✓ Το προσχέδιο νόμου που επεξεργάστηκε το ΓΕΕΘΑ (και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 20 Οκτωβρίου) προκαλεί αντιδράσεις, αν και, όπως φαίνεται, αποτελεί σύστημα πιο ομαλής εξελίξεως των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
✓ Το ΓΕΕΘΑ επεξεργάζεται ένα πιο αξιοκρατικό σύστημα για τις κρίσεις των αξιωματικών.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
Μια σειρά αντιδράσεων εκδηλώθηκε προτού ακόμη δοθούν στη δημοσιότητα οι λεπτομέρειες του προσχεδίου νόμου που επεξεργάστηκε το ΓΕΕΘΑ, με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που διαπιστώθηκαν κατά την εφαρμογή του τελευταίου νόμου περί ιεραρχίας και προαγωγών (3883/2010), αλλά και την προσαρμογή του σώματος των αξιωματικών στις απαιτήσεις της νέας δομής δυνάμεων που διαμορφώνεται.
Το προσχέδιο εξακολουθεί να είναι υπό επεξεργασία, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί περί τις 20... Οκτωβρίου, αφού μελετηθεί από όλα τα Γενικά Επιτελεία. Ως προς τις αντιδράσεις, πρέπει να σημειωθεί ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις ανέκαθεν αντιμετώπιζαν με πολύ σκεπτικισμό, που έφτανε τα όρια της καχυποψίας, κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού.
Ο μόνιμος φόβος
Παραλλήλως, ενώ είναι ο μοναδικός οργανισμός του Δημοσίου που θεσμοθετημένα αξιολογεί τα στελέχη του, απέφευγε πάντοτε διαδικασία ποιοτικής αναδείξεως κάποιων από αυτά, με τον μόνιμο φόβο ότι θα υπάρξουν πολιτικές ή άλλες προτιμήσεις σε οποιαδήποτε πρόβλεψη που θα επέτρεπε «παρέκκλιση» από μια αυστηρή διαδοχή σε θέσεις με βάση την αρχαιότητα.
Τώρα όπως προτείνεται για όλα τα στελέχη ο θεσμός της κρίσεως «κατ’ απόλυτη εκλογή», που ανατρέπει μεν αυτά που ισχύουν σήμερα για τους αξιωματικούς του βαθμού συνταγματάρχου και κάτω, αλλά συμβάλλει στην ανάδειξη των πλέον ικανών στελεχών.
Με την πρόταση, πάντως, διαφαίνεται η πρόθεση της ηγεσίας να διαμορφώσει ένα σύστημα πιο ομαλής εξελίξεως των στελεχών και ιδιαίτερα αυτών που προορίζονται για τις ανώτατες θέσεις, εισάγοντας και χρόνο παραμονής σε αυτές.
Προβλέπεται η έκδοση κανονιστικών πράξεων με σκοπό τη συγκεκριμενοποίηση των θέσεων ευθύνης των ανώτατων αξιωματικών, αλλά και των κριτηρίων γι΄ αυτό το είδος κρίσεως. Στόχος είναι να εξασφαλίζονται η ασφάλεια δικαίου των στελεχών και η αντικειμενική κρίση των συμβουλίων. Γι΄ αυτό προβλέπεται η οριοθέτηση ευκρινούς και πλήρους σταδιοδρομικής οδού, με συγκεκριμένα βήματα υπηρεσιακής εξελίξεως και καταρτίσεως, ώστε, αφενός, τα στελέχη να γνωρίζουν εγκαίρως τα απαιτούμενα για την εξέλιξή τους προσόντα και, αφετέρου, να έχουν σαφή οδηγό αποφάσεων τα αρμόδια συμβούλια κρίσεων.
Όσον αφορά τον χρόνο παραμονής στις ανώτατες θέσεις, πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν περάσει περίπου 10 χρόνια από τότε που ακυρώθηκε μια ανάλογη προσπάθεια, η οποία είχε αρχίσει με την εισαγωγή θητείας τριών ετών (2+1) για τους αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων. Τα αποτελέσματα εκείνης της οπισθοδρομήσεως πλήρωσαν πολύ ακριβά οι Ένοπλες Δυνάμεις, διότι επέτρεψαν τις αυθαίρετες προαγωγές και τοποθετήσεις από διαδοχικές πολιτικές ηγεσίες, με αποκορύφωμα τον «αποκεφαλισμό» ολόκληρης της στρατιωτικής ηγεσίας το 2011 από τον τότε υπουργό Π. Μπεγλίτη.
Πολύ χειρότερα από ό,τι για τους άλλους δύο Κλάδους εξελίχθηκαν τα πράγματα για τον Στρατό Ξηράς, στην κορυφαία θέση του οποίου εναλλάχτηκαν τέσσερις αντιστράτηγοι κατά τη διάρκεια των τριών αυτών ετών. Δηλαδή ο χρόνος παραμονής καθενός κυμάνθηκε ανάμεσα σε έξι και εννέα μήνες, με αποτέλεσμα να «σπάει» η συνέχεια οργανωτικών σχεδιασμών, σε μια περίοδο κατά την οποία εξελίσσονταν διαδικασίες ριζικής μετεξελίξεως.
Το προσχέδιο που έχει συνταχθεί αντιμετωπίζει πιο ολοκληρωμένα το ζήτημα της συνέχειας στην ανώτατη βαθμίδα του Στρατεύματος, με στόχο να δίδεται σε όλα τα στελέχη μέχρι και του βαθμού του αντιστράτηγου (και αντίστοιχων των άλλων δύο Κλάδων) επαρκούς χρόνου για την άσκηση των καθηκόντων τους και την ολοκλήρωση έργου σε συγκεκριμένες θέσεις.
Διετής παραμονή
Έτσι προβλέπεται υποχρέωση διετούς παραμονής, όπου είναι δυνατόν, στις θέσεις στις οποίες συμπληρώνεται ο απαραίτητος χρόνος διοικήσεως και ειδικής υπηρεσίας, δεδομένου ότι το ένα έτος στις θέσεις αυτές είναι διαπιστωμένα ανεπαρκές για τη αξιολόγηση του αξιωματικού, αλλά και την ολοκλήρωση ενός έργου από αυτόν.
Παραλλήλως, προβλέπεται ελάχιστη θητεία ενός έτους για τους αντιστρατήγους, αντιναυάρχους και αντιπτεράρχους, ενώ, για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις, αποφεύγεται να τεθεί το θέμα της θητείας των αρχηγών. Είναι όμως αυτονόητο ότι η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να το αντιμετωπίσει οε επόμενα στάδια της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας.
Στην περίπτωση αυτή, εκτός από καθιέρωση θητείας δύο ή τριών ετών, θα πρέπει να επανέλθει ο θεσμός του «χρόνου προειδοποιήσεως», δηλαδή οι επιλογές των νέων αρχηγών θα πρέπει να γίνονται έως και τρεις μήνες πριν από την τοποθέτησή τους, ώστε να αξιοποιείται ο χρόνος αυτός για την ενημέρωση και την προετοιμασία για τα καθήκοντα τους. Θα εξασφαλίζεται έτσι και η καλύτερη συνέχεια στη διοίκηση και την ιεραρχία.
Οι προσαρμογές του χρόνου υπηρεσίας και της ηλικίας συνταξιοδοτήσεως
Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ αναβάθμιση του σταδιοδρομικού πλαισίου των Ενόπλων Δυνάμεων με μακρόπνοη προοπτική και επικαιροποίηση αποτελεί τον στόχο της προτάσεως του ΓΈΕΘΑ. Σημείο εκκινήσεως βέβαια είναι ο ισχύων νόμος 3883/2010, ο οποίος μετά τέσσερα χρόνια εφαρμογής έδειξε τις λειτουργικές και τις ερμηνευτικές δυσχέρειες που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του. Στην πρωτοβουλία για την εκπόνηση του νέου σχεδίου εισάγονται όμως και νέα δεδομένα, με γνώμονα όχι μόνο τις επικαιροποιημένες υπηρεσιακές ανάγκες, αλλά και αυτές των στελεχών, όπως έχουν διαμορφωθεί στο νέο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον.
Σε αντίθεση με όσα ισχύουν σήμερα, η πρόταση του ΓΕΕΘΑ αποβλέπει στην παραμονή σε ενεργό υπηρεσία όλων των αξιωματικών, έως την ηλικία των 58 ετών, με 40 χρόνια υπηρεσίας, με την υπαγωγή τους σε ένα και μόνο θεσμικό πλαίσιο, με μόνο κριτήριο τα έτη υπηρεσίας. Σήμερα, ανάλογα με την αρχαιότητά τους, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων μπορεί να υπάγονται στον νόμο 2439/1996 ή στον νόμο 3883/2010.
Καταργείται η άμεση και υποχρεωτική αποστρατεία των στελεχών, καθώς και η «παράσυρση» από προαγωγή νεοτέρου και αντιμετωπίζεται μια χρόνια παθογένεια στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία οδηγούσε στην αποστρατεία ικανά και παραγωγικά στελέχη, και μάλιστα αιφνίδια, προκαλώντας αναστάτωση όχι μόνο στην επαγγελματική κατάστασή τους, αλλά στην προσωπική ζωή τους και στον οικογενειακό προγραμματισμό τους.
Δεδομένου ότι από τους συνταγματάρχες μόνο το 30% προάγεται στην ανώτατη βαθμίδα, προφανώς κάποιοι «θα μένουν πίσω». Είναι αυτοί που υπό διαφορετικές συνθήκες οδηγούνταν σε υποχρεωτική αποστρατεία. Σε όλους αυτούς δίδεται η δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να παραμένουν σε ενεργό υπηρεσία, εκτός οργανικών θέσεων, που σημαίνει χωρίς δυνατότητα προαγωγής πάνω από τον βαθμό που φέρουν. Θα μπορούν βέβαια να παραμένουν στην κανονική επετηρίδα, οπότε μένει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανακρίνονται με την προοπτική να προαχθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Με τις διαδικασίες αυτές πλέον ουδείς θα αποστρατεύεται, εφόσον δεν το επιθυμεί, πριν από το 58ο έτος της ηλικίας του. Με τον τρόπο αυτόν αναγνωρίζεται, αυταπόδεικτα πλέον, ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του στρατιωτικού επαγγέλματος, ο οποίος ενέχει τον χαρακτήρα τρόπου ζωής, με αποτέλεσμα την απροθυμία διακοπής του συναισθηματικού δεσμού που αναπτύσσεται μεταξύ των στελεχών και της υπηρεσίας, σε χρόνο που δεν έχει επιλεγεί από το ίδιο το στέλεχος.
Φυσικά, όσοι έχουν φτάσει στην κορυφαία βαθμίδα (βαθμός αντιστρατήγου, αντιναυάρχου, αντιπτεράρχου) θα κρίνονται διαφορετικά, θεσπίζονται και διαφορετικά κριτήρια συνολικά για τους ανώτατους αξιωματικούς (ταξίαρχοι και πάνω), οι οποίοι αποστρατευόμενοι θα χαρακτηρίζονται «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» μόνο στην περίπτωση που θα έχουν συμπληρώσει τέσσερα χρόνια στη βαθμίδα αυτή.
Διευκρινίζεται, τέλος, ότι αποστρατεία αξιωματικού με την επίκληση λόγου επαγγελματικής ανεπάρκειας ή ακαταλληλότητας θα μπορεί να γίνεται στα πρώτα μόνο στάδια της σταδιοδρομίας τους. Είναι λογικό, αν κάποιος είναι ακατάλληλος, αυτό να διαπιστωθεί από τις πρώτες θέσεις στις οποίες θα τοποθετηθεί. Διαφορετικά θα έπρεπε να παραδεχθεί κανείς ότι εξίσου ανεπαρκές είναι και το σύστημα αξιολογήσεως που απέτυχε να τον αναγνωρίσει.
(ΕΦ.ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-28/09/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.