✓ Ο Γιάννος Παπαντωνίου στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας όταν ήταν υπουργός Άμυνας.
✓ Πώς δεσμεύουν τη χώρα οι συμβάσεις που είχαν υπογραφεί, και το θολό τοπίο με τον Σκαραμαγκά.
Από τον
Ευθύμιο Πέτρου
Ίσως το πιο πολυσυζητημένο εξοπλιστικό πρόγραμμα της μεταπολεμικής Ελλάδος ήταν αυτό των υποβρυχίων, το οποίο οδηγείται πλέον σε αίσια ολοκλήρωση. Αφενός για το κολοσσιαίο κόστος και τις παιδικές ασθένειες που παρουσίασε και αφετέρου διότι ενσωμάτωνε τις πιο πρωτοποριακές τεχνολογίες που είχαν αναπτυχθεί στην πρόωση υποβρυχίων μετά την πυρηνική ενέργεια Όμως η ιστορία των υποβρυχίων αυτών συνδέεται άμεσα με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για τα οποία οι προοπτικές δεν διαγράφονται εξίσου καλές.
Πέρα από τα προβλήματα των ευρωπαϊκών προστίμων και απαγορεύσεων, υπάρχει το δαιδαλώδες νομικό ...θέμα που αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Σκαραμαγκά και τις εκκρεμείς προσφυγές του ναυπηγείου σε διεθνή διαιτησία για την επίλυση των διαφορών του με το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι νομικοί
Νομικοί κύκλοι θεωρούν σχεδόν βέβαιο ότι μια εκδίκαση αυτής της προσφυγής θα δικαιώσει κατά πάσα πιθανότητα τους ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά και θα τους επιδικάσει αποζημιώσεις πολύ υψηλότερες από τα 75.000.000 ευρώ που θα εκταμιεύσει το κράτος για να παραλάβει τα υποβρύχια. Στην περίπτωση αυτή ισχύει ότι το νόμιμο δεν είναι κατ΄ ανάγκην και δίκαιο. Γιατί όσο και αν το ελληνικό κράτος έχει το δίκαιο και την ηθική με το μέρος του, δεσμεύεται νομικά από τις συμβάσεις που έχει υπογράψει. Την πρώτη της εποχής Τσοχατζόπουλου και την τροποποίηση της εποχής Βενιζέλου, η οποία έγινε και πάλι υπό την πίεση της προσφυγής στη διαιτησία από τους τότε ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά, τη γερμανική ThyssenKrupp.
Όμως στη δεύτερη σύμβαση διατηρήθηκαν -και ψηφίσθηκαν από τη Βουλή- όλες οι παθογένειες της αρχικής συμβάσεως, με αποτέλεσμα λίγα χρόνια μετά να βρεθούμε στην ίδια ακριβώς δυσμενή θέση. Οι ευθύνες του Ευάγγελου Βενιζέλου, ο οποίος έσπευσε να επικροτήσει τη λύση του προβλήματος των υποβρυχίων, είναι τεράστιες. Είναι όμως πολύ αμφίβολο αν μπορούν νομικά να στοιχειοθετηθούν. Και τούτο διότι με τη μεθοδολογία του να κυρώσει την τροποποίηση με νόμο κατέστησε όλη τη Βουλή συνυπεύθυνη της αποφάσεώς του.
Στην υπόθεση αυτή «πληρώνουμε» τρεις φορές την ανευθυνότητα των διακυβερνήσεων από το ΠΑΣΟΚ. Όλα άρχισαν με την αποτυχημένη κρατικοποίηση - κοινωνικοποίηση της δεκαετίας του '80. Τότε, έπειτα από μια παρατεταμένη απεργία που υποχρέωσε τον Σταύρο Νιάρχο να αποχωρήσει, το σωματείο των εργαζομένων «Τρίαινα» παρελάμβανε θριαμβευτικά το 49% των μετοχών, με την ΕΤΒΑ να έχει το 51% και τη διοίκηση.
Επί Άκη Τσοχατζόπουλου τα ναυπηγεία πουλήθηκαν (ουσιαστικά δωρίστηκαν) στους Γερμανούς ως μέρος του συμβολαίου αναθέσεως των υποβρυχίων. Τέλος, επί Βενιζέλου δρομολογήθηκαν όλες οι ρυθμίσεις που τα καταδίκασαν στο σημερινό αδιέξοδο.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-23/03/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.