✓ Παρέλαση δοκίμων υπό το βλέμμα του υπουργού Δημήτρη Αβραμόπουλου.
✓ Μέγα θέμα με την επιλογή του προσωπικού και τις παρεκτροπές που σημειώνονται. Πρόσφατα διορίστηκε διδάσκων που κατέχει πτυχίο Κοινωνιολογίας και έκανε διατριβή για τη... μαρξιστική διαπραγμάτευση.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
ep.petrou@gmail.com
Πόσο στρατιωτικά είναι τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα; Ποιοι αποφασίζουν ποιός θα διδάξει τι τους Ευέλπιδες, δοκίμους και Ικάρους; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά δεν είναι ούτε απλές ούτε αυτονόητες. Η στρατιωτική ηγεσία και το υπουργείο Εθνικής Αμύνης ελάχιστη δυνατότητα έχουν να παρεμβαίνουν στην επιλογή του διδακτικού προσωπικού. Κι όμως, οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι αυτές που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τι είδους παιδεία απαιτείται για τη διαμόρφωση ενός νέου αξιωματικού.
Ποιοι, όμως, αποφασίζουν; Και πόση σχέση έχουν με το αντικείμενο; Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι... η πρόσφατη εκλογή καθηγητού της Στρατιωτικής Ιστορίας για τη Σχολή Ευελπίδων. Αν και απαιτείται από τον νόμο το εκλεκτορικό σώμα να αποτελείται από πανεπιστημιακούς σχετικούς με το αντικείμενο, στα βιογραφικά των μελών του θα δούμε στοιχεία τουλάχιστον περίεργα.
Το εμπόριο
Μετείχε ένας καθηγητής της Ιστορικής και θεωρητικής Κοινωνιολογίας με διδακτορική διατριβή με θέμα «Εμπορευματική επικοινωνία. Μελέτη της μαρξιστικής διαπραγμάτευσης της εμπορευματικής σχέσης». Άλλος διδάσκει Ιστορική Δημογραφία, άλλος έχει ως περιοχές ερεύνης τη θρησκεία, τον εθνικισμό και τις σπουδές φύλων και σεξουαλικότητας. Άλλος διδάσκει Αλβανικό Πολιτισμό και Οθωμανική Ιστορία και άλλος Κινηματογράφο και Ιστορία!
Παράλληλα υπάρχουν και σοβαρές διαδικαστικές παραλείψεις. Ο νόμος απαιτεί τα μέλη της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής που κάνει την εκλογή να επιλέγονται διά κληρώσεως από το Μητρώο Αξιολογητών του ιδρύματος, το οποίο πρέπει να είναι εγκαίρως δημοσιοποιημένο και ανηρτημένο στον ιστότοπο της σχολής. Τέτοιο μητρώο δεν ήταν ανηρτημένο μέχρι την ημέρα της εκλογής, ενώ σύμφωνα με την ένσταση που υποβλήθηκε ούτε κλήρωση έγινε. Τα μέλη της επιτροπής «επελέγησαν».
Τα ανωτέρω είναι ελάχιστα ενδεικτικά στοιχεία, βάσει των οποίων έχει ασκηθεί ένσταση κατά της εκλογής. Αν προχωρήσουμε όμως περισσότερο, θα δούμε ότι κάποιος από τους εκλέκτορες είχε καταγγείλει την Ελλάδα για την -ουδέποτε αποδειχθείσα- συμμετοχή «εθελοντών» από τη χώρα μας στη σφαγή των μουσουλμάνων στη Σρεμπρένιτσα!
θα περίμενε κανείς ότι αυτά θα ήσαν αρκετά για τον διοικητή της σχολής ώστε να μην επικυρώσει την εκλογή αφού από τον νόμο έχει αυτό το δικαίωμα. Ακόμη και αν δεν το ασκήσει όμως, ο νόμος προβλέπει σαφώς ότι η στρατιωτική ηγεσία πρέπει να έχει τον τελευταίο λόγο. Σε περίπτωση μη επικυρώσεως της εκλογής ή ενστάσεως, την τελική απόφαση λαμβάνει πενταμελής επιτροπή, τρία από τα μέλη της οποίας είναι στρατιωτικοί. Ειδικότερα, είναι ο α΄ υπαρχηγός του αντίστοιχου κλάδου και δύο ανώτατοι αξιωματικοί επιπέδου υποστρατήγου. Τα άλλα δύο μέλη είναι καθηγητές που ορίζονται από την ακαδημαϊκή συνέλευση της σχολής, αλλά ορίζεται σαφώς ότι εξαιρούνται εκείνοι που συμμετείχαν στο αρχικό όργανο.
Είναι προφανές ότι ο νομοθέτης αναγνωρίζει ότι ο ρόλος των διδασκόντων στην επιλογή δεν πρέπει να είναι ο κυρίαρχος και για τον λόγο αυτό θεσμοθετεί την πλειοψηφία να έχουν οι στρατιωτικοί. Συνεπώς και την ευθύνη για την τελική απόφαση έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις.
Τα ερωτήματα
Από την άλλη πλευρά, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τις σκοπιμότητες που μπορεί να εξυπηρετούνται όταν οι επιλογές σχετικά με μαθήματα, όπως η Στρατιωτική Ιστορία, εξαρτώνται από πρόσωπα που δεν έχουν και πολλή σχέση με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Να σημειωθεί δε ότι ο πλήρης τίτλος του μαθήματος είναι «Στρατιωτική Ιστορία με έμφαση στη διδακτική στρατιωτικών επιχειρήσεων». Δεν πρόκειται, δηλαδή, οι διδασκόμενοι να προετοιμασθούν για μια ακαδημαϊκή ιστορική έρευνα, αλλά πρέπει να διδαχθούν την ιστορία που απαιτείται να γνωρίζει ένας αξιωματικός προκειμένου να κατέχει κατά τρόπο ολοκληρωμένο τη στρατιωτική τέχνη.
Χρειάζονται άμεσες αλλαγές
Το ερώτημα του πώς έφθασαν τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στις επιλογές αυτές πρέπει να απασχολήσει πολύ σοβαρά την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Διότι η συγκεκριμένη περίπτωση δείχνει πολύ χαρακτηριστικά ότι ο έλεγχος της στρατιωτικής παιδείας έχει ξεφύγει από τα αρμόδια χέρια. Και πρέπει να ανακτηθεί πριν να είναι πολύ αργά.
0 γερασμένος αεροπυροσβεστικός στολός, τα συχνά ατυχήματα και οι πυρκαγιές!
ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ που σημειώθηκε την περασμένη Δευτέρα κατά την προσθαλάσσωση πυροσβεστικού αεροπλάνου CL-415 -χωρίς, ευτυχώς, ανθρώπινα θύματα- φέρνει στην επικαιρότητα το ζήτημα της παλαιότητα του αεροπυροσβεστικού στόλου. Ίσως είναι σημειολογικό το γεγονός ότι το ατύχημα συνέβη μόλις μία μέρα πριν από την τελετή ενάρξεως της δασοπυροσβεστικής ετοιμότητας, κατά την οποία ο ίδιος ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας αντιπτέραρχος Ευ. Τουρνάς επιθεώρησε τις πυροσβεστικές μοίρες. Ο αρχηγός, όπως και όλη η ηγεσία της ΠΑ, γνωρίζει καλά ότι το νεότερο από τα αεροπλάνα στα οποία εναποθέτουμε τις ελπίδες για αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών είναι ήδη 15 ετών. Το παλαιότερο διανύει το 40ό έτος της ηλικίας του...
Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα πυροσβεστικά αεροπλάνα από οποιαδήποτε άλλη χώρα του κόσμου. Συνολικά 21 Canadair (13 από τα παλαιότερα CL-215 και οκτώ πλέον σύγχρονα CL-415),τα γνωστά κίτρινα δικινητήρια με τις χαρακτηριστικές κόκκινες γραμμές, και άλλα 21 μικρά μονοκινητήρια PZL, πολωνικής προελεύσεως, που χρησιμοποιούνται για περιπολία και άμεση επέμβαση. Τα μικρά αυτά αεροπλάνα είναι κατ΄ όνομα μόνο πυροσβεστικά. Στην ουσία είναι ψεκαστικά αεροπλάνα, τα οποία αγοράσθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του '80 μόνο και μόνο διότι η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ήθελε να μπαίνει στο μάτι των Αμερικανών με αγορές από χώρες του τότε εχθρικού Συμφώνου της Βαρσοβίας. Με την έκταση των δασικών πυρκαγιών που έχουμε κάθε χρόνο, η διατήρηση τόσων αεροπλάνων όχι μόνο δεν είναι υπερβολική είναι ίσως και ανεπαρκής. Το γεγονός δε ότι παραμένουν ετοιμοπόλεμα παρά τη μεγάλη τους ηλικία αποδεικνύει την υπεράνθρωπη προσπάθεια των ιπταμένων και των μηχανικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αλλά και ο φόρος αίματος που έχει πληρωθεί είναι βαρύτατος. Έντεκα χειριστές έχουν βρει τον θάνατο στα δέκα ατυχήματα που σημειώθηκαν με αεροπλάνα Canadair στα 40 χρόνια που πετούν στους ελληνικούς ουρανούς. Στις 26 Μαΐου 1977, μόλις τρία χρόνια μετά την παραλαβή τους, ένα από τα πρώτα Canadair τα CL-215 συνετρίβη παρασέρνοντας στον θάνατο τους τρεις χειριστές του.
Η καταστροφή
Το δεύτερο καταστράφηκε από φωτιά στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων στις 8 Ιουλίου 1978 και άλλο ένα έπεσε στη θάλασσα δέκα μέρες αργότερα. Ευτυχώς τα πληρώματα διασώθηκαν. Δεν συνέβη το ίδιο στις 9 Μαρτίου 1984, όταν ακόμη ένα CL-215 καταστράφηκε κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας.
Στις 10 Σεπτεμβρίου 1992 ακόμη ένα αεροπλάνο συνετρίβη στην περιοχή του Κιάτου, χωρίς θύματα. Τέσσερις όμως χειριστές σκοτώθηκαν στις 22 Αυγούστου 1993 και στις 15 Ιουλίου 2000, όταν τα αεροπλάνα τους συνετρίβησαν στο Αίγιο και στο Πήλιο. Στις 26 Απριλίου 2006 σημειώθηκε το πρώτο ατύχημα για τα νεότερα και βελτιωμένα Canadair CL-415. Ένα αεροπλάνο του τύπου βυθίσθηκε στον νότιο Ευβοϊκό, ευτυχώς χωρίς θύματα. Στις 6 Ιουλίου του ίδιου χρόνου ένα CL-215 βυθίσθηκε στη θαλάσσια περιοχή Κέας και, τέλος, στις 23 Ιουλίου 2007 ένα επίσης νέο CL-415 κατέπεσε στα Στείρα Ευβοίας, παίρνοντας στον θάνατο τους δύο χειριστές του.
To Canadair που είχε το ατύχημα την περασμένη εβδομάδα περισυνελέγη και θα επισκευασθεί. Αεροπλάνα δεν περισσεύουν. Άλλωστε η ανάγκη για ανανέωση του αεροπυροσβεστικού στόλου είχε επισημανθεί από την Πολεμική Αεροπορία ήδη το 2007, πριν από την κρίση. Οι προτάσεις έγιναν αμέσως μετά τις μεγάλες πυρκαγιές εκείνης της χρονιάς και προέβλεπαν χρονοδιάγραμμα αποσύρσεως των παλαιοτέρων από τα Canadair και σταδιακή αντικατάστασή τους με αεροπλάνα νεοτέρων τύπων. Όμως υποσκελίζονταν από άλλες «προτεραιότητες»...
Πυροσβεστικό αεροπλάνο σε κατάσβεση πυρκαγιάς
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-11/05/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.