• Σενάρια αναχαίτισης επιβατικού αεροσκάφους από τρία μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας.
• Παγκόσμια ελληνική πρωτιά για τον πρωτότυπο σχηματισμό, που ενεργοποιείται σε περίπτωση ατυχήματος ή τρομοκρατικής ενέργειας.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗΣ
Isblaveris@gmail.com
H αναχαίτιση ενός επιβατικού αεροσκάφους από μαχητικά σίγουρα δεν προμηνύει κάτι καλό, ιδίως μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, αυτό πρακτικώς σημαίνει πλήρη απώλεια επικοινωνίας με το έδαφος, οπότε τα μαχητικά θα οδηγήσουν το αεροσκάφος με ασφάλεια στο πλησιέστερο αεροδρόμιο, χρησιμεύοντας ως ένα είδος «αναμεταδότου».
Η χειρότερη περίπτωση είναι ένα σενάριο όπως αυτό που συνέβη στη μοιραία πτήση του αεροσκάφους της ...
«Helios», που για τεχνικούς, αλλά άγνωστους έως τότε λόγους είχε πλήρωμα και επιβάτες αναίσθητους (ή νεκρούς κάποιους εξ αυτών) και συνετρίβη σε ακατοίκητη περιοχή του Γραμματικού. Η Πολεμική Αεροπορία όμως από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και της από αέρος ασφαλείας αυτών είχε σχεδιάσει και υλοποιήσει αντίστοιχο σχέδιο αντιμετωπίσεως από αέρος ασύμμετρης απειλής, το σενάριο «Renegade», που τότε είχε την ονομασία «Σχέδιο Ίφιτος».
«Helios», που για τεχνικούς, αλλά άγνωστους έως τότε λόγους είχε πλήρωμα και επιβάτες αναίσθητους (ή νεκρούς κάποιους εξ αυτών) και συνετρίβη σε ακατοίκητη περιοχή του Γραμματικού. Η Πολεμική Αεροπορία όμως από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και της από αέρος ασφαλείας αυτών είχε σχεδιάσει και υλοποιήσει αντίστοιχο σχέδιο αντιμετωπίσεως από αέρος ασύμμετρης απειλής, το σενάριο «Renegade», που τότε είχε την ονομασία «Σχέδιο Ίφιτος».
Γιατί τα αναφέρουμε όλα αυτά; Πολύ απλά, γιατί η Πολεμική Αεροπορία και η αεροπορική εταιρεία Aegean κατέχουν πλέον μια παγκόσμια πρωτιά, που σημειώθηκε πριν από λίγες ημέρες στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την εορτή του προστάτη της Π.Α.. Αρχαγγέλου Μιχαήλ: τον σχηματισμό στον αέρα ενός επιβατικού αεροσκάφους και τριών μαχητικών διαφορετικών τύπων, αναπαριστώντας σενάριο «Renegade»! Το μοναδικό αυτό επίτευγμα έχει πλέον, από τις 6 του μηνός, καθαρώς ελληνικό χρώμα, σε υλοποίηση από πλευράς της Π.Α. μιας εξαιρετικής ιδέας των ανθρώπων της Aegean. Βεβαίως, είχε προηγηθεί προ μηνός περίπου, στη διάρκεια της μεγάλης διακλαδικής ασκήσεως των Ενόπλων Δυνάμεων «Παρμενίων 2015», η επιτυχής υλοποίηση ενός αντίστοιχου σεναρίου «Renegade», όμως με άδειο αεροσκάφος από επιβάτες και συνοδεία ενός ζεύγους μαχητικών της Π.Α.
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ. Η «επετειακή ειδική πτήση 2000 Π.Α. και Aegean Αθήνας - Τανάγρας», όπως ονομάστηκε, είχε αυτή τη φορά και επιλεγμένους επιβάτες και περιορισμένο αριθμό δημοσιογράφων, ένας εκ των οποίων ήταν ο υπογράφων, εκπροσωπώντας τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ». Πραγματοποιήθηκε, δε, στην ευρύτερη στρατιωτική περιοχή ασκήσεων της Π.Α. βορείως της Μυκόνου και μέχρι την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας, όπου «έκλεισε» ο μοναδικός αυτός σχηματισμός. Ο οποίος αποτελείτο από ένα ολοκαίνουργιο -μόλις δύο μήνες σε χρήση- επιβατικό αεροσκάφος τύπου Airbus A320-200 με πιλότους τους κυβερνήτες της εταιρείας (και πρώην της Π.Α.) Ευστάθιο Αρέντζο και Αναστάσιο Οικονόμου, ένα μαχητικό Mirage 2000-5 Mk.2, ένα F-16D Block.52+, καθώς και ένα εκσυγχρονισμένο F-4E «Peace Ikarus 2000» - και τα τρία, διθέσια.
Μέσα στο Airbus (πλήρωμα καμπίνας ήταν οι κυρίες Ειρήνη Ζάνη, Μερσίνα Καζάνα, Αναστασία Μελέτη και Άννα Σαλομίδη) βρίσκονταν λίγο περισσότερα από 100 άτομα, από τα οποία οι 50 ήταν τυχεροί που είχαν επιλεγεί με κλήρωση εξ όσων είχαν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον στο σάιτ της εταιρείας. Ο καθένας κατείχε και μια θέση δίπλα στο παράθυρο, για ευνόητους λόγους, αποθανατίζοντας τις μοναδικές αυτές στιγμές με φωτογραφικές μηχανές.
Η άσκηση λεπτό προς λεπτό
Η ΠΤΗΣΗ «2000 Π.Α. και Aegean Αθήνας - Τανάγρας» διάρκεσε συνολικά περίπου 90 λεπτά. Πριν ξεκινήσει η διαδικασία της «αναχαιτίσεως» του αεροσκάφους μας και ενώ πετούσαμε στα 15.000 πόδια, ο εκπρόσωπος της Π.Α., ο διευθυντής του επιτελικού γραφείου του αρχηγού αντιπτεράρχου (I) Χρήστου Βαΐτση, ο σμήναρχος (I) Δημοσθένης Γρηγοριάδης (εμπειρότατος F-16άρης πιλότος και αναχαιτιστής ο ίδιος, με περισσότερες από 2.000 ώρες στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, από τις 3.500 plus που έχει συνολικώς στην καριέρα του), με λίγα λόγια και από μικροφώνου μάς εξήγησε ορισμένα τεχνικά στοιχεία.
«Όταν ένα επιβατικό αεροσκάφος εισέλθει στο FIR Αθηνών και οι πιλότοι του δεν καλέσουν το κέντρο ελέγχου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για να αναφέρουν και να λάβουν άδεια εισόδου, τότε το ίχνος του αυτό θεωρείται "άγνωστο'' και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αμέσως απογειώνονται μαχητικά αεροσκάφη ετοιμότατος της Π.Α., τα γνωστά "readiness", που προσεγγίζουν το αεροσκάφος. Ο No 1 του σχηματισμού πλησιάζει στα αριστερά του κυβερνήτη στα 1.000 πόδια και προσπαθεί να διαπιστώσει τι συμβαίνει στο εσωτερικό του κόκπιτ. Ταυτόχρονα, ο No 2 του σχηματισμού πετά από πίσω του παρακολουθώντας από απόσταση ασφαλείας και καλύπτοντας έτσι τον συνάδελφό του από τυχόν "περίεργη” ή "επιθετική" ενέργεια από πλευράς του κυβερνήτη του πολιτικού αεροσκάφους. Αν ο τελευταίος ενημερώσει ότι απλώς έχει πρόβλημα επικοινωνίας, τότε τα μαχητικά τον συνοδεύουν μέχρι να προσγειωθεί ασφαλώς στο πλησιέστερο αεροδρόμιο και μετά αποχωρούν», μας είπε ο σμήναρχος (I) Γρηγοριάδης.
Σημειώνεται ότι τότε κανείς δεν ρώτησε (και ούτε ο σμήναρχος σημείωσε) τι γίνεται, όχι στην καλύτερη των περιπτώσεων του σεναρίου «Renegade», αλλά στη χειρότερη, που είναι η κατάληψη του αεροσκάφους από τρομοκράτες. Βεβαίως, αυτή την περίπτωση, το «worst case scenario», την ανέφερε εμμέσως πλην πολύ σαφώς ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, κ. Αρέντζος, λίγες ώρες αργότερα, στη μίνι δεξίωση που είχε προγραμματίσει η Aegean για τους επιβάτες, το πλήρωμα και τους ανθρώπους της Π.Α., στην Τανάγρα, όπου προσγειώθηκαν όλα τα αεροσκάφη: «Είσαστε πολύ τυχεροί να απολαύσετε αυτό το θέαμα και να το αποθανατίσετε με τις μηχανές σας σε ειρηνική και προγραμματισμένη πτήση. Γιατί αν ήταν πραγματικότητα, είμαι βέβαιος ότι κανένας μας δεν θα το απολάμβανε καθόλου».
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-14/11/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.