του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ
Όπως έχει αναλυθεί στο πρόσφατο παρελθόν, ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της οικονομικής κρίσης αλλά και της χρόνιας παθογένειας της ελληνικής γραφειοκρατίας είναι η αμυντική βιομηχανία της χώρας. Αλλοπρόσαλλες πολιτικές επιλογές, δαιδαλώδης και πολλές φορές παράλογη νομοθεσία, αδιαφορία της Πολιτείας για τη διαμόρφωση διαχρονικής στοχευμένης στρατηγικής για τον τομέα της ελληνικής...
οικονομίας, επιχειρηματικά λάθη, έλλειψη εξωστρέφειας και «προσήλωση» εκ μέρους αρκετών επιχειρήσεων αποκλειστικά και μόνο στις παραγγελίες που προέρχονταν από το Ελληνικό Δημόσιο δημιούργησαν μια λανθάνουσα κατάσταση που ουσιαστικά «ροκάνιζε» την ανταγωνιστικότητα και φυσικά την ύπαρξη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Σε όλα αυτά προστέθηκε η οικονομική κρίση που πάγωσε οποιαδήποτε παραγγελία του Ελληνικού Δημοσίου προς την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, ενώ δεν θα πρέπει να αγνοηθούν οι τεράστιες δυσκολίες χρηματοδότησης των εταιρειών από τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες δεν διαθέτουν επάρκεια κεφαλαίων.
Όλα αυτά τα προβλήματα, καθώς και οι προσπάθειες που καταβάλλει η ελληνική αμυντική βιομηχανία για να τα ξεπεράσει αναλύθηκαν στη συνέντευξη Τύπου που διοργανώθηκε πρόσφατα από το Σύνδεσμο Ελληνικών Κατασκευαστών Πολεμικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) στην Αθήνα.
Τα προβλήματα και τα εμπόδια στις εξαγωγές της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Στη συνέντευξη του Συνδέσμου συμμετείχαν αντιπρόσωποι από εννέα εταιρείες, οι οποίοι παρουσίασαν στους παρευρισκόμενους τα καθημερινά πλέον προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να αναπτύξουν νέα προϊόντα, να κερδίσουν νέα συμβόλαια και να εξαγάγουν τα προϊόντα τους ανταγωνιζόμενοι τις ξένες εταιρείες.
Πιο αναλυτικά, ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες, εκτός από το γνωστό πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας, είναι το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών που χρειάζονται για την πραγματοποίηση εξαγωγών. Κάθε εταιρεία που επιδιώκει να κερδίσει ένα συμβόλαιο στο εξωτερικό πρέπει να καταθέσει μια εγγυητική επιστολή σε τραπεζικό λογαριασμό του ενδιαφερόμενου πελάτη, δηλαδή του κρατικού φορέα που θα αγοράσει το προϊόν ή της εταιρείας με την οποία επιθυμεί να συνεργαστεί, η οποία αντιπροσωπεύει ποσοστό της αξίας του συμβολαίου. Εξαιτίας της δυσφήμησης της χώρας μας στο εξωτερικό από εγχώριους και ξένους παράγοντες, καθώς και του γενικότερου αρνητικού κλίματος που είχε διαμορφωθεί για την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, οι πιθανοί πελάτες-συνεργάτες των ελληνικών εταιρειών δεν δέχονται τις εγγυητικές επιστολές που προσκομίζουν. Όμως ακόμα κι αν μια ελληνική εταιρεία εκτιμά ότι μπορεί να κερδίσει ένα διεθνή διαγωνισμό δεν μπορεί με την υπάρχουσα ελληνική νομοθεσία να προαγοράσει τις πρώτες ύλες που χρειάζεται από το εξωτερικό και να τις χρησιμοποιήσει μελλοντικά στην παραγωγή, αφού ο νόμος προβλέπει απαρέγκλιτα την ύπαρξη συμβολαίου από τον ξένο πελάτη για να μπορέσει η ελληνική εταιρεία να εισαγάγει τις πρώτες ύλες.
Σε όλα αυτά τα προβλήματα θα πρέπει να προστεθούν και τα εμπόδια που οι περισσότερες χώρες θέτουν στους διαγωνισμούς αγοράς στρατιωτικού υλικού, με στόχο την επιλογή εγχώριων εταιρειών ή εταιρειών από φιλικές χώρες, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της εμπορικής εξωτερικής πολιτικής που ένα κράτος ακολουθεί, καθώς και τη βαρύτητα της υποστήριξης της Ελληνικής Πολιτείας προς τους Έλληνες εξαγωγείς.
Παραγγελίες, εξαγωγές, νέα προϊόντα
Η τρέχουσα κατάσταση έχει αναγκάσει την ελληνική αμυντική βιομηχανία να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και έτσι ολοένα και περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να διεκδικήσουν νέα συμβόλαια στο εξωτερικό υιοθετώντας πιο εξωστρεφή πολιτική.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας τάσης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας είναι η ΕΑΒ, ο πρόεδρος της οποίας ανακοίνωσε ότι η εταιρεία αναμένει την ανανέωση της συμφωνίας με την LΜ για την κατασκευή τμημάτων των μεταγωγικών C-130J, συνολικής αξίας 100 εκατ. ευρώ. Επιπλέον η εταιρεία επιδιώκει την ανακατασκευή και συντήρηση των ελικοπτέρων CΗ-47D Chinook. Για το λόγο αυτό η ΕΑΒ έχει ήδη συζητήσει με την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing το ενδεχόμενο να αναλάβει μέρος των εργασιών ανακατασκευής των 10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων CH-47D Chinook που θα παραλάβει η Αεροπορία Στρατού από τον Αμερικανικό Στρατό, καθώς και την ανάληψη εργασιών συντήρησης και υποστήριξης και των υπόλοιπων 15 ελικοπτέρων του ίδιου τύπου που η Αεροπορία Στρατού διαθέτει. Παράλληλα, ο πρόεδρος της ΕΑΒ ανέφερε ότι αναμένεται εντός του 2014 η υπογραφή της συμφωνίας για τον εκσυγχρονισμό στις εγκαταστάσεις της εταιρείας των 4 + 1 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β της 353ΜΝΑΣ του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της, αν και η ΕΑΒ έχει ανεκτέλεστο, κυρίως εξαγωγικό, έργο ύψους 600 εκατ. ευρώ μέχρι το 2017, δεν μπορεί να προχωρήσει σε νέες προσλήψεις για την κάλυψη των κενών που δημιούργησαν οι συνταξιοδοτήσεις 740 τεχνικών της. Τέλος, ο πρόεδρος της ΕΑΒ επισήμανε ότι τα έσοδα της εταιρείας από παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών φτάνουν τα 7 εκατ. ευρώ.
Από τις πλέον σημαντικές εξελίξεις για την ελληνική αμυντική βιομηχανία ήταν και η ανακοίνωση της Sunlight ότι έχει ξεκινήσει πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης για μπαταρίες ιόντων λιθίου (Lithium-Ion Battteries) για πολιτική και στρατιωτική χρήση. Η εταιρεία διατηρεί δύο ερευνητικά κέντρα, ένα στη Γερμανία και ένα στην Ξάνθη, στο οποίο απασχολεί 30 μηχανικούς. Η ελληνική εταιρεία κατέχει κυρίαρχη θέση στον τομέα κατασκευής συσσωρευτών για υποβρύχια παγκοσμίως και έχει αναλάβει να κατασκευάσει τους συσσωρευτές για τα 6 πυρηνοκίνητα υποβρύχια κλάσης Barracuda του Γαλλικού Ναυτικού, καθώς και για 60 περίπου υποβρύχια συμβατικής πρόωσης 16 ναυτικών δυνάμεων.
Μία ακόμη απόδειξη ότι παρά τα οικονομικά προβλήματα ελληνικές εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν στην έρευνα και ανάπτυξη είναι η ανακοίνωση της Theon Sensors ότι μέχρι την έκθεση στρατιωτικού υλικού Eurosatory 2014 θα έχει παρουσιάσει τη νέα θερμική κάμερα που σχεδίασε, ανέπτυξε και κατασκεύασε. Η εταιρεία έχει λάβει, μεταξύ άλλων, διαδοχικές παραγγελίες για 14.000 διόπτρες νυκτερινής όρασης τύπου ΝΧ-122Β από τη Σουηδία και 20.000 μονοκύαλα νυκτερινής όρασης ΝΧ-122C και δικύαλα ΝΧ-222C από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ αναμένει νέες παραγγελίες από τη Σουηδία. Τέλος η εταιρεία διεκδικεί με αξιώσεις με το νέας σχεδίασης δικύαλο νυκτερινής όρασης ΝΧ-201Β, δύο σημαντικά προγράμματα νυκτερινής όρασης για οδήγηση, στη Γερμανία και στην Αυστραλία.
Από την πλευρά τους, τα ΕΑΣ αναμένουν την οριστικοποίηση της πρώτης παραγγελίας των πυρομαχικών των 40 χλστ. για το πυροβόλο Bofors L60 που εξοπλίζει τα αεροσκάφη ΑC-130Ε/Η/U της Αεροπορίας των ΗΠΑ. Η πρώτη παρτίδα αφορά στην κατασκευή 71.000 βλημάτων των 40 χλστ. Και, εφόσον το πρόγραμμα εξελιχθεί θετικά, αναμένεται για τα ΕΑΣ νέα παραγγελία σαφώς μεγαλύτερης ποσότητας πυρομαχικών. Επιπλέον η εταιρεία ολοκληρώνει το επόμενο δίμηνο την πιστοποίηση του πυρομαχικού των 30 χλστ. για το πυροβόλο των επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α+/DΗΑ Apache ώστε τα ΕΑΣ να προχωρήσουν στην υπογραφή της σύμβασης με το ΓΕΣ για την κατασκευή 130.000 βλημάτων συνολικού κόστους 12,7 εκατ. ευρώ. Τον περασμένο χρόνο, πάντως, η εταιρεία ολοκλήρωσε την παράδοση 50.000 βομβίδων των 40 Χ 53 χλστ. υψηλής ταχύτητας στο Γαλλικό Στρατό, τη στιγμή που ακόμη δεν έχει υπογραφεί από το ΓΕΣ το συμβόλαιο για την παραγγελία του αντίστοιχου πυρομαχικού για τον Ελληνικό Στρατό. Το ελληνικό πρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 265.000 βομβίδων 40 Χ 53 χλστ. συνολικού κόστους 18,3 εκατ. ευρώ. Τέλος, σε φάση υλοποίησης έχει εισέλθει η παραγγελία από το Μαρόκο ύψους 900.000 ευρώ για την κατασκευή πυρομαχικών διαφορετικών διαμετρημάτων.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, οι ελληνικές εταιρείες «έλαβαν» τα μηνύματα της εποχής και προσαρμόζουν την εμπορική τους πολιτική, ακολουθώντας ένα δυναμικό εξαγωγικό μοντέλο. Η προσπάθεια αυτή όμως δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα αν το κράτος συνεχίσει να λειτουργεί με τους αργούς και νωθρούς ρυθμούς που είχε μέχρι τώρα. Δυστυχώς για πολλούς, τα χρήματα πλέον πρέπει να τα κερδίσουμε, αφού τα δανεικά τελείωσαν. Υπ' αυτές τις συνθήκες, οι εξαγωγές αποτελούν έναν από τους κυριότερους τρόπους για να επιστρέψουμε στα πρότερα επίπεδα διαβίωσης, αφού, όπως καταλάβαμε με σκληρό τρόπο, στη ζωή τίποτα δεν προσφέρεται δωρεάν.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-13/03-19/03/14)
Όπως έχει αναλυθεί στο πρόσφατο παρελθόν, ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της οικονομικής κρίσης αλλά και της χρόνιας παθογένειας της ελληνικής γραφειοκρατίας είναι η αμυντική βιομηχανία της χώρας. Αλλοπρόσαλλες πολιτικές επιλογές, δαιδαλώδης και πολλές φορές παράλογη νομοθεσία, αδιαφορία της Πολιτείας για τη διαμόρφωση διαχρονικής στοχευμένης στρατηγικής για τον τομέα της ελληνικής...
οικονομίας, επιχειρηματικά λάθη, έλλειψη εξωστρέφειας και «προσήλωση» εκ μέρους αρκετών επιχειρήσεων αποκλειστικά και μόνο στις παραγγελίες που προέρχονταν από το Ελληνικό Δημόσιο δημιούργησαν μια λανθάνουσα κατάσταση που ουσιαστικά «ροκάνιζε» την ανταγωνιστικότητα και φυσικά την ύπαρξη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Σε όλα αυτά προστέθηκε η οικονομική κρίση που πάγωσε οποιαδήποτε παραγγελία του Ελληνικού Δημοσίου προς την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, ενώ δεν θα πρέπει να αγνοηθούν οι τεράστιες δυσκολίες χρηματοδότησης των εταιρειών από τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες δεν διαθέτουν επάρκεια κεφαλαίων.
Όλα αυτά τα προβλήματα, καθώς και οι προσπάθειες που καταβάλλει η ελληνική αμυντική βιομηχανία για να τα ξεπεράσει αναλύθηκαν στη συνέντευξη Τύπου που διοργανώθηκε πρόσφατα από το Σύνδεσμο Ελληνικών Κατασκευαστών Πολεμικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) στην Αθήνα.
Τα προβλήματα και τα εμπόδια στις εξαγωγές της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Στη συνέντευξη του Συνδέσμου συμμετείχαν αντιπρόσωποι από εννέα εταιρείες, οι οποίοι παρουσίασαν στους παρευρισκόμενους τα καθημερινά πλέον προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να αναπτύξουν νέα προϊόντα, να κερδίσουν νέα συμβόλαια και να εξαγάγουν τα προϊόντα τους ανταγωνιζόμενοι τις ξένες εταιρείες.
Πιο αναλυτικά, ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες, εκτός από το γνωστό πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας, είναι το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών που χρειάζονται για την πραγματοποίηση εξαγωγών. Κάθε εταιρεία που επιδιώκει να κερδίσει ένα συμβόλαιο στο εξωτερικό πρέπει να καταθέσει μια εγγυητική επιστολή σε τραπεζικό λογαριασμό του ενδιαφερόμενου πελάτη, δηλαδή του κρατικού φορέα που θα αγοράσει το προϊόν ή της εταιρείας με την οποία επιθυμεί να συνεργαστεί, η οποία αντιπροσωπεύει ποσοστό της αξίας του συμβολαίου. Εξαιτίας της δυσφήμησης της χώρας μας στο εξωτερικό από εγχώριους και ξένους παράγοντες, καθώς και του γενικότερου αρνητικού κλίματος που είχε διαμορφωθεί για την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, οι πιθανοί πελάτες-συνεργάτες των ελληνικών εταιρειών δεν δέχονται τις εγγυητικές επιστολές που προσκομίζουν. Όμως ακόμα κι αν μια ελληνική εταιρεία εκτιμά ότι μπορεί να κερδίσει ένα διεθνή διαγωνισμό δεν μπορεί με την υπάρχουσα ελληνική νομοθεσία να προαγοράσει τις πρώτες ύλες που χρειάζεται από το εξωτερικό και να τις χρησιμοποιήσει μελλοντικά στην παραγωγή, αφού ο νόμος προβλέπει απαρέγκλιτα την ύπαρξη συμβολαίου από τον ξένο πελάτη για να μπορέσει η ελληνική εταιρεία να εισαγάγει τις πρώτες ύλες.
Σε όλα αυτά τα προβλήματα θα πρέπει να προστεθούν και τα εμπόδια που οι περισσότερες χώρες θέτουν στους διαγωνισμούς αγοράς στρατιωτικού υλικού, με στόχο την επιλογή εγχώριων εταιρειών ή εταιρειών από φιλικές χώρες, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της εμπορικής εξωτερικής πολιτικής που ένα κράτος ακολουθεί, καθώς και τη βαρύτητα της υποστήριξης της Ελληνικής Πολιτείας προς τους Έλληνες εξαγωγείς.
Παραγγελίες, εξαγωγές, νέα προϊόντα
Η τρέχουσα κατάσταση έχει αναγκάσει την ελληνική αμυντική βιομηχανία να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και έτσι ολοένα και περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να διεκδικήσουν νέα συμβόλαια στο εξωτερικό υιοθετώντας πιο εξωστρεφή πολιτική.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας τάσης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας είναι η ΕΑΒ, ο πρόεδρος της οποίας ανακοίνωσε ότι η εταιρεία αναμένει την ανανέωση της συμφωνίας με την LΜ για την κατασκευή τμημάτων των μεταγωγικών C-130J, συνολικής αξίας 100 εκατ. ευρώ. Επιπλέον η εταιρεία επιδιώκει την ανακατασκευή και συντήρηση των ελικοπτέρων CΗ-47D Chinook. Για το λόγο αυτό η ΕΑΒ έχει ήδη συζητήσει με την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing το ενδεχόμενο να αναλάβει μέρος των εργασιών ανακατασκευής των 10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων CH-47D Chinook που θα παραλάβει η Αεροπορία Στρατού από τον Αμερικανικό Στρατό, καθώς και την ανάληψη εργασιών συντήρησης και υποστήριξης και των υπόλοιπων 15 ελικοπτέρων του ίδιου τύπου που η Αεροπορία Στρατού διαθέτει. Παράλληλα, ο πρόεδρος της ΕΑΒ ανέφερε ότι αναμένεται εντός του 2014 η υπογραφή της συμφωνίας για τον εκσυγχρονισμό στις εγκαταστάσεις της εταιρείας των 4 + 1 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β της 353ΜΝΑΣ του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της, αν και η ΕΑΒ έχει ανεκτέλεστο, κυρίως εξαγωγικό, έργο ύψους 600 εκατ. ευρώ μέχρι το 2017, δεν μπορεί να προχωρήσει σε νέες προσλήψεις για την κάλυψη των κενών που δημιούργησαν οι συνταξιοδοτήσεις 740 τεχνικών της. Τέλος, ο πρόεδρος της ΕΑΒ επισήμανε ότι τα έσοδα της εταιρείας από παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών φτάνουν τα 7 εκατ. ευρώ.
Από τις πλέον σημαντικές εξελίξεις για την ελληνική αμυντική βιομηχανία ήταν και η ανακοίνωση της Sunlight ότι έχει ξεκινήσει πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης για μπαταρίες ιόντων λιθίου (Lithium-Ion Battteries) για πολιτική και στρατιωτική χρήση. Η εταιρεία διατηρεί δύο ερευνητικά κέντρα, ένα στη Γερμανία και ένα στην Ξάνθη, στο οποίο απασχολεί 30 μηχανικούς. Η ελληνική εταιρεία κατέχει κυρίαρχη θέση στον τομέα κατασκευής συσσωρευτών για υποβρύχια παγκοσμίως και έχει αναλάβει να κατασκευάσει τους συσσωρευτές για τα 6 πυρηνοκίνητα υποβρύχια κλάσης Barracuda του Γαλλικού Ναυτικού, καθώς και για 60 περίπου υποβρύχια συμβατικής πρόωσης 16 ναυτικών δυνάμεων.
Μία ακόμη απόδειξη ότι παρά τα οικονομικά προβλήματα ελληνικές εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν στην έρευνα και ανάπτυξη είναι η ανακοίνωση της Theon Sensors ότι μέχρι την έκθεση στρατιωτικού υλικού Eurosatory 2014 θα έχει παρουσιάσει τη νέα θερμική κάμερα που σχεδίασε, ανέπτυξε και κατασκεύασε. Η εταιρεία έχει λάβει, μεταξύ άλλων, διαδοχικές παραγγελίες για 14.000 διόπτρες νυκτερινής όρασης τύπου ΝΧ-122Β από τη Σουηδία και 20.000 μονοκύαλα νυκτερινής όρασης ΝΧ-122C και δικύαλα ΝΧ-222C από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ αναμένει νέες παραγγελίες από τη Σουηδία. Τέλος η εταιρεία διεκδικεί με αξιώσεις με το νέας σχεδίασης δικύαλο νυκτερινής όρασης ΝΧ-201Β, δύο σημαντικά προγράμματα νυκτερινής όρασης για οδήγηση, στη Γερμανία και στην Αυστραλία.
Από την πλευρά τους, τα ΕΑΣ αναμένουν την οριστικοποίηση της πρώτης παραγγελίας των πυρομαχικών των 40 χλστ. για το πυροβόλο Bofors L60 που εξοπλίζει τα αεροσκάφη ΑC-130Ε/Η/U της Αεροπορίας των ΗΠΑ. Η πρώτη παρτίδα αφορά στην κατασκευή 71.000 βλημάτων των 40 χλστ. Και, εφόσον το πρόγραμμα εξελιχθεί θετικά, αναμένεται για τα ΕΑΣ νέα παραγγελία σαφώς μεγαλύτερης ποσότητας πυρομαχικών. Επιπλέον η εταιρεία ολοκληρώνει το επόμενο δίμηνο την πιστοποίηση του πυρομαχικού των 30 χλστ. για το πυροβόλο των επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α+/DΗΑ Apache ώστε τα ΕΑΣ να προχωρήσουν στην υπογραφή της σύμβασης με το ΓΕΣ για την κατασκευή 130.000 βλημάτων συνολικού κόστους 12,7 εκατ. ευρώ. Τον περασμένο χρόνο, πάντως, η εταιρεία ολοκλήρωσε την παράδοση 50.000 βομβίδων των 40 Χ 53 χλστ. υψηλής ταχύτητας στο Γαλλικό Στρατό, τη στιγμή που ακόμη δεν έχει υπογραφεί από το ΓΕΣ το συμβόλαιο για την παραγγελία του αντίστοιχου πυρομαχικού για τον Ελληνικό Στρατό. Το ελληνικό πρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 265.000 βομβίδων 40 Χ 53 χλστ. συνολικού κόστους 18,3 εκατ. ευρώ. Τέλος, σε φάση υλοποίησης έχει εισέλθει η παραγγελία από το Μαρόκο ύψους 900.000 ευρώ για την κατασκευή πυρομαχικών διαφορετικών διαμετρημάτων.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, οι ελληνικές εταιρείες «έλαβαν» τα μηνύματα της εποχής και προσαρμόζουν την εμπορική τους πολιτική, ακολουθώντας ένα δυναμικό εξαγωγικό μοντέλο. Η προσπάθεια αυτή όμως δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα αν το κράτος συνεχίσει να λειτουργεί με τους αργούς και νωθρούς ρυθμούς που είχε μέχρι τώρα. Δυστυχώς για πολλούς, τα χρήματα πλέον πρέπει να τα κερδίσουμε, αφού τα δανεικά τελείωσαν. Υπ' αυτές τις συνθήκες, οι εξαγωγές αποτελούν έναν από τους κυριότερους τρόπους για να επιστρέψουμε στα πρότερα επίπεδα διαβίωσης, αφού, όπως καταλάβαμε με σκληρό τρόπο, στη ζωή τίποτα δεν προσφέρεται δωρεάν.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-13/03-19/03/14)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.