✓ Τι ειπώθηκε στη μυστική σύσκεψη στο Πεντάγωνο με τη συμμετοχή των Δ. Αβραμόπουλου, Κ. Χατζηδάκη και του ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ι. Σάφα.
✓ Δεδομένη θεωρείται η εκκαθάριση εν λειτουργία, με τον αριθμό των εργαζομένων που, θα παραμείνουν να μην είναι εγγυημένες.
Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒ0ΥΝ0Π0ΥΛ0Υ
p.karvounopoulos@realnews.gr
Πρόσωπο με πρόσωπο βρέθηκαν δύο υπουργοί της κυβέρνησης με τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ισκαντάρ Σάφα, αναζητώντας τρόπο για να «κοπεί» ο γόρδιος δεσμός που κρατά σε ομηρία περίπου 1.000 απλήρωτους εργαζομένους και τρία υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού σε αχρησία.
Το ραντεβού έγινε την περασμένη εβδομάδα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπό πλήρη μυστικότητα. Στη μία... πλευρά του τραπεζιού κάθονταν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Χατζηδάκης, ο ειδικός γραμματέας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας Αντώνης Οικονόμου και ο Α/ΓΕΝ ναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης. Στην απέναντι πλευρά ο Ισκ. Σάφα μόνος του! Κι αυτό ήταν το πρώτο θετικό μήνυμα της συνάντησης αφού είναι κοινή πεποίθηση όσων ασχολούνται με το θέμα «Ναυπηγεία- Υποβρύχια» ότι ο νομικός σύμβουλος του Σάφα, Ανδρέας Βγενόπουλος είναι υπέρ της σκληρής γραμμής και της επίλυσης του θέματος μέσω διεθνούς δικαστηρίου.
Η ελληνική πλευρά, για πρώτη φορά στα σχεδόν πέντε χρόνια της διαμάχης έχει υιοθετήσει μια σκληρότερη στάση έναντι του Σάφα. Την Πέμπτη εκδικάστηκαν ασφαλιστικά μέτρα κατά της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ενώ είναι θέμα χρόνου και η κατάθεση ανταγωγής εναντίον της. Έχει ζητηθεί να γίνουν υπολογισμός και καταλογισμός των ζημιών που έχουν υποστεί τα τρία υπό παράδοση υποβρύχια «αδελφάκια» του «Παπανικολή». Οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 40 έως και 100 εκατομμύρια ευρώ, με την πρώτη εκτίμηση να ανήκει σε κυβερνητικούς κύκλους και τη δεύτερη στους εργαζομένους.
Ο Δ. Αβραμόπουλος ο οποίος ανέλαβε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο ραντεβού που έγινε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήταν ξεκάθαρος στο τι θέλει η ελληνική πλευρά και στο τι δίνει γι' αυτό:
► Παράδοση των τριών υποβρυχίων του Π.Ν., με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα σε διάστημα τριών μηνών από την ημέρα επίτευξης της συμφωνίας.
► Ο Σάφα θα πάρει τα 75 εκατομμύρια ευρώ, που αποδεδειγμένα και βάσει συμφωνιών του χρωστάμε.
► Τα υποβρύχια που είναι στο τελικό στάδιο της ναυπήγησής τους θα ολοκληρωθούν από τους Γερμανούς με τους οποίους ο Σάφα είχε συγκρουστεί, αλλά πλέον «τα έχει βρει».
Εμφανίζεται θετικός
Ο Ισκ. Σάφα εμφανίστηκε θετικός στο ενδεχόμενο να συζητήσει την πρόταση. Το γεγονός ότι ήρθε από το εξωτερικό για να συναντηθεί με την ελληνική πλευρά και να καθίσει σ' ένα τραπέζι είναι από μόνο του ενθαρρυντικό. Ωστόσο, όσοι έχουν εμπλακεί στην προσπάθεια να βρεθεί η άκρη του νήματος σ' αυτό το μπερδεμένο κουβάρι των συμφωνιών που έχουμε υπογράψει για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα υποβρύχια επισημαίνουν στη Realnews ότι «θα πρέπει να κρατήσουμε μικρό καλάθι». Κι αυτό γιατί και σε άλλες περιπτώσεις ο Σάφα εμφανιζόταν ανοιχτός στο να συζητήσει τις ελληνικές προτάσεις αλλά τελικά κατέληγε να ακολουθεί τις νομικές συμβουλές του επιτελείου του. Οι οποίες λένε ότι έχει βέβαιη τη νίκη στο διεθνές δικαστήριο όπου έχει προσφύγει. Νίκη που μεταφράζεται σε περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ, κι όχι σε 75 που του δίνει η ελληνική πλευρά αυτή τη στιγμή. Η εκτίμηση της «βέβαιης νίκης» έχει και το ρίσκο της αλλά μέχρι το τελευταίο ραντεβού στην Αθήνα ο Σάφα έδειχνε να την πιστεύει.
Τι θα γίνει αν τελικά επιτευχθεί το πακέτο συμφωνίας που πρότεινε ο Αβραμόπουλος; Πρώτα απ' όλα, θα πληρωθούν -επιτέλους- οι περίπου 1.000 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων, οι οποίοι εδώ και κοντά δύο χρόνια ταλαιπωρούνται αφάνταστα, αυτοί και οι οικογένειές τους.
Δεύτερον, αλλά ίσως και σημαντικότερο για τη χώρα, είναι ότι η Ελλάδα σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το Αιγαίο, τη νοτιοανατολική Μεσόγειο και τα ελληνικά συμφέροντα σ' όλη αυτή τη περιοχή θα βρεθεί με τέσσερις «Παπανικολήδες»! Εξέλιξη που ενθουσιάζει τους ναυάρχους οι οποίοι επιμένουν ότι αυτός ο τύπος υποβρυχίου είναι αυτή τη στιγμή «ό,τι πιο σύγχρονο και αξιόπιστο υπάρχει σε όλο τον πλανήτη σε συμβατικό υποβρύχιο». Με την ένταξη στον Στόλο τεσσάρων τέτοιων υποβρυχίων, οι επιτελείς του Π.Ν. υποστηρίζουν ότι μπορούν κυριολεκτικά να «κλειδώσουν» όλο το Αιγαίο έναντι κάθε ναυτικής τουρκικής απειλής. Δεν είναι τυχαίο ότι η Άγκυρα έχει παραγγείλει στη Γερμανία έξι τέτοια υποβρύχια, τα οποία θα αρχίσει να παραλαμβάνει το πολύ σε δύο χρόνια.
Στο Πολεμικό Ναυτικό;
Σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των Ναυπηγείων; Η αποχώρηση Σάφα θεωρείται δεδομένη, αν επιτευχθεί η συμφωνία που του προτάθηκε, και αυτό δεν βολεύει μόνο τον ίδιο, αλλά και την ελληνική πλευρά, η οποία έχει κατανοήσει ότι με αυτό το ιδιοκτησιακό σχήμα του Ναυπηγείο δεν πάει πουθενά. Δεδομένη θεωρείται και η εκκαθάριση εν λειτουργία, με τον αριθμό των εργαζομένων που θα παραμείνουν βέβαια να μην είναι εγγυημένος.
Σε πρώτη φάση, το σενάριο που φαντάζει ως πιο πιθανό, τουλάχιστον μέχρι να επιλυθούν τα «νομικά ευρωπαϊκά κωλύματα» που δεν επιτρέπουν στον Σκαραμαγκά να παίρνει εμπορικές δουλειές είναι να μετατραπεί σε ναυπηγείο του Π.Ν. Εδώ που τα λέμε, αν κοιτάξει κάποιος την ιστορία του Σκαραμαγκά από το 1996 και μετά, θα διαπιστώσει ότι μοναδικός αποκλειστικός πελάτης του ήταν το Π.Ν.! Ο ελληνικός στόλος έχει να δώσει δουλειά –εκσυγχρονισμούς και συντηρήσεις- υπάρχει εξαιρετικό τεχνικό προσωπικό, άρα το σενάριο αυτό μπορεί (για κάποιο χρονικό διάστημα τουλάχιστον) να λειτουργήσει. Πάντα, βέβαια, θα αναζητείται η λύση επιχειρηματικού σχήματος το οποίο θα μπορέσει να «τρέξει» τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
(REAL NEWS-09/03/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.