Αρχική » , , , » Γέφυρα για το αέριο η Κρήτη

Γέφυρα για το αέριο η Κρήτη


Μέσω της Μεγαλονήσου και από εκεί προς Ευρώπη η μεταφορά των κοιτασμάτων Ισραήλ και Κύπρου. 
Οι προς εξαγωγή ποσότητες στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να διαμορφωθούν σε 16 δισ. κυβικά μέτρα. 

Σχέδιο υποθαλάσσιου αγω­γού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από την ΑΟΖ του Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ελλάδα, με σταθμό πιθανότατα την Κρήτη και από εκεί προς τις άλλες χώρες της Ευρώπης, εξετάζουν από κοινού οι τρεις χώρες. Μάλιστα, αναμένεται να ...
υπογρά­ψουν μνημόνιο συνεργασίας στα τέλη του μήνα. 

«Η κατασκευή αγωγού από το Ισραήλ στην Κύπρο και από εκεί μέσω της Ελλάδας προς την Ευρώπη είναι ένα από τα βασικά σενάρια που εξετάζονται για την εξαγωγή των ποσοτήτων αερίου που ανακαλύφτηκαν στις περιοχές Ταμάρ, Λεβιάθαν και Νταλίτ» ανέ­φερε την Παρασκευή η κ. Γ. Μαργκόφκσι, στέλεχος του ισραηλινού υπουργείου Εξωτερικών, σε κλει­στό ενεργειακό συνέδριο που δι­οργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουρ­γείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, εκπροσώ­που της κυπριακής κυβέρνησης και στελεχών της διεθνούς βιομηχανί­ας υδρογονανθράκων, όπως υψη­λόβαθμο στέλεχος της ΒΡ. 

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ 

Στο ίδιο συνέδριο παρουσιάστηκε μελέτη που έγινε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ από τον δι­εθνή οίκο J.P.Kenny, σύμφωνα με την οποία η κατασκευή αγωγού 1.188 χλμ. χωρητικότητας 8 δισ. κυβικών μέτρων (όσο δύο φορές η ετήσια κατανάλωση της Ελλά­δας) από το Ισραήλ προς την Κύ­προ και από εκεί προς Κρήτη, Πε­λοπόννησο και Ευρώπη είναι το πλέον οικονομικό και τεχνικά εφι­κτό σχέδιο για την εξαγωγή στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέρους των ποσοτήτων των κοιτασμάτων Ταμάρ και Λεβιάθαν (Ισραήλ) καθώς και του -«Οικοπέδου 12» (Κύ­προς). Το σχέδιο που σύμφωνα με τις πληροφορίες είναι σε γνώ­ση τόσο του Ισραήλ όσο και των Βρυξελλών, χωρίζεται σε τρία μέ­ρη: το πρώτο, μήκους 150 χ.λ.μ από το Ισραήλ έως την περιοχή των ισραηλινοκυπριακών κοιτασμάτων Ταμάρ, Λεβιάθαν και «Οικοπέδου 12» νοτίως της Κύπρου, το δεύτερο, μήκους 633 χλμ., φτάνει μέχρι τον Νομό Λασιθίου και το τρίτο, μήκους 405 χλμ., διανύει την απόσταση από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο. 

ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ 

Σύμφωνα με στέλε­χος του ισραηλινού ΥΠ.ΕΞ, τα απο­δεδειγμένα αποθέματα αερίου της χώρας φτάνουν τα 730 δισ. κ.μ.. αλλά συνολικά τα εκτιμώμενα στην περιοχή υπολογίζονται σε 1.4-,8 τρισ. κ.μ. Έτσι, το δυναμικό του Ισ­ραήλ θα μπορούσε να φτάσει τα 2,5 τρισ. κ.μ., φέρνοντας τη χώρα στη 15η θέση διεθνώς από πλευράς αποθεμάτων. Και επειδή η εκτιμώμενη ζήτηση για αέριο στο Ισραήλ έως το 2040 δεν αναμένεται να ξε­περάσει τα 600 δισ. κ.μ., τα υπό­λοιπα 1.9 τρισ. κ.μ. είναι για εξα­γωγή προς Ευρώπη και Ασία! Ειδι­κά όσον αφορά την εξαγωγή αερί­ου στη -γειτονιά του Ισραήλ όπως ανέφερε η κ. Μαργκόφκσι, εξετάζο­νται τα ακόλουθα σενάρια: 

Μέσω αγωγού από το Ισραήλ προς την Κύπρο και από εκεί στην Ελλάδα.
Μέσω τερματικού σταθμού υγροποίησης του αερίου στο Ισραήλ και μεταφοράς του με πλοία οε σταθ­μούς αεριοποίησης σε Ελλάδα, Ιταλία, και Γαλλία. 
Μέσω κοινού ισραηλινοκυπριακού οχήματος που θα κατασκευ­άσει σταθμό υγροποίησης του αε­ρίου στην Κύπρο και από εκεί θα εξάγεται με πλοία μέσω Ελλάδας στην Ευρώπη. 

Συνολικά και με βάση διεθνείς εκτιμήσεις, οι προς εξαγωγή ποσότητες από Ισραήλ και Κύπρο στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να διαμορφωθούν σε 16 δισ. κ.μ. Σύμ­φωνα με τον επικεφαλής της ΔΕΠΑ Χ. Σαχίνη που παρουσίασε τη με­λέτη αυτή, εκτός από τη μεταφορά 8 δισ. κ.μ. μέσω του αγωγού, επι­τρέπει και την κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποίησης αέριου (LNG) στην Κύπρο για τη συγκέντρωση άλλων 8 δισ. κ.μ., και τη μεταφορά τους μέσω πλοίων προς Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη 

Ο χρονικός ορίζοντας 

Βασικό ερώτημα είναι πότε θα καταστεί εμπορικά εκμεταλλεύσιμο το ισραηλινό και κυπριακό αέριο. Γύρω στο 2017 απαντούν οι ειδικοί, στον εκείνο οπό το Αζερμπαϊτζάν αναμένεται να είναι εκμεταλλεύσιμο γύρω στο 2018. 

ΤΟ ΚΟΜΙΣΤΡΟ 

Το κόστος για τον αγωγό υπολογίζεται μικρότερο σε, σχέση με την κατασκευή τερματικών σταθμών και εν συνεχεία τη μεταφορά του αερίου με πλοία. Το εκτιμώμενο κόμιστρο που θα χρειάζεται να πληρώσει ο πελάτης για τη μεταφορά μέσω αγωγού, υπολογίζεται άτι θα είναι 30% χαμηλότε­ρο από εκείνο που θα κατέβαλλε αν κατασκευαζόταν τερματικός σταθ­μός. Ο αγωγός αυτός που θα προ­μηθεύει με φυσικό αέριο την Κρήτη θα μπορεί-υποστηρίζουν οι εμπειρογνώμονες-να «κουμπώσει» μελ­λοντικά και με τον ελληνοιταλικό, ο οποίος μετά την «απώλεια» του αζερικού αερίου θα βρει έτσι καύσιμο για να τροφοδοτηθεί και να καταστεί βιώσιμος, από τα κοιτά­σματα της Ν.Α Μεσογείου. 

(ΕΦ.ΤΑ ΝΕΑ-20/3/2012)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ 15 ΣΕΠ. 2010

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Photobucket
 
Support : ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Copyright © 2013. ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ Published by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Proudly powered by Blogger