■ Ανησυχητικές απόρρητες πληροφορίες στο ΓΕΕΘΑ για επιθετικά σχέδια της Άγκυρας.
■ Τα κονδύλια γιο τον αμυντικό προϋπολογισμό μέσα σε τρία χρόνια περικόπηκαν από τα 6,5 δισ. ευρώ στα περίπου 3 δισ. και κάτι...
■ Ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά με τις απόρρητες πληροφορίες που διαθέτει η στρατιωτική ηγεσία για τις προθέσεις και κυρίως για τα σχέδια των Τούρκων.
Οι συνεχείς περικοπές των αμυντικών δαπανών έχουν κατ΄ επανάληψη προβληθεί από τη στήλη αυτή των «Επίκαιρων», υπό την έννοια των συνεπειών τους στον αμυντικό μηχανισμό της χώρας που είναι προφανέστατα δυσμενείς, παρά τις προσπάθειες για μασκάρεμα πίσω από το περίφημο «χωρίς να θίγεται στο αξιόμαχο», που συνοδεύει κάθε νέα περικοπή του αμυντικού προϋπολογισμού....
Χωρίς υπερβολή θα λέγαμε ότι στην ουσία το τεράστιο αυτό πρόβλημα παραμένει άλυτο εκ του γεγονότος ότι ουδείς ασχολείται με αυτό στο επίπεδο που επιβάλλεται και με βάση τις ορθές παραμέτρους και προϋποθέσεις υπό τις οποίες εξετάζονται τέτοια προβλήματα.
Οι θέσεις που έχουν κατά καιρούς αναλυθεί από τη στήλη αυτή είναι γνωστές και συνοψίζονται στα εξής:
α) κάθε χώρα, ακόμη και σε κατάσταση χρεοκοπίας οφείλει να έχει αμυντική πολιτική·
β) οι απειλητικές συνέπειες από τις συνεχείς περικοπές των αμυντικών δαπανών (τεύχος 144,19-25/7/12) και
γ) η εξ αυτών των περικοπών κατάργηση του μοντέλου Άμυνας (αεροπορο-κεντρικό) που ακολουθούσε η χώρα τα τελευταία τριάντα οχτώ χρόνια.
Στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού (157ο, 18-24/10/12) είχε επισημανθεί ότι, μετά την κατάργηση του παραπάνω μοντέλου, ωθείτο πλέον προς κατάργηση και η ίδια η Πολεμική Αεροπορία, δεδομένου ότι, ευρισκόμενη εν αδυναμία να υποστηρίξει την καθορισμένη από το ΚΥΣΕΑ δομή δυνάμεων, εξέταζε τη δυνατότητα μειώσεως της σε βάθος χρόνου μέχρι και κατά 50% περίπου, με βάση τη λογική ότι καλύτερα να έχεις 100-120 αεροπλάνα που θα πετούν όλα και θα είναι πλήρως επιχειρησιακά, παρά 270-290 και να μην πετά παρά μόνο το 40% απ' αυτά.
Μοντέλο Άμυνας
Η θέση αυτή είναι, βέβαια λανθασμένη και ισχύει και για τους άλλους Κλάδους των Ε.Δ που προβαίνουν σε περίπου ανάλογες περικοπές, διότι οδηγεί στο γνωστό λανθασμένο μοντέλο της Άμυνας ανάλογα με τα διατιθέμενα κονδύλια (budget driven defense), αντί στην Άμυνα με βάση την απειλή.
Αυτό που βλέπουμε την περίοδο αυτή σε επίπεδο ΥΠΕΘΑ στρατιωτικής ηγεσίας είναι η προβολή οικονομιών επιπέδου 100-105 εκατ. ευρώ ετησίως, ήτοι 80 εκατ. από το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις μονάδων και 25 εκατ. από την κατάργηση του δυσανάλογου για την Ελλάδα αριθμού των Κέντρων Εκπαιδεύσεως Νεοσυλλέκτων και την υιοθέτηση της κοινής εκπαιδεύσεως των στρατευσίμων όλων των Κλάδων στο ίδιο, ει δυνατόν, κέντρο [Σ.Σ: για να ευλογήσουμε για πρώτη φορά τα γένια μας, και συγγνώμη γι' αυτό, αυτή ήταν μία θέση που είχε προτείνει κατ΄ επανάληψη ο συντάκτης αυτής της στήλης από την περασμένη δεκαετία]. Οπωσδήποτε πρόκειται για ορθές ενέργειες, που προφανώς έγιναν με εισήγηση της στρατιωτικής ηγεσίας και φυσικά έπρεπε να γίνουν, και μάλιστα από καιρό.
Η πραγματική τους σημασία όμως είναι ότι στην ουσία πρόκειται για μια προσπάθεια βελτιστοποιήσεως της εκμεταλλεύσεως των υφιστάμενων κονδυλίων ενός αμυντικού προϋπολογισμού, που μέσα σε τρία χρόνια περικόπηκε από τα 6,5 δισ. ευρώ στα περίπου 3 δισ. και κάτι. Και λέμε «κάτι», γιατί στην ουσία κανείς δεν γνωρίζει, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, το πραγματικό ύψος του αμυντικού προϋπολογισμού τόσο ως ποσοστό και ποσό του γενικού προϋπολογισμού όσο και ως το ποσό που θα διατεθεί τελικώς για την Άμυνα μέχρι το τέλος του 2013. Μια απλή παρατήρηση: Έχουμε περικοπές 3 περίπου δισεκατομμυρίων ευρώ και όφελος 105 εκατ. ευρώ...
Τούτο δε χωρίς να αναφερθούν οι περικοπές στον τομέα των απελπιστικά περιορισμένων εξοπλιστικών δαπανών, ύψους 517 εκατ. ευρώ, και κυρίως οι περαιτέρω περικοπές του αμυντικού προϋπολογισμού που προβλέπονται μετά βεβαιότητος στα αμέσως επόμενα χρόνια. Το θέμα που τίθεται, βέβαια, εδώ είναι ότι με υπόθεση εργασίας πως οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις θα εξορθολογήσουν πλήρως τη λειτουργία τους, ακόμη και άμεσα τι Ένοπλες Δυνάμεις θα διαθέτει η χώρα μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια (Σ.Σ: δεν λέμε σε ορίζοντα πενταετίας για να μην τρομάξουμε κανέναν...) και εάν αυτές ή, μάλλον, ό,τι θα απομείνει απ' αυτές θα είναι σε θέση να εκτελέσουν την αποστολή τους όπως αυτή απορρέει από την Πολιτική Εθνικής Άμυνας που με τη σειρά της προκύπτει από την εκτίμηση της απειλής που θέτει η Τουρκία.
Ενημέρωση πολιτικής ηγεσίας
Αυτό το προφανέστατο πρόβλημα με τη μάλλον ευνόητη κατάληξη (εκ της μη λύσεώς του), είχε τεθεί και πρόσφατα από το συντάκτη αυτής της στήλης με την προ μηνών διατυπωθείσα πρόταση να γίνει επιτέλους μια σοβαρή συζήτηση για την Άμυνα της χώρας σε επίπεδο Βουλής και πρόσφατα (προηγούμενο τεύχος του περιοδικού) μια αντίστοιχη συζήτηση υπό τον πρωθυπουργό, Α. Σαμαρά, σε επίπεδο ΚΥΣΕΑ και με συμμετοχή, πέραν του Α/ΓΕΕΘΑ, όλων των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Ένας λόγος για την πρόταση αυτή είναι η ιστορικώς αποδειχθείσα αδυναμία των εκάστοτε υπουργών Άμυνας να προβούν σε εμπεριστατωμένη ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας για την πραγματική κατάσταση του αμυντικού μηχανισμού της χώρας τόσο σε επίπεδο ΚΥΣΕΑ όσο και σε επίπεδο της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής. Σημ: Μέχρι στιγμής στο τελευταίο αυτό επίπεδο είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε δύο τέτοιες ενημερώσεις στο άμεσο και πρόσφατο παρελθόν, με αποτέλεσμα να γίνει κατανοητή στο γράφοντα η θλιβερή προοπτική για το μέλλον της Άμυνας της χώρας..
Ο κύριος λόγος για την -πριν απ' όλα- προσωπική ενημέρωση του ίδιου του πρωθυπουργού είναι όμως άλλος και προτείνεται να γίνει σε μια νέα βάση. Όχι μόνο με αναφορά στα προβλήματα και στις ελλείψεις που αντιμετωπίζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας και μια γενικόλογη αναφορά στην κατάσταση της άλλης πλευράς αλλά και με βάση τις απόρρητες πληροφορίες που διαθέτει η στρατιωτική ηγεσία για τις προθέσεις και κυρίως τα σχέδια των Τούρκων. Και για τα τελευταία η στρατιωτική ηγεσία διαθέτει -τουλάχιστον από πέρσι, εξ όσων γνωρίζουμε- λεπτομερή στοιχεία που επιβεβαιώνονται από ασκήσεις, συγκεκριμένους εξοπλισμούς, χαρακτηριστικές μετακινήσεις, και αναδιατάξεις μονάδων και κυρίως για το ποιο θέατρο επιχειρήσεων γίνεται αυτός ο σχεδιασμός.
Μια τέτοια πραγματική ενημέρωση μπορεί να γίνει μόνο στο ΥΠΕΘΑ, σε κλειστή σύσκεψη του πρωθυπουργού, του ΥΕΘΑ και των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Και εάν ο πρωθυπουργός δεν αλλάξει πάραυτα άποψη για την αμυντική κατάσταση της χώρας και το επίπεδο της απειλής εγώ θα αλλάξω… υπηκοότητα (φαντάζομαι οι Τούρκοι να μου τη δώσουν εύκολα).
ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΗΛΙΑΔΗ
(π. ΕΠΙΚΑΙΡΑ,25-01/11/12)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.