■ Μέσω της Μεγαλονήσου και από εκεί προς Ευρώπη η μεταφορά των κοιτασμάτων Ισραήλ και Κύπρου.
■ Οι προς εξαγωγή ποσότητες στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να διαμορφωθούν σε 16 δισ. κυβικά μέτρα.
Σχέδιο υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από την ΑΟΖ του Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ελλάδα, με σταθμό πιθανότατα την Κρήτη και από εκεί προς τις άλλες χώρες της Ευρώπης, εξετάζουν από κοινού οι τρεις χώρες. Μάλιστα, αναμένεται να ...
υπογράψουν μνημόνιο συνεργασίας στα τέλη του μήνα.
υπογράψουν μνημόνιο συνεργασίας στα τέλη του μήνα.
«Η κατασκευή αγωγού από το Ισραήλ στην Κύπρο και από εκεί μέσω της Ελλάδας προς την Ευρώπη είναι ένα από τα βασικά σενάρια που εξετάζονται για την εξαγωγή των ποσοτήτων αερίου που ανακαλύφτηκαν στις περιοχές Ταμάρ, Λεβιάθαν και Νταλίτ» ανέφερε την Παρασκευή η κ. Γ. Μαργκόφκσι, στέλεχος του ισραηλινού υπουργείου Εξωτερικών, σε κλειστό ενεργειακό συνέδριο που διοργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, εκπροσώπου της κυπριακής κυβέρνησης και στελεχών της διεθνούς βιομηχανίας υδρογονανθράκων, όπως υψηλόβαθμο στέλεχος της ΒΡ.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ
Στο ίδιο συνέδριο παρουσιάστηκε μελέτη που έγινε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ από τον διεθνή οίκο J.P.Kenny, σύμφωνα με την οποία η κατασκευή αγωγού 1.188 χλμ. χωρητικότητας 8 δισ. κυβικών μέτρων (όσο δύο φορές η ετήσια κατανάλωση της Ελλάδας) από το Ισραήλ προς την Κύπρο και από εκεί προς Κρήτη, Πελοπόννησο και Ευρώπη είναι το πλέον οικονομικό και τεχνικά εφικτό σχέδιο για την εξαγωγή στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέρους των ποσοτήτων των κοιτασμάτων Ταμάρ και Λεβιάθαν (Ισραήλ) καθώς και του -«Οικοπέδου 12» (Κύπρος). Το σχέδιο που σύμφωνα με τις πληροφορίες είναι σε γνώση τόσο του Ισραήλ όσο και των Βρυξελλών, χωρίζεται σε τρία μέρη: το πρώτο, μήκους 150 χ.λ.μ από το Ισραήλ έως την περιοχή των ισραηλινοκυπριακών κοιτασμάτων Ταμάρ, Λεβιάθαν και «Οικοπέδου 12» νοτίως της Κύπρου, το δεύτερο, μήκους 633 χλμ., φτάνει μέχρι τον Νομό Λασιθίου και το τρίτο, μήκους 405 χλμ., διανύει την απόσταση από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Σύμφωνα με στέλεχος του ισραηλινού ΥΠ.ΕΞ, τα αποδεδειγμένα αποθέματα αερίου της χώρας φτάνουν τα 730 δισ. κ.μ.. αλλά συνολικά τα εκτιμώμενα στην περιοχή υπολογίζονται σε 1.4-,8 τρισ. κ.μ. Έτσι, το δυναμικό του Ισραήλ θα μπορούσε να φτάσει τα 2,5 τρισ. κ.μ., φέρνοντας τη χώρα στη 15η θέση διεθνώς από πλευράς αποθεμάτων. Και επειδή η εκτιμώμενη ζήτηση για αέριο στο Ισραήλ έως το 2040 δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 δισ. κ.μ., τα υπόλοιπα 1.9 τρισ. κ.μ. είναι για εξαγωγή προς Ευρώπη και Ασία! Ειδικά όσον αφορά την εξαγωγή αερίου στη -γειτονιά του Ισραήλ όπως ανέφερε η κ. Μαργκόφκσι, εξετάζονται τα ακόλουθα σενάρια:
■ Μέσω αγωγού από το Ισραήλ προς την Κύπρο και από εκεί στην Ελλάδα.
■ Μέσω τερματικού σταθμού υγροποίησης του αερίου στο Ισραήλ και μεταφοράς του με πλοία οε σταθμούς αεριοποίησης σε Ελλάδα, Ιταλία, και Γαλλία.
■ Μέσω κοινού ισραηλινοκυπριακού οχήματος που θα κατασκευάσει σταθμό υγροποίησης του αερίου στην Κύπρο και από εκεί θα εξάγεται με πλοία μέσω Ελλάδας στην Ευρώπη.
Συνολικά και με βάση διεθνείς εκτιμήσεις, οι προς εξαγωγή ποσότητες από Ισραήλ και Κύπρο στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να διαμορφωθούν σε 16 δισ. κ.μ. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΔΕΠΑ Χ. Σαχίνη που παρουσίασε τη μελέτη αυτή, εκτός από τη μεταφορά 8 δισ. κ.μ. μέσω του αγωγού, επιτρέπει και την κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποίησης αέριου (LNG) στην Κύπρο για τη συγκέντρωση άλλων 8 δισ. κ.μ., και τη μεταφορά τους μέσω πλοίων προς Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη
Ο χρονικός ορίζοντας
Βασικό ερώτημα είναι πότε θα καταστεί εμπορικά εκμεταλλεύσιμο το ισραηλινό και κυπριακό αέριο. Γύρω στο 2017 απαντούν οι ειδικοί, στον εκείνο οπό το Αζερμπαϊτζάν αναμένεται να είναι εκμεταλλεύσιμο γύρω στο 2018.
ΤΟ ΚΟΜΙΣΤΡΟ
Το κόστος για τον αγωγό υπολογίζεται μικρότερο σε, σχέση με την κατασκευή τερματικών σταθμών και εν συνεχεία τη μεταφορά του αερίου με πλοία. Το εκτιμώμενο κόμιστρο που θα χρειάζεται να πληρώσει ο πελάτης για τη μεταφορά μέσω αγωγού, υπολογίζεται άτι θα είναι 30% χαμηλότερο από εκείνο που θα κατέβαλλε αν κατασκευαζόταν τερματικός σταθμός. Ο αγωγός αυτός που θα προμηθεύει με φυσικό αέριο την Κρήτη θα μπορεί-υποστηρίζουν οι εμπειρογνώμονες-να «κουμπώσει» μελλοντικά και με τον ελληνοιταλικό, ο οποίος μετά την «απώλεια» του αζερικού αερίου θα βρει έτσι καύσιμο για να τροφοδοτηθεί και να καταστεί βιώσιμος, από τα κοιτάσματα της Ν.Α Μεσογείου.
(ΕΦ.ΤΑ ΝΕΑ-20/3/2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.