• Ταχεία διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος που στοίχισε τη ζωή σε τρεις άνδρες.
• Με εντολή του ΓΕΣ έχει δεσμευτεί ολόκληρη η «μερίδα» στην οποία ανήκε το μοιραίο βλήμα.
• Απαγορεύτηκαν οι βολές με όλμους των 81 χιλιοστών στις ασκήσεις μέχρι νεωτέρας.
• Με την τιμητική διάκριση του «Μεταλλίου Εξόχου Πράξεως το τελευταίο αντίο στους άτυχους νέους.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Γ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
Με ταχύτατους ρυθμούς και προς τρεις κατευθύνσεις διεξάγονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των αιτίων (άρα και των υπευθύνων) του τραγικού δυστυχήματος που συνέβη την Τρίτη στο πεδίο ασκήσεων «Γλαφυρών», έξω από τον Βόλο, και είχε ως αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο των δύο επαγγελματιών οπλιτών (ΕΠΟΠ) λοχιών (ΠΖ), Γεώργιου Ορφανίδη και Αναστάσιου Μεζάλα, καθώς και του στρατεύσιμου δεκανέα (ΠΝ) Φωτίου Ανδρικόπουλου, και τον σοβαρό τραυματισμό του υπολοχαγού τους. Κ.Β., όλων του 505 Τάγματος Πεζοναυτών, στη διάρκεια προγραμματισμένης εκπαιδευτικής δραστηριότητας της μονάδας τους, όταν εξερράγη ο σωλήνας του όλμου των 81 χιλιοστών στη διάρκεια βολής.
Ταυτοχρόνως, και επειδή από τις πρώτες ενδείξεις φαίνεται ότι το δυστύχημα οφείλεται σε έκρηξη του...
πυροσωλήνος του βλήματος μέσα στον σωλήνα του όλμου, κάτι εξαιρετικά σπάνιο, με εντολή του ΓΕΣ έχει δεσμευτεί ολόκληρη η «μερίδα» στην οποία ανήκει το συγκεκριμένο μοιραίο βλήμα, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η έρευνα που θα καταδείξει αν ευθύνεται το βλήμα η όχι. Σε περίπτωση που όντως το βλήμα ευθύνεται για το δυστύχημα, δηλαδή πρόκειται για «αστοχία υλικού», τότε οι ειδικοί πυροτεχνουργοί θα ερευνήσουν ένα προς ένα όλα τα χιλιάδες βλήματα όλμου της συγκεκριμένης προβληματικής μερίδας που έχουν αποσταλεί σε μονάδες σε όλη την ελληνική επικράτεια, για να εντοπίσουν αν υπάρχουν και άλλα με την ίδια «αστοχία υλικού». Μετά τον έλεγχο αυτό, η συγκεκριμένη μερίδα θα αποδεσμευτεί εκ νέου. Βεβαίως, το ίδιο θα γίνει και αν αποδειχτεί από την έρευνα ότι δεν υπάρχει πρόβλημα «αστοχίας υλικού» κάτι όμως που -ως προελέχθη- από τα πρώτα στοιχεία δεν φαίνεται να ισχύει.
πυροσωλήνος του βλήματος μέσα στον σωλήνα του όλμου, κάτι εξαιρετικά σπάνιο, με εντολή του ΓΕΣ έχει δεσμευτεί ολόκληρη η «μερίδα» στην οποία ανήκει το συγκεκριμένο μοιραίο βλήμα, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η έρευνα που θα καταδείξει αν ευθύνεται το βλήμα η όχι. Σε περίπτωση που όντως το βλήμα ευθύνεται για το δυστύχημα, δηλαδή πρόκειται για «αστοχία υλικού», τότε οι ειδικοί πυροτεχνουργοί θα ερευνήσουν ένα προς ένα όλα τα χιλιάδες βλήματα όλμου της συγκεκριμένης προβληματικής μερίδας που έχουν αποσταλεί σε μονάδες σε όλη την ελληνική επικράτεια, για να εντοπίσουν αν υπάρχουν και άλλα με την ίδια «αστοχία υλικού». Μετά τον έλεγχο αυτό, η συγκεκριμένη μερίδα θα αποδεσμευτεί εκ νέου. Βεβαίως, το ίδιο θα γίνει και αν αποδειχτεί από την έρευνα ότι δεν υπάρχει πρόβλημα «αστοχίας υλικού» κάτι όμως που -ως προελέχθη- από τα πρώτα στοιχεία δεν φαίνεται να ισχύει.
ΕΙΔΙΚΟI. Με εντολή των υπεύθυνων του ΓΕΣ πρόκειται επίσης να πραγματοποιηθεί ο ειδικός έλεγχος ασφαλείας (με τη χρήση ειδικού οργάνου) του εσωτερικού των σωλήνων όλων των όλμων των 81 χιλιοστών, για να διαπιστωθούν τυχόν παραμορφώσεις, γεγονός που θα συνεπάγεται τη μειωμένη ασφάλειά τους. Μέχρι να γίνει αυτό και να ολοκληρωθεί ο έλεγχος, δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στις ασκήσεις των μονάδων όλμοι των 81 χιλιοστών. Οι έρευνες των αρμόδιων υπηρεσιών διενεργούνται προς τρεις κατευθύνσεις:
α) Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για να διαπιστωθούν οι αιτίες του τραγικού συμβάντος. Αυτή προχωρά γρήγορα, ώστε συνακόλουθα να προχωρήσουν επίσης γρήγορα τα γραφειοκρατικά θέματα για συντάξεις στους δικαιούχους κ.λ.π.
β) Προανάκριση, της οποίας θα προΐσταται ο στρατιωτικός εισαγγελέας και στην οποία θα ενταχθεί ως τμήμα της και η πραγματογνωμοσύνη. Για την προανάκριση έχει δοθεί εντολή να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, χωρίς όμως αυτό να είναι σε βάρος του τελικού αποτελέσματος της. γ) Έρευνα από πλευράς του Γραφείου Υγιεινής και Ασφαλείας της Γενικής Επιθεωρήσεως Στράτου.
ΤΟ «ΑΝΤΙΟ». Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξόδιοι ακολουθίες για τους τρεις πεζοναύτες τελέστηκαν στις 8 του μηνός στον Βόλο για τους δύο ΕΠΟΠ λοχίες και στα Πετρωτά Αχαΐας για τον 19χρονο δεκανέα, με πλήρεις στρατιωτικές τιμές για τους ήρωες. Μάλιστα, στον Βόλο η τελετή έγινε παρουσία του καταδρομέα αρχηγού ΓΕΣ, αντιστράτηγου Χρήστου Μανωλά, και αμέσως μετά το πέρας του θρησκευτικού μέρους και μέσα στον ναό, μετά την ανάγνωση της διαταγής του υπουργού Εθνικής Αμύνης, Δημήτρη Αβραμοπούλου, με την οποία απονεμόταν σε όλους τους νεκρούς ήρωες το «Μετάλλιο Εξόχου Πράξεως», ο αρχηγός καρφίτσωσε τη μεγαλύτερη ηθική αμοιβή για στρατιωτικό εν ειρήνη στο ειδικό, βελούδινο μαξιλαράκι με τις τιμητικές διακρίσεις του καθενός μπροστά από το φέρετρο του!
Στα Πετρωτά Αχαΐας και παρουσία του Α' υπαρχηγού ΓΕΣ, αντιστρατήγου Νικολάου Δεβετζή, πραγματοποιήθηκε η εξόδιος ακολουθία του 19χρονου δεκανέα (ΠΝ) Φωτίου Ανδρικόπουλου, ο οποίος το προηγούμενο βράδυ είχε μεταφερθεί από το Στρατιωτικό Νοσοκομείο Λαρίσης, με πλήρεις στρατιωτικές τιμές, με ένα μεταφορικό αεροσκάφος C-271 Spartan της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της ΠΑ, από την Αεροπορική Βάση Λαρίσης στην αντίστοιχη του Αράξου, για τη νεκρώσιμη ακολουθία στο χωριό του. Στον νεαρό ήρωα, ο οποίος ήταν γιος εν ενεργεία αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας, η αντίστοιχη απονομή θα πραγματοποιηθεί στη διάρκεια ειδικής τελετής, λίαν συντόμως.
Οι τραγωδίες εν καιρώ ειρήνης
Ο θλιβερός κατάλογος με τα μέλη των Ενόπλων Δυνάμεων που έπεσαν την ώρα του καθήκοντος εν καιρώ ειρήνης: Στις 5/2/1991 πτώση αεροσκάφους C-130Η στο όρος Όθρυς. Θάνατος 63 ανδρών (5 πλήρωμα και 56 επιβαίνοντες αεροπόροι). Το 1991, στη διάρκεια ασκήσεως «Παρμενίων», στη βολή αυτοκινούμενου πυροβόλου, το βλήμα εξερράγη μόλις εξήλθε από την κάννη. Τρεις νεκροί καταδρομείς και άλλοι τρεις τραυματίες. Στις 6/11/1996 το επιβατηγό «Σάμαινα» εμβόλισε και βύθισε την ΤΠΚ «Κωστάκος». Νεκροί τέσσερα μέλη του πληρώματος. Στις 20/12/1997 αεροσκάφος C-130Η, που συμμετείχε στις έρευνες για την ανεύρεση του ουκρανικού Γιάκοβλεφ, προσέκρουσε στην κορυφή του όρους Πάστρα. Νεκροί και τα πέντε μέλη του πληρώματος.
Στις 8/4/2004 στο ακριτικό φυλάκιο «Μανίτσα», στην Κορνοφωλιά του Έβρου, σκοτώθηκαν πέντε στρατιώτες από ηλεκτροπληξία, όταν, προσπαθώντας να μεταφέρουν τον μεταλλικό ιστό της σημαίας του φυλακίου, ακούμπησαν τα ηλεκτροφόρα καλώδια της ΔΕΗ. Στις 11/9/2005 κατέπεσε ελικόπτερο Chinook, που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας στα ανοικτά του Άθω. Σκοτώθηκαν 17 επιβαίνοντες (4 πλήρωμα και 13 επιβάτες). Τον Ιούλιο του 2010 επιθετικό ελικόπτερο Longbow Apache έπεσε στα Μέγαρα. Νεκροί και οι δύο χειριστές του. Στις 7/10/2014 εξερράγη όλμος στη διάρκεια ασκήσεως του 505 ΤΠΝ. Τρεις νεκροί πεζοναύτες και ένας σοβαρά τραυματίας. Ο κατάλογος είναι μακρύς. Συνολικώς, από τη μεταπολίτευση και μετά περισσότεροι από 150 στρατιωτικοί έχουν σκοτωθεί σε δυστυχήματα κατά την εκτέλεση διατεταγμένων αποστολών. Ο προαναφερθείς κατάλογος είναι ενδεικτικός και σε αυτόν περιλαμβάνονται πιλότοι μας που έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια πτήσεων.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-11/10/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.