✓ Η ΦΡΕΝΙΤΙΔΑ ΤΩΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ.
✓ Οι τεράστιες δαπάνες για την άμυνα που έγιναν τα τελευταία 40 χρόνια, όπως καταδεικνύει η έρευνα της Εξέλιξης, ήταν ένας από τους παράγοντες που άδειασαν τα δημόσια ταμεία και βύθισαν στην ύφεση την ελληνική οικονομία ανοίγοντας την «κερκόπορτα» της κρίσης. Μετά το 1974 η χώρα μας επιδόθηκε σε ένα άνευ προηγουμένου πρόγραμμα προμηθειών, με την αιτιολογία του εξ’ ανατολών κινδύνου.
✓ Ουδείς μέχρι σήμερα, με ευθύνη των εκάστοτε πρωθυπουργών επιχείρησε να σταματήσει το «χορό» των δις.
Γράφει η Ιωάννα Ηλιάδη
Και, ως συνήθως, κατασκευάζουμε την επικοινωνιακή εικόνα ότι πρέπει να έχουμε μια αποτελεσματική άμυνα για τη χώρα μας, προσθέτοντας ισχύ πυρός στις υφιστάμενες δομές μας και όχι αλλάζοντας τις ίδιες τις δομές, οι οποίες τις περισσότερες φορές αντιστοιχούν σε ανάγκες των περασμένων χρόνων. Είναι, άραγε, η φρενίτιδα εξοπλισμών απαραίτητη για τη χώρα μας; Και ποιος αποφασίζει για τις ανάγκες;
Αν κάποιος σε αυτό το σημείο απαντήσει με το λογικό: «Οι Ένοπλες Δυνάμεις», δεν θα είναι ακριβής... η απάντηση. Οι εξοπλισμοί στη χώρα μας αποφασίζονται από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ), στο οποίο προεδρεύει ο πρωθυπουργός και κύριος εισηγητής είναι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Πίσω από τις κλειστές πόρτες της συνεδρίασης, που συνήθως λαμβάνει χώρα στο Μέγαρο Μαξίμου και όχι στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΚΥΣΕΑ, που υπάρχει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο εκάστοτε πρωθυπουργός και οι υπουργοί άμυνας εμφανίζονται ως «συνέταιροι» στις αποφάσεις που στοιχίζουν δισεκατομμύρια, χωρίς να διασφαλίζουν απαραίτητα την άμυνα της χώρας.
Είναι ακριβώς οι ίδιοι πολιτικοί που ορίζουν τους αρχηγούς των Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίοι είναι και οι εισηγητές στον υπουργό των οπλικών συστημάτων που θα αγοράσει η χώρα.
Οι αρχηγοί των Ενόπλων Δυνάμεων ορίζονται έπειτα από συζήτηση στο ΚΥΣΕΑ, η οποία συνήθως αφορά στις πολιτικές ισορροπίες, τις προσβάσεις και τις γνωριμίες που διαθέτει ο κάθε υποψήφιος και, φυσικά, το πόσο πρόθυμος είναι να συνεργαστεί με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Όταν όμως οι ανώτατοι αξιωματικοί είναι και οι άνθρωποι, οι οποίοι έχουν την τεχνογνωσία και τα προσόντα για να γνωματεύσουν τις αμυντικές ανάγκες και τα εξοπλιστικά προγράμματα που απαντούν σε αυτές, τότε με βάση την απουσία ουσιαστικής αξιολόγησής τους το όλο θέμα εξελίσσεται σε παγίδα.
Η διαδικασία, που θεσμικά έχει οριστεί να ακολουθείται, αναφέρει πως τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων συγκεντρώνουν στοιχεία, θέτουν απαιτήσεις για οπλικά συστήματα και εισηγούνται προς τις ηγεσίες των επιτελείων. Πολλές φορές, ωστόσο, έχει συμβεί κατά τη διάρκεια αυτής της διαδρομής να ερμηνεύονται με διαφορετικό τρόπο οι απαιτήσεις και να αλλάζουν οι προτιμήσεις που διατυπώνονται προς την ηγεσία, τόσο σε ανώτερο όσο και σε ανώτατο επίπεδο.
Μάλιστα, όπως ήδη έχει αποκαλυφθεί, την περίοδο της υπουργίας του Άκη Τσοχατζόπουλου, η εισήγηση του υπουργού για την προμήθεια αεροσκαφών ήταν υπέρ της προμήθειας F-15. Προσέκρουσε, όμως, στη διαφορετική άποψη του πρωθυπουργού, κ. Κώστα Σημίτη, ο οποίος, έχοντας και τον τελευταίο λόγο, έκλεινε υπέρ της υποψηφιότητας του F-16.
Ας ελπίσουμε ότι η «αμαρτωλή» ιστορία του κ. Τσοχατζόπουλου δεν θα λειτουργήσει ως «ιδιότυπο φροντιστήριο» για όλους εκείνους που θέλουν να συνεχίσουν τις άνομες ενέργειές τους, βελτιώνοντας όμως τις συνταγές για να αποφεύγουν τις συνέπειες.
Και για να φτάσουμε σε πιο πρόσφατο παράδειγμα, από το ένα άκρο περάσαμε στο άλλο: Αυτήν τη στιγμή η χώρα μας δεν έχει συντάξει εθνικό αμυντικό σχέδιο, όπως προβλέπεται από το νόμο N.3978, γνωστότερο ως νόμο Βενιζέλου, καθώς οι υπουργοί που τον διαδέχθηκαν, δεν συνέταξαν ως όφειλαν το σχέδιο, προκειμένου να προχωρήσουν οι απαραίτητες προμήθειες, ακόμα και ανταλλακτικών. Αυτό δίνει το περιθώριο στον εκάστοτε υπουργό να αποκομίζει πολιτικά οφέλη, αφήνοντας περιθώρια ελπίδας σε διάφορες χώρες ότι θα επιλέγουν τα δικά τους προϊόντα.
Την ίδια ώρα, οι εταιρίες δημιουργούν μηχανισμούς επιρροής υπέρ των δικών τους οπλικών συστημάτων, βάζοντας κάτω από την «ομπρέλα» τους με διάφορες αιτιολογίες από χαμηλόβαθμα στελέχη μέχρι και πολιτικούς. ’Όσον αφορά στα στελέχη, με κατάλληλους τρόπους, όχι απαραίτητα με χρηματισμό, αλλά και χωρίς αυτός να αποκλείεται, οι εταιρίες φροντίζουν να δημιουργήσουν την εντύπωση πως το προϊόν τους είναι το πλέον κατάλληλο για αγορά. Όπως επίσης επιχειρούν και με δημοσιεύματα στον Τύπο να... «θάβουν» τα προϊόντα των ανταγωνιστών τους. Επηρεάζουν με αυτόν τον τρόπο και την κοινή γνώμη, υπέρ του ενός ή του άλλου συστήματος.
Αυτέ) που πραγματικό δείχνει να λείπει στην εθνική άμυνα της χώρας είναι ένας αξιόπιστος μηχανισμός, που να είναι σε θέση να περιγράψει με επάρκεια τις ανάγκες της χώρας και να μπορεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην παγκόσμια σκηνή, ώστε να ανταποκρίνεται άμεσα και να σχεδιάζει ή και να εισηγείται τις απαραίτητες προσαρμογές.
Και δεν είναι απαραίτητο αυτές οι προσαρμογές να αφορούν την αγορά οπλικών συστημάτων. Λυτή είναι και η ευθύνη του υπουργού που αναμένεται να αντικαταστήσει τον απερχόμενο Δημήτρη Αβραμόπουλο, ο οποίος λίγο πριν αποχωρήσει, κάλεσε τα Γενικά Επιτελεία να καταθέσουν τις απόψεις τους για τη σύνταξη του εθνικού αμυντικού σχεδίου.
(ΕΞΕΛΙΞΗ-05/10/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.