• Η Πολεμική μας Αεροπορία στερείται ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος.
• Υπό κανονικές συνθήκες τα Spartan μπορούσαν να παράσχουν σημαντικές «ανάσες» στο μεταφορικό έργο πολλαπλασιάζοντας τις σχετικές δυνατότητες της Π.Α.
• Σημαντικές οι παραλείψεις στη σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με την ιταλική εταιρεία Alenia, εντός της οποίας δεν υπήρχε ουδεμία πρόβλεψη για την τεχνική υποστήριξη τους.
Σε μία από τις μεγαλύτερες «φούσκες» στον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων εξελίσσεται η προμήθεια των μεταφορικών αεροσκαφών τύπου C-27J Spartan της Πολεμικής μας Αεροπορίας, αφού από τα συνολικά οκτώ που έχει ήδη εντάξει στο δυναμικό της μόλις το ένα είναι σε θέση να εκτελεί, όχι επιχειρησιακές αλλά δευτερευούσης σημασίας αποστολές...
Πρόκειται για αεροσκάφη που στοίχησαν στον Έλληνα φορολογούμενο περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ και τα οποία εξακολουθούν να παραμένουν καθηλωμένα. Αφενός η σωρεία τεχνικών προβλημάτων και η έλλειψη ανταλλακτικών, αφετέρου οι σημαντικές παραλείψεις στη σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με την ιταλική εταιρεία Alenia, εντός της οποίας δεν υπήρχε ουδεμία πρόβλεψη για την τεχνική υποστήριξη τους, έχουν αποτέλεσμα η Πολεμική μας Αεροπορία να στερείται ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος που υπό κανονικές συνθήκες θα μπορούσε, να παράσχει σημαντικές «ανάσες» στο μεταφορικό της έργο, πολλαπλασιάζοντας ης σχετικές δυνατότητες της.
Αεροδιακομιδές
Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, ακόμη και το ένα αεροσκάφος που έχει τη δυνατότητα να πετάξει δεν μπορεί να λάβει μέρος σε επιχειρησιακές αποστολές, περιοριζόμενο απλώς σε ρόλους είτε έρευνας και διάσωσης είτε αεροδιακομιδής ασθενών. Η χώρα μας ήταν η πρώτη που προχώρησε στην παραγγελία αυτού του τύπου μεταγωγικού αεροσκάφους στην κοινοπραξία Alenia–Lockheed Martin το 2001. Επρόκειτο για μια παραγγελία που τότε είχε συγκεντρώσει τις επιφυλάξεις αρκετών στελεχών του ΓΕΑ, τα οποία εξέφραζαν την άποψη πως η Πολεμική Αεροπορία θα έπρεπε να περιμένει ώστε να δοκιμαστεί το αεροσκάφος σε πραγματικές συνθήκες και να μην είναι αυτή που θα το χρησιμοποιήσει πρώτη. Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία εκείνης της περιόδου, όμως, είχε διαφορετική άποψη, με αποτέλεσμα η προμήθεια να προχωρήσει κανονικά. Η Πολεμική Αεροπορία είχε τότε παραγγείλει 12 αεροσκάφη με κόστος ανά μονάδα περίπου 25 εκατ. ευρώ.
Το ΚΥΣΕΑ του περασμένου Απριλίου, όμως, σε συνεδρίαση του που πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του τότε πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου αποφάσισε την ακύρωση της παραλαβής των τεσσάρων που υπολείπονταν, λόγω οικονομίας αλλά και των πολλών προβλημάτων που αντιμετώπιζε το εν λόγω αεροσκάφος. Η συγκεκριμένη απόφαση είχε αποτέλεσμα να ανασταλούν οι διαδικασίες προκαταρκτικής αποδοχής του ένατου κατά σειρά ελληνικού C-27J, του πρώτου από τα τέσσερα που θα ήταν εξοπλισμένο με το σύστημα λήψης καυσίμου εν πτήση το οποίο θα έδινε στην Π.Α τη δυνατότητα να εκτελεί αποστολές μακριάς ακτίνας δράσης. Αναμφισβήτητα μεγάλοι κερδισμένοι από την παραπάνω ακύρωση ήταν οι Ιταλοί, οι οποίοι μπορεί ως αντάλλαγμα να μας προσέφεραν περίπου 80 εκατομμύρια δολάρια, εντούτοις όμως έχοντας βρει αλλού αγοραστές κέρδισαν οι ίδιοι άλλα 100 εκατ. δολάρια, δεδομένου ότι το κόστος του συγκεκριμένου αεροσκάφους ανέρχεται σε σημερινές τιμές περίπου στα 45 εκατ. δολάρια.
Τεχνικά προβλήματα και... κενά αέρος
Το συγκεκριμένα αεροσκάφη από την πρώτη στιγμή της έλευσής τους στη χώρα μας παρουσίασαν σημαντικά προβλήματα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το 2007, σε ένα από το πρώτα ταξίδια που πραγματοποίησε το C-27J με το χρώματα της Π.Α «μεταφέροντας μάλιστα, μεταξύ άλλων, και τον τότε Α/ΓΕΑ I. Γιάγκο για τις ανάγκες μιας στρατιωτικής συνόδου του ΝΑΤΟ», είχε μπάσει νερά στο πιλοτήριό του. Το εν λόγω αεροσκάφος είχε πέσει σε σφοδρή καταιγίδα ενώ πετούσε πάνω από την Πολωνία με αποτέλεσμα, και εξαιτίας της αστοχίας υλικού, να μπάσει νερά από τα τζάμια του πιλοτηρίου.
Το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν ήταν, όμως, το μόνο αν και εν μέρει, σύμφωνα με κύκλους της Πολεμικής Αεροπορίας, μπορούσε ίσως να δικαιολογηθεί. Το πραγματικό πρόβλημα βρισκόταν αλλού και ειδικότερα στην τεχνική σύμβαση η οποία δεν προέβλεπε την επισκευή κατασκευαστικών λαθών.
«Όταν παραλαμβάνει κανείς ένα καινούργιο αεροσκάφος υπάρχει μια καμπύλη ζημιών. Η συγκεκριμένη καμπύλη στην αρχή εμφανίζεται να είναι αρκετά ψηλά δεδομένου ότι όταν ένα αεροσκάφος είναι καινούργιο, όποιο και αν είναι αυτό, παρουσιάζει ζημιές.
Οι συγκεκριμένες ζημιές, όμως, με την ανάλογη βοήθεια της κατασκευάστριας εταιρείας οποτεδήποτε συμβαίνουν διορθώνονται. Σταδιακά, λοιπόν, αυτή η καμπύλη υποχωρεί και εν συνεχεία κάπου σταθεροποιείται. Αυτό σημαίνει πως το αεροπλάνο έχει πλέον "στρώσει" θα λέγαμε. Από εκεί κα πέρα η άνοδος της καμπύλης σημαίνει πως το αεροσκάφος χρήζει απλώς συντήρησης κα δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.
Αυτό που συνέβη με το C-27J, όμως, είναι πως εξαιτίας της σύμβασης η κατασκευάστρια εταιρεία αρνείται να διορθώσει τα κατασκευαστικά λάθη που έχουν εντοπιστεί, ζητώντας για να το πράξει αυτό επιπλέον χρήματα επειδή, όπως υποστηρίζει, είναι κάτι που δεν προβλέπεται οπό τη σύμβαση», αναφέρουν χαρακτηριστική κύκλοι της Πολεμικής Αεροπορίας γιο το θέμα.
Να σημειώσουμε πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε επιλεγεί και επιχειρούσε και στην Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ είχε λάβει μέρος και στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν απ΄ όπου, όμως, αποσύρθηκε μέσα σε διάστημα μόλις τριών ετών.
Οι ΗΠΑ, μάλιστα, σχεδιάζουν να αποσύρουν εντελώς το C-27J Spartan μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ μείζον θέμα δημιουργήθηκε όταν πριν από περίπου έξι μήνες προέκυψε θέμα ασφάλειας πτήσεων, όταν η Αεροπορία της αμερικανικής Εθνοφρουράς που επιχειρεί το αεροσκάφος διέταξε την άμεση καθήλωση του συνόλου του στόλου των αεροσκαφών του τύπου που διαθέτει, καθώς διαπιστώθηκε μηχανικό πρόβλημα σε μέρος του συστήματος ελέγχου πτήσης (flight control system) κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης.
του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙ0ΝΥΣ0Π0ΥΛ0Υ
(Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΡΙΟ-21/12/2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.