ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ
Αποτελεί κοινό μυστικό ότι η κρίση που έπληξε τη χώρα μας δεν έχει προηγούμενο στις δυτικές κοινωνίες. Χώρες που αντιμετώπισαν αντίστοιχες δύσκολες καταστάσεις με την Ελλάδα απώλεσαν μέσα σε μερικούς μήνες την αμυντική τους ικανότητα, αφού η πειθαρχία, οι θεσμοί και κυρίως το φιλότιμο και ο επαγγελματισμός των στελεχών τους κατέρρευσαν σαν χάρτινοι πύργοι. Σε αντίθεση με αυτό που κάποιοι «φίλοι και σύμμαχοι» ανέμεναν, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ) δεν κατέρρευσαν, παρά τις οικονομικές περικοπές που έθιξαν τα στελέχη και τη λειτουργία τους....
Τα στελέχη των ΕΕΔ κατέβαλλαν και καταβάλλουν συνεχώς φιλότιμες προσπάθειες, με επαγγελματισμό και αίσθηση της αποστολής και του καθήκοντος τους, για να διατηρήσουν το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων σε υψηλά επίπεδα με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος.
Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι προσπάθειες που κατέβαλαν τα στελέχη της 1ης Μοίρας Ελικοπτέρων Ναυτικού (1η ΜΕΝ) για να διατηρήσουν αξιόμαχα τα ελικόπτερά τους ΑΒ-212ASW, τα οποία αισίως φέτος συμπληρώνουν τριάντα πέντε χρόνια σε υπηρεσία.
Τα ελικόπτερα ΑΒ-212ASW του Π.Ν
Τα ελικόπτερα ΑΒ-212ASW παραγγέλθηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συνολικά παραλήφθηκαν την περίοδο 1979-1984 έντεκα ελικόπτερα ΑΒ-212 ASW και δύο ελικόπτερα ηλεκτρονικού πολέμου ΑΒ-212ΕW. Από αυτά σε υπηρεσία βρίσκονται σήμερα οκτώ ΑΒ-212 ASW τα οποία συγκροτούν την 1η ΜΕΝ.
Το ελικόπτερο ΑΒ-212ASW έχει μήκος 12,92 μέτρα, διάμετρο κύριου στροφείου 14,69 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης 5.070 κιλά. Είναι εξοπλισμένο με δύο κινητήρες Pratt&Whitney Canada ΡΤ6Τ-6 (Β) Turbo Twin Pac, με απόδοση 1.398 Κw έκαστος, που επιτρέπουν στο ελικόπτερο να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 240 χλμ./ώρα, ταχύτητα ταξιδιού 196 χλμ./ώρα και εμβέλεια 667 χλμ. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του περιλαμβάνει το ραντάρ Doppler ΜΜ/ ΑΡS-705, βαθυθερμογράφο υδάτων και το ποντιζόμενο σόναρ ΑΝ/ΑQS-13Β της Bendix Oceanics. Τέλος, το ελικόπτερο μπορεί να μεταφέρει δύο τορπίλες Μk46 ή δύο βόμβες βυθού για την εξουδετέρωση υποβρυχίων.
Η υλοποίηση ΜRΙ στα ΑΒ-212ΑSW
Έχοντας να αντιμετωπίσουν τα στενά οικονομικά περιθώρια των διαρκώς συρρικνούμενων αμυντικών προϋπολογισμών και τις αυξανόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις, τα στελέχη της 1ης ΜΕΝ προσπάθησαν να ανταποκριθούν σε δύο προκλήσεις. Πρώτον, στη συντήρηση και διατήρηση των ελικοπτέρων σε άριστη πτητική κατάσταση, αναλαμβάνοντας την υλοποίηση των γενικών επιθεωρήσεων/επισκευών εργοστασιακού επιπέδου, και, δεύτερον, στην αναβάθμιση του εξοπλισμού των αισθητήρων και την ολοκλήρωση αυτών σε τακτικό σύστημα.
Η πραγματοποίηση επιθεωρήσεων ΜRΙ (Major Reinforced Inspection) αποτελεί μια πολυέξοδη και χρονοβόρα διαδικασία, η οποία πραγματοποιείται όταν συμπληρώνονται σαράντα δύο μήνες από την υποβολή του ελικοπτέρου σε επιθεώρηση Overhaul. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε έκταση επιθεώρηση, οπότε και μηδενίζονται οι ώρες πτήσης του ελικοπτέρου. Η διαδικασία αυτή, η οποία μέχρι πρότινος πραγματοποιείτο από την ΕΑΒ, διαρκούσε δεκατέσσερις μήνες και κόστιζε 500.000 ευρώ στο ΠΝ. Μετά από πρόταση της 1ης ΜΕΝ προς το ΓΕΝ το 2011, αποφασίστηκε η επόμενη προγραμματισμένη ΜRΙ να πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της Μοίρας, στη βάση της στο Κοτρώνι Μαραθώνα, με ίδια μέσα και υλικά. Πράγματι, η πρώτη ΜRΙ πραγματοποιήθηκε πιλοτικά στο ελικόπτερο ΑΒ-212 ASW ΠΝ-23 την περίοδο Νοέμβριος 2011 - Ιούλιος 2012. Στο έργο απασχολήθηκαν επτά στελέχη της 1ης ΜΕΝ, τα οποία συνεργάστηκαν με την ΕΑΒ και το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), αφιερώνοντας 3.230 εργατώρες σε περίοδο οκτώ μηνών.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της ΜRΙ από την 1η ΜΕΝ εξοικονόμησε σημαντικά ποσά, ενώ απέδειξε το υψηλό τεχνικό και επαγγελματικό επίπεδο των στελεχών της Διοίκησης και σηματοδοτεί την αναβάθμιση των δυνατοτήτων επισκευών της ΔΕΝ-1ης ΜΕΝ.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης και εγκατάστασης του τακτικού συστήματος OCTOPUS
Το δεύτερο πρόγραμμα που υλοποίησαν τα στελέχη της 1ης ΜΕΝ στα ελικόπτερα ΑΒ-212ASW περιελάμβανε την ανάπτυξη και εγκατάσταση του τακτικού συστήματος OCTOPUS. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2008 με την επιτυχή ενσωμάτωση του συστήματος AIS (σύστημα αναγνώρισης ταυτότητας εμπορικών πλοίων με εκπομπή ηλεκτρονικού σήματος) και ενός υπολογιστή στο ελικόπτερο. Η απεικόνιση των πληροφοριών του συστήματος AIS πραγματοποιείται σε μια κονσόλα με οθόνη επαφής, η οποία είναι τοποθετημένη στη θέση του χειριστή συσκευών. Με την εγκατάσταση του συστήματος AIS έγινε το πρώτο σημαντικό βήμα στη σύνθεση αξιόπιστης αναγνωρισμένης εικόνας επιφανείας.
Το επόμενο βήμα του εκσυγχρονισμού του ελικοπτέρου υλοποιήθηκε την περίοδο 2010-2011 και περιελάμβανε την ανάπτυξη λογισμικού, το οποίο, εφαρμοζόμενο στον υπολογιστή του συστήματος AIS, θα αναβάθμιζε το υπάρχον σύστημα και θα του προσέδιδε ιδιότητες και χαρακτηριστικά τακτικού συστήματος. Το μίνι τακτικό σύστημα που αναπτύχθηκε ονομάστηκε OKTOPUS και παρείχε στο πλήρωμα του ελικοπτέρου δυνατότητες τήρησης και απεικόνισης της θέσης του ΑΒ-212ASW, με ταυτόχρονη απεικόνιση των στόχων/πληροφοριών του AIS, υποτύπωση και εξαγωγή στοιχείων κίνησης στόχων, καθώς και αεροναυτιλιακές πληροφορίες/δεδομένα του ελικοπτέρου.
Το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκε η επανενεργοποίηση του βαθυθερμογράφου του ελικοπτέρου, ενός κρίσιμου συστήματος για την ανθυποβρυχιακή έρευνα, το οποίο είχε πάψει να υποστηρίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία. Ο βαθυ- θερμογράφος συνδέθηκε με το τακτικό σύστημα OCTOPUS και, σε συνδυασμό με λογισμικό πρόβλεψης διάδοσης των ηχητικών ακτίνων, προσέδωσε ένα επιπλέον πλεονέκτημα στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Επιπλέον τοποθετήθηκε κονσόλα του συστήματος OCTOPUS στη θέση του συγκυβερνήτη, με λειτουργικότητα αντίστοιχη των απαιτήσεων της θέσης.
Η επόμενη φάση του προγράμματος υλοποιήθηκε το 2012, με την ανάπτυξη και την εφαρμογή διορθώσεων του κώδικα του λογισμικού, προσαρμοζόμενες στις παρατηρήσεις που προέκυψαν από τη χρήση του συστήματος τόσο σε εθνικό όσο και σε νατοϊκό πλαίσιο σε επιχειρήσεις στο Κέρας της Αφρικής. Την ίδια περίοδο ολοκληρώθηκε η διασύνδεση του Sonar με το τακτικό σύστημα OCTOPUS, γεγονός το οποίο έδωσε τη δυνατότητα στο τακτικό σύστημα να εξάγει κινηματικά στοιχεία στόχου, να επιλύει το πρόβλημα βολής τορπιλών και να προβάλλει τα επόμενα σημεία βάπτισης, καθώς και τη διασταύρωση της όποιας επαφής με τυχόν ψευδοεπαφές.
Ένα χρόνο αργότερα, το 2013, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η ασύρματη μετάδοση εικόνας/πληροφοριών του τακτικού συστήματος OCTOPUS σε σταθμό ξηράς, καθώς και σε έτερο ελικόπτερο. Η μετάδοση, μάλιστα, έγινε κρυπτοκαλυμμένα με χρήση κωδίκων λογισμικού, συμφώνως σχετικής STANAG.
Η εγκατάσταση του συστήματος FLIR ΑΝ/ΑΑQ-22 Star Safire και το μέλλον του προγράμματος.
Η εγκατάσταση του συστήματος FLIR ΑΝ/ ΑΑQ-22 Star Safire στο ΑΒ-212ASW αποτέλεσε μια ακόμη πρόκληση για τη ΔΕΝ και το ΚΕΑ-ΕΤΗΜ της ΠΑ, αφού το ελικόπτερο έπρεπε να υποστεί εργασίες ενίσχυσης της δομής του στο σημείο όπου επρόκειτο να τοποθετηθεί ο αισθητήρας. Η προσπάθεια εγκατάστασης του FLIR ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2013 στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑ στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Οι πρώτες δοκιμές αποδοχής του συστήματος πραγματοποιήθηκαν στο τέλος του 2013 και ολοκληρώθηκαν το Φεβρουάριο του 2014, οπότε και το σύστημα αποδόθηκε για αρχική χρήση. Το πρόγραμμα και το προφίλ των πτητικών δοκιμών έγιναν με την καθοριστική συμβολή της ΠΑ, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία σε τέτοιου είδους εγχειρήματα. Το αμέσως επόμενο βήμα ήταν η διασύνδεση του FLIR με το τακτικό σύστημα OCTOPUS έτσι ώστε οι αισθητήρες του ελικοπτέρου, δηλαδή το σύστημα ΑΙS, το σόναρ, ο βαθυθερμογράφος και το FLIR, να ολοκληρωθούν στο τακτικό σύστημα.
Σήμερα, και προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις των αισθητήρων του ελικοπτέρου με τον υπολογιστή του τακτικού συστήματος OCTOPUS, είναι σε εξέλιξη η διασύνδεση του ραντάρ. Το εγχείρημα αυτό συνιστά πρόκληση λόγω των ιδιαίτερων τεχνικών δυσκολιών, για την υπερκέραση των οποίων απαιτείται η αγορά υποσυστημάτων μεγάλου κόστους, και, ως γνωστόν, η χρηματοδότηση τέτοιων πειραματικών εγχειρημάτων είναι δύσκολη. Ταυτόχρονα, αυτή την περίοδο υλοποιείται άλλη μια μετατροπή, αυτή της παραγωγής ακουστικού σήματος με βάση την επιλογή Low Altitude του ραδιοϋψομέτρου, γεγονός που θα συμβάλει στην ασφάλεια των πτήσεων.
Σε γενικές γραμμές τα στελέχη της ΔΕΝ και της 1ης ΜΕΝ κατάφεραν να υλοποιήσουν ένα σύνθετο και άκρως αποτελεσματικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΑΒ-212ASW με λιγοστά χρήματα, τη στιγμή που μια ξένη εταιρεία θα ζητούσε για τις παραπάνω εργασίες εκατομμύρια ευρώ. Οι άνθρωποι αυτοί προστάτευσαν τη δημοσία περιουσία και συνέβαλαν στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων, κι όλα αυτά υπό τις γνωστές δυσμενείς συνθήκες, διότι στην πατρίδα μας υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που δεν εργάζονται μόνο για τα λεφτά, αλλά και για το εθνόσημο που έχουν στη στολή τους.
Ο διοικητής της ΔΕΝ, πλοίαρχος Σ. Σταυρόπουλος (πρώτη σειρά αριστερά), ο διοικητής της 1ης ΜΕΝ, πλωτάρχης Β. Σαββάκης (πρώτη σειρά δεξιά), και τα στελέχη της 1ης ΜΕΝ.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-20/03-26/03/14)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.