Η Ευρώπη ανοίγει αδιακρίτως την πόρτα στα Δυτικά Βαλκάνια.
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΣΙΔΕΡΗ
Στις 11 Μαρτίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παίχτηκε μια παράσταση απόλυτου πολιτικού παραλογισμού, υποκρισίας και σκοπιμοτήτων σχετικά με την ευρωπαϊκή πορεία των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Μια παράσταση που όχι μόνο δεν έχει την παραμικρή σχέση με την ουσία της υπόθεσης, αλλά είναι τόσο προκλητική, που, αντί να επιλύει, συντηρεί πλήθος προβλημάτων της περιοχής.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο κατεξοχήν δημοκρατικός θεσμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντί να ...
επιδεικνύει την αυτονόητη, ως εκ της αποστολής του, δημοκρατική ευαισθησία, μετατρέπεται πολλές φορές σε εργαλείο πολιτικών σκοπιμοτήτων και σχεδιασμών. Μια κατεύθυνση που δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ' ελάχιστον στον ρόλο του, που, πέραν των άλλων, είναι η προώθηση και η προστασία της δημοκρατίας και των κανόνων της σε όλη την ΕΕ. Ο πρώτος παράγοντας που εκθέτει το Ευρωκοινοβούλιο είναι ο ίδιος ο πρόεδρός του, Μαρτιν Σουλτς, ο οποίος, αντί να υπερασπιστεί τους δημοκρατικούς θεσμούς, τροφοδοτεί την πολιτική σκοπιμοτήτων της Γερμανίας. Ιδιαίτερα το ψήφισμα για την ΠΓΔΜ είναι προκλητικό, όπως και όλη η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς, αντί να επιβάλλει άμεσες αλλαγές, υποδαυλίζει με τον τρόπο του την πολιτική Γκρούεφσκι έναντι της Ελλάδας.
επιδεικνύει την αυτονόητη, ως εκ της αποστολής του, δημοκρατική ευαισθησία, μετατρέπεται πολλές φορές σε εργαλείο πολιτικών σκοπιμοτήτων και σχεδιασμών. Μια κατεύθυνση που δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ' ελάχιστον στον ρόλο του, που, πέραν των άλλων, είναι η προώθηση και η προστασία της δημοκρατίας και των κανόνων της σε όλη την ΕΕ. Ο πρώτος παράγοντας που εκθέτει το Ευρωκοινοβούλιο είναι ο ίδιος ο πρόεδρός του, Μαρτιν Σουλτς, ο οποίος, αντί να υπερασπιστεί τους δημοκρατικούς θεσμούς, τροφοδοτεί την πολιτική σκοπιμοτήτων της Γερμανίας. Ιδιαίτερα το ψήφισμα για την ΠΓΔΜ είναι προκλητικό, όπως και όλη η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς, αντί να επιβάλλει άμεσες αλλαγές, υποδαυλίζει με τον τρόπο του την πολιτική Γκρούεφσκι έναντι της Ελλάδας.
Αυτό επιβεβαιώθηκε στις 11 Μαρτίου, όταν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τέσσερα ψηφίσματα, αξιολογώντας τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που κατέβαλαν μέσα στο 2014 η Σερβία, το Κόσοβο, το Μαυροβούνιο και η ΠΓΔΜ: επαναλήψεις παραινέσεων, σχεδόν ουδέτερες αναφορές χωρίς ίχνος πίεσης, κοινοτοπίες και μια ψυχρή τεχνοκρατική προσέγγιση που δεν αγγίζει καν τις ανάγκες των χωρών της περιοχής, η οποία ενδιαφέρει άμεσα και την Ελλάδα. Οι γραφειοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι πιο σκληροί ενίοτε στις εκθέσεις τους, γεγονός που πρέπει να προβληματίσει.
Όπως πάντα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τα ψηφίσματά του τόνισε τα επίμονα προβλήματα στην περιοχή αναφορικά με το κράτος δικαίου, τη διαφθορά, τις διακρίσεις, τον ρυθμό υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και τα φαινόμενα πόλωσης στον πολιτικό χώρο, ενώ χαιρέτισε την επανέναρξη των συνομιλιών μεταξύ Βελιγραδίου και Πρίστινα. Όλα αυτά επαναλαμβάνονται σε κάθε ψήφισμα ή έκθεση προόδου της Κομισιόν, ωστόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον μερικά βήματα μπροστά.
Μια... αγκαλιά για την ΠΓΔΜ, πίεση στο Βελιγράδι
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκάλεσε το ψήφισμα για την ΠΓΔΜ, με το οποίο το Ευρωκοινοβούλιο ζητά για ένατη φορά από το Συμβούλιο να ορίσει ημερομηνία έναρξης των ενταξιακών συνομιλιών με τα Σκόπια χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, ενώ υπογραμμίζει στο ψήφισμα που υιοθέτησε ότι σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να υπονομευτεί η αξιοπιστία της πολιτικής που εφαρμόζει η ΕΕ για τη διεύρυνση. Μάλιστα, καλεί την ύπατη εκπρόσωπο για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής της ΕΕ, Φεντερίκα Μογκερίνι, να αναλάβει νέες πρωτοβουλίες για τον τερματισμό του αδιεξόδου στο ζήτημα της ονομασίας και να διευκολύνει τον διάλογο για τον τερματισμό της πολιτικής πόλωσης στο εσωτερικό της χώρας. Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση, σύμφωνα πάντα με το ψήφισμα, οφείλουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την επιτάχυνση της εφαρμογής της ευρωπαϊκής ατζέντας και να εξασφαλίσουν μια εποικοδομητική πολιτική συνεργασία.
Κι όμως, οι εκλεγμένοι ευρωβουλευτές θεωρούν πιο σημαντικό θέμα την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της ΠΓΔΜ από το γεγονός ότι το Κοινοβούλιο της γειτονικής μας χώρας δεν λειτουργεί. Βασικές ελευθερίες παραβιάζονται, ενώ άλλοι θεσμοί, όπως τα ΜΜΕ και η Δικαιοσύνη, ελέγχονται πλήρως από το καθεστώς Γκρούεφσκι. Την ίδια ώρα, η ελληνική κυβέρνηση όλο και πιο συχνά χάνει ερείσματα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι θέσεις της δεν γίνονται αποδεκτές. Αυτό, φυσικά, αντανακλά μια ευρύτερη τάση στην ΕΕ να αγνοούνται μείζονα ζητήματα δημοκρατίας και να προωθούνται σχέσεις ανάλογα με τα συμφέροντα των μεγάλων χωρών. Πιέσεις για την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων της ΠΓΔΜ διατυπώνονται και σε διπλωματικό επίπεδο, γεγονός που προϊδεάζει ότι το επόμενο διάστημα η πολιτική πίεση προς την Αθήνα θα αυξηθεί.
Για τη Σερβία, το ψήφισμα αναφέρει ότι χρειάζεται να καταβάλει μεγαλύτερες προσπάθειες για τη μεταρρύθμιση του δικαστικού της συστήματος, την αύξηση της διαφάνειας στην ιδιοκτησία των μέσων ενημέρωσης και την ευθυγράμμιση της πολιτικής ασφάλειας και της εξωτερικής της πολιτικής με αυτή της ΕΕ, ιδίως σε ό,τι αφορά στη Ρωσία. Σημειωτέον ότι οι πιέσεις προς τη Σερβία να συνταχθεί με την πολιτική των κυρώσεων είναι αφόρητες, κάτι που δεν συμβαίνει αντίστοιχα με την Τουρκία, η οποία βρίσκεται σε ενταξιακές διαπραγματεύσεις εδώ και δέκα χρόνια, ενώ η Σερβία μόλις τρεις μήνες...
Σε γενικές γραμμές, ίδιο περιεχόμενο έχει και το ψήφισμα για το Κόσοβο, καθώς επισημαίνεται ότι το κράτος δικαίου, η ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας και τα αποτελεσματικά μέτρα καταπολέμησης της διαφθοράς θα πρέπει τα τεθούν στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων της νέας κυβέρνησης, σημειώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ζητώντας από το Συμβούλιο να εγκρίνει, στις αρχές του 2015, την απόφαση υπογραφής της Συμφωνίας Σταθεροποίησης και Σύνδεσης με το Κόσοβο, κάτι που θα αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τη χώρα να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το Κόσοβο, παρά την προσοχή και το ενδιαφέρον της ΕΕ και των ΗΠΑ, ουσιαστικά παραμένει ένα προβληματικό κράτος, χωρίς δομές δημοκρατίας και κανόνες δικαίου. Τυπικές είναι οι αναφορές και για το Μαυροβούνιο, καθώς απλώς ζητείται επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων.
Ενταξιακή πορεία χωρίς δημοκρατία;
Τα ζητήματα αυτά θα επαναληφθούν και σε επόμενα ψηφίσματα και εκθέσεις. Η ακινησία, εξάλλου, έχει εξελιχθεί σε κανόνα και η υποκρισία τείνει να καταστεί επίσημη πολιτική. Οι προαναφερθείσες χώρες βρίσκονται πολύ μακριά από τον εκδημοκρατισμό και τη δημιουργία ισχυρών κρατικών δομών όχι μόνο λόγω δικών τους ευθυνών, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι η ΕΕ αδιαφορεί επί της ουσίας. Αυτό που θα έπρεπε να κάνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ήταν να αναλάβει πολιτικές πρωτοβουλίες για μια συνολική πολιτική της ΕΕ που να ενθαρρύνει με συγκεκριμένο τρόπο τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων να προχωρήσουν σε αλλαγές, πιέζοντας ταυτόχρονα για τον εκδημοκρατισμό τους.
Η απόφαση της Κομισιόν για διακοπή της διαδικασίας διεύρυνσης της ΕΕ μέχρι το 2020 επιδρά ήδη καταλυτικά και αρνητικά στα κράτη της περιοχής. Είναι παροιμιώδης η περιφρόνηση των Σκοπίων και προσωπικά του κ. Γκρούεφσκι στους ευρωπαϊκούς κανόνες και τη δημοκρατία, κι όμως οι Βρυξέλλες, αντί να πιέσουν μέσω ενός οδικού χάρτη, δείχνουν αν μη τι άλλο περίεργη ανοχή.
Η νέα ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη κινηθεί προς την περιοχή, πράγμα εύλογο δεδομένου του μικρού χρονικού διαστήματος από τις εκλογές, όπως, βέβαια, και του τεράστιου όγκου προβλημάτων που έχει κληρονομήσει. Ωστόσο, λόγω ιστορικών -και όχι μόνο- προβλημάτων που βασανίζουν τα Βαλκάνια, ήδη η Γερμανία, η Αυστρία, και λιγότερο η Ρωσία και η Κίνα, διαγκωνίζονται για να αυξήσουν την επιρροή τους. Τα Βαλκάνια βράζουν στο πολιτικό και κοινωνικό τους υπόστρωμα και η Ελλάδα και για λόγους πολιτικούς, αλλά κυρίως για λόγους ασφάλειας, οφείλει άμεσα να εκπονήσει το δικό της βαλκανικό σχέδιο, πριν βρεθεί ολοκληρωτικά στο περιθώριο των εξελίξεων.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-19-25/03/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.