✓ Η εξοπλιστική κούρσα, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, πάνω από το Αιγαίο.
✓ Ποιες τακτικές εφαρμόζουν Αθήνα και Άγκυρα επανακαθορίζοντας τη στάση τους στην περιοχή.
Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ
Isblaveris@gmail.com
Η έντονη εκπαιδευτική δραστηριοποίηση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων όλους τους προηγούμενους μήνες και η συνεχής παρουσία τους στο Αιγαίο, παρά την οικονομική δυσπραγία που επιτάσσει το Μνημόνιο στον χώρο της Άμυνας, είχαν ως αποτέλεσμα να μη φανεί ουσιαστικώς και πρακτικώς το αριθμητικό άνοιγμα της «ψαλίδας» στην ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο. Ένα άνοιγμα που είναι αριθμητικό τόσο σε έμψυχο υλικό όσο και σε άψυχο, αφού η Ελλάδα -σε αντίθεση με την Τουρκία- υποχρεώνεται σε αποσύρσεις οπλικών συστημάτων, που, θεωρητικώς πάντα και αφού δεν γίνονται πλέον αγορές νέων, θα μπορούσαν να εξακολουθήσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους στην εθνική άμυνα...
ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ. Επισημαίνεται ότι μολονότι υπάρχουν οι συνεχώς μειούμενες αριθμητικώς κλάσεις στρατευσίμων, που σήμερα έχουν πέσει κάτω από 20.000 ετησίως και για τους τρεις Κλάδους των Ε.Δ., λόγω Μνημονίου, από το 2010 δεν έχει πραγματοποιηθεί απολύτως καμία πρόσληψη Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ), οι οποίοι δημιουργήθηκαν ακριβώς προκειμένου να καλύψουν το γνωστό από πολύ καιρό, υπαρκτό πρόβλημα λειψανδρίας. Ταυτοχρόνως, βεβαίως, έχουν αποστρατευτεί (διά της μη ανανεώσεως των συμβάσεών τους μετά την πρώτη επταετία) ή παραιτηθεί για να μη χάσουν το εφάπαξ τους χιλιάδες στελέχη των Ε.Δ., όλων των κατηγοριών, κυρίως ΕΠΟΠ, ΕΜΘ και προελεύσεως των Σχολών Υπαξιωματικών των Κλάδων. Από την άλλη πλευρά, λόγω του Μνημονίου έχει αποφασιστεί από το ΓΕΑ, και πρόκειται να υλοποιηθεί το προσεχές φθινόπωρο, η απόσυρση των 43 επιθετικών αεροσκαφών Α-7 Corsair II, από τα οποία 28 μονοθέσια Α-7Ε και τα υπόλοιπα διθέσια εκπαιδευτικά TA-7C, της ιστορικής 336 Μοίρας στον Άραξο, που 40 χρόνια τώρα πρόσφεραν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους. Την ίδια ώρα, η Τουρκία προχωρά κανονικώς τα προγράμματα της για την απόκτηση των δύο πρώτων από τα μαχητικά πέμπτης γενιάς F-35A, η κανονική παραλαβή των οποίων θα ξεκινήσει προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, των δύο πρώτων από τα τέσσερα συνολικώς «ιπτάμενα ραντάρ» της, καθώς και του πρώτου από τα 12 νέα μεταφορικά αεροσκάφη της «στρατηγικών αποστολών» Airbus Α-400Μ. Με την απρόσκοπτη εξέλιξη των προγραμμάτων της αυτών, η Τουρκία θα είναι η μοναδική χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, μετά το Ισραήλ, που θα έχει τη δυνατότητα σχεδιάσεως και υλοποιήσεως ενός πλήρους «πακέτου» αποστολής στρατηγικής σημασίας, αφού -θεωρητικώς πάντα- δεν θα έχει πρόβλημα αποστάσεως για την πραγματοποίησή της. Με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται. Η ελληνική Π.Α. στις τουρκικές κινήσεις «απαντά» με εντατικοποίηση και βελτιστοποίηση της εκπαιδεύσεως του προσωπικού της, αλλαγή σχεδιάσεως με νέες και πιο σύγχρονες τακτικές και βεβαίως με την επιχειρησιακή αξιοποίηση του ΣΥΝΟΛΟΥ των διατιθέμενων οπλικών της συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων των ρωσικής κατασκευής βλημάτων εδάφους-αέρος μεγάλου βεληνεκούς S-300PMU-1, που εδρεύουν στην Κρήτη.
ΝΑΥΤΙΚΟ. Στη θάλασσα η κατάσταση είναι -θεωρητικώς πάντα- καλύτερη, γιατί το Πολεμικό μας Ναυτικό, χωρίς να «αγοράσει» νέα οπλικά συστήματα, αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά την επόμενη διετία. Μετά τη ρύθμιση που επετεύχθη από τον ΥΕΘΑ, Δ. Αβραμόπουλο, στο θέμα των Ελληνικών Ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, αναφορικώς με το θέμα των τεσσάρων υποβρυχίων, την υλοποίηση της ολοκληρώσεως της κατασκευής των οποίων και την εν συνεχεία παραλαβή τους έχει αναλάβει πλέον το ίδιο το Π.Ν., πρόκειται να ενισχυθεί με τρία υπερσύγχρονα υποβρύχια Type-214AIP («Πιπίνος», «Κατσώνης», «Ματρόζος»), καθώς και με ένα ακόμα, το εκσυγχρονισμένο Type-209/1200 («Ωκεανός»). Ταυτοχρόνως, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο αποφάσισε την ακύρωση της αποσύρσεως των ισαρίθμων παλαιοτέρων Type 209/1100. καθένα από τα οποία θα αποσυρόταν από την ενεργό υπηρεσία μόλις εντάσσονταν στη δύναμη του Στόλου ένα-ενα τα προαναφερθέντα τέσσερα υποβρύχια. Ενισχυτικό της επιχειρησιακής ικανότητας του Στόλου είναι και το γεγονός ότι αποφασίστηκε -επιτελούς- να ξεμπλοκάρει το θέμα της αναβαθμίσεως των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β Orion σε τρεις διαδοχικές φάσεις. Ως πρώτη ενέργεια είναι η επανασυγκρότηση της 353 Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ) στην Ελευσίνα, που θα επιχειρεί με τα δύο πρώτα, υπό μερικό εκσυγχρονισμό, αεροσκάφη. Η Τουρκία από την πλευρά της προχωρά σε δύο στοχευμένες κινήσεις. Στη ναυπήγηση ενός πλοίου διασώσεως υποβρυχίων, μοναδικού στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς και του πρώτου πλοίου αποβάσεων, που θα έχει τη δυνατότητα να υποδέχεται ελικόπτερα ή/και αεροσκάφη κάθετης απο/προσνηώσεως, να συμμετέχει σε ανθρωπιστικές κ.λπ. Τέλος, δεν πρέπει να παραλειφθεί ούτε και να υποτιμηθεί η συγκρότηση μιας Τουρκικής Μοίρας Αμέσου Ετοιμότητος για ανάληψη δράσεως σε όλη τη Μεσόγειο, η οποία «περιπολούσε» τους περασμένους μήνες σε αυτήν, πραγματοποιώντας έτσι «επίδειξη Σημαίας», με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται για τα τουρκικά συμφέροντα.
Πολιτικές παράμετροι των εξελίξεων
Στην τρέχουσα ισορροπία δυνάμεων Ελλάδος - Τουρκίας πρέπει να υπολογιστούν και μερικές άλλες παράμετροι, που εκτιμάται ότι θα επιδράσουν σε αυτήν στο εγγύς μέλλον. Πρώτον, η προσεχής Προεδρική εκλογή στην Τουρκία, στις 10 του μηνός, με την αναμενόμενη εκλογή του Ερντογάν και βεβαίως το ποιος θα είναι ο αντικαταστάτης του στην πρωθυπουργία. Δεύτερον, η πρόσφατη επιλογή του Δ. Αβραμόπουλου ως επιτρόπου στην Κομισιόν και η έως τον προσεχή Οκτώβριο επιλογή από τον πρωθυπουργό του αντικαταστάτη του στο ΥΠΕΘΑ. Τρίτον, η τυπική λήξη της τριετούς «θητείας» του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στρατηγού Μ. Κωσταράκου, τον προσεχή Νοέμβριο και το ποιος θα επιλεγεί (αν επιλεγεί και δεν παραταθεί η θητεία του ή αναλάβει άλλα καθήκοντα) ως αντικαταστάτης του. Τέταρτον, η πρόθεση των ΗΠΑ για «επανασυγκρότηση» του Αμερικανικού 6ου Στόλου της Μεσογείου, εξαιτίας των διαδραματιζόμενων αυτήν την περίοδο ιδίως στην ανατολική λεκάνη της. Πέμπτον, το στρατιωτικό άνοιγμα της Ελλάδος προς την Κίνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και σημαίνει ΚΑΙ για την κινεζική στρατιωτική παρουσία στην περιοχή, εκτός της -έως τώρα- αντιστοίχου εμπορικής.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-02/08/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.