Μαχητικό F-16C Block 52+ ανεφλέγη χθες στη Σούδα την ώρα που τροχοδρομούσε-Σώος ο πιλότος.
Με την αναβάθμιση του συνόλου των F-16 που βρίσκονται στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) φιλοδοξεί να απαντήσει έως το 2020-21 η Ελλάδα στο εξοπλιστικό σπριντ της Τουρκίας, η οποία προχώρησε ήδη στην πρώτη παραγγελία των μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές εκτιμούν ότι η πρώτη μοίρα τουρκικών F-35 θα είναι έτοιμη περίπου το 2021-22. Ακόμη και αν η Ελλάδα είχε την οικονομική δυνατότητα να προχωρήσει άμεσα στην παραγγελία του ίδιου τύπου αεροσκάφους, δεν θα κατάφερνε να τα παραλάβει πριν περάσουν τουλάχιστον ακόμη 7-8 χρόνια. Προκειμένου να γίνει κατανοητό το κόστος (σε συνδυασμό, βεβαίως, με τους υφιστάμενους δημοσιονομικούς περιορισμούς), αυτή τη στιγμή μια μονάδα F-35 κοστίζει λίγο κάτω από 100 εκατ. δολάρια, τιμή η οποία θα πέσει εν ευθέτω χρόνω, όταν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη μπουν σε ροή κανονικής γραμμής παραγωγής. Προς το παρόν, η τελειοποίηση του αεροσκάφους απέχει από την ολοκλήρωσή της, κάτι το οποίο φάνηκε πρόσφατα από το γεγονός ότι το Αμερικανικό Πεντάγωνο ζητεί ακόμη 500 εκατ. δολάρια για τη φάση ανάπτυξης του αεροσκάφους (έως τώρα έχει κοστίσει 1,5 τρισ. δολάρια και είναι το ακριβότερο πρόγραμμα στην αμερικανική Ιστορία).
Ως εκ τούτου καθίσταται σαφές ότι άμεση προτεραιότητα για την Π.Α., σε αυτή τη στιγμή και με βάση τις υφιστάμενες συνθήκες, είναι η αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου. Ενδιαφέρον για μαχητικό πέμπτης γενιάς δεν έχει εκδηλωθεί ούτε επισήμως ούτε καν σε επίπεδο μελέτης στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Προς το παρόν, το κόστος για την αναβάθμιση των υφισταμένων F-16 υπολογίζεται περίπου στα 1,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να καταβληθούν σε βάθος χρόνου. Και, βεβαίως, δεν υπάρχει ακόμη σαφής απάντηση για το τι θα γίνει με τα γαλλικής κατασκευής Mirage 2000, τα οποία επίσης χρήζουν αναβάθμισης. Ωστόσο, οι πραγματικές συνθήκες πιέζουν, καθώς φαίνεται από διάφορα περιστατικά, όπως η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε χθες στην αριστερή πτέρυγα ενός F-16C Block 52+ που τροχοδρομούσε στον αεροδιάδρομο της 115 Πτέρυγας Μάχης στη Σούδα Χανίων. Συγκεκριμένα, ανεφλέγη το καύσιμο που υπήρχε στην αριστερή πτέρυγα, γεγονός που οδήγησε τον κυβερνήτη (ο οποίος νοσηλεύεται προληπτικά στο Ναυτικό Νοσοκομείο Κρήτης) να εγκαταλείψει άμεσα στο σκάφος.
Συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή, η οποία διεξάγει έρευνα για τα αίτια του περιστατικού, αλλά και για το αν το συγκεκριμένο αεροσκάφος (που ανήκει στην πιο εξελιγμένη έκδοση των F-16) μπορεί να διορθωθεί και να ενταχθεί εκ νέου σε επιχειρησιακή λειτουργία. Πρόκειται για το τέταρτο F-16 της Π.Α. που ανήκει στον συγκεκριμένο τύπο (Block 52+) και αφαιρείται λόγω ατυχήματος (ή και δυστυχήματος) από τον στόλο των μαχητικών τα τελευταία 15 χρόνια. Εχουν πέσει ακόμη τέσσερα αεροσκάφη παλαιότερων τύπων F-16, πέντε μαχητικά τύπου Mirage-2000, επτά Φάντομ και εννέα Α-7 (τα οποία πλέον αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση). Σε αυτά δεν προστίθενται τα ατυχήματα σε άλλους τύπους αεροσκαφών, όπως τα πυροσβεστικά, ο στόλος των οποίων έχει επίσης μειωθεί δραματικά.
(ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ-ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ-03/11/2016)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.