• Οι στόχοι και οι κατευθυντήριες οδηγίες (προς τα Γενικά Επιτελεία και τις αρμόδιες διευθύνσεις) του υπ. Άμυνας για τη συγκρότηση, ανασυγκρότηση και διάλυση μονάδων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Διακλαδικών.
Στην έκδοση κατευθυντηρίων οδηγιών προς τα Γενικά Επιτελεία και τις αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις και Διευθύνσεις του ΥΠΕΘΑ προβαίνει, όπως πληροφορούμεθα, ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Παν. Καράμπελας, προκειμένου να υλοποιηθούν μία σειρά από εκκρεμούσες από καιρό αναγκαίες μεταβολές στην οργάνωση και λειτουργία των Ε.Δ., την προώθηση της διακλαδικότητας και την εξοικονόμηση πόρων...
Αν και οι κατευθυντήριες οδηγίες του υπουργείου, που συνήθως συντάσσονται από τον εκάστοτε υπουργό, έχουν κατά κανόνα γενική μορφή, στη συγκεκριμένη περίπτωση κρίνονται ιδιαίτερα σαφείς και ακριβείς. Αυτό δε που θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα είναι ότι δεν είναι αόριστες. Αν προτάξουμε, οπωσδήποτε παράτυπα, το συμπέρασμα από τα γεγονότα που αναφέρονται παρακάτω, θα λέγαμε ότι σε κάθε ευνομούμενο κράτος τέτοιες οδηγίες και διαδικασίες πρέπει να προηγούνται της καταρτίσεως του αμυντικού προϋπολογισμού και κυρίως των περικοπών του, και όχι να έπονται. Στην πραγματικότητα, αυτό που επιδιώκεται με τις οδηγίες αυτές είναι να συμμαζευτεί το χάος που δημιούργησαν οι αλόγιστες περικοπές επί υπουργίας Ε. Βενιζέλου, που έγιναν χωρίς καμία μελέτη και σχεδιασμό. Περικοπές, οι οποίες άνοιξαν στη συνέχεια τον δρόμο στην τρόικα να παρέμβει (σε έναν χώρο που αποτελεί τον σκληρό πυρήνα της εθνικής κυριαρχίας κάθε κράτους και ως εκ τούτου δεν είχε καμία αρμοδιότητα να παρέμβει) και να οδηγήσει σε περαιτέρω απαράδεκτες μειώσεις του αμυντικού προϋπολογισμού. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που επιδιώκεται με ιδιαίτερη έμφαση είναι, πέραν από την βελτιστοποίηση της λειτουργίας των Ε,Δ., η μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση των εξαιρετικά χαμηλών κονδυλίων για την άμυνα, με σκοπό το μεγαλύτερο δυνατό όφελος με το μικρότερο κόστος.
Το πλαίσιο
Οι εν λόγω οδηγίες εντάσσονται σε ένα ενιαίο πλαίσιο, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι για όλες τις ενέργειες πρέπει να τηρείται αυστηρώς η ιεραρχική οδός, και κυρίως καθορίζουν συγκεκριμένες ημερομηνίες για την ολοκλήρωση τους. Στο ίδιο πνεύμα καθορίζεται ότι για την υλοποίηση κάθε ενέργειας η οποία απαιτεί νομοθετική ή κανονιστική παρέμβαση θα πρέπει αυτό να περιλαμβάνεται σε ειδική εισήγηση, ή σε περίπτωση ανάγκης παρατάσεως του χρόνου, αυτό να αιτείται αιτιολογημένα. Ακόμη συνιστάται η υποχώρηση του κλαδικού τρόπου σκέψεως έναντι του διακλαδικού, ο ενστερνισμός πνεύματος αυστηρής οικονομίας λόγω της σημερινής δυσχερούς συγκυρίας, η αλλαγή της υφιστάμενης νοοτροπίας, όπου απαιτείται, και η ύπαρξη διαθέσεως για υλοποίηση των αλλαγών που επιδιώκονται.
Επί του πρακτέου, οι οδηγίες για τις κατευθύνσεις και τους στόχους για τη συγκρότηση, ανασυγκρότηση και διάλυση μονάδων των Κλάδων και των Διακλαδικών Μονάδων, καθορίζουν ότι μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012, με ευθύνη του ΓΕΕΘΑ και σε συνεργασία με τη ΓΔΠΕΑΔΣ (Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων) θα πρέπει:
■ Να πραγματοποιηθεί, μέσω των προβλεπομένων διαδικασιών η σταδιακή συγκρότηση - ανασυγκρότηση - διάλυση μονάδων των Κλάδων των Ε.Δ. και των Διακλαδικών Μονάδων, κατά τρόπον σύμφωνο με την εγκεκριμένη Μελλοντική Δομή Δυνάμεων.
■ Να υποβληθεί πρόταση, σε συνδυασμό με τη Μελλοντική Δομή Δυνάμεων, με την οποία είναι αλληλένδετος ο αριθμός και διάταξη μονάδων και υπηρεσιών και οι σχετικές υποδομές τους.
■ Να υποβληθεί πρόταση για τον αναγκαίο αριθμό των Κέντρων Εκπαιδεύσεως, λαμβάνοντας υπόψη την απόδοση των κλάσεων και άλλες παραμέτρους που καθορίζονται στις οδηγίες.
■ Να καθορισθεί ο αναγκαίος αριθμός Μονάδων Ελιγμού, Υποστηρίξεως Μάχης και Διοικητικής Μέριμνας, για τις κύριες δυνάμεις άμυνας καθώς και για τις δυνάμεις αντιδράσεως και επιστρατεύσεως. Επίσης, να καθορισθεί ο αριθμός και η διάταξη μονάδων επιστρατεύσεως και να διατηρηθεί η εφεδρική ικανότητα στρατωνισμού, με επιχειρησιακά κριτήρια, για περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το συγκεκριμένο τμήμα των οδηγιών έχει κεντρικό σκοπό την περίφημη μείωση περιττών μονάδων και στρατοπέδων, που αποτέλεσε το μόνιμο επιχείρημα των εμπνευστών των άγριων περικοπών του αμυντικού προϋπολογισμού. Η εκτίμησή μας είναι ότι η οικονομία κόστους δεν θα είναι σημαντική, υπό την έννοια ότι μιλάμε για όφελος λίγων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, έναντι περικοπών δισεκατομμυρίων ευρώ. Επί πλέον, το κλείσιμο μονάδων δεν είναι μία αδάπανη διαδικασία γιατί ενέχει και αυτή κόστος, το οποίο καταβάλλεται άμεσα, ενώ το όποιο όφελος προκύπτει μεσοπρόθεσμα.
Οι οδηγίες προσδιορίζουν ότι οι παραπάνω ενέργειες συγκροτήσεως, ανασυγκροτήσεως κ.λ.π. θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από κοστολογημένη επιβάρυνση ή εξοικονόμηση πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού του Κλάδου, καθώς επίσης και το νομικό πλαίσιο που διέπει πιθανές αποδεσμεύσεις εκτάσεων, κτηρίων κ.λ.π. μαζί με σχετική πρόταση-εισήγηση για την αξιοποίησή τους υπέρ των Ε.Δ.
Ένα άλλο τμήμα των οδηγιών περιλαμβάνει τους στόχους που αναφέρονται στην άσκηση υγειονομικής πολιτικής στο σύνολο της πυραμίδας του ΥΠΕΘΑ, με προφανή σκοπό την περαιτέρω προώθηση της διακλαδικότητας στον τομέα αυτό που θεωρείται τουλάχιστον αυτονόητη στον συγκεκριμένο τομέα, εν όψει κυρίως του μεγέθους των ελληνικών Ε.Δ. Συγκεκριμένως, οι οδηγίες αναφέρουν ότι μέχρι τις 19 Οκτωβρίου 2012, και με ευθύνη της Διευθύνσεως Υγειονομικού του ΓΕΕΘΑ, πρέπει να υποβληθούν προτάσεις:
Για τη Διακλαδική Υγειονομική Υποστήριξη σε επίπεδο στρατιωτικών νοσοκομείων τη λειτουργία διακλαδικών κλινικών (καρδιοχειρουργική, υποβοηθούμενης κυήσεως-γονιμότητας, παιδιατρική, επεμβατική τεχνολογία, ακτινοθεραπεία κ.ά) τη δημιουργία επιτροπής προκειμένου να υποβάλει πρόταση για τη δημιουργία Διακλαδικού Κέντρου Αιμοδοσίας, πρόταση για την επικαιροποίηση - αναβάθμιση της υφιστάμενης υγειονομικής περιθάλψεως από το επίπεδο μονάδος μέχρι την παροχή νοσοκομειακής περιθάλψεως από τα στρατιωτικά νοσοκομεία και πολλά άλλα που αποτελούν μία εκ βάθρων αναδιοργάνωση της υγειονομικής περιθάλψεως στον χώρο των Ε.Δ.
Στον ίδιο τομέα ζητείται η υποβολή προτάσεων μέχρι τις 19 Οκτωβρίου, με ευθύνη της ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ, ΓΕΕΘΑ/Διεύθυνση Υγειονομικού και των αντιστοίχων διευθύνσεων των Γενικών Επιτελείων, για:
Αναβάθμιση
Την άμεση τακτοποίηση των υφισταμένων απαιτήσεων προς τρίτους και από τρίτους (ΕΟΠΠΥ, ΙΚΑ κ.λ.π), την αναβάθμιση του ρόλου της Διευθύνσεως Υγειονομικού του ΓΕΕΘΑ προκειμένου να αναλάβει την υλοποίηση της διακλαδικότητας της υγείας στο ΥΠΕΘΑ, την εφαρμογή του Κλειστού Ενοποιημένου Νοσηλίου ως διαδικασία κοστολογήσεως – τιμολογήσεως των παρεχομένων υπηρεσιών από τα στρατιωτικά νοσοκομεία, τη δημιουργία Ασφαλιστικού Ταμείου Υγείας στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αντίστοιχο του ΕΟΠΠΥ, με κοινά βιβλιάρια υγείας, μαγνητική κάρτα μελών, συγκεντρωτική παρακολούθηση νοσηλίων κ.λ.π., την καθιέρωση ενός διακλαδικού – διαλειτουργικού πληροφοριακού συστήματος σε όλα τα στρατιωτικά νοσοκομεία, την καθιέρωση και ολοκλήρωση της διακλαδικής προμήθειας βασικών ειδών (υγειονομικό και φαρμακευτικό υλικό, υπηρεσίες), την ολοκλήρωση της κωδικοποιήσεως απαιτήσεων για τα με κοινές προδιαγραφές άλλα είδη, την πλήρη εκμετάλλευση από τα στρατιωτικά νοσοκομεία των συμβάσεων προμηθειών των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ., την καθιέρωση ευρείας χρήσεως της διαδικασίας ηλεκτρονικού πλειστηριασμού – δημοπρασίας σε κάθε προμήθεια υλικού και υπηρεσίας των στρατιωτικών νοσοκομείων και πολλά ακόμη που αν και μέρος τους μόνο υλοποιηθεί, θα οδηγήσουν σε βέβαιες μειώσεις κόστους αλλά και σε μία πραγματική επανάσταση στον συγκεκριμένο χώρο.
θα χρειαζόταν πολύς χώρος ακόμη για να αναφερθούν όλες οι δραστηριότητες που προβλέπονται στον τομέα της υγείας στις Ε.Δ. αλλά και το νέο πνεύμα που επικρατεί, όπως, για παράδειγμα, η οδηγία για εξέταση της δυνατότητας εμπορικής εκμεταλλεύσεως παροχής συγκεκριμένων υγειονομικών υπηρεσιών από τα στρατιωτικά νοσοκομεία (γραμμικός επιταχυντής του 424 Στρατιωτικού Νοσοκομείου, το κέντρο μοριακής βιολογίας του 401, το Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής, το Κέντρο Καταδυτικής Ιατρικής κ.λ.π.).
Το μόνο που θα σημειώναμε είναι η παράλειψη της αναφοράς στη Διοικητική Μέριμνα, η οποία είναι εκ των βασικών τομέων που επιβάλλεται να έχει διακλαδική μορφή και είναι ευεπίφορη σε οικονομίες κλίμακος.
Σε κάθε περίπτωση οι οδηγίες του ΥΦΕΘΑ είναι οι πληρέστερες που έχομε δει ποτέ, οι οποίες όχι μόνο προσεγγίζουν με ρεαλιστικό τρόπο τις έκτακτες συνθήκες στις οποίες περιήλθαν οι Ε.Δ., αλλά θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ κατ καιρό.
Ενιαία κοστολόγηση των λειτουργιών όλων των Κλάδων
ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ του ΥΦΕΘΑ περιλαμβάνουν επίσης τις κατευθύνσεις και στόχους επί της καταρτίσεως του Προϋπολογισμού, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και της Οικονομικής Πολιτικής του ΥΠΕΘΑ. Σε αυτές, με προφανή σκοπό να εξευρεθεί επί τέλους ένας τρόπος ενιαίας κοστολογήσεως λειτουργιών των Κλάδων, επισημαίνεται η ανάγκη να καθιερωθεί απ΄όλους τους φορείς, κατά τη διαδικασία συντάξεως - σχεδιάσεως των προϋπολογισμών, διακλαδική χρήση και υιοθέτηση κοστολογήσεως της λειτουργίας των οργανωτικών μεταβολών, των δραστηριοτήτων και πάσης φύσεως μέσων, προκειμένου να επιτυγχάνεται ενιαία μέθοδος αποτιμήσεως από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Στις προτεραιότητες που καθορίζονται στο ίδιο τμήμα των οδηγιών περιλαμβάνονται η ακριβής τήρηση των καθορισθέντων σχετικά με την πραγματοποίηση δαπανών σταθερού και περιοδικού χαρακτήρα (ενέργεια, επικοινωνίες, μετακινήσεις κ.λπ.), η κάλυψη σε ρεαλιστική βάση των επιχειρησιακών αναγκών (ανταλλακτικά, καύσιμα, κ.ά), η επίδειξη πνεύματος αυστηρής οικονομίας στην υπολογιστική βάση κάθε Κ.Α.Ε (σ.σ: κωδικού) του προϋπολογισμού, προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο αποτέλεσμα με την μικρότερη δαπάνη, η περιστολή κάθε περιττής δαπάνης που είναι επιτακτική λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας που διέρχεται η χώρα, η πλήρης εκμετάλλευση των στρατιωτικών μέσων και εγκαταστάσεων, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες πάσης φύσεως μεταφορών, αποθηκεύσεως και στεγάσεως υπηρεσιών και η υποβολή, όπου αυτό είναι δυνατόν, προτάσεων για αλλαγή της διαδικασίας κοστολογήσεως της δαπάνης ή αποζημιώσεως που προβλέπονται σε διάφορους ΚΑΕ, όπως μετακινήσεις εξωτερικού, επανεξετάζοντας την αναγκαιότητα ορισμένων κατηγοριών δαπανών με τη λήψη διοικητικών μέτρων προς εξοικονόμηση πιστώσεων κ.λ.π.
ΜΑΝΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ
(ΕΦ.ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-09/9-2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.