✓ Άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων στη διάρκεια θαλάσσιας επιχείρησης.
✓ Οι ελληνικές δυσκολίες στην επιτήρηση και την αντιμετώπιση των λαθρομεταναστών.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
Κατά το σύντομο χρονικό διάστημα, που το Πολεμικό Ναυτικό έχει κληθεί να συνδράμει το έργο του Λιμενικού Σώματος για την αντιμετώπιση των κυμάτων λαθρομεταναστών στις ελληνικές θάλασσες, ένα βασικό συμπέρασμα προκύπτει: Όσα μέσα και αν διατεθούν, ποτέ δεν θα είναι αρκετά. Η θαλάσσια έκταση είναι τέτοια, που η πλήρης αστυνόμευση της είναι πρακτικώς αδύνατη, θα απαιτούσε ενδεχομένως τις δυνατότητες της αμερικανικής ακτοφυλακής, τις οποίες οι Ελλάς δεν θα μπορούσε ποτέ να αποκτήσει. Διαπιστώνεται μάλιστα ότι, αν κάποιοι λαθρομετανάστες δεν ήθελαν οι ίδιοι να παραδοθούν, μπορεί να είχαν περάσει στις ...ελληνικές ακτές απαρατήρητοι. Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που συνέβη πριν από λίγες ημέρες στην κανονιοφόρο «Νικηφόρος». Μόλις το φουσκωτό σκάφος των λαθρομεταναστών βρέθηκε σε ελληνικά χωρικά ύδατα, οι ίδιοι οι επιβάτες του το κατέστρεψαν και βρέθηκαν στο νερό, οπότε το ελληνικό πλοίο έπρεπε να τους διασώσει.
Αυτή τουλάχιστον είναι η υποχρέωση που απορρέει από τη διεθνή σύμβαση SOLAS (Safety of Life at Sea), την οποία η χώρα μας εφαρμόζει απαρεγκλίτως. Η διάσωση αποτελεί ανθρωπιστική υποχρέωση, ασχέτως προς το ποιός είναι και τι σκοπούς μπορεί να έχει αυτός που κινδυνεύει.
Η έκταση του φαινομένου είναι τέτοια, που αποκαλύπτει την τεράστια αδυναμία του ελληνικού αμυντικού συστήματος αλλά και τον στρεβλό προσανατολισμό των τεράστιων εξοπλιστικών προγραμμάτων των περασμένων δεκαετιών. Ένας πολύ βασικός τομέας, που είναι ο έλεγχος και η επιτήρηση των εκτεταμένων ελληνικών θαλασσών, είχε αφεθεί ακάλυπτος. Ούτε το Λιμενικό Σώμα ανέπτυξε αξιόλογες δυνατότητες εναέριας περιπολίας ούτε το Πολεμικό Ναυτικό κατόρθωσε να έχει σύγχρονα μέσα για την από αέρος παρακολούθηση του θαλάσσιου χώρου. Και για τα ελληνικά γεωγραφικά δεδομένα, μόνο από αέρος μπορεί να γίνει αποτελεσματική επιτήρηση. Ο εντοπισμός των λαθρομεταναστών προτού πλησιάσουν τα ελληνικά ύδατα μπορεί να μη λύνει απόλυτα το πρόβλημα, αλλά θα δώσει σοβαρά επιχειρήματα στην ελληνική πλευρά, που θα μπορεί πλέον να εκθέσει διεθνώς τη συμπεριφορά των Τούρκων. Αν με εναέρια μέσα τα σκάφη με τους μετανάστες εντοπιστούν όσο είναι ακόμη σε τουρκικά ύδατα και ενημερωθούν οι τουρκικές Αρχές, τότε το πρόβλημα θα περάσει σε αυτές και είτε θα υποχρεωθούν να τους μαζέψουν είτε θα φανεί ξεκάθαρα σε όλους και κυρίως στις χώρες της Ευρώπης ποιο είναι το πραγματικό πρόσωπο και οι προθέσεις της Άγκυρας.
Όμως, μοναδικό μεγάλο πρόγραμμα που συζητιόταν και δεν έγινε ήταν αυτό του αεροπλάνου ναυτικής περιπολίας. Και μόνον τώρα πέρασε από τη Βουλή ένα κονδύλιο για την ενεργοποίηση των πεπαλαιωμένων ναυτικών αεροσκαφών Ρ-3, τα οποία είχαν αχρηστευθεί με τα ανταλλακτικά τους, αξίας 5.000.000 δολαρίων, ανενεργά στις αποθήκες.
Η ενεργοποίηση των Ρ-3 είναι ένα βήμα, αλλά πέρα από το γεγονός ότι θα αργήσει θα αποδειχθεί και πολύ ακριβό. Είναι εξαιρετικά δαπανηρό να κινείται ένα τετρακινητήριο αεροπλάνο για την αναζήτηση των λαθρομεταναστών. Στη σημερινή εποχή αυτές οι αποστολές ανατίθενται σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη (Unmanned Air Systems - UAS).
Το κόστος πολυήμερης περιπολίας από ένα τέτοιο αεροσκάφος μπορεί να είναι χαμηλότερο από το κόστος μιας ώρας πτήσεως του Ρ-3!
Στην περιοχή μας το κάνουν συστηματικά η Ιταλία και το Ισραήλ, που μάλιστα έχουν έρθει και με προτάσεις συνεργασίας στην Ελλάδα. Προτάσεις που βέβαια χρειάζονται προσεκτική αξιολόγηση προτού υιοθετηθούν, γιατί μπορεί να υποκρύπτουν και παγίδες. Διότι αν η χώρα μας δεν διαθέτει δικά της συστήματα και επαφίεται σε άλλες χώρες, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι μεγαλύτερα από αυτά που θα επιλυθούν.
Αγκυλώσεις στη νομοθεσία για την αμυντική βιομηχανία
ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ότι εκ του νόμου η ελληνική κυβέρνηση έχει υποχρέωση να στηρίζει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία έκαναν παράγοντα του χώρου, εξ΄ αφορμής συζητήσεων και για μια σειρά από μικρά εξοπλιστικά προγράμματα αλλά και των προσπαθειών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να αναβιώσει προγράμματα που είχαν εγκαταλειφθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Πρόκειται για προγράμματα με ελάχιστη προστιθέμενη αξία από το εξωτερικό, τα οποία θα κληθούν να φέρουν εις πέρας ελληνικά εργοστάσια. Με τις παρούσες οικονομικά συνθήκες θεωρείται ότι αυτές οι κινήσεις μπορούν να αποτελέσουν πρώτο βήμα για την εφαρμογή μιας βιομηχανικής πολιτικής στον τομέα της άμυνας. Άλλωστε, ο σχετικός νόμος (3978/2011) ορίζει ρητώς ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας πρέπει «να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την εγκαθίδρυση και διατήρηση μιας εγχώριας τεχνολογικής - βιομηχανικής βάσης» προκειμένου να διασφαλίζεται «η ταχεία και απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων». Το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρατηρείται αυτή τη στιγμή είναι η δυσπιστία που έχει διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στα Γενικά Επιτελεία, αφενός, και στην κρατική και ιδιωτική αμυντική βιομηχανία, αφετέρου. Αν και όλοι συμφωνούν στην ανάγκη για στήριξη της ελληνικής παραγωγής, στην πράξη ελάχιστα γίνονται, ενώ κορυφαίοι παράγοντες του στρατεύματος αναφέρουν ως σχεδόν αυτονόητο ότι, αν ένα σημαντικό πρόγραμμα είναι απαραίτητο να προχωρήσει γρήγορα, δεν πρέπει να εμπλέξουν την ελληνική βιομηχανία στην ολοκλήρωσή του.
Από την άλλη πλευρά, ο νόμος προβλέπει μεν τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας, κατά τις άλλες διατάξεις του όμως αποτελεί μια κακή αντιγραφή ευρωπαϊκών οδηγιών που καθιερώνουν διαγωνιστικές διαδικασίες, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή ευελιξία για αναθέσεις στην ελληνική βιομηχανία. Προβλέπονται για όλα τα προγράμματα διεθνείς διαγωνισμοί ή διακρατικές συμφωνίες. Η ανάγκη για αναθεώρηση όλων αυτών των διατάξεων είναι πλέον επιτακτική.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-10/08/2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.