■ «Μια τέτοια βάση θα βοηθήσει πολύ και την Κάρπαθο, αλλά και τις επιχειρήσεις της Συμμαχίας», δήλωσε ο Πάνος Καμμένος.
■ Τα «Π» αποκαλύπτουν το έγγραφο του Π. Καμμένου προς τις ΗΠΑ για «προσφορά» του αεροδρομίου.
■ Δεν πρόκειται για «κατασκευή νέας βάσης», αλλά για εναλλακτική λύση, σε αμερικανικό αίτημα για χρήση της Σούδας.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Γ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
lsblaveris@gmail.com
Η επιλογή και αναγγελία του Αεροδρομίου της Καρπάθου, της νέας «προσφοράς» της Ελλάδος προς τις ΗΠΑ, από πλευράς του υπουργού Εθνικής Αμύνης, Πάνου Καμμένου, καταγγέλθηκε με σφοδρότητα στο εσωτερικό και το εξωτερικό της Ελλάδος. Πολιτικά κόμματα έφτασαν στο σημείο να καταθέσουν και σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή προς τους συναρμόδιους υπουργούς.
Ίσως σε αυτό να συνέτεινε και η «brutal», καθόλου διπλωματική, εκφορά του πολιτικού λόγου από πλευράς του... ΥΕΘΑ και προέδρου των ΑΝ.ΕΛ., καθώς, όπως αποδεικνύεται από το non paper που αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα μας, στην πράξη δεν πρόκειται για «κατασκευή νέας βάσης», αλλά για προσφορά μιας πρακτικής εναλλακτικής λύσεως σε σχετικό αμερικανικό αίτημα για χρήση της Σούδας ως αεροδρομίου, ώστε να επιχειρούν από εκεί τα μη επανδρωμένα αεροπορικά οχήματα των ΗΠΑ (U.S. Remote Piloted Aircraft/RPA). Γεγονός όμως είναι ότι τυχόν υλοποίηση μιας τέτοιας αποφάσεως «ανατρέπει» de facto το θέμα της συμβατικής υποχρεώσεως της Ελλάδος περί «αποστρατικοποιήσεως» της Δωδεκάνησου, που δεν ισχύει βεβαίως για λόγους αυτοαμύνης, και μάλιστα με τη σφραγίδα του ΝΑΤΟ και των Αμερικανών, με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται για κάθε... ενδιαφερόμενο.
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ. Σύμφωνα με ενημερωτικό τρισέλιδο non paper, που το ΥΠΕΘΑ κατέθεσε προς τους Αμερικανούς στα μέσα Μαΐου, πληροφορούμεθα τα εξής άκρως ενδιαφέροντα και αποκαλυπτικά:
Το όλο θέμα ξεκίνησε το 2013, μετά την υποβολή σχετικού αιτήματος από πλευράς των ΗΠΑ, μέσω του γραφείου του ακολούθου Αμύνης, προκειμένου να ξεκινήσουν συζητήσεις και επιτόπιες έρευνες στα αεροδρόμια Καλαμάτας, Καστελιού, Τυμπακίου και Σούδας, για να διαπιστωθούν ποια εξ αυτών πληρούν τα κριτήρια για επιχειρησιακή αξιοποίηση από τα αμερικανικό RPA.
Όμως τότε το όλο θέμα δεν είχε προχωρήσει, ενώ επανήλθε τώρα, μέσω του ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου και μετά από νέο αμερικανικό αίτημα. Αυτή τη φορά όμως η ελληνική πλευρά αντιπρότεινε το Αεροδρόμιο της Καρπάθου, «ως εναλλακτικό, που θα μπορούσε να ικανοποιήσει τις επιχειρησιακές σας απαιτήσεις», όπως τονίζεται ρητώς στο υποβληθέν κείμενο. Σημειώνεται επίσης, σε ελληνική μετάφραση δική μας, ότι «η Κάρπαθος δεν συμπεριλαμβανόταν στις αρχικές μας συνομιλίες, όταν ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια, αλλά νομίζουμε ότι πιθανόν να φαίνεται ως μία βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη λύση στις (επιχειρησιακές) ανάγκες σας». Ακολουθεί μια σελίδα με δύο αεροναυτιλιακούς χάρτες της ευρύτερης περιοχής της Καρπάθου, όπου παρουσιάζονται λεπτομερώς τα γεωγραφικά, κλιματολογικά και γεωπολιτικά πλεονεκτήματα, καθώς και τεχνικές λεπτομέρειες από μια τέτοια επιχειρησιακή επιλογή της Καρπάθου, αντί για οποιαδήποτε άλλη ελληνική αεροπορική βάση/αεροδρόμιο. Στην τρίτη σελίδα του εγγράφου επισημαίνεται το γεγονός ότι το Αεροδρόμιο της Καρπάθου βρίσκεται σε σχετικά «ήσυχη» περιοχή, όπου μπορούν να εκπαιδευτούν χωρίς προβλήματα οι χειριστές του συστήματος.
Για το αν τυχόν χρησιμοποίηση του Αεροδρομίου της Καρπάθου εξυπηρετεί και την Πολεμική Αεροπορία και την Ελλάδα γενικότερα ερωτήθη πρόσφατα υψηλά ιστάμενη πηγή του ΓΕΑ, η οποία ήταν θετική μεν, αλλά λακωνική: «Εμάς, ως αεροπόρους, μας εξυπηρετεί απολύτως, γιατί έτσι αποκτάμε ένα ακόμα πλήρως επιχειρησιακό αεροδρόμιο, και μάλιστα ευρισκόμενο ακόμα πιο ανατολικά, στα Δωδεκάνησα. Το θέμα όμως δεν είναι στο δικό μας επιχειρησιακό επίπεδο, αλλά σε πολιτικό και διπλωματικό», Στις 26 Μαΐου, ευρισκόμενος στην Κάρπαθο για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση στα «Ηλιάκεια 2015», ο ΥΕΘΑ Π. Καμμένος, ερωτηθείς από τα «Π» ακριβώς για το θέμα αυτό, είχε δηλώσει μεταξύ άλλων τα εξής: «Ήδη προτάθηκε προς την πλευρά του ΝΑΤΟ, αλλά και στις ΗΠΑ η μεταφορά των αεροπορικών δραστηριοτήτων από την Κρήτη στην Κάρπαθο. Η Κάρπαθος διαθέτει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του Αιγαίου. Βρίσκεται σε κομβικό σημείο, μεταξύ του Αιγαίου, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής...». Ο ίδιος σε άλλο σημείο είχε προσθέσει: «Δεν πρόκειται να κάνουμε καμία καινούργια αμερικανική βάση -όπως ακούγεται. Ζητήσαμε να μεταφέρουμε, εάν είναι σύμφωνη και η Συμμαχία, τις αεροπορικές δραστηριότητες της Κρήτης στην Κάρπαθο». Και ο υπουργός κατέληξε λέγοντας: «θεωρώ ότι η δημιουργία μιας τέτοιας βάσεως εδώ θα βοηθήσει πολύ και την Κάρπαθο, αλλά και τις επιχειρήσεις όλης της Συμμαχίας».
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-20/06/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.