Αρχική » » Τουρκικό ράλι εξοπλισμών

Τουρκικό ράλι εξοπλισμών


Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com


Έντονος ο προβληματισμός στο Πεντάγωνο για το πρόγραμμα προμηθειών της Άγκυρας.
Η Τουρκία ενισχύεται με απώτερο σκοπό να αποκτή­σει στοιχεία τοπικής αεροπο­ρικής «υπερδύναμης».

Μεγαλεπήβολα σχέδια.

Πρόσφατα η τουρκική Πολεμική Αεροπορία ενέταξε και επίσημα σε υπηρεσία το πρώτο από τα τέσσερα συνο­λικά ιπτάμενα ραντάρ που έχει παραγγείλει. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι η Πολεμική Αεροπορία της γείτονος εδώ και αρκετά χρόνια διαθέτει αριθμό αεροσκαφών-τάνκερ που λειτουργούν ως «πολ­λαπλασιαστές ισχύος», αλλά και με το ότι σε λίγα χρόνια θα εντά­ξει στη δύναμή της τα πρώτα από τα 
100 περίπου -σύμφωνα με τα τωρινά στοιχεία- υπερσύγχρονα μαχητικά πέμπτης γενιάς F-35Α Lightning II ασφαλώς δημιουργεί νέα δεδομένα στην περιοχή μας και προκαλεί προβληματισμό στην ελληνική Π.Α. και γενικότε­ρα στο υπουργείο Αμύνης...

Αν στον προβληματισμό αυτόν προστεθεί και η εξαγγελία από τον Τούρκο πρωθυπουργό, Ταγίπ Ερντογάν, την ημέρα της τε­λετής εντάξεως του πρώτου «ιπτάμενου ραντάρ» στη δύναμη της Αεροπορίας (21 Φεβρουαρίου), ότι υπογράφτηκε η σύμβαση για την απόκτηση 109 μεταφορικών ελικοπτέρων γενικής χρήσε­ως Τ-70 (της διεθνούς εκδόσε­ως S-701 Black Hawk) για όλους τους Κλάδους των Ε.Δ. της χώρας του, συνολικού ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τότε εύκολα μπορεί να αντιληφθεί ακό­μα και ο μη ειδικός ότι η Άγκυρα ενισχύεται με απώτερο αντικει­μενικό σκοπό να αποκτήσει στοι­χεία μιας -τοπικής- αεροπορικής «υπερδυνάμεως». Με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται τόσο σε διμερές (ελληνοτουρκικό) επίπεδο, όσο και σε αντίστοιχο διεθνές στην ευρύτερη περιοχή της Ανα­τολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και όχι μόνο.

ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ. Ποια στοιχεία είναι αυτά που μπορούν να συνθέτουν μία «αεροπορική υπερδύναμη»; Η ύπαρξη τόσο ιπτάμενων ραντάρ όσο και αερο­σκαφών τάνκερ δίνει πλέον τη δυνατότητα στις Ένοπλες Δυνά­μεις της Άγκυρας να σχεδιάζουν και να υλοποιούν πλήρεις αερο­πορικές επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλες αποστά­σεις, με δυνατότη­τα πραγματοποιή­σεως στρατηγικής σημασίας χτυπη­μάτων. Η σε λίγα χρόνια παρουσία στο οπλοστάσιο της γείτονος και των υπερσύγχρονων F-35Α επι­τρέπει τη δυνητική απόκτηση αε­ροπορικής υπεροπλίας, τόσο πο­σοτικής, που ήδη υπάρχει από σήμερα, όσο και ποιοτικής στην περιοχή μας.

Εν συντομία, σημειώνουμε με­ρικά στοιχεία του προγράμμα­τος των τουρκικών ραντάρ, που αφορά την απόκτηση 4 αεροσκαφών Boeing Β-737-700 Εναερί­ου Εγκαίρου Προειδοποιήσεως και Ελέγχου (AWE&C), συνολι­κού ύψους 1.071,5 εκατ. δολα­ρίων, που «στον δρόμο» από το 2002, όταν υπογράφτηκε η σύμ­βαση, αυξήθηκε κατά 325 εκατ. δολάρια.

Οι παραδόσεις αρχικώς προ­βλέπονταν μεταξύ Ιουλίου 2007 και Ιουνίου 2008, αλλά οι κατα­σκευαστές τον Ιούνιο του 2006 ανακοίνωσαν καθυστερήσεις στα παρόμοια προγράμματα Αυστραλίας και Τουρκίας. Τελικώς, και μετά από πολλά, το πρώτο τουρκικό ιπτάμενο ραντάρ πα­ραδόθηκε στις 10 Φεβρουαρί­ου 2014. Δύο ακόμα αεροσκάφη θα παραδοθούν εντός του έτους και το τέταρτο το 2015. Όλα θα ενταχθούν στην 131 Μοίρα AWE&C της τουρκικής Αε­ροπορίας, που εδρεύει στη βάση του Ικονίου. Σημειώνεται ότι η δική μας Π.Α., και αυτή με πολύ μεγά­λη καθυστέρηση, έχει εντάξει από το 2009 τέσσερα ιπτάμενα ρα­ντάρ τύπου ΕΜΒ-145Η ΕΜΒRΑΕR με ραντάρ Erieye, που επιχειρούν με τη δύναμη της 380 Μοίρας ΑΣΕΠΕ, με βάση την Ελευσίνα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Όλα αυτά είναι ασφαλώς σε γνώση των αρμοδί­ων του ελληνικού ΓΕΑ, του ΓΕΕΘΑ και κατ; επέκταση του ΥΠΕΘΑ, που έχουν από τώρα αρχίσει να σκέπτονται τα «αντίμετρα», αφού είναι πασιφανές ότι σε αυ­τήν την τουρκική «πλημμυρίδα» η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να απαντήσει με το ίδιο «νόμισμα», δηλαδή με κούρσα εξοπλισμών. «Δεν είναι τα πάντα το χρήμα και οι εξοπλισμοί», μας έλεγε πρό­σφατα κορυφαία πηγή του ΓΕΑ, που για ευνόητους λογούς επιθυ­μεί να διατηρήσει την ανωνυμία της. Για να προσθέσει: «Η κούρ­σα των εξοπλισμών δεν βγάζει πουθενά αν την ακολουθήσει κανείς επειδή δεν έχει να κάνει κάτι άλλο. Βεβαίως και θα θέλαμε να έχου­με και εμείς ιπτάμε­να τάνκερ ή F-35Α. Στο παρελθόν μάς δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχουμε στους σχετικούς διαγωνισμούς και για διάφορους λόγους δεν το κάναμε. Αυτό τώρα τέλειωσε και πάει. Αντιμετωπί­ζουμε την κατάσταση όπως είναι τώρα και όχι όπως θα θέλαμε να είναι».

Η ελληνική πλευρά ανασυντάσσεταιΣε αυτή τη φάση, τίθεται το ερώτημα πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί -χωρίς εξο­πλιστικό ράλι- η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Όσο και αν η απάντηση δεν είναι ούτε εύκολη ούτε αυ­τονόητη, κάποια δεδομένα υπάρχουν και μπορούν να σταθμιστούν:

1) Περαιτέρω βελτίωση της παρεχόμενης αεροπορι­κής εκπαιδεύσεως σε όλα τα επίπεδα.
2) Επικαιροποίηση και επα­νασχεδίαση των υφισταμέ­νων τακτικών, σύμφωνα με τις νέες «απειλές».
3) Αναπροσαρμογή επιχει­ρησιακών δογμάτων και προτεραιοτήτων.
4) Εκσυγχρονισμός υφιστα­μένων αεροσκαφών, όπως τα F-16 Block.30, που εντά­χθηκαν στη δύναμη της Π.Α. το 1988, τουλάχιστον σε επίπεδο F -16 Block.50+, ώστε να υπάρχει μία κατά το δυνατόν ομοιογένεια του στόλου των ελληνικών F-16.
5) Διατήρηση όσο το δυ­νατόν περισσότερο χρό­νο του στόλου των παλαι­ών επιθετικών αεροσκαφών Α-7Ε Corsair, που ήταν προ­γραμματισμένο να αρχίσουν να αποσύρονται το 2013. Η απόφαση αυτή ανεστά­λη και αριθμός από τα αε­ροσκάφη αυτά θα παραμεί­νει στην ενέργεια, έχοντας εξασφαλίσει ανταλλακτι­κά από «κανιβαλισμό» των υπολοίπων. Απώτερος αντικειμενικός σκοπός είναι τα αεροσκάφη αυτά να χρησιμοποιηθούν ως τάνκερ, συ­νεργαζόμενα με κάποια από τα σύγχρονα ελληνικά μα­χητικά (Mirage 2000-5), κάτι που έχει δοκιμαστεί και στο παρελθόν. Τότε δεν είχε προχωρήσει για άλλους λό­γους. Τώρα μπορεί να υλο­ποιηθεί.
6) Πλήρης αξιοποίηση των υφισταμένων -σύγχρονων- οπλικών συστημάτων.
7) Κάθετη αναβάθμιση του Κέντρου Αεροπορικής Τακτι­κής (ΚΕΑΤ) στην Ανδραβίδα, που θα κληθεί να σχεδιάσει και να δοκιμάσει σχεδόν το σύνολο των προαναφερθεισών αλλαγών.

(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-15/03/2014)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ 15 ΣΕΠ. 2010

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Photobucket
 
Support : ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ | ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Copyright © 2013. ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ Published by ΦΟΡΑ ΠΑΡΤΙΔΑ
Proudly powered by Blogger