Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
✓ Έντονος ο προβληματισμός στο Πεντάγωνο για το πρόγραμμα προμηθειών της Άγκυρας.
✓ Η Τουρκία ενισχύεται με απώτερο σκοπό να αποκτήσει στοιχεία τοπικής αεροπορικής «υπερδύναμης».
✓ Μεγαλεπήβολα σχέδια.
Πρόσφατα η τουρκική Πολεμική Αεροπορία ενέταξε και επίσημα σε υπηρεσία το πρώτο από τα τέσσερα συνολικά ιπτάμενα ραντάρ που έχει παραγγείλει. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι η Πολεμική Αεροπορία της γείτονος εδώ και αρκετά χρόνια διαθέτει αριθμό αεροσκαφών-τάνκερ που λειτουργούν ως «πολλαπλασιαστές ισχύος», αλλά και με το ότι σε λίγα χρόνια θα εντάξει στη δύναμή της τα πρώτα από τα 100 περίπου -σύμφωνα με τα τωρινά στοιχεία- υπερσύγχρονα μαχητικά πέμπτης γενιάς F-35Α Lightning II ασφαλώς δημιουργεί νέα δεδομένα στην περιοχή μας και προκαλεί προβληματισμό στην ελληνική Π.Α. και γενικότερα στο υπουργείο Αμύνης...
Αν στον προβληματισμό αυτόν προστεθεί και η εξαγγελία από τον Τούρκο πρωθυπουργό, Ταγίπ Ερντογάν, την ημέρα της τελετής εντάξεως του πρώτου «ιπτάμενου ραντάρ» στη δύναμη της Αεροπορίας (21 Φεβρουαρίου), ότι υπογράφτηκε η σύμβαση για την απόκτηση 109 μεταφορικών ελικοπτέρων γενικής χρήσεως Τ-70 (της διεθνούς εκδόσεως S-701 Black Hawk) για όλους τους Κλάδους των Ε.Δ. της χώρας του, συνολικού ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τότε εύκολα μπορεί να αντιληφθεί ακόμα και ο μη ειδικός ότι η Άγκυρα ενισχύεται με απώτερο αντικειμενικό σκοπό να αποκτήσει στοιχεία μιας -τοπικής- αεροπορικής «υπερδυνάμεως». Με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται τόσο σε διμερές (ελληνοτουρκικό) επίπεδο, όσο και σε αντίστοιχο διεθνές στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και όχι μόνο.
ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ. Ποια στοιχεία είναι αυτά που μπορούν να συνθέτουν μία «αεροπορική υπερδύναμη»; Η ύπαρξη τόσο ιπτάμενων ραντάρ όσο και αεροσκαφών τάνκερ δίνει πλέον τη δυνατότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις της Άγκυρας να σχεδιάζουν και να υλοποιούν πλήρεις αεροπορικές επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, με δυνατότητα πραγματοποιήσεως στρατηγικής σημασίας χτυπημάτων. Η σε λίγα χρόνια παρουσία στο οπλοστάσιο της γείτονος και των υπερσύγχρονων F-35Α επιτρέπει τη δυνητική απόκτηση αεροπορικής υπεροπλίας, τόσο ποσοτικής, που ήδη υπάρχει από σήμερα, όσο και ποιοτικής στην περιοχή μας.
Εν συντομία, σημειώνουμε μερικά στοιχεία του προγράμματος των τουρκικών ραντάρ, που αφορά την απόκτηση 4 αεροσκαφών Boeing Β-737-700 Εναερίου Εγκαίρου Προειδοποιήσεως και Ελέγχου (AWE&C), συνολικού ύψους 1.071,5 εκατ. δολαρίων, που «στον δρόμο» από το 2002, όταν υπογράφτηκε η σύμβαση, αυξήθηκε κατά 325 εκατ. δολάρια.
Οι παραδόσεις αρχικώς προβλέπονταν μεταξύ Ιουλίου 2007 και Ιουνίου 2008, αλλά οι κατασκευαστές τον Ιούνιο του 2006 ανακοίνωσαν καθυστερήσεις στα παρόμοια προγράμματα Αυστραλίας και Τουρκίας. Τελικώς, και μετά από πολλά, το πρώτο τουρκικό ιπτάμενο ραντάρ παραδόθηκε στις 10 Φεβρουαρίου 2014. Δύο ακόμα αεροσκάφη θα παραδοθούν εντός του έτους και το τέταρτο το 2015. Όλα θα ενταχθούν στην 131 Μοίρα AWE&C της τουρκικής Αεροπορίας, που εδρεύει στη βάση του Ικονίου. Σημειώνεται ότι η δική μας Π.Α., και αυτή με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, έχει εντάξει από το 2009 τέσσερα ιπτάμενα ραντάρ τύπου ΕΜΒ-145Η ΕΜΒRΑΕR με ραντάρ Erieye, που επιχειρούν με τη δύναμη της 380 Μοίρας ΑΣΕΠΕ, με βάση την Ελευσίνα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Όλα αυτά είναι ασφαλώς σε γνώση των αρμοδίων του ελληνικού ΓΕΑ, του ΓΕΕΘΑ και κατ; επέκταση του ΥΠΕΘΑ, που έχουν από τώρα αρχίσει να σκέπτονται τα «αντίμετρα», αφού είναι πασιφανές ότι σε αυτήν την τουρκική «πλημμυρίδα» η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να απαντήσει με το ίδιο «νόμισμα», δηλαδή με κούρσα εξοπλισμών. «Δεν είναι τα πάντα το χρήμα και οι εξοπλισμοί», μας έλεγε πρόσφατα κορυφαία πηγή του ΓΕΑ, που για ευνόητους λογούς επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία της. Για να προσθέσει: «Η κούρσα των εξοπλισμών δεν βγάζει πουθενά αν την ακολουθήσει κανείς επειδή δεν έχει να κάνει κάτι άλλο. Βεβαίως και θα θέλαμε να έχουμε και εμείς ιπτάμενα τάνκερ ή F-35Α. Στο παρελθόν μάς δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχουμε στους σχετικούς διαγωνισμούς και για διάφορους λόγους δεν το κάναμε. Αυτό τώρα τέλειωσε και πάει. Αντιμετωπίζουμε την κατάσταση όπως είναι τώρα και όχι όπως θα θέλαμε να είναι».
Η ελληνική πλευρά ανασυντάσσεταιΣε αυτή τη φάση, τίθεται το ερώτημα πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί -χωρίς εξοπλιστικό ράλι- η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Όσο και αν η απάντηση δεν είναι ούτε εύκολη ούτε αυτονόητη, κάποια δεδομένα υπάρχουν και μπορούν να σταθμιστούν:
1) Περαιτέρω βελτίωση της παρεχόμενης αεροπορικής εκπαιδεύσεως σε όλα τα επίπεδα.
2) Επικαιροποίηση και επανασχεδίαση των υφισταμένων τακτικών, σύμφωνα με τις νέες «απειλές».
3) Αναπροσαρμογή επιχειρησιακών δογμάτων και προτεραιοτήτων.
4) Εκσυγχρονισμός υφισταμένων αεροσκαφών, όπως τα F-16 Block.30, που εντάχθηκαν στη δύναμη της Π.Α. το 1988, τουλάχιστον σε επίπεδο F -16 Block.50+, ώστε να υπάρχει μία κατά το δυνατόν ομοιογένεια του στόλου των ελληνικών F-16.
5) Διατήρηση όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο του στόλου των παλαιών επιθετικών αεροσκαφών Α-7Ε Corsair, που ήταν προγραμματισμένο να αρχίσουν να αποσύρονται το 2013. Η απόφαση αυτή ανεστάλη και αριθμός από τα αεροσκάφη αυτά θα παραμείνει στην ενέργεια, έχοντας εξασφαλίσει ανταλλακτικά από «κανιβαλισμό» των υπολοίπων. Απώτερος αντικειμενικός σκοπός είναι τα αεροσκάφη αυτά να χρησιμοποιηθούν ως τάνκερ, συνεργαζόμενα με κάποια από τα σύγχρονα ελληνικά μαχητικά (Mirage 2000-5), κάτι που έχει δοκιμαστεί και στο παρελθόν. Τότε δεν είχε προχωρήσει για άλλους λόγους. Τώρα μπορεί να υλοποιηθεί.
6) Πλήρης αξιοποίηση των υφισταμένων -σύγχρονων- οπλικών συστημάτων.
7) Κάθετη αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) στην Ανδραβίδα, που θα κληθεί να σχεδιάσει και να δοκιμάσει σχεδόν το σύνολο των προαναφερθεισών αλλαγών.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-15/03/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.