■ Διαφορετικές οι θέσεις τους για την παρουσία Τούρκων παρατηρητών στον θάλαμο επιχειρήσεων.
Γνωρίζει κάτι ο υπουργός;
Με δύο λόγια, άριστος και άκρως επαγγελματικός ο τρόπος που χειρίστηκαν το θέμα της συνεργασίας με τους Τούρκους το ΥΠ.ΕΞ και το υπουργείο Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις «περίεργες πρωτοβουλίες του Λιμενικού για τη λαθρομετανάστευση» που ήταν και ο τίτλος του σχετικού άρθρου μας της 25ης Νοεμβρίου. Το μόνο που παραμένει είναι ποιος ή ποιοι από το Λ.Σ. προσπάθησαν να περάσουν την αναφερόμενη στο εν λόγω άρθρο μας πρωτοβουλία και εάν φυσικά το όλο θέμα έχει περιέλθει στη γνώση του υπουργού Ναυτιλίας...
Νεώτερα στοιχεία για το θέμα που είχε εγείρει η «κυριακάτικη δημοκρατία» (βλ φύλλο 25ης Νοεμβρίου 2012) σχετικά με την προώθηση εισηγήσεως του Λιμενικού Σώματος για την παρουσία Τούρκων παρατηρητών στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και η απάντηση του που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 2ας Δεκεμβρίου 2012 μαζί με τη δική μας, όχι μόνο επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της εφημερίδας, αλλά καταδεικνύουν ότι η προαναφερθείσα πρωτοβουλία στελεχών του Λιμενικού Σώματος ήταν εκτός της γραμμής που ακολουθούσαν τόσο το υπουργείο Εξωτερικών όσο και το υπουργείο Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη. Συγκεκριμένως, σε έγγραφο του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη με ημερομηνία 22 Νοεμβρίου 2012 και θέμα τη συνεργασία με τρίτες χώρες στα πλαίσια των κοινών επιχειρήσεων του διεθνούς οργανισμού της Frontex και τις προτάσεις για συνεργασία με την Τουρκία, το εν λόγω υπουργείο υποστηρίζει -και ορθότατα- τελείως διαφορετικές θέσεις από αυτές του Λιμενικού Σώματος.
Η αλληλογραφία
Στο έγγραφο γίνεται αναφορά στη ληφθείσα από τη Frontex ηλεκτρονική αλληλογραφία για την επιλογή των τρίτων χωρών οι οποίες θα μετάσχουν με παρατηρητές στην κοινή θαλάσσια επιχείρηση Ποσειδών 2013 και εν συνεχεία εκφράζονται οι εξειδικευμένες απόψεις της Ελληνικής Αστυνομίας (Κλάδος Ασφαλείας, Διεύθυνση Αλλοδαπών) ως προς τη διερεύνηση της προταθείσας, από τη Frontex, δυνατότητας φιλοξενίας στις εγκαταστάσεις του Επιχειρησιακού Γραφείου της στον Πειραιά (Αρχηγείο Λ.Σ.) ενός Τούρκου αξιωματικού.
Αξιολογώντας το θέμα από ελληνικής πλευράς, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. επισημαίνουν ότι «ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι ιδιαίτερα πρώιμο, καθώς στην πραγματικότητα δεν συμβαδίζει με την αρχή της αμοιβαιότητας και αναλογικότητας που ακολουθούμε στον τομέα της συνεργασίας μας με τη γειτονική χώρα». Για τον λόγο αυτό η ΕΛ.ΑΣ. προτείνει τις ακόλουθες μορφές συνεργασίας που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σταδιακά, «υπό προϋποθέσεις και εφόσον οι συνομιλίες με την Τουρκία εξελιχθούν σύμφωνα με τις προσδοκίες μας»:
■ α) Την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος τηλεδιάσκεψης για την απ' απευθείας επικοινωνία των αρμόδιων ελληνικών και τουρκικών Αρχών (το Κέντρο Επιχειρήσεων της Διευθύνσεως Αλλοδαπών του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. με την αντίστοιχη ή παρόμοια αρχή της Τουρκικής Αστυνομίας στην Άγκυρα καθώς και τα Επιχειρησιακά Κέντρα σε Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα με το αντίστοιχο Κέντρο στην Αδριανούπολη) για θέματα επανεισδοχής, αποτροπής εισόδου παρανόμων μεταναστών στην Ελλάδα και ανταλλαγή επιχειρησιακών πληροφοριών. Με τον τρόπο αυτό, επισημαίνει το έγγραφο, θα εξασφαλιστούν η ταχύτερη αντιμετώπιση ζητημάτων ή και αιτημάτων που αφορούν στη μετανάστευση, η αμεσότερη ανταλλαγή πληροφοριών καθώς και η δημιουργία πνεύματος συναντιλήψεως και συνεργασίας.
■ β) Ανταλλαγή αξιωματούχων με την τοποθέτηση ενός Έλληνα και ενός Τούρκου αστυνομικού στις συνοριακές διαβάσεις εισόδου - εξόδου των Υψάλων και Κήπων, αντίστοιχα, με σκοπό την παροχή συνδρομής στον έλεγχο των διερχομένων προσώπων από τα εν λόγω σημεία, τον εντοπισμό κατόχων πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων και τη διευκόλυνση της επανεισδοχής μέσω του αναφερομένου σημείου.
■ γ) Κατά τρόπον αντίστοιχο με τα παραπάνω, προτείνεται επίσης η ονομαστικοποίηση των σημείων επαφής στις νήσους του Ανατολικού Αιγαίου και στις έναντι αυτών τουρκικές περιοχές για την ανταλλαγή πληροφοριών για θέματα παράνομης μεταναστεύσεως, με στόχο την ανάπτυξη της συνεργασίας στον τομέα της προλήψεως εισόδου παρανόμων μεταναστών στην Ελλάδα και τη διευκόλυνση επανεισδοχής τους μέσω του λιμένα Δικελί.
Πέραν των βασικών αυτών μέτρων και άλλων που αναφέρονται παρακάτω, η Ελληνική Αστυνομία προτείνει όπως οι δράσεις αυτές θα πρέπει να υλοποιηθούν σταδιακά και εφόσον εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση από τη Frontex και την Ε. Επιτροπή.
Η απάντηση
Στις παραπάνω θέσεις του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, το ΥΠ.ΕΞ. απαντά στις 6 Δεκεμβρίου ότι, από πλευράς της αρμόδιας Διευθύνσεώς του, δεν υπάρχει αντίρρηση για τη συμμετοχή παρατηρητών από τη Νιγηρία και το Πράσινο Ακρωτήριο στην «κοινή επιχείρηση Ποσειδών 2013 Θάλασσα», υιοθετώντας προφανώς τις θέσεις και τους όρους που έθεσε το ΥΔΤ για την αντίστοιχη συνεργασία με την Τουρκία.
Σημειώνεται ότι σε ένα άλλο μεταγενέστερο έγγραφο (11 Δεκεμβρίου) του ΥΠ.ΕΞ. σχετικά με το θέμα της παρουσίας φιλοξενούμενου Τούρκου αξιωματούχου στο Επιχειρησιακό Γραφείο της Frontex, τίθενται σαφώς θέματα ασφαλείας που τυχόν θα προκύψουν από πρόσβαση του εν λόγω αξιωματικού σε διαβαθμισμένες πληροφορίες, κάτι που είχε επισημάνει και η «κυριακάτικη δημοκρατία» στο πρώτο της άρθρο. Το γεγονός αυτό μάλιστα είχε περιληφθεί στις συγκεκριμένες επιφυλάξεις του ίδιου υπουργείου κατά τη διαπραγμάτευση της τροποποιήσεως του κανονισμού Frontex, επιφυλάξεις οι οποίες τελικώς είχαν γίνει δεκτές.
* Από τον Μάνο Ηλιάδη
(Εφ. Κυρ. Δημοκρατία-30/12/2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.