✓ Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε επιτυχώς στην Ελλάδα, στις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
Στις 13:00 της προσεχούς Δευτέρας, μια νέα και εξαιρετικά σημαντική σελίδα ανήκει στην ένδοξη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς τη συγκεκριμένη ημερομηνία πρόκειται να πραγματοποιηθεί η επίσημη τελετή ονοματοδοσίας και καθελκύσεως του πρώτου ναυπηγημένου στην Ελλάδα υπερσύγχρονου υποβρυχίου συμβατικής προώσεως, του «Πιπίνος» (S-121).
Στην τελετή, εκτός φυσικά του υπουργού Εθνικής Αμύνης, Δημήτρη Αβραμόπουλου, έχουν ...
προσκληθεί να παράσχουν ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, και ο αντιπρόεδρος της κυβερνήσεως και υπουργός Εξωτερικών (σ.σ.: και πρώην Εθνικής Αμύνης), Ευάγγελος Βενιζέλος. Επίσης, ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, η φυσική ηγεσία των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, με επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Μιχαήλ Κωσταράκο, και τον «οικοδεσπότη» αρχηγό ΓΕΝ, αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ, καθώς και πλήθος άλλων τοπικών παραγόντων, μιας και το γεγονός, αλλά και η τελετή είναι ύψιστης σημασίας από πολλές πλευρές.
προσκληθεί να παράσχουν ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, και ο αντιπρόεδρος της κυβερνήσεως και υπουργός Εξωτερικών (σ.σ.: και πρώην Εθνικής Αμύνης), Ευάγγελος Βενιζέλος. Επίσης, ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, η φυσική ηγεσία των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, με επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Μιχαήλ Κωσταράκο, και τον «οικοδεσπότη» αρχηγό ΓΕΝ, αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ, καθώς και πλήθος άλλων τοπικών παραγόντων, μιας και το γεγονός, αλλά και η τελετή είναι ύψιστης σημασίας από πολλές πλευρές.
ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ. Το υποβρύχιο «Πιπίνος», Type-214 ΑΙΡ (=Air Independent Propulsion), κλάσεως «Παπανικολής», είναι το δεύτερο της κλάσεως του, από τα τέσσερα συνολικώς, που θα ενταχθεί στη δύναμη του Ελληνικού Στόλου, αλλά το πρώτο που η ναυπήγησή του ολοκληρώνεται επιτυχώς στην Ελλάδα, στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε.,(ΕΝΑΕ) του Σκαραμαγκά, όπου και θα γίνει η προαναφερθείσα τελετή. Το πρώτο υποβρύχιο της κλάσεως, ο «Παπανικολής», ναυπηγήθηκε στη Γερμανία και μετά από πολλές «περιπέτειες», τεχνικές και οικονομικές, παραδόθηκε με λυμένα τα προβλήματα του στο ΠΝ, τον Δεκέμβριο του 2012. Ο συγκεκριμένος τύπος, λόγω των εξαιρετικά προηγμένων τεχνικών δυνατοτήτων που ενσωματώνει, αποκαλείται και «πυρηνοκίνητο υποβρύχιο, συμβατικής προώσεως», προκειμένου με αυτό το οξύμωρο σχήμα να καταδειχθεί η δυνατότητα για συνεχή πλου εν καταδύσει, διάρκειας 15 περίπου ημερών, προτού αναδυθεί εκ νέου για ανεφοδιασμό και φόρτιση των συστοιχιών των μπαταριών του.
Για «κλειστές» θάλασσες, όπως είναι το Αιγαίο, η δυνατότητα αυτή το κάνει ουσιαστικά αθέατο και ανεξάρτητο από τη στιγμή που θα αφήσει πίσω του την Ψυτάλλεια! Για 15 ημέρες μπορεί να είναι εν καταδύσει παντού στο Αιγαίο, δυνατότητα που δεν έχουν τα υπόλοιπα συμβατικής προώσεως υποβρύχια, όπως τα δικά μας παλαιοτέρα Type-209/1100 και Type-209/1200, αλλά έχουν μόνο τα πυρηνοκίνητα, δηλαδή να πλέουν εν καταδύσει συνεχώς για μήνες. Και όλα αυτά ο «Παπανικολής», ο «Πιπίνος» και τα υπόλοιπα δύο παρόμοια υποβρύχια που αναμένονται και βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις κατασκευής («Ματρώζος» και «Κατσώνης») τα οφείλουν στην ύπαρξη του συστήματος ΑΙΡ, της «Αναεροβίου Προώσεως», με το οποίο είναι εφοδιασμένα.
ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΗ. Αυτό λοιπόν το εξαιρετικά σπουδαίο οπλικό σύστημα, που για τα ελληνικά στρατιωτικά δεδομένα έχει στρατηγική αξία και σημασία, το ΠΝ και κατ’ επέκταση ο ελληνικός λαός το στερήθηκε από την ενεργό επιχειρησιακή δράση του για περισσότερο από μία πενταετία, εξαιτίας των γνωστών προβλημάτων που υπήρξαν αναφορικώς με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΕΝΑΕ. Την επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονταν κυρίως με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΕΝΑΕ και δευτερευόντως με αυτή καθ’ εαυτή την κατασκευή των υποβρυχίων ξεκίνησε ως ΥΕΘΑ ο Ευάγγελος Βενιζέλος, αλλά την οριστική ώθηση και λύση έδωσε ο νυν ΥΕΘΑ, Δ. Αβραμόπουλος. Ως αποτέλεσμα, «ξεμπλόκαρε» το ζήτημα του μέλλοντος των ναυπηγείων με αυτό της ναυπήγησης των τριών εναπομεινάντων υποβρυχίων Type-214 ΑΙΡ και του εκσυγχρονισμού ενός τέταρτου, του παλαιοτέρου Type-209/1200 «Ωκεανός». Ένα δεύτερο καθοριστικό σημείο για τη μεθαυριανή ευτυχή για το ΠΝ και το ελληνικό Δημόσιό κατάληξη ήταν ασφαλώς και το γεγονός ότι το γενικό κουμάντο για την ολοκλήρωση του προγράμματος ανέλαβε ουσιαστικώς εν μια νυκτί το Πολεμικό Ναυτικό. Ο αρχηγός του, αντιναύαρχος Ευ. Αποστολάκης, αμέσως μόλις ανέλαβε τα καθήκοντα του ζήτησε υπεύθυνα από τους αρμοδίους του ΓΕΝ να τον διαβεβαιώσουν ότι το ΠΝ μπορεί να κάνει τη δουλειά μόνο του. Μόλις έλαβε τη διαβεβαίωση, το πρότεινε προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, η οποία και με αυτό τον μπούσουλα δρομολόγησε την τελικώς προκριθείσα λύση. Συμφώνως προς αυτήν, το ΠΝ με το πλήρωμα του υποβρυχίου «Πιπίνος», το οποίο στο μεταξύ είχε τοποθετηθεί, με τη συμπαράσταση και του προσωπικού της Διοικήσεως Υποβρυχίων και του Ναυτικού Κλιμακίου Σκαραμαγκά πέτυχαν ένα μικρό θαύμα υλοποιώντας τόσο το υπολειπόμενο κατασκευαστικό έργο όσο και τις απαραίτητες δοκιμές του σκάφους εν όρμω και εν πλω (οι τελευταίες θα γίνουν μετά την καθέλκυση του) για λογαριασμό της κατασκευάστριας γερμανικής εταιρείας. Σπουδαία δουλειά, με εξαιρετικά αποτελέσματα και τεράστια συσσώρευση εμπειρίας.
Καθοριστική η συμβολή των εργαζομένων
Καθοριστική για την επιτυχή εξέλιξη του προγράμματος σε χρόνο-ρεκόρ είναι η στάση των εργαζομένων στα ναυπηγεία. Ο αρχηγός ΓΕΝ, Ευάγγελος Αποστολάκης, μετέβη στα ναυπηγεία και τους μίλησε όπως έπρεπε. Τους εξήγησε ότι το ΠΝ έχει συγκεκριμένα χρήματα για όλα τα υποβρύχια και συγκεκριμένα περιθώρια χρόνου (σ.σ.: δύο χρόνια). Μέσα σε αυτό το διάστημα και με αυτά τα χρήματα το ΠΝ πρέπει να έχει τα υποβρύχια. Αυτό το κατανόησαν οι εργαζόμενοι και, όπως μας έλεγε ανώτατη πηγή του ΓΕΝ, «λειτούργησαν ως Έλληνες και ως Κύριοι». Ίσως -λέμε εμείς- στο πλαίσιο αυτής της «συμφωνίας κυρίων», ο αρχηγός ΓΕΝ να «πέρασε» (μέσω των ΓΕΕΘΑ/ΥΠΕΘΑ βεβαίως) από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ, που έχουν κλείσει ήδη τα 30 χρόνια και από τις οποίες οι τρεις ναυπηγήθηκαν επίσης από τα ΕΝΑΕ. Επομένως, λογικό είναι και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τους να ξεκινά από τα ΕΝΑΕ, πράγμα που τους δίνει ένα πολύτιμο «μαξιλάρι» για το εγγύς μέλλον, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος των τεσσάρων υποβρυχίων, που τοποθετείται στα τέλη του 2015.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ/4/10/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.