✓ Έμφαση στη συντήρηση και στη βέλτιστη αξιοποίηση υφιστάμενων συστημάτων.
✓ Για 42 εξοπλιστικά προγράμματα περιλαμβάνονται η απόκτηση βλημάτων για τα Leopard-2Α4/Α6 και η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών του Στόλου, τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ.
✓ Οι περικοπές που επιφέρουν τα Μνημόνια δεν επιτρέπουν την αγορά νέων συστημάτων για τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ I. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Σε βάθος επταετίας, οπότε και εκτιμάται ότι η Ελλάδα και οι Ένοπλες Δυνάμεις της θα έχουν περάσει οριστικώς τον σκόπελο του Μνημονίου και των εξ αυτού προερχόμενων περικοπών, στοχεύουν τα συνολικώς 42 εξοπλιστικά προγράμματα, που πέρασαν, συμφώνως προς την ισχύουσα νομοθεσία, από την αρμόδια Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής, μετά από ενέργειες του υπουργού Εθνικής Αμύνης, Δημήτρη Αβραμόπουλου.
Η παρουσίαση του καταλόγου αυτού με πολύ συγκεκριμένα προγράμματα, που έλαβαν την κατ’ αρχήν...
έγκριση από την Επιτροπή της Βουλής για να ξεκινήσει η απαραίτητη γραφειοκρατική διαδικασία, που «τρέχει» την παρούσα χρονική στιγμή, δεν περιλαμβάνει ούτε ένα νέο εξοπλιστικό, αλλά μόνο προγράμματα εκσυγχρονισμού, πυρομαχικών και προσκτήσεως ανταλλακτικών, μέσω υλοποιήσεως συμφωνιών «Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως» («Follow On Support»/FOS) υπαρχόντων οπλικών συστημάτων.
έγκριση από την Επιτροπή της Βουλής για να ξεκινήσει η απαραίτητη γραφειοκρατική διαδικασία, που «τρέχει» την παρούσα χρονική στιγμή, δεν περιλαμβάνει ούτε ένα νέο εξοπλιστικό, αλλά μόνο προγράμματα εκσυγχρονισμού, πυρομαχικών και προσκτήσεως ανταλλακτικών, μέσω υλοποιήσεως συμφωνιών «Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως» («Follow On Support»/FOS) υπαρχόντων οπλικών συστημάτων.
Η ενέργεια αυτή της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ (Δ. Αβραμόπουλου), που αντελήφθη τη σημασία της και την υποστήριξε αμέσως σε πολιτικό επίπεδο, καθώς και η αντίστοιχη της στρατιωτικής ηγεσίας των Κλάδων, με επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Μιχαήλ Κωσταράκο, με ευθύνη του οποίου συμπεριελήφθησαν σε έναν πίνακα τα πιο απαραίτητα εξοπλιστικά προγράμματα όλων των Κλάδων, κρίνονται από όλους τους ειδικούς αναλυτές ως απολύτως απαραίτητες. Αυτό, γιατί έτσι τα υφιστάμενα οπλικά συστήματα θα εξακολουθήσουν να είναι ετοιμοπόλεμα και επιχειρησιακά και θα συμβάλλουν στη διατήρηση του αξιομάχου των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για το προσεχές διάστημα που η Ελλάδα βρίσκεται στο Μνημόνιο.
Τα 42 αυτά προγράμματα είναι συνολικού κόστους περίπου 2 δισ. ευρώ, ωστόσο όλα περιλαμβάνονται στους προϋπολογισμούς των Κλάδων και του ΥΠΕΘΑ, δεν υπόκεινται στους «περιορισμούς» (ας τους ονομάσουμε έτσι) του Μνημονίου, αφού δεν αποτελούν νέα εξοπλιστικά, και το πιο σημαντικό βεβαίως είναι ότι επιμερίζονται σε βάθος χρόνου 7-8 ετών. Αυτό πρακτικώς σημαίνει ότι αντιστοιχούν περί τα 250-270 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για όλα αυτά τα προγράμματα, όλων των Κλάδων. Αν τώρα σε αυτά τα 42 προγράμματα προσθέσουμε άλλα 54 που πέρασαν το 2013 από την ίδια Επιτροπή Εξοπλισμών και έλαβαν την απαραίτητη έγκριση, με τις γραφειοκρατικού επιπέδου εργασίες από πλευράς της Γενικής Διευθύνσεως Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του ΥΠΕΘΑ να έχουν ήδη ξεκινήσει, συνολικώς 96 προγράμματα θα βοηθήσουν τις ελληνικές Ε.Δ. να ξεπεράσουν χωρίς ιδιαίτερα επιχειρησιακά προβλήματα την κρίση.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ. Από τα 42 εξοπλιστικά προγράμματα, ενδεικτικώς μπορούν να αναφερθούν τα εξής:
■ Στον Στρατό Ξηράς, τα προγράμματα αποκτήσεως 30.360 βλημάτων των 120 χιλιοστών για τα άρματα μάχης Leopard-2A4/A6 (147.879.000 ευρώ), που επιλύουν οριστικώς το μείζον αυτό θέμα, βλημάτων πυροβολικού των 155 χιλιοστών μακρού βεληνεκούς (37.300.000 ευρώ), βαθμιδωτών (12.000.000 ευρώ) και «έξυπνων βλημάτων» (11.400.000 ευρώ), τα προγράμματα εκσυγχρονισμού συστημάτων MLRS (157.383.666 ευρώ), καθώς και αποκτήσεως πυραύλων MLRS (211.338.676 ευρώ), ρουκετών MLRS (154.220.586 ευρώ) και 40 μεταχειρισμένων MLRS από τις ΗΠΑ (5.515.000 ευρώ), τα πρόγραμμα FOS των ελικοπτέρων ΝΗ- 90 (75.415.000 ευρώ), κοινής διακλαδικής προμήθειας φυσιγγίων των 7,62 χιλιοστών (14.463.876 ευρώ), προμήθειας πυρομαχικών αντιαρματικών Strim (6.665.000 ευρώ), TOW-2 (7.600.000 ευρώ), MILAN (9.000.000 ευρώ) και Kornet-E μεγάλου βεληνεκούς (9.881.000 ευρώ), υποστηρίξεως των επιθετικών ελικόπτερων ΑΗ- 64A/DHA (548.000 και 8.400.000 ευρώ) κ.λ.π.
■ Στο Πολεμικό Ναυτικό, μπορούν να αναφερθούν τα προγράμματα της αναβαθμίσεως των τεσσάρων φρεγατών του Στόλου, τύπου ΜΕΚΟ- 200ΗΝ (400.000.000 ευρώ), της γενικής επιθεωρήσεως και επισκευών κινητήρων Diesel MTU 20V 956 ΤΒ82 των προαναφερθεισών φρεγατών (13.760.000 ευρώ), του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής και αναβαθμίσεως 4-5 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β Orion (350.000.000 ευρώ), FOS των κινητήρων Τ-700-401C των ελικοπτέρων S-70 Aegean Hawk (10.500.000 ευρώ), προσκτήσεως τεσσάρων μικρών σκαφών ανορθοδόξου πολέμου για τη Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών (15.600.000 ευρώ) κ.λ.π.
■ Στην Πολεμική Αεροπορία, τα προγράμματα εκπαιδεύσεως προσωπικού (12.840.573 ευρώ), FOS για τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Τ-6Α Texan και τον προσομοιωτή πτήσεως αυτών (23.646.157 ευρώ), FOS για τα μεταφορικά αεροσκάφη C-130H (668.616 ευρώ) κ.λπ.
Παρελθόν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις
Όπως μπορεί να διαπιστώσει ο αναγνώστης από την απλή παρουσίαση των προγραμμάτων αυτών, που ενδεικτικώς αναφέρθηκαν, στη συντριπτική τους πλειονότητα αποτελούσαν λύσεις σε πολύ σοβαρή προβλήματα. Για παράδειγμα: Τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας είχαν καθηλωθεί εδώ και μερικά χρόνια σε βάρος της επιχειρησιακής αξιοπιστίας των Ενόπλων Δυνάμεων, σε εθνικό και συμμαχικό επίπεδο, οι φρεγάτες ΜΕΚΟ έπρεπε εδώ και χρόνια να έχουν περάσει εκσυγχρονισμό μέσης ζωής, για να παραταθεί η επιχειρησιακή τους λειτουργία, πράγμα που δεν είχε γίνει από τότε που ναυπηγήθηκαν, εδώ και 30 χρόνια. Η Ελλάδα δεν μπορεί να αγοράσει νέα αεροσκάφη ή να κατασκευάσει νέες φρεγάτες. Ο εκσυγχρονισμός, επομένως, ή η αναβάθμιση των συστημάτων αυτών ήταν μονόδρομος.
Το θέμα με τα πυρομαχικά των υπερσύγχρονων αρμάτων μάχης Leopard-2 ήταν γνωστό. Είχαμε το πιο σύγχρονο άρμα στον κόσμο και δεν είχαμε πυρομαχικά για το πυροβόλο του των 120 χιλιοστών, με τα οποία πρωτο-εισήλθε ως διαμέτρημα στον Ε.Σ. Και αυτό γιατί οι τότε αρμόδιοι «έσπασαν» την προμήθεια αρμάτων και πυρομαχικών, που σε όλο τον κόσμο είναι μια ενιαία αγορά, σε δύο διαφορετικά προγράμματα.
Στην Π.Α. είχαν καθηλωθεί αεροσκάφη από ελλείψεις ανταλλακτικών. Από τα 45 υπερσύγχρονα εκπαιδευτικά Τ-6, πετούσαν 20, από τα 8 σύγχρονα μεταφορικά C-27J το... ένα, ενώ τα πολύτιμα μαχητικά Mirage-2000 καθηλώνονταν από έλλειψη συστήματος φρένων αξίας 2.000 ευρώ!
Και όλα αυτά (για τα ανταλλακτικά) εξαιτίας των προβλέψεων του περίφημου Νόμου Βενιζέλου, που ελάμβανε τέτοια μέτρα και ουσιαστικά «απαγόρευε» (όπως και απαγόρευσε), λόγω της απίθανης γραφειοκρατίας που προκαλούσε, την οποιαδήποτε αγορά ακόμα και των απλούστερων ανταλλακτικών. Τώρα, όλα αυτά ευτυχώς ανήκουν στο παρελθόν.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-27/09/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.