► Είκοσι χρόνια μετά την τραγωδία των Ιμίων, το Πολεμικό Ναυτικό θρηνεί τρία παλληκάρια του.
► Βρέθηκε και η σορός του κυβερνήτη, που έπεσε στο καθήκον μαζί με τον συγκυβερνήτη και τον χειριστή των συσκευών του μοιραίου ελικοπτέρου.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Με την ανεύρεση χθες το πρωί και της τρίτης σορού, αυτής του κυβερνήτη του ελικοπτέρου AB-212ASW «ΠΝ-28», υποπλοιάρχου Αναστασίου Τουλίτση, έκλεισε ο πρώτος κύκλος της νέας τραγωδίας που έπληξε την οικογένεια του Πολεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων. Ο λόγος για την πρόσκρουση του ελικοπτέρου τα ξημερώματα της 11ης Φεβρουάριου, στη διάρκεια της προγραμματισμένης μεγάλης ασκήσεως του Στόλου «Αστραπή 2/16», που είχε ως τραγικό επακόλουθο τον θάνατο και των τριών μελών του πληρώματος του....
Εκτός του κυβερνήτη Αναστάσιου Τουλίτση, νεκροί είναι επίσης ο συγκυβερνήτης, υποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Πανανάς, και ο χειριστής των συσκευών, ανθυπασπιστής Ελευθέριος Ευαγγέλου.
Η νέα αυτή τραγωδία ήρθε μόλις δώδεκα ημέρες μετά τη συμπλήρωση 20 ετών από την πτώση ενός άλλου ελικοπτέρου, του ίδιου τύπου, του ΠΝ, του «ΠΝ-21» στη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων, που είχε επίσης ως αποτέλεσμα τον θάνατο του τριμελούς πληρώματος του, οι σοροί των οποίων είχαν ανασυρθεί από τα βάθη της θάλασσας τον Φεβρουάριο του 1996.
ΣΤΗ ΦΡΕΓΑΤΑ. Το ελικόπτερο AB-212ASW «ΠΝ-28» και το πλήρωμα του ανήκαν στη Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΔΕΝ), που εδρεύει στο Κοτρώνι Αττικής, ενώ για τις ανάγκες της προαναφερθείσας ασκήσεως του Στόλου είχαν μετασταθμεύσει στη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς», τύπου Standard, της οποίας αποτελούσαν το οργανικό ελικόπτερο.
Η άσκηση είχε ξεκινήσει τη Δευτέρα, ο Στόλος είχε χωριστεί σε φιλίες (λευκές) και εχθρικές (μαύρες) δυνάμεις και την ώρα του τραγικού συμβάντος βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη άσκηση SURFEX (=Surface Exercise) για τον εντοπισμό από τις φίλιες δυνάμεις εχθρικών σκαφών επιφάνειας. Για τον σκοπό αυτό, το ελικόπτερο «ΠΝ- 28» είχε απονηωθεί στη 01.48 από το «Νικηφόρος Φωκάς», του οποίου αποτελεί το μακρύ επιχειρησιακό «χέρι», προκειμένου να ψάξει τις νησίδες της περιοχής για τον εντοπισμό κάποιας «αγκιστρωμένης» στα βράχια της Κινάρου πυραυλακάτου. Πράγματι, στα απόκρημνα βράχια της περιοχής κρυβόταν η πυραυλάκατος «Γρηγορόπουλος», την οποία είχε εντοπίσει το πλήρωμα του ελικοπτέρου. Για τον λόγο αυτό, επιχείρησε να έλθει από τα νώτα (από το νησί δηλαδή) πάνω από την πυραυλάκατο, προκειμένου να την αναγκάσει να απαγκιστρωθεί από τα βράχια και να ξανοιχτεί στο πέλαγος. Αυτόματα τότε, μόλις θα έχανε την προστασία των βράχων, που ανακλούν τη δέσμη των ραντάρ επιφάνειας των φίλιων σκαφών, η πυραυλάκατος θα εντοπιζόταν από το ραντάρ τους και θα εξουδετερωνόταν. Επομένως, καταλαβαίνουμε ότι ο ρόλος του ελικοπτέρου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη της αποστολής. Φυσικά, αυτό το γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα οι του Πολεμικού Ναυτικού και για να εξακολουθήσουν να παραμένουν κυρίαρχοι στο Αιγαίο «εκπαιδεύονται όπως ακριβώς θα πολεμήσουν»!
Ενώ λοιπόν το «ΠΝ- 28» πετούσε με αυτήν την αποστολή πολύ κοντά στο έδαφος, για να εκμεταλλευτεί την προσφερόμενη κάλυψη και να αιφνιδιάσει την πυραυλάκατο, ξαφνικά και χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε προειδοποίηση από πλευράς πληρώματος για ύπαρξη κάποιου προβλήματος ή βλάβης οι επικοινωνίες με το ελικόπτερο και το ίχνος χάθηκαν από τα ραντάρ της φρεγάτας στις 02.45 της Πέμπτης. Αμέσως σήμανε συναγερμός και στις 04.40 από άλλο ελικόπτερο του ΠΝ εντοπίστηκε θερμικό ίχνος του χαμένου ελικοπτέρου στην περιοχή της Κινάρου. Μετά από λίγες ώρες, στις 07.01, βρέθηκαν μέρη από το ουραίο τμήμα του σε απόκρημνη ορεινή περιοχή της Κινάρου. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, το ελικόπτερο προσέκρουσε στην κορυφή του λόφου, ύψους 295 μέτρων, το ουραίο τμήμα αποκολλήθηκε βίαια και τα υπόλοιπα τμήματά του έπεσαν σε μία χαράδρα και σε ένα μικρό πλάτωμα.
ΚΑΤΑΡΡΙΧΗΣΗ. Στην περιοχή έσπευσαν με ελικόπτερο υποβρύχιοι καταστροφείς, που βρίσκονταν για τους σκοπούς της ασκήσεως σε φρεγάτες, και με καταρρίχηση από αιωρούμενα ελικόπτερα, άρχισαν να ψάχνουν για το πλήρωμα.
Αμέσως συγκροτήθηκε επιτροπή διερεύνησης των αιτίων του δυστυχήματος, με επικεφαλής πλοίαρχο και μέλη ελικοπτεράδες του ΠΝ που έχουν περάσει από το Σχολείο Διερευνήσεως Ατυχημάτων και από την πρώτη ημέρα βρίσκονται στην Κίναρο για να ερευνήσουν την περιοχή όπου βρέθηκαν τα συντρίμμια, τα ίδια που θα μεταφερθούν από εκεί. Επίσης θα μελετήσουν τα αποτελέσματα της νεκροτομής των καμένων σορών των μελών του πληρώματος, η οποία θα διενεργηθεί στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας από ειδικώς εκπαιδευμένους γιατρούς της ΠΑ στα αεροπορικά δυστυχήματα. Για την ιστορία, αξίζει να σημειωθεί ότι ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Τουλίτσης, παντρεμένος, χωρίς παιδιά, είχε τελειώσει τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) το 2001 και είχε περί τις 1.350 ώρες πτήσεως στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου. Ο υποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Πανανάς, γιος απόστρατου αξιωματικού του Στρατού, ήταν απόφοιτος της ΣΝΔ το 2005, παντρεμένος, με τη σύζυγο έγκυο έξι μηνών στο δεύτερο παιδί τους, και ο ανθυπασπιστής Ελευθέριος Ευαγγέλου είχε τελειώσει τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού το 2000, ενώ ήταν παντρεμένος, επίσης με ένα παιδί.
Τουρκική πρόκληση με ΝΟΤΑΜ
Βεβαίως, ακόμα και σε μία τέτοια περίπτωση δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι προκλήσεις από την πλευρά των Τούρκων. Αυτή τπ φορά με την... έκδοση σχετικής ΝΟΤΑΜ, για να... διευθύνουν εκείνοι τις επιχειρήσεις έρευνας-διάσωσης για τον εντοπισμό του ελικοπτέρου στις 04.05 της 11ης Φεβρουάριου και μετά την έκδοση σχετικής ΝΟΤΑΜ από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές -ως όφειλαν-, στο πλαίσιο των πάγιων διεκδικήσεων της γείτονος στις έρευνες SAR ανατολικώς του 25ου Μεσημβρινού -κάτι βεβαίως που αντιβαίνει πλήρως σε όλους τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτικού Δικαίου, που δεν έχει υπογράψει η Τουρκία ως γνωστόν! Μόλις έγινε γνωστή η συγκεκριμένη τουρκική πρόκληση, ο ευρισκόμενος στις Βρυξέλλες υπουργός Εθνικής Αμύνης, Πάνος Καμμένος, για την άτυπη σύνοδο των ομολόγων του του ΝΑΤΟ, έθεσε το θέμα, με αποτέλεσμα να προκαλέσει τα γέλια των συναδέλφων του, εκτός φυσικά του Τούρκου.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.