✓ Το εν εξελίξει εξοπλιστικό πρόγραμμα της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας βάζει δύσκολα και στην Ελλάδα.
✓ Η παραλαβή των μαχητικών F-35A Lightning II και αεροσκαφών ανεφοδιασμού δίνει τη δυνατότητα στους γείτονες να καταφέρουν στρατηγικά πλήγματα.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
Η πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση από πλευράς του αρμοδίου τουρκικού υφυπουργείου Εξοπλισμών ότι το 2019 η Πολεμική Αεροπορία της γείτονος θα παραλάβει τα πρώτα δύο μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς, αμερικανικής κατασκευής, τύπου F-35Α Lightning II, ασφαλώς δημιουργεί νέα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, τα οποία οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, όπως είναι η Ελλάδα, πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους. Αυτό γιατί η τουρκική Π.Α., για την ακρίβεια οι «τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις», όπως είναι η επίσημη ονομασία τους, εκτός από την παραλαβή ως το 2019 των πρώτων δύο νέων υπερσύγχρονων... μαχητικών F-35Α, μέχρι τότε θα έχουν ολοκληρώσει την παραλαβή των δικών τους αεροσκαφών-ιπτάμενων ραντάρ, τύπου Boeing Β-737-800 AEW&C, καθώς έχουν ήδη παραλαβει το πρώτο -με πολύ μεγάλη, είναι αλήθεια, καθυστέρηση. Ακόμη, ως το 2019 θα έχουν παραλάβει και τα υπόλοιπα τρία αεροσκάφη του ιδίου τύπου, που θα είναι πλέον πλήρως επιχειρησιακά.
Πριν από λίγες εβδομάδες η Τουρκία παρέλαβε και το πρώτο της αεροσκάφος τακτικών μεταφορών τύπου Airbus Α-400Μ από την ομώνυμη ευρωπαϊκή αερο-κατασκευαστική κοινοπραξία -επίσης με μεγάλη καθυστέρηση-, το οποίο πρόκειται να αντικαταστήσει τα παλαιά δικινητήρια γαλλογερμανικά μεταφορικά αεροσκάφη τύπου C-160 Transall, που ήδη εδώ και δεκαετίες επιχειρούν στη δύναμή της. Παράλληλα με όλα αυτά δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι η τουρκική Αεροπορία διαθέτει ήδη αεροσκάφη-τάνκερ, που επιχειρούν εδώ και χρόνια σε αποστολές εναερίου ανεφοδιασμού και στρατηγικών αεροπορικών μεταφορών δυνάμεων προσωπικού.
ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ. Πρακτικώς αυτό σημαίνει ότι μέχρι το 2019 η τουρκική Αεροπορία θα είναι από μόνη της σε θέση να σχεδιάζει και να υλοποιεί αποστολές για επιτέλεση στρατηγικών πληγμάτων στην ευρύτερη περιοχή, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά δικά της πτητικά μέσα. Δηλαδή θα μπορεί με τα σύγχρονα, πέμπτης γενιάς F-35, αλλά και τον στόλο των F-16 διαφόρων εκδόσεων που ήδη έχει να σχεδιάζει και να προσβάλλει στόχους σε οποιαδήποτε εμβέλεια, αφού με τα αεροσκάφη-τάνκερ της θα μπορεί να τα ανεφοδιάζει στον αέρα. Και όλο αυτό το «πακέτο», όπως λέγεται στην αεροπορική «γλώσσα», θα μπορεί να καθοδηγείται με χειρουργική ακρίβεια από τα ιπτάμενα ραντάρ της. Αυτή η σύνθετη δυνατότητά της, όπως είναι επόμενο, αναβαθμίζει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές της δυνατότητες, αφού -θεωρητικώς πάντα- οποιοδήποτε σημείο της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς της Ελλάδος, θα βρίσκεται εντός της εμβελείας των οπλικών της συστημάτων.
Αναφορικά με το πρόγραμμα αποκτήσεως των πέμπτης γενιάς μαχητικών αεροσκαφών F-35Α, που -ως προανεφέρθη- η Τουρκία το 2019 θα εντάξει τα δύο πρώτα από αυτά στη δύναμή της, το αρχικό συμβόλαιο συμμετοχής της γείτονος στο πρόγραμμα υπογράφτηκε από το πανίσχυρο υφυπουργείο Εξοπλισμών το 1999, όχι στους αρχικούς πέντε «ιδρυτές» -ας τους ονομάσουμε έτσι- του προγράμματος, αλλά σε όσους συμμετέχοντας στην εξέλιξη της έρευνας θα έχουν το προνόμιο να καρπωθούν τα αποτελέσματά της σε προνομιακές τιμές, σε σχέση με τον οποιονδήποτε (μεταγενέστερο) τρίτο αποκτήσει το μαχητικό ως απλή αγορά.
Κάτω λοιπόν από τους όρους αυτούς και έχοντας έτσι, με τη συμμετοχή της στην έρευνα και στην εξέλιξη του αεροσκάφους, το δικαίωμα αγοράς του σε προνομιακή τιμή, η Τουρκία είχε αποφασίσει τότε να προχωρήσει στην απόκτηση 100 μαχητικών F-35Α, με δικαίωμα προαιρέσεως (option) για επιπλέον 20 αεροσκάφη. Τα μετέπειτα σοβαρά προβλήματα του προγράμματος και οι εκπτώσεις από τους χρόνους έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους ανά αεροσκάφος, γεγονός που έχει οδηγήσει την Τουρκία στην απόφαση της μειώσεως του αριθμού των προς απόκτηση μαχητικών, ο οποίος δεν έχει εισέτι επισημοποιηθεί. Διάφορες πηγές και εκτιμήσεις ανεβάζουν τον τελικό αυτόν αριθμό σε περίπου 60-70 μαχητικά, αλλά αυτό θα καταδειχθεί στο μέλλον.
Η ΕΛΛΑΔΑ. Σημειώνουμε ότι τότε, ταυτόχρονα με την Τουρκία, είχε γίνει πρόταση και στην Ελλάδα να συμμετάσχει στο ίδιο πρόγραμμα και με τους ίδιους όρους, κάτι όμως που δεν είχε γίνει αποδεκτό από την τότε κυβέρνηση, κυρίως για οικονομικούς λόγους, αφού το αεροσκάφος είχε κριθεί υπερβολικά ακριβό. Αντ' αυτού είχε προτιμηθεί η «δοκιμασμένη» πρακτική της, διά της μεθόδου της «σαλαμοποιήσεως» αγορών, αποκτήσεως μικρού αριθμού νεότερων εκδόσεων του F-16, καθώς και αριθμού Mirage 2000-5 Μk-2, με ταυτόχρονη αναβάθμιση μικρού αριθμού παλαιότερων Mirage- 2000EGM/BGM, και της αποκτήσεως «οπλών πλεύσεως», δηλαδή των γαλλικής κατασκευής κατευθυνόμενων βλημάτων αέρος-εδάφους (cruise), στρατηγικού πλήγματος, τύπου SCALP-NG, που είναι συμβατά μόνο με τα επίσης γαλλικά αεροσκάφη Mirage 2000-5. Έτσι φτάνουμε στη σημερινή κατάσταση, που αναμένεται -τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο- να «επιδεινωθεί» το 2019 για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Δυο όπλα στη φαρέτρα μας
Πώς αντιμετωπίζει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία την τουρκική ενίσχυση; «Η απειλή είναι αληθινή, υπαρκτή και δεν μπορεί να παραγνωριστεί», μας έλεγε σε ανύποπτο χρόνο κορυφαία πηγή του ΓΕΑ, προς την οποία είχαμε θέσει, μόλις έγινε γνωστή η τουρκική ανακοίνωση για τα F-35Α, το θέμα. «Το γεγονός αυτό όμως έχει και ένα επίσης θεωρητικό "πλεονέκτημα": Το ότι έχουμε ικανό χρόνο για να προετοιμαστούμε και να αντιμετωπίσουμε τη συγκεκριμένη απειλή.
Επειδή λοιπόν για διαφόρους και προφανείς λόγους δεν μπορούμε να αγοράσουμε και εμείς αεροσκάφη, γι΄ αυτό από τώρα έχουμε ήδη ξεκινήσει να αναβαθμίζουμε την εκπαίδευση του προσωπικού μας στον αέρα (κυρίως) και στο έδαφος και να αναπροσαρμόζουμε τις τακτικές μας για την αντιμετώπιση της προαναφερθείσας τουρκικής απειλής. Στο σημείο αυτό έχουμε δύο όπλα στη φαρέτρα μας:
Πρώτον, το Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας, που είναι αρμόδιο για τη μελέτη, σχεδίαση και υλοποίηση όλων των νέων τακτικών για την αντιμετώπιση νέων απειλών.
Δεύτερον, τα σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία τέσσερα ιπτάμενα ραντάρ της 380 Μοίρας ΑΣΕΠΕ τύπου ΕΜΒΡΑΕΡ ΕΜΒ-145Η Erieye, που ήδη έχουν δοκιμαστεί με καταπληκτικά αποτελέσματα στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ στη Λιβύη και βεβαίως καθημερινά στο Αιγαίο. Οι Τούρκοι έχουν παραλάβει μόνο ένα και λογικά, για να είναι πλήρως επιχειρησιακή η μονάδα τους, χρειάζονται 2-3 χρόνια από σήμερα».
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-28/06/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.