Δεν επιστρέφει η βάση του 10, τα πανεπιστήμια θα έχουν λόγο στην επιλογή των εισακτέων τους.
Εκατοντάδες διαφορετικές βάσεις αντικαθιστούν τη βάση του 10 στο νέο εξεταστικό σύστημα που θα εγκαινιάσει η φετινή Α΄ Λυκείου το 2014, η οποία χωρίς να το ξέρει αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις στη … Β΄ Λυκείου την επόμενη κιόλας χρονιά. Τις αποφάσεις θα πάρει η Διακομματική Επιτροπή για την Παιδεία που είχε απενεργοποιηθεί την τελευταία διετία. Αυτό σημαίνει ότι μάλλον μηδενίζονται ακόμη και οι ελάχιστες πιθανότητες να γίνουν πριν από τα Χριστούγεννα οι οριστικές ανακοινώσεις για το νέο εξεταστικό, όπως διατεινόταν η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επί κυβερνήσεως Παπανδρέου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου της Κυριακής για όσα διημείφθησαν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας μετά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης, το σενάριο του νέου εξεταστικού έχει ακόμη πολλά ανοιχτά κεφάλαια.
Από το μηδέν
Η επεξεργασία του έχει μεν προχωρήσει από το σημείο μηδέν στο οποίο βρισκόταν τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά απέχει ακόμη πολύ από το στάδιο της ολοκληρωμένης πρότασης.
Το επιτελείο πολιτικών στελεχών και συμβούλων, που κατά καιρούς συσκέπτεται για το νέο σύστημα πρόσβασης, έχει συμφωνήσει σε βασικές κατευθυντήριες γραμμές, σκαλώνει όμως στην πρακτική εφαρμογή τους.
Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε αρμόδια πηγή σε συνομιλία της με τον «ΤτΚ», «κάποιοι εμφανίζονται να ξέρουν τις απαντήσεις, αλλά κολλάνε όταν τους αλλάζουν τις... ερωτήσεις». Στο πεδίο αναφοράς του παραπάνω σχολίου εμπίπτουν διάφορες - από εξωπραγματικές έως «παρανοϊκές» - προτάσεις που διοχετεύονται κατά διαστήματα στον Τύπο από τους εμπνευστές τους εξοργίζοντας τους ενδιαφερομένους, όπως αυτή που ήθελε τους μαθητές της Γ' Λυκείου του 2014 να δίνουν την ίδια ημέρα για κάθε μάθημα ενδοσχολικές και, έπειτα από ένα διάλειμμα μερικών ωρών, πανελλαδικές εξετάσεις...
Αναλυτικά και με βάση τα συμπεράσματα των συσκέψεων στο υπουργείο Παιδείας, η πρόταση για το νέο εξεταστικό σύστημα έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
• Η βάση του 10 δεν επιστρέφει. Καθιερώνονται, όμως, διαφορετικές βάσεις από κάθε Τμήμα ή κάθε κατηγορία ομοειδών Τμημάτων, τα οποία θα έχουν την ευ-χέρεια να ορίζουν είτε κατώτατη βαθμολογία στο βασικό μάθημα (πχ τα Τμήματα Φιλολογίας ορίζουν κατώτατη βαθμολογία στα Αρχαία Ελληνικά το 15), είτε κατώτατο σύνολο μορίων (πχ τα Τμήματα Μαθηματικών ορίζουν κατώτατο σύνολο μορίων τα 15.000 μόρια).
Με αυτό τον τρόπο τα ΑΕΙ θα έχουν λόγο στην επιλογή των εισακτέων τους. Επίσης, ο αριθμός των θέσεων δεν θα είναι υποχρεωτικό να εξαντλείται, εφόσον θα καλύπτονται τόσες θέσεις όσοι θα είναι κάθε φορά οι υποψήφιοι που θα πληρούν τα κριτήρια εισαγωγής των Τμημάτων. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η Ιατρική της Αθήνας να διαθέσει 150 θέσεις το 2014, απαιτώντας κατώτατο βαθμό στη Βιολογία το 18, αλλά να καλυφθούν οι 130, διότι δεν θα υπάρξουν ενδεχομένως περισσότερα Ι8άρια στο συγκεκριμένο μάθημα.
Πιέσεις και αντιδράσεις
Τα ΑΕΙ πιέζουν να έχουν καθοριστικό λόγο και για τον αριθμό των θέσεων με τον οποίο οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας εξακολουθούν να κάνουν πολιτική διαχείριση, αδιαφορώντας για την ασφυκτική συμπίεση των οικονομικών των Ιδρυμάτων, θεωρείται, λοιπόν, πιθανό κάποια ΑΕΙ να αντιδράσουν στην υπερφόρτωσή τους εκτοξεύοντας τις βαθμολογικές απαιτήσεις τους για να μειώσουν εκ των πραγμάτων τον αριθμό εισακτέων τους.
• Συζητείται πολύ σοβαρά πρόταση για διπλές Πανελλαδικές στη Β' και Γ' Λυκείου, όπως προέβλεπε η αρχική εκδοχή τόσο του συστήματος Αρσένη από το 1999 έως και το 2005, όταν η Μ Γιαννάκου κατήργησε τις πανελλαδικές της Β' τάξης, όσο και η αρχική εκδοχή του συστήματος των Δεσμών τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του'80.
Κανείς από το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας - παρά τα περί του αντιθέτου λεχθέντα τον περασμένο Μάρτιο, όταν έγιναν οι πρώτες ανακοινώσεις - δεν σκέπτεται σοβαρά να εμπλέξει την πρόσβαση με τη σχολική επίδοση στην Α' και Β' Λυκείου, όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα (από τον «υποκειμενικό» προφορικό βαθμό του καθηγητή και τις ενδοσχολικές εξετάσεις), θέλουν, όμως, να εμφανίσουν ένα σύστημα που δεν θα βασίζεται σε μία άπαξ εξέταση στο τέλος της Γ Λυκείου.
Το κόστος
Ελλείψει δικλίδων ασφαλείας που θα επέτρεπαν τη συμμετοχή της σχολικής επίδοσης στα μόρια πρόσβασης, ξαναγυρίζουν στην «ασφάλεια» των διπλών πανελλαδικών. Κι εκεί που νομίζουν ότι έλυσαν το πρόβλημα της άπαξ εξέτασης πετάγεται κάποιος και αλλάζει την ερώτηση: θα μπορεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας σε δύο χρόνια να σηκώσει το κόστος των διπλών πανελλαδικών;
Η συζήτηση για το συνυπολογισμό της επίδοσης της Α' Λυκείου, ενδεχόμενο που είχε αφήσει ανοιχτό η κ. Α. Διαμαντοπούλου με δηλώσεις της τον περασμένο Μάρτιο, έχει εκ των πραγμάτων κλείσει, καθώς παρήλθε ο κρίσιμος χρόνος για την έγκαιρη ενημέρωση των μαθητών. Εξακολουθεί όμως να αποτελεί κατευθυντήρια γραμμή του υπουργικού επιτελείου η διεύρυνση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων χωρίς επί του παρόντος να έχει μορφοποιηθεί πώς ακριβώς θα υλοποιηθεί η σχετική πρόταση.
Στο τραπέζι ξανά όλα τα δεδομένα
ΜΕΧΡΙ προχθές το εξεταστικό σύστημα, όπως και η ανώτατη εκπαίδευση, ήταν περίπου «ορφανές» αρμοδιότητες μετά την απομάκρυνση του κ. Γ. Πανάρετου που τις κρατούσε στο χαρτοφυλάκιό του. Στο πλαίσιο της ανακατανομής των αρμοδιοτήτων στο υπουργείο Παιδείας, έπειτα από την έλευση του νέου αναπληρωτή υπουργού Κώστα Αρβανιτόπουλου, το εξεταστικό αποτελεί πλέον συναρμοδιότητα του καθηγητή και στενού συνεργάτη του προέδρου της Ν.Δ. και της υφυπουργού κ. Ε. Χριστοφιλοπούλου. Τόσο η εμπλοκή του κ.Αρβανιτόπουλου όσο και η μετακύλιση των τελικών αποφάσεων σε διαδικασίες διακομματικής διαβούλευσης αναμένεται ότι θα ξαναβάλουν στο τραπέζι πολλά από όσα παρουσιάστηκαν ως δεδομένα το προηγούμενο διάστημα.
ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ
(ΕΦ.ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ-20/11/2011)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.