✓ Αυξάνεται n δύναμη πυρός του Πολεμικού Ναυτικού μετά την απόφαση Αβραμόπουλου.
✓ Η συμφωνία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προβλέπει την άμεση έναρξη των δοκιμών.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Σημαντικότατη εξέλιξη στο θέμα της αποκτήσεως των τεσσάρων υποβρυχίων που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. του Σκαραμαγκά, και όχι στη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού, είχαμε την εβδομάδα που μας πέρασε, βάσει των δηλώσεων του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Αβραμόπουλου. Επί της ουσίας, αυτό που επετεύχθη ήταν η συμφωνία του ελληνικού Δημοσίου με τους ...ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων όπως απεμπλακεί το θέμα του μέλλοντος αυτών, με την ολοκλήρωση της κατασκευής των τεσσάρων υποβρυχίων, που περιέρχονται στην κυριότητα του Πολεμικού Ναυτικού, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο υπουργός.
Εν συνεχεία, θα παραδοθούν επίσημα σε αυτό, γεγονός που θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές του δυνατότητες, και μάλιστα σε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονική συγκυρία. Ακολούθως, το μέλλον των Ναυπηγείων θα χειρίζεται αποκλειστικά το υπουργείο Ανάπτυξης, που είναι και το μόνο υπεύθυνο. Όλα αυτά, με τα χρήματα που προβλέπονται στον ετήσιο προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ για τα συγκεκριμένα προγράμματα (που είναι δύο ξεχωριστά) και με διασφάλιση του προσωπικού των ναυπηγείων όσο διαρκούν οι εργασίες που απομένουν επί του καθενός υποβρυχίου, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσουν οι δοκιμές εν όρμω και εν πλω.
0Ι ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ. Στο Π.Ν. από το περασμένο Σάββατο, σύμφωνα πάντα με τη δήλωση του κ. Αβραμόπουλου, εντάχθηκαν τα τέσσερα υποβρύχια «Πιπίνος», «Ματρώζος», «Κατσώνης» και «Ωκεανός», που βρίσκονται σε διάφορες φάσεις εργασιών στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ του Σκαραμαγκά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τρία πρώτα από αυτά είναι Type-214ΑΙΡ, «αδελφά» με το πρώτο της κλάσεως τους, «Παπανικολής», που υπηρετεί ήδη στη δύναμη του Π.Ν., ενώ το τέταρτο («Ωκεανός») είναι παλαιότερου τύπου Type-209/1200 και υπόκειται σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού («Neptune II»), το οποίο ακυρώθηκε ως προς τα υπόλοιπα δύο της κλάσεώς του. Μετά τις εξελίξεις αυτές και την αναμενόμενη ένταξη των υποβρυχίων στη δύναμη του Στόλου (το πρώτο, το «Πιπίνος», αναμένεται περί το τέλος του έτους και τα υπόλοιπα δύο Type-214AIP το 2015), γίνεται φανερό ότι το υποβρύχιο καθίσταται πλέον το βασικό όπλο αποτροπής των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, σε συνάρτηση με τις γενικότερες γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, που είναι σε άμεση συνάρτηση με τις εξελίξεις στο θέμα της ανακαλύψεως ενεργειακών κοιτασμάτων στις υποθαλάσσιες περιοχές των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε από το αρμόδιο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) η άρση της σχετικής αποφάσεως για τον παροπλισμό των παλαιότερων υποβρυχίων Type-209, ενώ ταυτόχρονα προωθήθηκαν και υπογράφηκαν προγράμματα συντηρήσεως της συνολικής δυνάμεως αυτών με την εξασφάλιση ροής ανταλλακτικών (κυρίως των έξι νέων συστοιχιών μπαταριών τους).
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ. Ακριβώς αυτός ήταν και ο λόγος που ο κ. Αβραμόπουλος μιλώντας στη Βουλή (18 Δεκεμβρίου 2013), σε απάντησή του σε σχετική ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ για το μέλλον των υποβρυχίων αυτών, είχε τονίσει: «Για τα υποβρύχια -επειδή ακούστηκαν κάποια πράγματα πριν- θα ήθελα να σας πω ότι αυτή τη στιγμή είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα εννέα υποβρύχια, που, αν χρειαστεί, διασφαλίζουν πλήρως την υπεροχή της χώρας μας στον θαλάσσιο χώρο, όχι μονάχα του Αιγαίου, αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου. Συνεπώς, μην ακούγονται πράγματα εδώ που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα».
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, είχε προηγηθεί συνεργασία των αρχηγών ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ και μελέτη που έθετε τα νέα δεδομένα και τις εξελίξεις στην περιοχή, όπως αυτά έχουν προκύψει από την ανακάλυψη ενεργειακών κοιτασμάτων στις υποθαλάσσιες περιοχές κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. 0 έλεγχος και η προστασία αυτών θα πρέπει να γίνει από αεροναυτικές δυνάμεις, κυρίως από το Π.Ν., λόγω του ότι έχει τη δυνατότητα παραμονής για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στις περιοχές ενδιαφέροντος, κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, προς διεξαγωγή των απαραίτητων επιχειρήσεων επιτηρήσεως, ελέγχου και εξασφαλίσεως της αποτροπής. Αυτό όμως δεν μπορεί να το φέρει σήμερα σε πέρας με άνεση, καθώς δεν έχει δυνατότητα Αντιαεροπορικής Αμύνης Περιοχής (ΑΑΜ), που θα εξασφάλιζε και την επιβίωση στον συγκεκριμένο επιχειρησιακό χώρο. Και βεβαίως λόγω Μνημονίου δεν προβλέπεται να αποκτηθούν τέτοια σκάφη. Κάτι που μπορεί να αντικαταστήσει το υποβρύχιο, και μάλιστα τα τέσσερα υπερσύγχρονα Type-214ΑΙΡ.
Δυνατότητα για ακόμα δύο
Σήμερα, η Διοίκηση Υποβρυχίων διαθέτει τα κάτωθι υποβρύχια:
«Νηρεύς» (S-111), Type-209/1100, κλάσεως «Γλαύκος», «Τρίτων» (S-112), Type-209/1100, κλάσεως «Γλαύκος». «Πρωτεύς» (S-113), Type-209/1100, κλάσεως «Γλαύκος», «Ποσειδών» (S-116), Type-209/1200, κλάσεως «Ποσειδών», «Αμφιτρίτη» (S-117), Type-209/1200, κλάσεως «Ποσειδών», «Πόντος» (S-119), Type-209/l 200, κλάσεως «Ποσειδών», «Ωκεανός» (S-118), Type-209/l 200, κλάσεως «Ποσειδών», υπό εκσυγχρονισμό στον Σκαραμαγκά (πρόγραμμα «Neptune II») και «Παπανικολής» (S-120) Type-214ΑΙΡ, κλάσεως «Παπανικολής».
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις αναμένεται σε εύλογο διάστημα να ενταχθούν στη δύναμη του Στόλου τα υπό παραλαβή υποβρύχια «Πιπίνος», «Ματρώζος» και «Κατσώνης», Type-214ΑΙΡ. Υπάρχει πάντα η δυνατότητα μελλοντικής ναυπηγήσεως ακόμα δύο υποβρυχίων κλάσεως «Παπανικολής», βάσει του εγκριθέντος νόμου Βενιζέλου, που έχει σήμερα «παγώσει».
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-22/03/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.