• Οι κινήσεις για να πάρουν και πάλι μπροστά η μονάδα του Σκαραμαγκά, αλλά και η ΕΑΒ, η ΕΛΒΟ και τα ΕΑΣ.
• Αναγκαία μια ειδική γραμματεία στο ΥΠ.ΑΝ. που να εισηγείται την πολιτική για τον ναυπηγικό κλάδο.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
Σχέδιο αναδιοργανώσεως της πολύπαθης εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας προωθεί η κυβέρνηση, προκειμένου να βγάλει από το τέλμα έναν κρίσιμο κλάδο της οικονομίας, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμύνης (ΑΝΥΕΘΑ), Δημήτρης Βίτσας.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο «πακέτο», το οποίο αφορά τις αμυντικές βιομηχανίες του δημόσιου και του ...ιδιωτικού τομέα που υπολειτουργούν. Αυτό γιατί, αφενός, οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας δεν είναι σε θέση να τις υποστηρίζουν με αναθέσεις κατασκευαστικού έργου για νέα εξοπλιστικά προγράμματα και, αφετέρου, γιατί υπάρχουν διοικητικά και οργανωτικά προβλήματα, τουλάχιστον για τις περισσότερες.
Στον κρίσιμο τομέα της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής (αμυντικής) βιομηχανίας, βασική σκέψη είναι η δημιουργία μιας ειδικής γραμματείας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τα ναυπηγεία όλης της χώρας, λειτουργώντας ως ένα είδος «συντονιστικού φορέα». «Τώρα, για να κάνεις κάτι, συζητάς με πέντε διαφορετικά υπουργεία. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πρέπει να υπάρχει μία ειδική γραμματεία, στο υπουργείο Ανάπτυξης, στην οποία θα συμμετέχουν και στελέχη από το ΥΠΕΘΑ. Η συγκεκριμένη γραμματεία θα πρέπει να εισηγείται την ακολουθητέα πολιτική για τον ναυπηγικό κλάδο και δεν θα είναι ιδιοκτήτης των ναυπηγείων. Η πολιτική και η υλοποίησή της θα πρέπει να έχουν ένα υπόβαθρο», τόνισε ο κ. Βίτσας.
Η ΠΟΙΝΗ. Στο σημείο αυτό, αξίζει να τονιστεί μια ιδιαιτερότητα για την κορυφαία ναυπηγική εταιρεία της χώρας, τα ΕΝΑΕ, που, πέραν των προβλημάτων ιδιοκτησίας, τους έχει καταλογιστεί και μια μοναδική «ποινή» από την Ευρωπαϊκή Ένωση: Για μία 15ετία δεν μπορούν να ναυπηγήσουν πλοία για ξένους πελάτες, ει μη μόνον για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού!
Όπως είχε δηλώσει προ ημερών, ο ίδιος ο ΥΕΘΑ, Πάνος Κομμένος: «Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να λειτουργήσουν τα ελληνικά ναυπηγεία. Θέλουμε να παράγουμε πλοία όχι μόνο για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και για άλλα Ναυτικά», αναφέροντας ως τέτοιες περιπτώσεις την Αίγυπτο και την Πολωνία.
Προς την κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, όπως έγινε γνωστό, κινείται η ελληνική κυβέρνηση για αλλαγή του υφιστάμενου (πολύ σοβαρού) ζητήματος. Είτε με την άρση του είτε με τη νόμιμη... παράκαμψή του. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Κανείς δεν λέει. Ναυτική πηγή, στην οποία θέσαμε το θέμα, μας είπε ότι ένας τρόπος είναι να τα παραγγέλνει αυτά το Πολεμικό Ναυτικό, εννοείται με τις ίδιες προδιαγραφές που τα θέλει ο πελάτης, και μόλις τα κατασκευάζει, να υψώνει την ελληνική σημαία και μετά από λίγο να τα... πωλεί στον αρχικώς ενδιαφερόμενο πελάτη!
Βεβαίως, αυτή η περίπτωση, εκτός του «ολίγον γελοίου» που εμφανίζει η κατάσταση, έχει και άλλο ένα, εξίσου σοβαρό πρόβλημα: Πού θα βρεθούν τα χρήματα για την παραγγελία από το Πολεμικό Ναυτικό και την εκτέλεσή της από τα ναυπηγεία, αφού οι προϋπολογισμοί είναι συγκεκριμένοι και ελέγχονται και από τις Αρχές, ελληνικές και ξένες;
ΟΙ ΑΛΛΕΣ. Για την ΕΑΒ, το πρώτο και κύριο μέλημα της κυβερνήσεως είναι αυτήν την ώρα η αλλαγή της νυν διοικήσεως, κάτι που είχε καθυστερήσει λόγω των εκλογών. Όπως δηλώθηκε από τον κ. Βίτσα, το ζήτημα αναμένεται να έχει διευθετηθεί έως το τέλος της προσεχούς εβδομάδος και θα ακολουθήσει η παρουσίαση από μέρους της ΕΑΒ ενός πλήρους, ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανάπτυξη της εταιρείας με τις τόσες δυνατότητες. Δύο στοιχεία βρίσκονται στο τραπέζι: Πρώτον, «δεν παίζει» (σ.σ.: Έκφραση του κ. Βίτσα) η περίπτωση ιδιωτικοποιήσεώς της. Δεύτερον, πρέπει να σταματήσει το θέμα των εργολαβιών έτσι όπως γίνεται τώρα. Δουλειά (συμβόλαια) υπάρχει για την εταιρεία, αλλά πρέπει να συνεχιστεί και να αυξηθεί.
Για τα ΕΑΣ, η κυβέρνηση είναι εξαιρετικά ικανοποιημένη, όπως ελέχθη, από την προσπάθεια του πρώην αρχηγού ΓΕΝ, ναυάρχου ε.α. Κοσμά Χρηστίδη. Τέλος, για την ΕΛΒΟ τονίστηκε ότι αναζητούνται επενδυτές όχι για να την αγοράσουν, αλλά για να έχουν «ειδικό ενδιαφέρον» σχετικά με τη λειτουργία της. Επίσης, η ΕΛΒΟ θα αναλάβει το «φρεσκάρισμα» 70 παλαιών τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού του Ελληνικού Στρατού, τύπου ΒΜΡ-1 που αναμένεται να δοθούν στην Αίγυπτο.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-31/10/2015)
Σχέδιο αναδιοργανώσεως της πολύπαθης εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας προωθεί η κυβέρνηση, προκειμένου να βγάλει από το τέλμα έναν κρίσιμο κλάδο της οικονομίας, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμύνης (ΑΝΥΕΘΑ), Δημήτρης Βίτσας.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο «πακέτο», το οποίο αφορά τις αμυντικές βιομηχανίες του δημόσιου και του ...ιδιωτικού τομέα που υπολειτουργούν. Αυτό γιατί, αφενός, οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας δεν είναι σε θέση να τις υποστηρίζουν με αναθέσεις κατασκευαστικού έργου για νέα εξοπλιστικά προγράμματα και, αφετέρου, γιατί υπάρχουν διοικητικά και οργανωτικά προβλήματα, τουλάχιστον για τις περισσότερες.
Στον κρίσιμο τομέα της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής (αμυντικής) βιομηχανίας, βασική σκέψη είναι η δημιουργία μιας ειδικής γραμματείας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τα ναυπηγεία όλης της χώρας, λειτουργώντας ως ένα είδος «συντονιστικού φορέα». «Τώρα, για να κάνεις κάτι, συζητάς με πέντε διαφορετικά υπουργεία. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πρέπει να υπάρχει μία ειδική γραμματεία, στο υπουργείο Ανάπτυξης, στην οποία θα συμμετέχουν και στελέχη από το ΥΠΕΘΑ. Η συγκεκριμένη γραμματεία θα πρέπει να εισηγείται την ακολουθητέα πολιτική για τον ναυπηγικό κλάδο και δεν θα είναι ιδιοκτήτης των ναυπηγείων. Η πολιτική και η υλοποίησή της θα πρέπει να έχουν ένα υπόβαθρο», τόνισε ο κ. Βίτσας.
Η ΠΟΙΝΗ. Στο σημείο αυτό, αξίζει να τονιστεί μια ιδιαιτερότητα για την κορυφαία ναυπηγική εταιρεία της χώρας, τα ΕΝΑΕ, που, πέραν των προβλημάτων ιδιοκτησίας, τους έχει καταλογιστεί και μια μοναδική «ποινή» από την Ευρωπαϊκή Ένωση: Για μία 15ετία δεν μπορούν να ναυπηγήσουν πλοία για ξένους πελάτες, ει μη μόνον για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού!
Όπως είχε δηλώσει προ ημερών, ο ίδιος ο ΥΕΘΑ, Πάνος Κομμένος: «Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να λειτουργήσουν τα ελληνικά ναυπηγεία. Θέλουμε να παράγουμε πλοία όχι μόνο για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και για άλλα Ναυτικά», αναφέροντας ως τέτοιες περιπτώσεις την Αίγυπτο και την Πολωνία.
Προς την κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, όπως έγινε γνωστό, κινείται η ελληνική κυβέρνηση για αλλαγή του υφιστάμενου (πολύ σοβαρού) ζητήματος. Είτε με την άρση του είτε με τη νόμιμη... παράκαμψή του. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Κανείς δεν λέει. Ναυτική πηγή, στην οποία θέσαμε το θέμα, μας είπε ότι ένας τρόπος είναι να τα παραγγέλνει αυτά το Πολεμικό Ναυτικό, εννοείται με τις ίδιες προδιαγραφές που τα θέλει ο πελάτης, και μόλις τα κατασκευάζει, να υψώνει την ελληνική σημαία και μετά από λίγο να τα... πωλεί στον αρχικώς ενδιαφερόμενο πελάτη!
Βεβαίως, αυτή η περίπτωση, εκτός του «ολίγον γελοίου» που εμφανίζει η κατάσταση, έχει και άλλο ένα, εξίσου σοβαρό πρόβλημα: Πού θα βρεθούν τα χρήματα για την παραγγελία από το Πολεμικό Ναυτικό και την εκτέλεσή της από τα ναυπηγεία, αφού οι προϋπολογισμοί είναι συγκεκριμένοι και ελέγχονται και από τις Αρχές, ελληνικές και ξένες;
ΟΙ ΑΛΛΕΣ. Για την ΕΑΒ, το πρώτο και κύριο μέλημα της κυβερνήσεως είναι αυτήν την ώρα η αλλαγή της νυν διοικήσεως, κάτι που είχε καθυστερήσει λόγω των εκλογών. Όπως δηλώθηκε από τον κ. Βίτσα, το ζήτημα αναμένεται να έχει διευθετηθεί έως το τέλος της προσεχούς εβδομάδος και θα ακολουθήσει η παρουσίαση από μέρους της ΕΑΒ ενός πλήρους, ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανάπτυξη της εταιρείας με τις τόσες δυνατότητες. Δύο στοιχεία βρίσκονται στο τραπέζι: Πρώτον, «δεν παίζει» (σ.σ.: Έκφραση του κ. Βίτσα) η περίπτωση ιδιωτικοποιήσεώς της. Δεύτερον, πρέπει να σταματήσει το θέμα των εργολαβιών έτσι όπως γίνεται τώρα. Δουλειά (συμβόλαια) υπάρχει για την εταιρεία, αλλά πρέπει να συνεχιστεί και να αυξηθεί.
Για τα ΕΑΣ, η κυβέρνηση είναι εξαιρετικά ικανοποιημένη, όπως ελέχθη, από την προσπάθεια του πρώην αρχηγού ΓΕΝ, ναυάρχου ε.α. Κοσμά Χρηστίδη. Τέλος, για την ΕΛΒΟ τονίστηκε ότι αναζητούνται επενδυτές όχι για να την αγοράσουν, αλλά για να έχουν «ειδικό ενδιαφέρον» σχετικά με τη λειτουργία της. Επίσης, η ΕΛΒΟ θα αναλάβει το «φρεσκάρισμα» 70 παλαιών τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού του Ελληνικού Στρατού, τύπου ΒΜΡ-1 που αναμένεται να δοθούν στην Αίγυπτο.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-31/10/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.