του ίδιου τύπου
Η Τουρκία προσφάτως συμφώνησε με τους Γερμανούς της ThyssenKrupp τη ναυπήγηση έξι υποβρυχίων τύπου 214. Ενώ όμως τα υπό κατασκευή τουρκικά υποβρύχια είναι πανομοιότυπα με τα…
 τέσσερα ελληνικά σκάφη τύπου 214 τα οποία έχουν ήδη χτιστεί με βάση την «αμαρτωλή» σύμβαση του 2000 και ακριβώς ίδια με τα άλλα δύο υποβρύχια «Παπανικολής» που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ παρήγγειλε το 2010, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά.


Η Τουρκία αγόρασε τα ίδια υποβρύχια από τους Γερμανούς σε τιμή 50% χαμηλότερη από το τίμημα που συναίνεσε να πληρώσει ανά υποβρύχιο η Ελλάδα...Προφανώς αντιλαμβανόμενος ότι η επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει στην αγορά των υποβρυχίων με «καπέλο» 50% θα προκαλούσε χιονοστιβάδα αντιδράσεων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος έδωσε οδηγίες στη στρατιωτική ηγεσία για χειρισμό του θέματος με λεπτότητα και επικαλέστηκε το απόρρητο, προκειμένου να μη διαρρεύσει το παραμικρό στην κοινή γνώμη.


Για τη ναυπήγηση των έξι υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», η τουρκική κυβέρνηση συμφώνησε να καταβάλει στη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems συνολικά 2 δισ. ευρώ, δηλαδή η Άγκυρα αγοράζει το κάθε σκάφος σε τιμή λίγο μεγαλύτερη από 333 εκατ. ευρώ. Τα ίδια ακριβώς υποβρύχια έχει αγοράσει και η ελληνική πλευρά. Το 2000 υπέγραψε τη σύμβαση «Αρχιμήδης» για τη ναυπήγηση τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, με κόστος 2 δισ. ευρώ (με τις αναπροσαρμογές), δηλαδή περίπου 500 εκατ. ευρώ το κάθε σκάφος, Ή αλλιώς 167 εκατ. ευρώ «καπέλο» για κάθε υποβρύχιο σε σχέση με την τιμή που προσέφεραν οι Γερμανοί στους Τούρκους.


Το 2010 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποδέχτηκε να ξεκινήσει σταδιακά η παράδοση των τεσσάρων υποβρυχίων τα οποία στο παρελθόν είχαν σοβαρές αποκλίσεις από τις συμφωνημένες προδιαγραφές - προβλήματα πλοϊμότητας και ευστάθειας.

Παράλληλα, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας μετέτρεψε παλαιότερη σύμβαση εκσυγχρονισμού δύο εκ των υποβρυχίων τύπου 209 που έχει σήμερα στον στόλο του το Πολεμικό Ναυτικό σε νέο συμβόλαιο ναυπήγησης ακόμη δύο υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής».

Η απόφαση αυτή συμβασιοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2010. Τότε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας συμφώνησε να αγοράσει δύο νέα υποβρύχια τύπου 214, πανομοιότυπα με τα υπό ναυπήγηση τουρκικά σκάφη, στην τιμή του 1 δισ. ευρώ, δηλαδή συναίνεσε να εκταμιευτούν 500 εκατ. ευρώ για κάθε καινούριο σκάφοςΜε απλά λόγια, η Ελλάδα αγοράζει τα ίδια γερμανικά υποβρύχια που χτίζουν και οι Τούρκοι με τίμημα 50% μεγαλύτερο.

Τον Μάρτιο του 2010, προτού ακόμη υπογραφεί η συμφωνία-πλαίσιο με τους Γερμανούς και τους Άραβες, αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού προειδοποίησαν επισήμως τον υπουργό Άμυνας ότι η Τουρκία προχώρησε στην προμήθεια των ίδιων υποβρυχίων τύπου 214 σε τιμή 50% μικρότερη από τη δήθεν προνομιακή που προσέφερε η Thyssen στην Ελλάδα. Η «καταγγελία» έγινε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης τουΣυμβουλίου Άμυνας στις 11 Μαρτίου του 2010. Αυτή η επισήμανση λαμβάνει ιδιαίτερη σημασία. Διότι την περίοδο εκείνη ο υπουργός Άμυνας και η κυβέρνηση απέκρουαν τις επικρίσεις που δέχονταν με το επιχείρημα ότι η αρχική συμφωνία-πλαίσιο δεν είναι δεσμευτική και επιχειρούσαν να καθησυχάσουν την κοινή γνώμη ότι έως την υπογραφή της τελικής σύμβασης θα γίνονταν βελτιώσεις με τέτοιον τρόπο ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον. Η υπογραφή της τελικής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, των Γερμανών της ThyssenKrupp και των Αράβων -βασικών μετόχων πλέον- των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έγινε τον Οκτώβριο του 2010. Η ελληνική κυβέρνηση με τις υπογραφές των υπουργών Άμυνας και Οικονομικών παρήγγειλε δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 έναντι τιμήματος 1 δισ. ευρώ. Και όπως επισημαίνει με κάθε ευκαιρία ο κ. Βενιζέλος, «η αναθεωρημένη και ισχύουσα πλέον σύμβαση για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού συνήφθη με τον νόμο 3885/2010»Άρα η σύμβαση έχει επικυρωθεί από την πλειοψηφία της Βουλής και έχει ισχύ νόμου, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό σε ενδεχόμενη διερεύνηση πολιτικών ευθυνών.

Το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτει σήμερα ότι στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Άμυνας (ΣΑΜ) στις 11 Μαρτίου του 2010 ανώτερος αξιωματικός είχε προειδοποιήσει τα μέλη της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του Πενταγώνου ότι η Ελλάδα αγοράζει τα υποβρύχια σε πολύ υψηλότερη τιμή συγκριτικά με αυτή που πέτυχαν οι Τούρκοι.

Υπό την προεδρία του κ. Βενιζέλου, τα μέλη του ΣΑΜ (δηλαδή ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας κ. Πάνος Μπεγλίτης, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, οι αρχηγοί του Στρατού, του Ναυτικού, της Αεροπορίας και ο τότε γενικός διευθυντής Εξοπλισμών κ. Ευάγγελος Βασιλάκος) καλούνταν να εγκρίνουν τη συμφωνία-πλαίσιο (framework agreement) με τη γερμανική ThyssenKrupp για την παραλαβή τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar και την κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», αντί του εκσυγχρονισμού ισάριθμων παλαιότερων σκαφών.

Με «σκληρές διαπραγματεύσεις» τελικά πληρώσαμε 1 δισ. ευρώ 

 Ερωτήματα για την υπογραφή της σύμβασης με τους Γερμανούς, ενώ γνωρίζαμε ότι οι Τούρκοι πήραν τα υποβρύχια μισοτιμής 
 Την ίδια ώρα το γερμανικό περιοδικό «Spiegel» αποκαλύπτει ότι δόθηκαν μίζες 55 εκατ. ευρώ για τα τέσσερα πρώτα υποβρύχια

Ενώ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας προανήγγειλε «σκληρές διαπραγματεύσεις» προκειμένου να βελτιωθούν οι όροι της συμφωνίας, στην τελική σύμβαση με τους Γερμανούς και τους Άραβες η τιμή των δυο υποβρυχίων παρέμεινε στο 1 δισ. ευρώ.

Και μπορεί το υπουργείο Άμυνας να επιχειρηματολογεί ότι η τιμή των 500 εκατ. ευρώ ανά υποβρύχιο είναι σταθερή και μη αναπροσαρμοζόμενη, ακόμη όμως κι αν το τίμημα που θα καταβάλει η Τουρκία αναπροσαρμοστεί, η Άγκυρα και πάλι αγοράζει τα υποβρύχια σε ασύγκριτα καλύτερη τιμή απ' ό,τι η Ελλάδα.

Με μια μέση ετήσια αύξηση τιμών 2% στην πενταετία, η τιμή των τουρκικών υποβρυχίων θα αυξηθεί κατά 10%, δηλαδή η τιμή κάθε σκάφους θα διαμορφωθεί στα 366 εκατ. ευρώ. Ακόμη κι αν οι Γερμανοί παραδώσουν στο τουρκικό Ναυτικό τα έξι σκάφη μία δεκαετία μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης (άρα ο αρχικός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί με αύξηση 20%), το τίμημα για κάθε τουρκικό υποβρύχιο θα προσεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ, δηλαδή 100 εκατ. φθηνότερα από την τιμή που αγοράζει η Ελλάδα τα ίδια υποβρύχια. Δημιουργεί πολύ σοβαρά ερωτήματα η ευκολία με την οποία ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος προσπέρασε το γεγονός πως οι Τούρκοι αγοράζουν το ίδιο ακριβώς υποβρύχιο μισοτιμής.

Προκαλεί εντύπωση η παράλειψη της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να επιβάλει μια ρήτρα που έχει μπει σε άλλες μεγάλες συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Μια πρόβλεψη η οποία αναφέρει ότι, αν η κατασκευάστρια εταιρεία προσφέρει σε άλλη χώρα καλύτερους όρους, η ελληνική κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα να απαιτήσει τους ίδιους όρους, δηλαδή να επιτύχει τη μείωση των τιμών με βάση την επωφελέστερη συμφωνία αγοράς του συγκεκριμένου όπλου.

Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη ρήτρα στο παρελθόν έχει ενεργοποιηθεί τουλάχιστον μία φορά. Στην περίπτωση των δύο νέων γερμανικών υποβρυχίων που η κυβέρνηση παρήγγειλε τελικά τον Οκτώβριο του 2010, κανείς από τους υπουργούς που διαπραγματεύτηκαν με τους Γερμανούς και τους Άραβες δεν έπραξε το παραμικρό προκειμένου να κατεβάσει την τιμή παραγγελίας των δύο νέων σκαφών, τουλάχιστον στα επίπεδα του συμβολαίου που πέτυχαν οι Τούρκοι. Πραγματική έκπληξη θα αισθανθεί όποιος διαβάσει την παρέμβαση που έκανε στην ίδια σύσκεψη ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, αντιστράτηγος Φραγκούλης Φράγκος, ο οποίος εμφανίστηκε να απολογείται και να δικαιολογεί το «καπέλο» του 50% ή των 333 εκατ. ευρώ για τα δύο υποβρύχια. Αφήνοντας κατά μέρος τον σχολιασμό της ουσίας των απόψεων του αντιστράτηγου Φράγκου όσον αφορά στα... δεινά που προκαλούν οι απεργίες και οι στάσεις εργασίας και την ανταγωνιστικότητα των Τούρκων ναυτεργατών -στους μισθούς των οποίων επιχειρείται να συμπιεστούν οι αποδοχές και των Ελλήνων εργατών-, έχει πραγματικά αξία η προσπάθεια και η προθυμία του αρχηγού ΓΕΣ να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Ίσως έχει τη δική του σημασία το γεγονός ότι ο αντιστράτηγος Φράγκος χαρακτήρισε «αρίστη» την επιλογή του κ. Βενιζέλου, δεδομένου ότι δεν έχει κρύψει τη φιλοδοξία του να ανελιχθεί στη θέση του αρχηγού ΓΕΕΘΑ.

Μετά την αποκάλυψη του γερμανικού περιοδικού «Der Spiegel» ότι για την αρχική πώληση των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 στην Ελλάδα το έτος 2000 οι κατασκευάστριες εταιρείες έδωσαν 55 εκατ. ευρώ για μίζες, η ελληνική κυβέρνηση είναι εκτεθειμένη. Διότι προχώρησε στην υπογραφή τελικής σύμβασης για αγορά δύο ακόμη υποβρυχίων με όρους που μόνο προνομιακοί δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Και τώρα ο κ. Βενιζέλος επιχειρεί να δικαιολογήσει όλους τους χειρισμούς του από τον νόμο 3885/2010, με τον οποίο η Βουλή εκλήθη να επικυρώσει τη συμφωνία που ο ίδιος συνομολόγησε με τους Γερμανούς.

ΟΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ - ΣΤΡΑΤΗΓΩΝ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΜΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ

 Το «ΘΕΜΑ» έχει στην κατοχή του τα πλήρη πρακτικά της συνεδρίασης, αλλά δεν δημοσιεύει τα αποσπάσματα που αφορούν σε θέματα Εθνικής Ασφαλείας
 ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: «Επισημαίνω τον απόρρητο χαρακτήρα της συζήτησης αυτής και την ανάγκη αυτή η ανταλλαγή πληροφοριών με τους Γερμανούς για το κόστος των τουρκικών υποβρυχίων να μη διεξαχθεί δημοσίως» 

Οι διάλογοι στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Άμυνας στις 11 Μαρτίου του 2010 είναι αποκαλυπτικοί και παρατίθενται όπως αποτυπώνονται στα επίσημα πρακτικά. Τονίζεται πως το «ΘΕΜΑ» έχει παραλείψει τα αποσπάσματα των πρακτικών που αφορούν σε θέματα εθνικής ασφάλειας:

Αξιωματικός: Κύριε υπουργέ, θα ήθελα απλά να ρωτήσω αν έγινε κάποια σύγκριση με τις τιμές που πούλησαν στους Τούρκους. Γιατί και από τα μέσα ενημέρωσης και από το Α2 του ΓΕΝ έχουμε πάρει την πληροφορία ότι το κόστος για έξι υποβρύχια ήταν 2 δισ. ευρώ. Που σημαίνει πολύ χαμηλότερη τιμή από αυτή στην οποία αγοράζουμε εμείς τώρα.

Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Δεν ετέθη το θέμα αυτό, γιατί δεν μου το είχατε θέσει. Τώρα που μου το θέτετε, μου το είπε νωρίτερα και ο κ. Βασιλάκος, θα το θέσω στους Γερμανούς, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να λάβουμε μια ελέγξιμη απάντηση. Διότι κάθε σύμβαση έχει τις ιδιομορφίες της, όρους ναυπήγησης, λεπτομερή τεχνικά χαρακτηριστικά, εξοπλισμούς, χρονοδιαγράμματα και βεβαίως εξαρτάται αν μιλάμε για τιμές με προσαρμογές ή τιμές χωρίς προσαρμογές. Θα ζητήσω όμως από τη γερμανική πλευρά να μας δώσει όλες τις αναγκαίες εξηγήσεις, διότι πρέπει να έχουμε και την καλύτερη τιμή από κάθε άποψη.

Ευάγγελος Βασιλάκος (τέως γενικός διευθυντής Εξοπλισμών): Αν μου επιτρέπετε μια προσθήκη στην απάντησή σας, κάτι το οποίο έχετε επισημάνει από την αρχή της παρουσίασής σας εδώ, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη σε αυτό το πλαίσιο και πολιτικές παράμετροι. Δεν είναι τόσο απλό το ότι -νομίζω ότι μπορώ να το πω ευθέως εδώ- οι Γερμανοί πούλησαν τα ίδια υποβρύχια που πούλησαν στην Ελλάδα και στους Τούρκους. Αυτό, πέρα από το επιχειρησιακό κομμάτι, δηλαδή ότι μια εταιρεία πουλάει τα ίδια οπλικά συστήματα και στην Ελλάδα και στην Τουρκία, προφανέστατα έχει και μια πολιτική διάσταση.

Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Η αλήθεια είναι ότι, υπό την έννοια αυτή, θα μας ξένιζε και η απόκτηση αεροσκαφών τύπου F16 από την Τουρκία.

Ευάγγελος Βασιλάκος: Είναι λίγο διαφορετική η πολιτική στάση των ΗΠΑ στην περιοχή, απ' ό,τι είναι της γερμανικής πλευράς. Βεβαίως είναι ιδιωτική εταιρεία, αλλά για παράδειγμα, κύριε υπουργέ, τα άρματα Leopard πολύ δύσκολα -κατά την άποψή μου- θα τα πουλήσει η εταιρεία στους Τούρκους, αυτά που πούλησε σε εμάς, και εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι δεν θα το πράξουν ποτέ.

Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Δεν θα το πράξουν οι πωλητές ή οι αγοραστές;



Ευάγγελος Βασιλάκος: Οι πωλητές. Έχει σημασία να δημιουργείται μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον προμηθευτή και στον αγοραστή, που στη δική μας περίπτωση είναι οι Ένοπλες Δυνάμεις.


Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτά θα έπρεπε να έχουν συζητηθεί πριν την υπογραφή των αρχικών συμβάσεων, διότι αυτού του είδους οι όροι πρέπει με κάποιο τρόπο, έστω και λανθάνοντα, να διασφαλίζονται την κρίσιμη στιγμή και όχι να βρισκόμαστε στη δυσκολία στην οποία βρισκόμαστε τώρα αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του υπουργείου με τις συμβάσεις καταγγελμένες, τα ΕΝΑΕ στα όρια της πτώχευσης το Δημόσιο να έχει καταβάλει πλέον των 2 δισ. ευρώ και να μην έχει στα χέρια του τίποτα, με το υποβρύχιο «Παπανικολής» εγκαταλελειμμένο στο Κίελο, με τρία ολοκαίνουρια υποβρύχια τύπου 214 εν αδρανεία στις δεξαμενές του Σκαραμαγκά, με το υποβρύχιο «Ωκεανός» χωρίς δοκιμές και με το πρόγραμμα στον αέρα, γιατί αυτή είναι η ουσία. Αυτή την κατάσταση ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε με τον επωφελέστερο τρόπο για το Πολεμικό Ναυτικό και για το Δημόσιο.


Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας: Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα που αφορά ασφαλώς στην εθνική άμυνα της χώρας, τα συμφέροντα του Π.Ν., αλλά και τα γενικότερα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας και του μέλλοντος του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα στη χώρα μας. Είναι γεγονός, και το βιώσαμε μετά τις εκλογές, ότι κληθήκαμε να διαχειριστούμε τετελεσμένα και σωρευμένα προβλήματα πάρα πολλών χρόνων, να διαχειριστούμε πράξεις παραλείψεις συμβατικά κενά, σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη για την ελληνική οικονομία. Πιστεύω ότι η πολιτική προσέγγιση που επιχειρήσαμε ευθύς εξαρχής αλλά και το διαπραγματευτικό αποτέλεσμα, ανταποκρίνεται απολύτως πρώτον στα συμφέροντα της χώρας, στο δημόσιο συμφέρον δηλαδή, ουσιαστικά στα συμφέροντα του Π.Ν. και τα συμφέροντα της εθνικής άμυνας της χώρας. Στις δεδομένες δε συνθήκες, ανταποκρίνονται πλήρως και στα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας με δεδομένα τα στοιχεία στα οποία αναφερθήκατε. Θα ήθελα από την πλευρά μου να θέσω ένα ζήτημα, το ζήτημα της τελικής τιμής των νέων υποβρυχίων τύπου 214, αν βεβαίως αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης, και μάλιστα σκληρής διαπραγμάτευσης, στην πορεία, αν μάλιστα αυτή η συμβατική τιμή είναι «με το κλειδί στο χέρι», δηλαδή περιλαμβάνει και όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που ενσωματώνονται σε αυτού του τύπου υποβρύχια τύπου 214 ή είναι ξέχωρα. Απευθύνομαι περισσότερο προς τον αρχηγό ΓΕΝ, αν σε αυτή την τιμή την οποία διά της διαίρεσης βγάλατε, κύριε αρχηγέ, ενσωματώνονται πάνω και όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που χρειάζεται ένα σύγχρονο υποβρύχιο τύπου 214.

Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Αυτό που έχουν πει οι Γερμανοί είναι ότι δίνουμε μια «fix price without escalations». Τώρα αυτή είναι η διατύπωση του «framework agreement», θα έχουμε σκληρές διαπραγματεύσεις εν όψει της κατάρτισης της οριστικής συμφωνίας, η οποία θα εισαχθεί βεβαίως στο ΣΑΜ και στο ΚΥΣΕΑ και στη Βουλή προς κύρωση, όχι απλώς προς διατύπωση γνώμης.

Αναπληρωτής υπουργός Άμυνας: Βεβαίως κατά τις διαπραγματεύσεις θα πρέπει να διευκρινιστεί και το «without escalations», γιατί μπορεί να σημαίνει «without any further surprise» ή «without taking to account the current inflation» - είναι πολλές οι ερμηνείες του «without escalations», θέλει μια εξειδίκευση. Εν πάση περιπτώσει, κύριε υπουργέ, συμφωνώ απολύτως έχετε τη σύμφωνη γνώμη με την εισήγηση που κάνατε και πιστεύω ότι είναι μια κατ' αρχήν κατάληξη συμφέρουσα για το Π.Ν., για την εθνική άμυνα της χώρας και για την εθνική οικονομία.

Αρχηγός ΓΕΣ (αντιστράτηγος Φραγκούλης Φράγκος): Εγώ θα ήθελα να αναφερθώ, κύριε υπουργέ, κυρίως στο ότι βγαίνουμε από ένα αδιέξοδο. Πραγματικά το Π,Ν. είχε ένα σοβαρότατο πρόβλημα. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις εργασιακές συνθήκες αλλά και την παραγωγικότητα που έχουμε στις δύο χώρες, διότι αν εξαιρέσουμε τα ναυπηγεία στο Κίελο, που κατασκεύασαν την πρώτη μονάδα εκεί, στη συνέχεια η συμμετοχή του προσωπικού που εργάζεται στα ναυπηγεία του Γιουρτσούκ είναι τελείως διαφορετική. Οι μηνιαίες αποδοχές τους σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν του πλέον εξειδικευμένου τα 1.000 ευρώ τον μήνα και του κατώτερου τα 200 ευρώ. Επομένως όταν μιλάμε για τιμές πρέπει να λαμβάνουμε και τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας. Δεν υπάρχουν εκεί στάσεις εργασίας, απεργίες, δεν χρονοτριβεί κανείς δεν κάνει λευκή απεργία, δεν δημιουργεί προβλήματα στον εργοδότη και όλα αυτά συντελούν να έχουμε δυσκολία στο να παραλαμβάνουμε στον χρόνο τις παραγωγές. Από αυτά που γνωρίζω, όταν βλέπω το πρόγραμμα του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, το πότε θα μπει η τρόπιδα, πότε το πλοίο θα καταπλεύσει, το πότε το πλοίο θα γίνει επιχειρησιακά αξιοποιήσιμο τηρείται με θρησκευτική ευλάβεια και οι χρόνοι τηρούνται. Σ' εμάς δυστυχώς εδώ, αυτή τη στιγμή, χωρίς να έχει ευθύνη το δικό μας Π.Ν., είμαστε εκτός με πολλά χρόνια απόκλιση και έχω τη βεβαιότητα ότι αυτά τα δύο υποβρύχια ασχέτως του τι ακριβώς θα έχει η τελική διαπραγμάτευση ασφαλώς και θα είναι πιο τέλεια και πιο σύγχρονα από τα προηγούμενα. Ήδη έχουμε δεδομένο ότι ξεπεράστηκαν τεχνικά προβλήματα που υφίσταντο στο πρώτο υποβρύχιο και θα έχουμε και άλλες περισσότερες και ίσως σημαντικότερες βελτιώσεις, πέραν του ότι δεν εκσυγχρονίζουμε -επιτρέψτε μου την έκφραση- «γριές» των 35 ετών για να τις καλλωπίσουμε και με ένα μηδενικό ίσως αποτέλεσμα. Αρίστη η επιλογή του Π.Ν. και η δική σας, κύριε υπουργέ, και νομίζω ότι πρέπει να συνεχίσουμε.

Υπουργός Εθνικής Άμυνας: Ευχαριστώ τον αρχηγό ΓΕΣ γιατί, και λόγω της μακράς εμπειρίας του ως στρατιωτικού ακολούθου και ακολούθου Άμυνας στην Άγκυρα, έχει μια πραγματική εικόνα όχι μόνο των στρατιωτικών αλλά και των βιομηχανικών δεδομένων της γειτονικής μας χώρας. Προφανώς πρέπει να λάβουμε υπόψη τις συνθήκες λειτουργίας της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Τουρκία, το εργατικό κόστος και όλα τα άλλα συμφραζόμενα της τουρκικής οικονομίας. Αυτό προφανώς το είχε κατά νου και ο κ. Βασιλάκος προηγουμένως όταν έθετε το ζήτημα των τιμών. Προφανώς θα πρέπει να μας απαντήσουν οι Γερμανοί ότι πρέπει να δούμε και αυτές τις παραμέτρους του τελικού κόστους. Αυτά θα ζητήσουμε να μας τα διευκρινίσουν με κάποιον τρόπο, κατά πάσα πιθανότητα με μια ειδική επιστολή τους, οι Γερμανοί συνομιλητές μας. Επισημαίνω απλώς τον απόρρητο χαρακτήρα της συζήτησης αυτής και την ανάγκη αυτή η ανταλλαγή πληροφοριών με τους Γερμανούς για το κόστος των τουρκικών υποβρυχίων να μη διεξαχθεί δημοσίως. Γιατί θα πρέπει να υπάρχει μια λεπτότητα χειρισμού του όλου θέματος για λόγους που είναι ευνόητοι.

Επισημαίνεται ότι και οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ, ΓΕΝ και ΓΕΑ συμφώνησαν απολύτως με την εισήγηση του κ. Βενιζέλου.

(ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 13/02/2011 – ΜΑΚΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ)
(Σ.Λ.)


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ 15 ΣΕΠ. 2010

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Photobucket
 
Support : ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Copyright © 2013. ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ Published by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Proudly powered by Blogger