ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ
Την πολιτική της σταδιακής και διαχρονικής ανάπτυξης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του τουρκικού Ναυτικού σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας φαίνεται πως έχει επιλέξει η ηγεσία του, αφού σε κάθε απόφαση που λαμβάνεται για την απόκτηση νέων πολεμικών μονάδων ο σχεδιασμός του Ναυτικού της γείτονος υλοποιείται με προσεκτικές και μεθοδικές τεχνολογικές και επιχειρησιακές επιλογές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πολυετές πρόγραμμα απόκτησης του νέου πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων,...
το οποίο για αρκετά χρόνια παρουσιάστηκε από τους Τούρκους ως το μεγάλο και τολμηρό τους βήμα για την απόκτηση μιας μικρής αλλά υπολογίσιμης αεροπορικής δύναμης κρούσης, η οποία θα μπορεί να επιχειρεί από το συγκεκριμένο πλοίο. Όμως διαβάζοντας προσεκτικά τη συνέντευξη που έδωσε πριν από δύο χρόνια ο πρώην αρχηγός του τουρκικού Ναυτικού Murat Bilgel στο αμερικανικό περιοδικό Proceedings, διαπιστώνεται ο «συντηρητικός τρόπος» με τον οποίο το τουρκικό Ναυτικό προσεγγίζει το ζήτημα του «αεροπλανοφόρου», αφού ο ναύαρχος Bilgel δηλώνει ότι σε πρώτη φάση το τουρκικό Ναυτικό θα έχεi αποκτήσει μέχρι το 2022 ένα σκάφος «με δυνατότητες μεταφοράς πτητικών μέσων» και μέχρι το 2032 ένα ακόμη πλοίο, το οποίο θα μπορεί να μεταφέρει και να εξυπηρετεί μαχητικά τύπου V/STOL (Vertical and or Short Take-Off and Landing), όπως είναι το αμερικανικό αεροσκάφος F-35Β.
το οποίο για αρκετά χρόνια παρουσιάστηκε από τους Τούρκους ως το μεγάλο και τολμηρό τους βήμα για την απόκτηση μιας μικρής αλλά υπολογίσιμης αεροπορικής δύναμης κρούσης, η οποία θα μπορεί να επιχειρεί από το συγκεκριμένο πλοίο. Όμως διαβάζοντας προσεκτικά τη συνέντευξη που έδωσε πριν από δύο χρόνια ο πρώην αρχηγός του τουρκικού Ναυτικού Murat Bilgel στο αμερικανικό περιοδικό Proceedings, διαπιστώνεται ο «συντηρητικός τρόπος» με τον οποίο το τουρκικό Ναυτικό προσεγγίζει το ζήτημα του «αεροπλανοφόρου», αφού ο ναύαρχος Bilgel δηλώνει ότι σε πρώτη φάση το τουρκικό Ναυτικό θα έχεi αποκτήσει μέχρι το 2022 ένα σκάφος «με δυνατότητες μεταφοράς πτητικών μέσων» και μέχρι το 2032 ένα ακόμη πλοίο, το οποίο θα μπορεί να μεταφέρει και να εξυπηρετεί μαχητικά τύπου V/STOL (Vertical and or Short Take-Off and Landing), όπως είναι το αμερικανικό αεροσκάφος F-35Β.
Τα νέα τεχνικά στοιχεία του τουρκικού ελικοπτεροφόρου - αποβατικού δεξαμενής (LHD)
Τις δηλώσεις του Τούρκου ναυάρχου ήρθε να επιβεβαιώσει πρόσφατα ο πρόεδρος της ισπανικής εταιρείας Navantia, που τον περασμένο Δεκέμβριο κέρδισε σε συνεργασία με τα τουρκικά ναυπηγεία Sedef το διαγωνισμό για τη ναυπήγηση του τουρκικού ελικοπτεροφόρου - αποβατικού δεξαμενής (LHD), το οποίο θα βασίζεται στα σχέδια του ελαφρού αεροπλανοφόρου - αποβατικού δεξαμενής του ισπανικού Ναυτικού κλάσης «Juan Carlos I». Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ισπανικής εταιρείας, Jose Manuel Revuelta, η νέα μονάδα του τουρκικού Ναυτικού δεν θα διαθέτει την ειδική ράμπα «Ski-jump» στην πλώρη, που επιτρέπει στα αεροσκάφη τύπου V/STOL, όπως το AV-8Β Harrier II και το F-35Β, να επιχειρούν με μεγαλύτερη ευκολία από το πλοίο. Επιπλέον, πάντα σύμφωνα με τον ίδιο, το τουρκικό πλοίο δεν θα διαθέτει τον ανελκυστήρα στην πλώρη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο του ισπανικού αεροπλανοφόρου «Juan Carlos I» (L61), αλλά μια καταπακτή και γερανό με αυξημένες δυνατότητες ανύψωσης αντικειμένων. Τα παραπάνω δύο στοιχεία αλλάζουν εντελώς την τελική διαμόρφωση αλλά και τις επιχειρησιακές δυνατότητες του πλοίου, αφού η χρήση αεροσκαφών, όπως φαίνεται, σχεδόν αποκλείεται λόγω της απουσίας της ράμπας αλλά και λόγω της απουσίας του πρωραίου ανελκυστήρα, ο οποίος χρησιμεύει στη μετακίνηση των αεροσκαφών από το κατάστρωμα πτήσης στο υπόστεγο και στο κατάστρωμα μεταφοράς ελαφρών οχημάτων, ώστε να μεταφερθούν στην πρύμνη του πλοίου και να ετοιμαστούν για την επόμενη αποστολή.
Ποια είναι όμως τα τεχνικά χαρακτηριστικά της νέας έκδοσης του ελαφρού αεροπλανοφόρου κλάσης «Juan Carlos I» που το τουρκικό Ναυτικό προτίθεται να ναυπηγήσει;
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η αποστολή του τουρκικού LHD
Σύμφωνα με τον Jose Manuel Revuelta, η τουρκική έκδοση του πλοίου θα έχει μήκος 224,5 μέτρα έναντι των 230,82 μέτρων του «Juan Carlos I» (L61) του ισπανικού Ναυτικού, το μέγιστο πλάτος του τουρκικού πλοίου θα είναι 32 μέτρα, το βύθισμα του 7,08 μέτρα και το εκτόπισμά του θα φτάνει τους 27.430 τόνους, έναντι 27.079 τόνων του ισπανικού πλοίου. Το προωστικό σκεύος του πλοίου αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες των 11 ΜW τοποθετημένους σε δύο ανεξάρτητα πλήρως περιστρεφόμενα ατρακτίδια πρόωσης (SSP), τα οποία χρησιμοποιούνται και ως πηδάλια, με δύο έλικες έκαστο, τοποθετημένες στα δύο άκρα του ατρακτιδίου. Η ισχύς του πλοίου παράγεται από τρεις ηλεκτροκινητήρες, οι οποίοι κινούνται από δύο πετρελαιοκινητήρες IZAR/ΜΑΝ 16V 32/40 και έναν αεροστρόβιλο LΜ-2500 της εταιρείας GΕ. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου φτάνει τους 21 κόμβους, η μέγιστη διατηρούμενη ταχύτητά του τους 19,5 κόμβους και η μέγιστη οικονομική τους 15 κόμβους. Η εμβέλεια του πλοίου με την οικονομική ταχύτητα φτάνει τα 9.000 μίλια και η αυτονομία του τις 50 ημέρες.
Οι μεταφορικές ικανότητες του τουρκικού LHD
Το τουρκικό LHD θα διαθέτει υποδομές για τη φιλοξενία 1.223 ατόμων, εκ των οποίων τα 261 αποτελούν το πλήρωμά του, ενώ θα μπορεί να υποστηρίξει επιτελείο διοίκησης για αμφίβιες επιχειρήσεις και θα διαθέτει νοσοκομειακές υποδομές. Το κατάστρωμα πτήσης του πλοίου έχει μήκος 202,3 μέτρα, η συνολική του έκταση χωρίς τη ράμπα απογείωσης είναι 5.440 τ.μ. και διαθέτει έξι σημεία για την απογείωση/προσγείωση ελικοπτέρων μεσαίου μεγέθους, όπως το ΝΗ90, ή τέσσερα σημεία για την απογείωση/προσγείωση ελικοπτέρων μεγάλου μεγέθους όπως το CΗ-47. Το υπόστεγο όπου φιλοξενούνται τα πτητικά μέσα βρίσκεται στην πρύμνη και έχει συνολική έκταση 990 τ.μ. Με τη μετακίνηση παραπετάσματος το υπόστεγο των πτητικών μέσων μπορεί να επεκταθεί προς την πλώρη διαμορφώνοντας έναν ενιαίο χώρο με το κατάστρωμα μεταφοράς ελαφρών οχημάτων, συνολικής έκτασης 2.870 τ.μ. Το υπόστεγο των πτητικών μέσων μπορεί να φιλοξενήσει 12 ελικόπτερα μεσαίου μεγέθους ή 8 ελικόπτερα CΗ-47 Chinook. Εφόσον χρησιμοποιηθεί ο ενιαίος χώρος του υποστέγου πτητικών μέσων και του καταστρώματος μεταφοράς ελαφρών οχημάτων, τότε το πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 25 ελικόπτερα μεσαίου μεγέθους ΝΗ90 ή S-70i για την υποστήριξη αμφίβιων επιχειρήσεων.
Επιπλέον 5-6 ελικόπτερα μπορούν να φιλοξενηθούν στο κατάστρωμα πτήσης του πλοίου, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό μεταφερόμενων ελικοπτέρων σε 30. Κάτω από το κατάστρωμα μεταφοράς ελαφρών οχημάτων και πτητικών μέσων βρίσκεται το κατάστρωμα μεταφοράς βαρέων οχημάτων, συνολικής έκτασης 1.410 τ.μ., στο οποίο μπορούν να φιλοξενηθούν 29 άρματα
μάχης Leopard 2Α4, ενώ ακόμη 17 Leopard 2Α4 μπορούν να φιλοξενηθούν στη δεξαμενή του πλοίου, η οποία έχει συνολική έκταση 1.165 τ.μ. Η τελευταία έχει μήκος 69,3 μέτρα, πλάτος 16,8 μέτρα και συνδέεται με το κατάστρωμα μεταφοράς βαρέων οχημάτων με μια επικλινή ράμπα. Η δεξαμενή, όταν δεν μεταφέρει οχήματα, μπορεί να φιλοξενήσει αποβατικά σκάφη και πιο συγκεκριμένα τέσσερα LCM-1Ε/LCM-8, τέσσερα με έξι σκάφη τύπου RIB ή, εναλλακτικά, ένα LCAC.
0 εξοπλισμός του τουρκικού LHD
Σύμφωνα με πληροφορίες, το τουρκικό πλοίο θα εξοπλιστεί με το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης GENESIS ADVEnt της τουρκικής εταιρείας Havelsan, το οποίο διαθέτει 20 κονσόλες ελέγχου της Milsoft-Ayesas και το ραντάρ έρευνας Smart-S Μk2. Επιπλέον το σύνολο σχεδόν των υπόλοιπων αισθητήρων και ηλεκτρονικών υποσυστημάτων, επικοινωνιών και προστασίας του πλοίου θα είναι τουρκικής κατασκευής. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία Aselsan θα κατασκευάσει τα ραντάρ ναυσιπλοΐας - επιφανείας Alper και Serdar, το σύστημα αντιμετώπισης τορπιλών Hizir, το σύστημα αναλώσιμων αντιμέτρων Kalkan και το ηλεκτροπτικό σύστημα AselFlir-300D. Τέλος, το πλοίο θα διαθέτει σύστημα Ε5Μ ARES-2Ν της Aselsan και σύστημα επικοινωνιών Link-11/16/22. 0 οπλισμός του θα αποτελείται από δύο πυροβόλα Fast Forty των 40 χλστ., δύο συστήματα CIWS Phalanx των 20 χλστ. και τρία συστήματα STAMP των 12,7 χλστ. της Aselsan.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το νέο τουρκικό LHD δεν αποτελεί ευθεία απειλή για τα ελληνικά νησιά, αφού πρώτα απ' όλα δεν φαίνεται να διαθέτει αεροπορική δύναμη κρούσης παρά μόνο μεταφορικά ελικόπτερα και αναμφίβολα αποτελεί έναν ευδιάκριτο και σχετικά εύκολο στόχο για την Πολεμική Αεροπορία. Αντιθέτως, το συγκεκριμένο πλοίο πρόκειται να αποτελέσει τον πυρήνα της ναυτικής δύναμης κρούσης - προβολής ναυτικής ισχύος Barbaros που οι Τούρκοι έχουν ήδη δημιουργήσει και η οποία αποτελείται από τέσσερις μονάδες επιφανείας και ένα πλοίο ανεφοδιασμού στόλου. Η περιοχή δράσης της δύναμης αυτής από το 2010 που ιδρύθηκε είναι το Αιγαίο, η Μαύρη Θάλασσα, η Μεσόγειος, η Ερυθρά Θάλασσα, ο Βόρειος Ινδικός Ωκεανός και η Αδριατική. Το τουρκικό LHD μπορεί επίσης να αποτελέσει τον πυρήνα της τουρκικής ναυτικής δύναμης κρούσης της επιχείρησης Mediterranean Shield στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία αποτελείται από τέσσερις φρεγάτες, πέντε πυραυλακάτους και περιπολικά σκάφη, καθώς και από τρία πλοία της τουρκικής Ακτοφυλακής, με αντικείμενο την προστασία των θαλάσσιων γραμμών μεταφοράς ενεργειακών πόρων από το λιμάνι του Ceyhan.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση η απόκτηση του συγκεκριμένου πλοίου επιβεβαιώνει τις μεγαλοϊδεατικές αντιλήψεις που επικρατούν στην ηγεσία της γειτονικής χώρας για τη μετατροπή της σε περιφερειακή δύναμη.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-03/04-09/04/14)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.