■Στιγμιότυπο από άσκηση του τουρκικού πολεμικού ναυτικού.
■Τι κρύβει η ειδοποίηση (Navtex) για δέσμευση περιοχής ερευνών κοντά στο Φαρμακονήσι.
Από τον Ευθύμιο Πέτρου
Στο διπλωματικό πεδίο δίνεται η μάχη για την ανατροπή των τουρκικών αμφισβητήσεων στο Αιγαίο. Στην τελευταία πράξη της γείτονος, που ήταν η έκδοση ειδοποιήσεως (Navtex) για δέσμευση περιοχής ερευνών στην περιοχή Δωδεκανήσου, κοντά στο Φαρμακονήσι, η ελληνική πλευρά απαντά με διαβήματα, αλλά και αυξημένη ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η τουρκική δέσμευση περιοχής περικλείει και μια ζώνη ελληνικής υφαλοκρηπίδας, επαναφέροντας τη ...
λογική των «γκρίζων ζωνών». Υπενθυμίζεται ότι η υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο δεν είναι οριοθετημένη και η Ελλάδα υποστηρίζει τον προσδιορισμό της με την εφαρμογή της αρχής της μέσης γραμμής την οποία η Τουρκία συστηματικά αμφισβητεί. Παράγοντες των υπουργείων Αμύνης και Εξωτερικών τόνιζαν ότι ακόμη κι αν το τουρκικό υδρογραφικό πλοίο παραμείνει εκτός ελληνικής υφαλοκρηπίδας, και μόνο η δέσμευσή της αποτελεί προκλητική ενέργεια. Αν, μάλιστα, γίνει ανεκτή θα δημιουργήσει ένα πολύ επικίνδυνο τετελεσμένο. Υπενθύμιζαν μάλιστα ότι οι Τούρκοι «χτίζουν» τις αμφισβητήσεις τους πάνω σε μικρά τέτοια τετελεσμένα που μπορεί να αφήνονται να δημιουργηθούν.
λογική των «γκρίζων ζωνών». Υπενθυμίζεται ότι η υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο δεν είναι οριοθετημένη και η Ελλάδα υποστηρίζει τον προσδιορισμό της με την εφαρμογή της αρχής της μέσης γραμμής την οποία η Τουρκία συστηματικά αμφισβητεί. Παράγοντες των υπουργείων Αμύνης και Εξωτερικών τόνιζαν ότι ακόμη κι αν το τουρκικό υδρογραφικό πλοίο παραμείνει εκτός ελληνικής υφαλοκρηπίδας, και μόνο η δέσμευσή της αποτελεί προκλητική ενέργεια. Αν, μάλιστα, γίνει ανεκτή θα δημιουργήσει ένα πολύ επικίνδυνο τετελεσμένο. Υπενθύμιζαν μάλιστα ότι οι Τούρκοι «χτίζουν» τις αμφισβητήσεις τους πάνω σε μικρά τέτοια τετελεσμένα που μπορεί να αφήνονται να δημιουργηθούν.
Και δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με αυτήν την τελευταία δέσμευση περιοχής. Συστηματικά τους τελευταίους μήνες η Άγκυρα ακολουθεί την τακτική της διεξαγωγής πολλών μικρών τεχνικών ασκήσεων στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου. Έτσι κάνει αισθητή παρουσία της στον θαλάσσιο χώρο, στον οποίο παράλληλα έχουν πυκνώσει οι κινήσεις των πολεμικών πλοίων της.
Αν και θεωρητικά τα πολεμικά πλοία μπορούν να κινούνται ελεύθερα στα διεθνή ύδατα, ακόμη και στα χωρικά άλλου κράτους, υπό προϋποθέσεις που προβλέπονται από το διεθνές δίκαιο, η αύξηση της τουρκικής ναυτικής δραστηριότητας είναι τουλάχιστον ύποπτη. Αρμόδιοι επιτελείς επισημαίνουν ότι πάντα υπάρχει σκοπιμότητα που υποκρύπτεται πίσω από κάθε τουρκική ενέργεια. Όσο και αν δεν φαίνεται προφανής λόγος, οι τουρκικές κινήσεις πάντα υπακούν σε σχεδιασμό, τον οποίο πολλές φορές πρέπει να αναζητήσουμε κρυμμένο βαθιά κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων.
Το λιγότερο που μπορούμε να υποθέσουμε είναι ότι δοκιμάζουν στην πράξη την ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού μας, το οποίο παρακολουθεί τις κινήσεις τους με πλοία που συνοδεύουν διακριτικά τα τουρκικά για όλη τη διάρκεια του πλου τους στο ελληνικό αρχιπέλαγος.
Το δίκτυο των ναυτικών παρατηρητηρίων παρακολουθεί κάθε κίνηση στη θάλασσα και διαβιβάζει σε πραγματικό χρόνο την εικόνα της καταστάσεως στο Αρχηγείο Στόλου και στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Πολεμικού Ναυτικού στην Αγία Παρασκευή. Από εκεί καθορίζονται οι κινήσεις των ελληνικών πλοίων, που δεν πρέπει να αφήνουν τίποτε αναπάντητο.
Όμως όσο υψηλή κι αν είναι η ετοιμότητα, δεν αναιρεί την πραγματικότητα ότι η Τουρκία έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων, αποφασίζοντας πότε και πώς θα κινηθούν τα πλοία της και αφήνοντας την Ελλάδα να αντιδρά κατ΄ εφαρμογή του αμυντικού - αποτρεπτικού δόγματος που έχει εγκρίνει το ΚΥΣΕΑ για τον στρατιωτικό μηχανισμό μας.
Από τις αρχές του '80
Να σημειωθεί ότι κατά τρόπο ανάλογο μ' αυτόν που μπαίνουν σήμερα τα τουρκικά πλοία στο Αιγαίο, στις αρχές της δεκαετίας του '80, η τουρκική Αεροπορία άρχισε τις συστηματικές παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου. Ήταν τότε μια στιγμή κατά την οποία η ισορροπία δυνάμεων είχε ανατραπεί προς όφελός της. Και δημιουργήθηκε ένα «τετελεσμένο» αεροπορικής δραστηριότητας που συνεχιζόταν ακόμη και στις εποχές που η Ελληνική Αεροπορία ήταν ενισχυμένη. Σήμερα πάντως η αεροπορική αυτή δραστηριότητα εμφανίζεται αισθητά μειωμένη και η σκυτάλη των προκλήσεων έχει περάσει σης ναυτικές δυνάμεις.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-26/10/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.