▲ Το θρίλερ της διαπραγμάτευσης.
▲Η τελευταία τονωτική ένεση ήταν η υπογραφή του προγράμματος επανενεργοποίησης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του Π.Ν.
▲Οι αφόρητες πιέσεις των δανειστών για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία και η παρέμβαση στο παρά πέντε από τον αμερικανικό παράγοντα.
Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒΟΥΝΟΠΟΥΛΟΥ
p.karvounopoulos@realnews.gr
Η νύχτα της περασμένης Τετάρτης προς Πέμπτη είχε πολλή αγωνία στο υπουργείο Οικονομικών. Οι δανειστές πίεζαν αφόρητα να ανακοινωθεί την Παρασκευή η είσοδος της ναυαρχίδας της αμυντικής μας βιομηχανίας στο υπερταμείο! Η τύχη της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας παίχτηκε σε λίγες ώρες! Γλίτωσε το υπερταμείο προσωρινά με αμερικανική βοήθεια, αλλά τίποτα δεν αποκλείει τον ξαφνικό της θάνατο μέχρι το τέλος του χρόνου!
Το θρίλερ ξεκίνησε την Πέμπτη και το βράδυ της ίδιας ημέρας το επιτελείο του Ευκλείδη Τσακαλώτου βρισκόταν σε απόγνωση. Αποφασίστηκε να αξιοποιηθεί ο αμερικανικός παράγοντας ο οποίος έτσι κι αλλιώς κρατά την ΕΑΒ ανοιχτή. Το υποκατασκευαστικό έργο που έχει η ΕΑΒ με την κατασκευή τμημάτων των C-130 είναι αυτό που την κρατά στον αναπνευστήρα.
Το επιχείρημα για να κινητοποιηθούν όσοι θα μπορούσαν να βοηθήσουν από τις ΗΠΑ για την αναβολή, έστω, του ξαφνικού θανάτου ήταν πειστικό: «Αν η ΕΑΒ μπει στο υπερταμείο, θα καταλήξει στους Γερμανούς».
Οι αντιφάσεις
Το παράδοξο με την ΕΑΒ είναι πως όλοι οι πιθανοί σωτήρες της Αμερικανοί και Γερμανοί, δημοσίως λένε ότι δεν τους ενδιαφέρει η εταιρεία. Ταυτόχρονα, όμως καμία πλευρά δεν επιθυμεί να τη δει να καταλήγει στα χέρια της άλλης. Τα οικονομικά της ΕΑΒ δεν την κάνουν ελκυστική για πώληση, γι' αυτό και κανείς δεν έχει προτείνει να την αγοράσει.
Το πρωί της Πέμπτης ενημερώθηκαν ΥΕΘΑ και ΑΝΥΕΘΑ για τις εξελίξεις. Ο Πάνος Καμμένος σε τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχε είπε ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να μπει η ΕΑΒ στο υπερταμείο, δεν θα υπάρχει κυβέρνηση αν γίνει κάτι τέτοιο». Ο Δημήτρης Βίτσας είχε κι αυτός επαφή με παράγοντα των αμερικανικών συμφερόντων. Λίγες ώρες μετά, οι δανειστές έδιναν αναβολή στην «εκτέλεση της ποινής» για την ΕΑΒ. Για πόσο είναι το ερώτημα.
Η πιθανότητα να επανέλθουν είναι πολύ μεγάλη. Και σε αυτό, δυστυχώς βοηθά και η ΕΑΒ, η κατάσταση της οποίας δεν βελτιώθηκε παρά τις τονωτικές ενέσεις που έχει δεχτεί, με τελευταία την υπογραφή του προγράμματος επανενεργοποίησης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του Π.Ν. Ένα συμβόλαιο 500 εκατ. δολαρίων σε εποχή κρίσης. Από αυτά η ΕΑΒ θα πάρει περίπου 82 εκατομμύρια. Παρ' όλα αυτά, τα οικονομικά της δεδομένα είναι απογοητευτικά. Για το 2016 η εταιρεία έχει προϋπολογισμό εσόδων 99 εκατ. ευρώ. Ο Οκτώβριος μπήκε και η ΕΑΒ έχει καταφέρει να μαζέψει στα ταμεία της μόλις 22,5 εκατ. ευρώ. Θεωρείται απίθανο, αν όχι αδύνατο, να πιάσει τον στόχο της. Αν προκύψει έλλειμμα, αυτομάτως περνά στο υπερταμείο. Στη λίστα του οποίου έτσι κι αλλιώς βρίσκεται. Αυτό προκύπτει και από τη σχετική λίστα που συνοδεύει το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU), που είχε υπογράψει ο υπουργός Οικονομικών τον περασμένο Ιούνιο.
Οι δανειστές έχουν από κοντά την ΕΑΒ και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι δεν επέτρεψαν να περάσει η εταιρεία στον χώρο ευθύνης του ΑΝΥΕΘΑ Δ. Βίτσα, αλλά επέμειναν και επέβαλαν να παραμείνει στο υπουργείο Οικονομικών.
Παρά το γεγονός ότι η ΕΑΒ ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με την Πολεμική Αεροπορία και το υποκατασκευαστικό έργο που της έχουν αναθέσει οι Αμερικανοί της Lockheed Martin με την κατασκευή τμημάτων των C-130.
Όλα αυτά έγιναν λίγες ώρες πριν ο ΑΝΥΕΘΑ Δ. Βίτσας αναχωρήσει για τις ΗΠΑ, όπου με αφορμή την παρουσία του σε έκθεση αμυντικού υλικού θα αναζητήσει κάποια λύση στο αδιέξοδο της ΕΑΒ. Η κυβέρνηση δεν θέλει σε καμία περίπτωση να χρεωθεί την απώλεια μιας εταιρείας που, παρά τα μεγάλα οικονομικά της προβλήματα, αποτελεί σύμβολο για την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Ή ό,τι έχει απομείνει από αυτή. Γιατί αν έχουμε φθάσει στο σημείο να συζητάμε για πιθανή είσοδο της ΕΑΒ στο υπερταμείο, θα πρέπει να θεωρούμε ότι τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα βρίσκονται ήδη εντός! Τα ΕΑΣ δεν έχουν καν φορολογική ενημερότητα!
Οι πιέσεις από τους δανειστές για να κλείσουν αμυντικές βιομηχανίες στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει από την εποχή της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Για να μην κλείσουν τα ΕΑΣ, η κυβέρνηση Σαμαρά είχε κλείσει την ΕΡΤ. Τώρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ καλείται να διαχειριστεί ένα σαφώς δυσκολότερο πρόβλημα που λέγεται ΕΑΒ.
(REAL NEWS-02/10/2016)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.