• Πάνω: Τούρκος στρατιώτης με φόντο φρεγάτα.
• Στα σκαριά εξοπλιστικό πρόγραμμα με οικονομικές διευκολύνσεις για να κλείσει η ψαλίδα με τους Τούρκους. Πώς οι γείτονες επιδιώκουν καθεστώς συνδιαχείρισης με αφορμή τις αποστολές έρευνας – διάσωσης.
Προτεραιότητα για την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία την χώρας αποτελεί η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα της έρευνας και διάσωσης (SAR), έτσι ώστε να αναχαιτιστούν τα σχέδια της Τουρκίας· σχέδια που συνδέονται με τη μακροχρόνια στρατηγική της Άγκυρας για διχοτόμηση του Αιγαίου, σχέδια που στηρίζονται στην αμφισβήτηση του δικαιώματος της Ελλάδας στην έρευνα και διάσωση στο Αρχιπέλαγος...
Στο πλαίσιο αυτό και την ώρα που η Τουρκία εξοπλίζεται με σύγχρονα μέσα στον τομέα αυτό, η Ελλάδα λόγω την οικονομικής κρίσης, φαίνεται να μην μπορεί να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό, σε μια χρονική στιγμή που η κυβέρνηση συζητάει την ανακήρυξη της ΑΟΖ. Ωστόσο, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «κυριακάτικη δημοκρατία», και με δεδομένο ότι στο επικαιροποιημένο εξοπλιστικό πρόγραμμα 2011-2015 περιλαμβάνεται η απόκτηση 15 τέτοιων ελικοπτέρων, συνολικού ύψους 250.000.000 -300.000.000 ευρώ, η ελληνική πλευρά φέρεται ότι συζητάει για διακρατικές συμφωνίες στη λογική leasing των γαλλικών φρεγατών.
Η υπεροπλία
Η αδιαφορία που επέδειξαν οι τελευταίες κυβερνήσεις για την ενίσχυση του τομέα έρευνας και διάσωσης της χώρας μας δυστυχώς έχει φέρει σε σχετικά μειονεκτική θέση την Ελλάδα έναντι της Τουρκίας.
Εκείνο που προβληματίζει ιδιαίτερα τη σημερινή πολιτική ηγεσία είναι η υπεροπλία που παρουσιάζει η Τουρκία, σύμφωνα και με συγκεκριμένη μελέτη του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τη μελέτη, σε σχέση με τα μόλις 16 ελικόπτερα και αεροσκάφη που διαθέτει η ελληνική πλευρά στον τομέα της έρευνας και διάσωσης, η Τουρκία έχει στη διάθεσή της 56 αντίστοιχα μέσα, εκ των οποίων τα μισά από αυτά είναι αναπτυγμένα σε αεροδρόμια των δυτικών παραλίων της. Πέραν αυτών, η Άγκυρα «τρέχει» επίσης άλλα δυο σχετικά εξοπλιστικά προγράμματα αγορών και εκσυγχρονισμών, τα οποία θα αναβαθμίσουν τις υπάρχουσες δυνατότητες, ενώ οι στρατοκράτες της Άγκυρας αναμένεται να αυξήσουν κατά περίπου 25-30 τον αριθμό των υφιστάμενων ελικοπτέρων και αεροσκαφών.
Σύμφωνα με τους επιτελείς-συντάκτες της μελέτης, η κινητικότητα αυτή της Άγκυρας στους εξοπλισμούς του τομέα έρευνας και διάσωσης «προσδίδει στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις δυνατότητες για διεθνή προβολή τους στον τομέα αυτόν και de facto επισημοποίηση των διεκδικήσεων της Τουρκίας στα θέματα έρευνας και διάσωσης ναυαγών στον χώρο του Αιγαίου». Και αυτό γιατί, όπως εξηγείται στη συνέχεια, η ύπαρξη μεγάλου αριθμού μέσων στα παράλια «καθιστά πιθανή την άμεση και πιθανόν τη γρηγορότερη επέμβασή τους σε ενδεχόμενο συμβάν (ναυτικού ή αεροπορικού ατυχήματος) στο Αιγαίο». Μάλιστα επισημαίνεται ότι η Τουρκία έχει στον τομέα των μέσων όχι μόνο ποσοτική αλλά και ποιοτική υπεροχή ενώ έχει αναβαθμίσει τα τελευταία χρόνια τις αξιώσεις της για έλεγχο ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού με ασκήσεις ή αυθαίρετες δράσεις.
Η τεχνολογία
Πλέον των ανωτέρω μέσων π Τουρκία φρόντισε και απέκτησε και σύγχρονη δορυφορική τεχνολογία και το κατάλληλο σύστημα επίγειας λήψης δορυφορικών ειδοποιήσεων κινδύνου COSPAS - SARSAT. Η Ελλάδα από το 2004 ξεκίνησε τη διαδικασία απόκτησης του ίδιου συστήματος, αλλά έπειτα από διάφορες αναβολές του διαγωνισμού έως σήμερα δεν έχει εξασφαλιστεί ο απαιτούμενος εξοπλισμός.
Η πρώτη φορά που οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις χρησιμοποίησαν το δορυφορικό σύστημα COSPAS - SARSAT σε άσκηση έρευνας και διάσωσης ήταν στις 12 Ιουνίου 2006 σε θαλάσσια περιοχή βορείως της Κύπρου. Τη διοίκηση και τον τακτικό έλεγχο είχε ο αντιναύαρχος Α. Γκουμούσογλου επί της φρεγάτας «Zafer» και, σύμφωνα με τα τουρκικά ΜΜΕ, είχε μεγάλη επιτυχία, ενώ δοκιμάστηκαν όλα τα είδη δορυφορικών πομπών εκπομπής σήματος κινδύνου.
Το Δορυφορικό Σύστημα Έρευνας και Διάσωσης COSPAS - SARSAT λειτουργεί με 20 δορυφόρους, 38 δορυφορικούς σταθμούς εδάφους (LUT), 24 κέντρα ελέγχου αποστολής (ΜCC), 590.000 πομπούς εντοπισμού νέας τεχνολογίας (406ΜHz) με ακρίβεια εντοπισμού 10μ. και 156.000 πομπούς εντοπισμού παλαιάς, τεχνολογίας (121,5 ΜHz) με ακρίβεια εντοπισμού 2 μιλίων.
Συμμετέχουν 32 χώρες, μεταξύ των οποίων η Τουρκία και η Ελλάδα και από τότε που άρχισε να λειτουργεί έχουν διασωθεί 18.500 άνθρωποι. Η Τουρκία από τον Φεβρουάριο του 2006 κατάφερε να έχει τον πρώτο λόγο στη δορυφορική έρευνα και διάσωση (υπ' αριθμόν 18 ανακοινωθέν Τύπου, Φεβρουάριος 2006 του Διεθνούς Οργανισμού Έρευνας και Διάσωσης), θέτοντας σε λειτουργία Δορυφορικό Σταθμό Εδάφους (LUT) και Κέντρο Ελέγχου Αποστολής (ΜCC) στην Άγκυρα.
Επίσης, οι δυνατότητες της τουρκικής πλευράς για έρευνα και διάσωση θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος Long Horizon (Μακρύς Ορίζοντας), που περιλαμβάνει παράκτιους σταθμούς ραντάρ, επιπλέον αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, καθώς θα υπάρχει και σημαντική τεχνολογική διαφορά, ειδικά στον τομέα της επιτήρησης του θαλάσσιου χώρου του Αιγαίου.
Η Σύμβαση του Σικάγου και οι χάρτες της ντροπής
ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ που αφορά την έρευνα και τη διάσωση στο Αιγαίο διέπεται από τη Σύμβαση του Σικάγου και τους κανονισμούς ICAO. Η Ελλάδα κατά την υπογραφή της σύμβασης δήλωσε ότι η περιοχή ευθύνης της για έρευνα και διάσωση συνέπιπτε με το FIR Αθηνών. Έτσι, σύμφωνα με το οικείο παράρτημα (Annex 12) της Σύμβασης του Σικάγου του 1944 για την Πολιτική Αεροπορία (ICAO), η ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης σε περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος συμπίπτει με την περιοχή του FIR Αθηνών.
Η Τουρκία, αντιτιθέμενη στην ελληνική δήλωση, κατά τη διάρκεια σύσκεψης της υποεπιτροπής για θέματα ασφαλείας της ναυσιπλοΐας, δήλωσε από την πλευρά της ότι οι περιοχές ευθύνης για ναυτική έρευνα και διάσωση στην ανοιχτή θάλασσα πρέπει να οριοθετούνται με συμφωνία των παράκτιων κρατών και ταυτόχρονα κατέθεσε χάρτη με το Αιγαίο διαμοιρασμένο. Η δήλωση της Τουρκίας απερρίφθη από την Ελλάδα. Το θέμα ξεκαθάρισε ο ICAO, όταν στις 7 Απριλίου 1989 επιβεβαίωσε ότι οι περιοχές ευθύνης της Ελλάδας και της Τουρκίας σχετικά με την αεροναυτική έρευνα και διάσωση παραμένουν αμετάβλητες. Η πρόσφατη τροποποίηση του Annex 12 του ICAO επιβεβαιώνει την ελληνική αρμοδιότητα για αεροπορική έρευνα και διάσωση σε ολόκληρο το FIR Αθηνών. Τα τουρκικά πλοία ωστόσο δεν αναγνωρίζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-31/03/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.