■ Μαχητικά αεροσκάφη τύπου F16.
■ Προβλήματα δημιουργεί η μη έγκαιρη ολοκλήρωση του μεσοπρόθεσμου πενταετούς προγράμματος.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
e p.petrou@gmail.com
Στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας «χρεώνεται» η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του μεσοπρόθεσμου (πενταετούς) προγράμματος για τους εξοπλισμούς και τις προμήθειες αμυντικού υλικού. Οι προτάσεις των επιτελείων έπρεπε να είχαν υποβληθεί για περαιτέρω επεξεργασία ήδη από την περασμένη εβδομάδα, αλλά η Αεροπορία -που είναι ο κλάδος με τις μεγαλύτερες απαιτήσεις, αφού διαθέτει το πλέον προηγμένο τεχνολογικά υλικό- δεν κατόρθωσε να «πιάσει» τις προθεσμίες.
Πρώτο -και αρκετές ημέρες πριν πλησιάσουν τα χρονικά όρια που είχαν τεθεί- κατέθεσε τις προτάσεις του...
για το μεσοπρόθεσμο το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, ενώ ακολούθησε το Γενικό Επιτελείο Στρατού, που εκμεταλλεύτηκε όλον τον χρόνο που είχε διατεθεί.
για το μεσοπρόθεσμο το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, ενώ ακολούθησε το Γενικό Επιτελείο Στρατού, που εκμεταλλεύτηκε όλον τον χρόνο που είχε διατεθεί.
Πρόδηλη είναι η δυσαρέσκεια της πολιτικής ηγεσίας, η οποία θέλει να κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα όλες τις εκκρεμότητες (και όχι μόνο τις εξοπλιστικές), ώστε ο διάδοχος του Δημήτρη Αβραμόπουλου να παραλάβει το υπουργείο με όλες τις διαδικασίες να εξελίσσονται ομαλά.
Η καθυστέρηση του ΓΕΑ, όμως, δημιουργεί προβλήματα που ίσως διαφοροποιήσουν τελείως τους χρόνους για την έγκριση και την υλοποίηση ολόκληρου του μεσοπρόθεσμου προγράμματος. Παράλληλα, δημιουργούνται τα περισσότερα προβλήματα στην έναρξη των προγραμμάτων της Πολεμικής Αεροπορίας, και κυρίως σε αυτά που αφορούν τον εκσυγχρονισμό μαχητικών αεροσκαφών και τις διαδικασίες ανταλλακτικών και υποστηρίξεως, εξαιτίας των οποίων σήμερα αρκετές πολεμικές μοίρες βλέπουν τα περιθώρια και τις διαθεσιμότητες να στενεύουν επικίνδυνα.
Και στους άλλους κλάδους, όμως, τα προβλήματα δεν είναι λίγα, καθώς όλοι πληρώνουν την αδράνεια των προηγούμενων ετών, και κυρίως της περιόδου που υπουργοί ήταν οι κ. Βενιζέλος και Μπεγλίτης οπότε ουσιαστικά το στράτευμα είχε αφεθεί στην τύχη του, θα περίμενε, λοιπόν, κάνεις ότι τώρα, που χάρη στην πολιτική ηγεσία δίδεται η ευκαιρία να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερα κενά, τα επιτελεία θα άρπαζαν την ευκαιρία αυτήν για να «τρέξουν». Κάτι τέτοιο, όμως, δεν το βλέπουμε να γίνεται...
Το πρόβλημα δεν είναι ακόμα οικονομικό, αφού σε επόμενη φάση τα προγράμματα θα αξιολογηθούν, προκειμένου να τεθούν προτεραιότητες και να γίνει η κατανομή τους σε «κωδικούς» του Προϋπολογισμού. Στο μεταξύ, στις προθέσεις του υπουργείου είναι ο προγραμματισμός των εξοπλισμών να γίνεται σε βάθος 15ετίας και όχι 5ετίας, όπως ισχύει σήμερα. Στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι και ο προϋπολογισμός των δαπανών είναι πλέον ορθολογικός, ενώ οι ταχύτητες ανανεώσεως του οπλισμού δεν είναι τέτοιες που να μπορούν να γίνονται σε περιορισμένο χρονικό εύρος. Θεωρητικά, δηλαδή τα Γενικά Επιτελεία θα έπρεπε, παράλληλα με τον δετή προγραμματισμό που ολοκληρώνουν, να διαμορφώνουν και το 15ετές πρόγραμμά τους, το οποίο στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι πρόγραμμα πλήρους αναμορφώσεως, καθώς θα πρέπει να υποστηρίξει τις απαιτήσεις της αναδιοργανώσεως που επιτέλους υλοποιείται.
Αδύναμοι επιχειρησιακά, αλλά «ψύχραιμοι» οι Ευρωπαίοι
Η ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ κλιμάκωση των κρίσεων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή (περιοχές Συρίας - Ιράκ - Κουρδιστάν) έχει προκαλέσει εντονότατο σκεπτικισμό στις χώρες της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, οι οποίες τα τελευταία χρόνια μείωναν τόσο τους αμυντικούς προϋπολογισμούς τους όσο και τις στρατιωτικές δυνατότητες τους. Μάλιστα, μεγάλες χώρες, όπως η Βρετανία, είχαν προγραμματίσει τον περιορισμό των δυνατοτήτων τους στην ικανότητα να αντιμετωπίζουν χαμηλής εντάσεως καταστάσεις, δηλαδή ειρηνευτικές αποστολές ή το πολύ πολύ κάποια επεισόδια, όπως οι επιθέσεις της Χεζμπολάχ στο Ισραήλ πριν από οκτώ χρόνια.
Μάλιστα, οι μειώσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις συνεχίζονται και σήμερα, παρόλο που τα οικονομικά μεγέθη στις χώρες της Βορείου Ευρώπης δείχνουν από το 2009 σημεία σταθερής ανακάμψεως. Σε όλη την ευρωζώνη, όμως, κατά τα τέσσερα τελευταία χρόνια οι αμυντικές δαπάνες μειώθηκαν κατά άλλο ένα 3,5%, ενώ μια αύξηση που μετά βίας θα αγγίζει το 1% τον χρόνο προβλέπεται για την περίοδο 2014-2018.
Έτσι, σήμερα οι ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν με δέος τις εξελισσόμενες κρίσεις, διαπιστώνοντας τη στρατιωτική αδυναμία τους και τη γενικότερη αδυναμία τους να επέμβουν ακόμη και αν οι συνθήκες το επιβάλλουν, καθώς υστερούν σε προσωπικό και σε δυνατότητες μεταφοράς και υποστηρίξεως δυνάμεων, ενώ οι εφεδρείες τους είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Δηλαδή δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απειλές, παρά μόνο ως δορυφόροι των ενεργειών των Αμερικανών, οι οποίοι αφενός δείχνουν αποπροσανατολισμένοι αναφορικά με τη Μέση Ανατολή και αφετέρου πολύ επίμονοι όσον αφορά την Ουκρανία.
Προειδοποιήσεις
Στις Βρυξέλλες, αλλά και σε άλλες πρωτεύουσες, μαζί με τις προειδοποιήσεις για ενδεχόμενη κλιμάκωση κανείς δεν θεωρεί ότι υφίσταται άμεση στρατιωτική απειλή από τη Ρωσία, αν και οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης δεν κρύβουν την ανησυχία τους.
Ανησυχία η οποία εκφράζεται με μια προσπάθεια να αναβαθμίσουν τα οπλοστάσιά τους όσο το δυνατόν ταχύτερα, αγοράζοντας μεταχειρισμένα οπλικά συστήματα κυρίως από τις ΗΠΑ αλλά και από τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι χώρες αυτές (Πολωνία, Ρουμανία, Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία) από την ημέρα που εντάχθηκαν στο ΝΑΤΟ ουσιαστικά μηδένισαν τις αμυντικές δαπάνες τους και μόνο τώρα δηλώνουν διατεθειμένες να διαθέσουν για αυτές το 2% του Ακαθαρίστου Εθνικού Προϊόντος τους. Σε απόλυτους, αριθμούς, βέβαια, το ποσοστό αυτό εκπροσωπεί ένα πολύ μικρό ποσό, που φτάνει μόλις στο ένα τρίτο των χρημάτων τα οποία δαπανά μόνο η Γαλλία για την άμυνά της.
Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι με τα δεδομένα αυτά, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, η Ελλάς διαθέτει τις πολυαριθμότερες στρατιωτικές δυνάμεις, ενώ στο ΝΑΤΟ έρχεται τρίτη μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Τουρκία.
(Εφ. Δημοκρατία-21/09/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.