▲ Σκάνδαλο (του 2003) με τα Apache που αγοράστηκαν με υπερκοστολόγηση 70.000.000 δολαρίων.
▲ Η άτακτη (;) φυγή από την Αθήνα των αντιπρόσωπων των ΝΗ-90.
Εκπλήξεις (ίσως σημαντικότερες και από το τεράστιο σκάνδαλο των υποβρυχίων) μπορεί να κρύβει η διενέργεια έρευνας που διέταξε χθες η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας Παν. Φάκου με αφορμή δημοσίευμα της εφημερίδας «Real News», σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα αγόρασε τα ελικόπτερα Apache με «καπέλο» 70.000.000 δολάρια....
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, καταρχάς θα υπάρξουν δυσκολίες για την απόδειξη του ύψους του «καπέλου», επειδή σε αγορές αμυντικού υλικού το κόστος ορισμένων -ειδικά σχεδιασμένων- συστημάτων μπορεί να υπερτιμολογηθεί, κατά περίπτωση, και δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με παρόμοιες παραγγελίες από άλλα κράτη. Ωστόσο, κατά τις ίδιες πηγές, τα καλά κρυμμένα μυστικά μπορεί να εντοπιστούν σε άλλες πτυχές της υπόθεσης:
1. Η αγορά των Apache, που έφτασε τα 663.200.000 δολάρια, δεν είχε ενταχθεί στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Επειδή πλησίαζαν οι εκλογές του Μαρτίου του 2004 και ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Γ. Παπαντωνίου ήθελαν να υπογράψουν βιαστικά την υπόθεση, επελέγη (κατά παράβαση των διαδικασιών) η πληρωμή μέσω swap agreement με την Deutsche Bank!
2. Η αγορά των επιθετικών ελικοπτέρων Apache θα πρέπει να εξεταστεί ως «δίδυμο» με την αγορά των μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90. Η σύμβαση για τα ΝΗ-90 υπεγράφη την ίδια ακριβώς εποχή με την ίδια βιαστική (λόγω εκλογών) πρακτική και πάλι με τη χρήση swap από την Deutsche Bank. Το κόστος ήταν περίπου 675.000.000 ευρώ.
3. Τα συγκεκριμένα Apache ΑΗ-64, έκδοσης «D», έχουν παρουσιάσει σειρά προβλημάτων, προκαλώντας τον Ιούλιο του 2010 τον θάνατο δύο χειριστών, ενώ τον Μάιο του 2011 το πλήρωμα μόλις γλίτωσε τη ζωή του έπειτα από επικίνδυνη ανάφλεξη. Αντίθετα, η προηγούμενη έκδοση «Α», παραγγελίας του 1993 και παραλαβής του 1995, έχει καλύτερες επιδόσεις. Η Αεροπορία Στρατού τα χρησιμοποιεί ακόμα, και μάλιστα θεωρούνται κύριο στοιχείο της αμυντικής συνεργασίας με το Ισραήλ (που έχει την ίδια έκδοση) ακόμα και μετά το 2020.
4. Τα ΝΗ-90, λόγω ανυπέρβλητων προβλημάτων, δεν έχουν παραληφθεί έως σήμερα (έπειτα από εννέα ολόκληρα χρόνια), ενώ έπρεπε να χρησιμοποιούνται από το 2006.
5. Κύριος συνεργάτης της Boeing (κατασκευάστρια των Apache) ήταν τότε ο όμιλος Λιακουνάκου που ερευνάται για πολλές υποθέσεις, ενώ η Eurocorter (κατασκευάστρια των ΝΗ-90) που αντιπροσωπεύεται από την EADS Hellas, με διευθύνοντα σύμβουλο το Γερμανό Βέρνερ Βάις, κλείνει βιαστικά το γραφείο της στην Αθήνα. Η επίσημη δικαιολογία είναι ότι η εταιρία αποχωρεί λόγω της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και μένει να δούμε αν η Εισαγγελία θα αναζητήσει στοιχεία με κάποια έφοδο (όπως στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου).
Σημειώνεται ότι στις αρχές του 2004 ο τότε πρόεδρος της Ν.Δ. και υποψήφιος πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής είχε αναφέρει σε προεκλογικές ομιλίες του ότι θα ερευνηθούν οι δύο συγκεκριμένες υποθέσεις των Apache και των ΝΗ-90 λόγω των συμφωνιών swap, γνωρίζοντας προφανώς ότι ήταν οι σημαντικότερες της περιόδου Σημίτη.
Από τον ΦΟΙΒΟ ΚΛΑΥΔΙΑΝΟ
(Εφ. Δημοκρατία-14/11/2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.