Του ΠΕΤΡΟΥ ΤΡΟΥΠΙΩΤΗ
Προβληματισμό (και ανησυχία) έχει προκαλέσει, τόσο σε ανώτατα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας όσο και σε στελέχη του υπουργείου Άμυνας, η αλλαγή στάσης της Τουρκίας στον "αέρα". Μια αλλαγή που έχει συντελεστεί τους τελευταίους μήνες και προς το παρόν δεν φαίνεται να έχει "σαφή και ανιχνεύσιμη" άμεσα αιτία και στόχο.
Τους τελευταίους μήνες, τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη έχουν αυξήσει τις υπερπτήσεις πάνω από ...ελληνικά νησιά, αλλά κυρίως, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει και ανώτατα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η κατακόρυφη αύξηση των εμπλοκών τους τελευταίους μήνες.
Για να γίνει πιο σαφές το θέμα, αρκεί να δει κανείς τα σχετικά στατιστικά στοιχεία. Μέχρι τώρα, πριν δηλαδή κλείσει το πρώτο εξάμηνο του έτους, έχουμε 40 εμπλοκές, ενώ όλη τη χρονιά πέρυσι είχαμε κάτω από 10.
Αυτό αποδεικνύει ότι η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει αλλάξει συνολικά στρατηγική και κατεύθυνση στον αέρα του Αιγαίου.
Μάλιστα, όπως φαίνεται, τα τουρκικά μαχητικά, που ως τώρα παραβίαζαν συνήθως τα δέκα μίλια, αλλά όταν έφταναν για να τα αναχαιτίσουν τα ελληνικά μαχητικά, αρκούνταν στο να φύγουν από τον εναέριο χώρο, άλλαξαν τακτική.
Όχι απλώς μένουν στον εναέριο χώρο, αλλά ξεκινούν και τα ίδια, επιθετικά μάλιστα μερικές φορές, την εμπλοκή. Εμπλοκή που μπορεί να είναι και συνεχόμενη. Αυτό κατά τους ειδικούς δείχνει πως η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει κάποιο καινούριο σχέδιο, που δεν είναι ακόμα σαφές.
Θα μπορούσε να είναι προσπάθεια να δει τα όρια των ελληνικών αντιδράσεων και των πιλότων. Να τσεκάρει τις αντιδράσεις μας. Ή ακόμα και να "καταπονήσει" ανθρώπους και μηχανές, αλλά και να καταναλώσει πόρους. Μόνο που, όπως λένε οι ειδικοί, κάτι τέτοιο είναι ένα πιθανό σενάριο, αλλά δεν μπορεί από μόνο του να αποτελεί όλο το σχέδιο.
Και δεν είναι μόνον αυτό, φαίνεται πως η τουρκική αεροπορία έχει αλλάξει αρκετά από τα στάνταρτ της. Για παράδειγμα, παλαιά δεν έκανε παραβιάσεις τη νύχτα. Τώρα πια, κατά διαστήματα κάνει και νυχτερινές ώρες.
Το τι μπορεί να σημαίνει αυτό, δεν είναι ακόμα σαφές. Δεν φαίνεται να έχουν καταλήξει σε σαφή και συγκεκριμένα αποτελέσματα ούτε οι ανώτατοι αξιωματικοί της αεροπορίας, ούτε οι αντίστοιχοι αναλυτές του υπουργείου Εξωτερικών, που έχουν ενημερωθεί για την αλλαγή αυτή της τακτικής της τουρκικής αεροπορίας.
Αυτό, πάντως, που έχει σημασία, ως σήμερα τουλάχιστον, είναι ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αντιδρά ακαριαία και έχει, ως σήμερα, όλες τις δυνατότητες να αντιμετωπίσει τις τουρκικές κινήσεις.
Το πρόβλημα όμως είναι ποιος είναι ο σχεδιασμός για το μέλλον.
Η Πολεμική Αεροπορία της χώρας μας έχει μια τεράστια μείωση προϋπολογισμού, που φτάνει το 60%. Αυτό καλύπτεται με μια σειρά από άλλες κινήσεις, αλλαγής δομών, νέων μεθόδων εκπαίδευσης κ.λπ.
Όμως, η τουρκική πολεμική αεροπορία πριν τρία χρόνια αύξησε τον προϋπολογισμό της κατά 300% (!) περίπου. Και τα αποτελέσματα αυτής της αύξησης (δηλαδή τα νέα αεροσκάφη και οπλικά συστήματα) θα φανούν σε καμιά πενταετία.
Και τότε η χώρα μας θα πρέπει να είναι έτοιμη.
Που σημαίνει ότι θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε αναβάθμιση των F- 16 και των Mirage 2000, αλλά και σε άλλες επιλογές (ραντάρ, οπλικά συστήματα και αντίμετρα), ώστε να είναι έτοιμη. Και αυτό πρέπει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αλλά και οι πολιτικοί συνολικά, να το συμφωνήσουν και να το προχωρήσουν τώρα.
Γιατί ο χρόνος θα λειτουργεί πια αρνητικά για μας.
(ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ-10/06/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.