Του Αλεξάνδρου Π. Κωστάρα *
ΑΠΟΤΕΛΕΙ καταστάλαγμα τής κοινής πείρας ότι μία άπό τίς συνήθεις μεθόδους γιά νά πιάσει κάποιος ένα ενοχλητικό ποντικό είναι νά τοϋ βάλει φάκα. Καί γιά νά λειτουργήσει ή φάκα χρειάζεται άπαραιτήτως τυρί πού προσελκύει τόν ποντικό. Εκείνος πού στήνει τήν φάκα γνωρίζει τί κρύβεται πίσω άπό τό τυρί. Ό ποντικός όμως δεν τό γνωρίζει. Βλέπει μόνο τό τυρί. Έτσι εάν άποφασίσει νά πλησιάσει γιά νά άπολαύσει τό άγαπημένο του έδεσμα, μέ τήν πρώτη κιόλας κίνηση θά κλείσει ερμητικά ή πόρτα τής φάκας, χωρίς νά ύπάρχει καμμία ελπίδα εξόδου άπό αύτήν γιά τόν ποντικό. Θά βρίσκεται πιά στήν άπόλυτη εξουσία εκείνου πού τόν εγκλώβισε. Άπό ’κεΐ καί πέρα ή συνέχεια γιά τήν τύχη του ποντικού είναι γνωστή.
«Ποντικός» γιά τούς Σκοπιανούς ή Ελλάδα. Καί μάλιστα ιδιαίτερα ένοχλητικός γιά αύτούς άπό τότε πού «χτίσανε» τό καινούργιο τους «παλάτι» μετά τήν διάλυση τής πρώην Γιουγκοσλαβίας. Καί τί δέν έπαθαν οι άνθρωποι άπό τούτο τόν ζημιάρη «ποντικό»: τούς κατέστρεψε τό έμπόριο μετά τό έμπάργκο πού τούς έπέβαλε στήν χερσαία διακίνηση άπό τά «λημέρια» του τών είσαγόμενων ή έξαγόμενων προϊόντων τους. Τούς «ροκάνισε» όλα τά έγγραφα γιά τήν ένταξή τους στό ΝΑΤΟ ή στήν Εύρωπαϊκή 'Ένωση. «Δέν πάει άλλο» σκέφτηκαν. «Αφού δέν μπορούμε νά πιάσουμε άλλιώς τόν δύσκολο αύτό “ποντικό”, πρέπει νά τοϋ βάλουμε φάκα». Γιά νά τόν φέρουν μάλιστα πιό εύκολα κοντά σέ αύτήν, φρόντισαν νά άφαιρέσουν άπό τά «μποστάνια» τους όλα έκεϊνα τά πράγματα πού τόν φοβίζουν: ταμπέλες άεροδρομίων, πινακίδες δρόμων, άγάλματα καί άλλα.
Κάπως έτσι στήθηκε άπό τούς Σκοπιανούς τό σκηνικό τής διαπραγμάτευσης μέ τήν Ελλάδα. Έκει λοιπόν πού ήσαν άνυποχώρητοι οί Σκοπιανοί στήν άλλαγή τής συνταγματικής τους ονομασίας, άρχισαν ξαφνικά νά συζητούν τήν λύση τής όνοματολογικής διαφοράς στη βάση μιάς σύνθετης ονομασίας μέ γεωγραφικό ή χρονικό προσδιορισμό καί δηλώνουν πρόθυμοι νά άπαλείψουν νά άπαλείψουν άπό τό Σύνταγμά τους τίς περί άλυτρωτισμοΰ διατάξεις του που ενοχλούν την Ελλάδα. Βλέπουμε λοιπόν εδώ πόσο χρήσιμη είναι, ακόμη και στην διπλωματία, η λογική τής «φάκας». Δέν έχει σημασία ποιός έπινόησε τήν «διπλωματία τής φάκας».’Αν δηλ. τήν σκέφτηκαν όψιμα οί ’ίδιοι οί Σκοπιανοί ή άν τούς τήν ύπέδειξαν οί μεγάλοι προστάτες τους. Ή ούσία είναι ότι άποφάσισαν νά τελειώσουν τόν «ποντικό» μέ τήν «φάκα». Φυσικά οί άξιοι κυβερνωντες μας, πού δέν βλέπουν τήν «φάκα», θεωρούν μοναδική εύκαιρία τήν συμβιβαστική επίλυση τής όνοματολογικής διαφοράς μας μέ τούς Σκοπιανούς, ή όποία θά άφαιρέσει, κατατις εκτιμήσεις τους, ενα μεγάλο «άγκάθι» άπό τίς σχέσεις μας μέ τά Σκόπια καί θά διαμορφώσει συνθήκες ειρηνικής συνύπαρξης μέ τούς βόρειους γείτονές μας. Χαρακτηρίζουν μάλιστα «πατριδοκάπηλους» όσους πολεμούν αύτή τήν έθνική στρατηγική. ’Ας δούμε όμως τί άκριβώς βλέπουν οί άντιλέγοντες «πατριδοκάπηλοι» πού δέν τό βλέπουν, δυστυχώς, οί «φωστήρες» στρατηγοί μας.
Θά άρχίσουμε πρώτα άπό τίς έγγυήσεις πού προσφέρουν οί Σκοπιανοί γιά τήν εύόδωση τής διαπραγμάτευσης. 'Υπόσχονται να απαλείψουν από το Σύνταγμα τους τις περί αλυτρωτισμού διατάξεις του. ’Ας ύποθέσουμε, λοιπόν, ότι ή Κυβέρνησή τους έξασφαλίζει τήν άπαιτούμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία γιά τήν άναθεώρηση τοϋ Συντάγματος.
Και ας υποθέσουμε επίσης ότι η Κυβέρνηση των Σκοπιών δεν θα θελήσει να αθετήσει την υπογραφή της και να επαναφέρει τον αλυτρωτισμό με νέα τροποποίηση του Συντάγματος μετά τήν επίτευξη τής σχετικής συμφωνίας μέ τήν Ελλάδα. Αύτό όμως δέν δεσμεύει τήν επόμενη ή τίς επόμενες κυβερνήσεις τών Σκοπιών νά τό πράξουν. Καί έτσι όμως νά μήν έξελιχθει ή ιστορία, ό άλυτρωτισμός τών Σκοπίων θά έπανέλθει εκ τών πραγμάτων, έφ’ όσον άπό τίς σχετικές διατάξεις του Σκόπιανού Συντάγματος θά έχουν τροποποιηθεί μόνον αύτές πού μιλάνε γιά άλυτρωτισμό, όχι όμως καί ή διάταξη πού άναγορεύει τά Σκόπια σέ κοιτίδα τοϋ Μακεδονικού ’Έθνους. Καί τήν άναθεώρηση αύτής τής διάταξης δέν τήν διαπραγματεύονται κάν οί Σκοπιανοί, διότι άλλιώς δέν θά είχε νόημα ή συζήτηση γιά τήν εξεύρεση κοινά άποδεκτής ονομασίας. Εκείνο πού ένδιαφέρει τούς Σκοπιανούς είναι νά μή λείπει άπό τήν σύνθετη ονομασία ό όρος «Μακεδονία» πού άποτελεΐ γιά αύτούς θεμέλιο «λίθο» του «Μακεδονικοϋ ’Έθνους».’Άς θριαμβολογούμε έμεϊς καί άς βγάζουμε περιχαρείς άναμνηστικές φωτογραφίες άπό την κοινή θεμελίωση του «οίκοδομήματος τής Έλληνο-Σκοπιανής φιλίας, ένώ στήν ούσία θά έχουμε συμπράξει στό στήσιμο τής «φάκας» πού θά πιάσει τελικά τόν «ποντικό»: τήν Μακεδονία μας.
Όλες λοιπόν οί σύνθετες ονομασίες πού θά περιέχουν τόν όρο «Μακεδονία» δέν θά είναι τίποτε άλλο παρά τά «πηχάκια» ή οί «κορνίζες» τοϋ «Μακεδονικοΰ Έθνους». Μέ φαρδειά πλατεία τήν ύπογραφή μας: «Διά χειρός Άλέξη». Κάπως έτσι δέν πιστοποιείται ή γνησιότητα όλων τών πινάκων;
’Ας τό δούμε όμως τό πράγμα καί άπό άλλη μεριά, μήπως έτσι μπορέσουν οί κυβερνώντες νά άντιληφθούν τί πάνε νά κάνουν. Κάποιες άπό τίς συζητούμενες σύνθετες ονομασίες μιλάνε γιά «Βόρεια» ή «Νέα» Μακεδονία. Δέν γνωρίζουν όμως οί καλοί έκπρόσωποι της έθνικής μας εύκλειας ότι όλοι οί γεωγραφικοί ή χρονικοί προσδιορισμοί, όπου άναφέρονται στήν 'ιστορία και σε οποίο μέρος του κόσμου εντοπίζονται, καταλαμβάνουν πάντα έθνοφυλετικά ίδιους λαούς; Δέν ύπάρχει καμμία έξαίρεση σέ αύτό. ’Έτσι ή Βόρεια Κορέα μπορεί νά είναι διαφορετικό Κράτος μέ τή Νότια Κορέα, έθνοφυλετικά όμως εΐναι ίδιος λαός. Κάποιος τούς χώρισε καί περιμένουν τήν έπανένωσή τους. Τό ’ίδιο ϊσχυε μέχρι τό 1989 καί γιά τίς δύο Γερμανίες, τήν Ανατολική καί τήν Δυτική. Όπως βέβαια καί γιά τή σχέση τής Νέας μέ τήν Αρχαία Ελλάδα. Μπορεί όμως νά λεχθεί τό ίδιο καί γιά τήν «Βόρεια» ή «Νέα» Μακεδονία στή σχέση της μέ τήν Ελλάδα; Ανήκουν οί 'Έλληνες Μακεδόνες καί οί Σκοπιανοί «Μακεδόνες» έθνοφυλετικά στόν ίδιο λαό; Αντί άλλων τήν άπάντηση τήν δίνει ό πρώην Πρόεδρος τής Δημοκρατίας τών Σκοπίων Κίρο Γκλιγκόρωφ, ό όποιος ύπογραμμίζει τήν σλαβική καταγωγή τών Σκοπιανών, πράγμα πού έπιβεβαιώνεται μεταξύ άλλων καί άπό τήν γλώσσα πού ομιλούν. Έπομένως, έάν τούς άναγνωρίσουμε ώς «Βορειο-Μακεδόνες», θά βεβαιώνουμε ότι άνήκουν καί αύτοί στό ίδιο μέ έμας Μακεδονικό ’Έθνος. Άπλα εκείνοι θα λέγονται «Βόρειοι» καί εμείς «Νότιοι» Μακεδόνες.
Μέ δεδομένο ότι ή «Βόρεια Μακεδονία» θά είναι άναγνωρισμένο άνεξάρτητο κράτος, ένω ή δική μας «Νότια Μακεδονία» άπλή γεωγραφική περιοχή τής 'Ελλάδος, ή άληθινή Μακεδονία θά έκτοπισθεϊ σέ δεύτερο πλάνο. Όλο τό παιχνίδι θά τό κάνει ή «Μακεδονία-Μαϊμού», πού θά τήν έχουμε άναγνωρίσει μέ τήν ύπογραφή μας ώς γνήσια Μακεδονία καί αύτή. Όταν δέ θά έχουν καθιερωθεί οί Σκοπιανοί στή συνείδηση τής παγκόσμιας κοινής γνώμης ώς οί μοναδικοί γνήσιοι έκπρόσωποι τού Μακεδονικού ’Έθνους, τότε νά δεις έκρηξη τοϋ άλυτρωτισμοΰ. Θά ξεσπαθώσουν οί Σκοπιανοί καί θά λένε ότι οί κακοί 'Έλληνες τούς ύποχρέωσαν νά παραιτηθούν άπό τίς άξιώσεις άπελευθέρωσης τών σκλαβωμένων σέ αύτούς άδελφών τους, γιά νά συμφωνήσουν στήν ένταξή τους στό ΝΑΤΟ καί τήν ΕΕ. Τί θά κάνουμε εμείς τότε; Θά πάρουμε πίσω τήν ύπογραφή μας; Θά ζητήσουμε νά βγοΰν τά Σκόπια άπό τούς Διεθνείς ’Οργανισμούς, στούς οποίους μπήκαν μέ τή συναίνεσή μας, διότι μάς παραπλάνησαν; Τά ’ίδια θά έλεγε καί κάθε ποντικός, άν μπορούσε νά μιλήσει: «Μέ βάλανε μέ πονηριά στή φάκα». Ποιός όμως άκούει τούς ποντικούς;
’Ας είμαστε λοιπόν σοβαροί, έάν μάς έχουν μείνει κάποιες έθνικές εύαισθησίες και δεν θέλουμε νά θρηνήσουμε άλλες Χαμένες Πατρίδες. Αύτή τή φορά μέσα στούς κόλπους τής Μητέρας Πατρίδας. Ή Μακεδονία είναι ένα άπό τά πιό ένδοξα, άλλά καί τά πιό βασανισμένα παιδιά τής Ελλάδος. Είναι όχι άπλώς κρίμα άλλά φριχτό έθνικό έγκλημα νά τήν κάνουμε «ποντικό» καί νά τήν άφήσουμε νά μπει στήν «φάκα» τών Σκοπιανών, ή όποία θά φέρει ώς αιώνιο όνειδος γιά μάς τά δακτυλικά μας «άποτυπώματα» στην κατασκευή της.
Θά τό πώ άλλη μία φορά. Είναι έσφαλμένη ή στρατηγική τής διαπραγμάτευσης γιά τήν ονομασία τών Σκοπίων. Εμάς δέν μάς ένδιαφέρει πώς θά ονομάζονται, άλλά πώς δέν μπορούν νά ονομάζονται τά Σκόπια, έφ’ όσον ιδιοποιούνται τήν πολιτιστική μας ταυτότητα. Καί ή πολιτιστική κληρονομιά προστατεύεται διεθνώς, όπως καί ή πνευματική ιδιοκτησία. Έκεΐ πρέπει νά ρίξουμε τό βάρος τής στρατηγικής μας. 'Ας τό βάλουμε καλά στό μυαλό μας γιά νά μή μοιραζόμαστε μέ άλλους τά «χρυσαφικά» μας. Όλος ό κόσμος νά άναγνωρίσει τά Σκόπια ώς «Μακεδονία», έμεις τήν Μακεδονία μας δέν πρόκειται νά τήν χάσουμε ποτέ, έάν δέν τήν πουλήσουμε ή δέν τήν σπρώξουμε στή «φάκα» τών Σκοπιανών.
* 'Ομότιμος Καθηγητής Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Θράκης.
(ΕΣΤΙΑ-05/02/2018)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.