► Τα μεγάλα αγκάθια στις σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας που παραμένουν δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη γειτονική χώρα.
Μέσα σε σκηνικό έντασης, που δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για ουσιαστική πρόοδο στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, συνέρχεται αύριο στην Κωνσταντινούπολη το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Στο κλίμα αυτό ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς ταξιδεύει στη γειτονική χώρα γνωρίζοντας πολύ καλά ότι δεν μπορεί να προσδοκά θετικά αποτελέσματα από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση. Το σκηνικό, πάντως, που διαμορφώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα περισσότερο σε ένταση παραπέμπει παρά σε επικείμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας των δύο χωρών, υπό την προεδρία μάλιστα των πρωθυπουργών Αντώνη Σαμαρά και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν....
Η πρώτη συνεδρίαση
Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασία η παρέλαση 300 Τούρκων αξιωματούχων και οικονομικών παραγόντων συνοδεύτηκε από δυνατές τυμπανοκρουσίες σε ζητήματα «χαμηλής» πολιτικής, που δεν κατάφεραν πάντως να καλύψουν τα γνωστά φάλτσα, τα αγκάθια στα διμερή θέματα.
Τόσο οι παραβιάσεις του ελληνικού FIR από τουρκικά μαχητικά και των χωρικών υδάτων από τουρκικές φρεγάτες και κορβέτες όσο και η εμμονή στις πάγιες θέσεις της Άγκυρας, όπως στο θέμα της υφαλοκρηπίδας (διμερή» διαπραγμάτευση, όχι προσφυγή στη Χάγη) δείχνουν ότι υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος μέχρι να γίνει τα Αιγαίο «θάλασσα που ενώνει».
Την ίδια ώρα, ανοιχτά παραμένουν πολλά θέματα που κρατούν στάσιμες τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Εκτός από το ζήτημα της υφαλοκρηπίδας και των παραβάσεων - παραβιάσεων του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου και των χωρικών υδάτων, «αγκάθι» παραμένει στις σχέσεις των δύο χωρών το casus belli της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης για την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 μίλια από τα 6 που είναι σήμερα, αλλά και η επί της ουσίας επέκταση αυτού και στο θέμα της ανακήρυξης της ελληνικής ΑΟΖ από την κυβέρνηση. Σε αυτά τα θέματα, αν προστεθούν και άλλα, όπως οι υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από ελληνικά νησιά, το Κυπριακό και το θέμα της θεολογικής Σχολής της Χάλκης, είναι φανερό ότι οι σχέσεις των δύο χωρών πολύ δύσκολα μπορεί να βελτιωθούν ουσιαστικά και όχι λεκτικά.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 14 Μαΐου 2010. Έκτοτε η Τουρκία, διαβλέποντας μια συγκρατημένη στάση της ελληνικής πλευράς για το δεύτερο συμβούλιο, κατέβαλε κάθε προσπάθεια για να υλοποιήσει τον διακαή πόθο της, επιστρατεύοντας πρόσφατα ακόμη και τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος σε συνέντευξη από την Κωνσταντινούπολη αναφέρθηκε στη σχετική επιθυμία του κ. Ερντογάν.
Στο πρώτο συμβούλιο υπεγράφησαν 11 κοινές διακηρύξεις, δύο πρωτόκολλα συνεργασίας, μία συμφωνία και εφτά μνημόνια για τη συνεργασία των υπουργείων Εξωτερικών, για τουρισμό, πολιτισμό, ενεργεία επενδύσεις, προώθηση οικονομικής και επιχειρηματικής συνεργασίας, τυποποίηση, τράπεζες, σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, παιδεία, τεχνολογία, πρακτορεία ειδήσεων. Ένα εντυπωσιακό, πράγματι, έργο στους τομείς της λεγόμενης «χαμηλής πολιτικής», κυρίως βέβαια σε επίπεδο διακηρύξεων.
Συνεργασία στον τουρισμό
Ειδικότερα, από το ευρύ φάσμα των συμφωνιών ξεχωρίζει η κοινή διακήρυξη του ελληνικού και του τουρκικού υπουργείου Τουρισμού για συνεργασία, με στόχο την από κοινού προώθηση τουριστικού προϊόντος στην αγορά της Κίνας. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η σύνδεση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με τα τουρκικά παράλια σε τουριστικό πακέτο, το οποίο θα προσελκύσει τουρίστες από την αναδυόμενη κινεζική αγορά.
Η κοινή διακήρυξη για ζητήματα παράνομης μετανάστευσης και οργανωμένου εγκλήματος από τα αρμόδια υπουργεία Ελλάδας - Τουρκίας έφερε την υπόσχεση της Άγκυρας για τη δημιουργία ειδικού κέντρου υποδοχής σε λιμάνι της Σμύρνης.
Μνημόνιο ενέργειας
Σημαντικό πρέπει να θεωρείται και το μνημόνιο κατανόησης μεταξύ των υπουργείων Ενέργειας των δύο χωρών για συνεργασία στον νευραλγικό αυτόν τομέα. Μάλιστα τότε ο κ. Ερντογάν δεν παρέλειψε να προωθήσει την τουρκική επιδίωξη να καταστεί η χώρα του ενεργειακός κόμβος, ο οποίος όμως δεν λειτουργεί ως τράνζιτ αλλά ως πάροχος ενέργειας σε τρίτες χώρες, με ενεργειακούς πόρους από τον Καύκασο.
Προσανατολισμένος πάντα σε αυτόν τον εθνικό στόχο, ο Τούρκος πρωθυπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση συνεργασίας στον αγωγό φυσικού αερίου μη ρωσικής προέλευσης που διέρχεται από τουρκικό και ελληνικό έδαφος με τελικό προορισμό την ιταλική αγορά.
Η ισορροπία δυνάμεων με φόντο την ΑΟΖ και τα παιχνίδια πολέμου!
OI ΣΧΕΔΟΝ καθημερινές προκλήσεις της Τουρκίας στον εναέριο και τον θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου, αλλά και ευρύτερα της νοτιοανατολικής Μεσογείου με αφορμή τις υποθαλάσσιες έρευνες εντός της ΑΟΖ της Κύπρου, αλλά και την πιθανή ανακήρυξη της ελληνικής ΑΟΖ πυκνώνουν τα σύννεφα στο τρίγωνο Αθήνα - Άγκυρα - Λευκωσία.
Τα δεδομένα αυτά δημιουργούν «παιχνίδια πολέμου» στο Αρχιπέλαγος κάτι που προβληματίζει τόσο την πολιτική όσο και την στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, οι οποίες προετοιμάζονται για παν ενδεχόμενο. Άλλωστε, για την Ελλάδα η κρίση του Ι996 γύρω από το σύμπλεγμα των βραχονησίδων Ίμια αποτέλεσε σημείο αναφοράς. Η ωμή τουρκική αξίωση επί εδάφους της ελληνικής επικράτειας οδήγησε σε ριζικές αλλαγές στο στρατιωτικό πλέγμα της χώρας. Έτσι, σχεδιάστηκε μια νέα, πιο ευέλικτη δομή, εκπονήθηκαν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα εξοπλιστικά προγράμματα, ενώ στρατιωτική διπλωματία» και το δόγμα επιχειρήσεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΕΔ) προσαρμόστηκαν ανάλογα.
Η υλοποίηση των δύο προηγουμένων ΕΜΠΑΕ (1996-2000 και 2001-2005), σε συνάρτηση με το ότι η Τουρκία παρουσίασε μείωση του ρυθμού εξοπλισμών λόγω σοβαρότατων οικονομικών προβλημάτων, τα οποία πλέον μεταφέρθηκαν στη χώρα μας, είχε ως αποτέλεσμα η εξοπλιστική ψαλίδα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας να μειωθεί (ποσοτικά και ποιοτικά) σημαντικά προς όφελος της χώρας μας.
Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα η «κυριακάτικη δημοκρατία» θα επιχειρήσει μια προσεκτική ματιά στην ισορροπία δυνάμεων Ελλάδας - Τουρκίας, χωρίς ακρότητες και εξάρσεις, αλλά με νηφαλιότητα και ουσιαστική προσέγγιση.
O καταλυτικός ρόλος του Στρατού και οι ακυρώσεις εξοπλισμών από την Άγκυρα
ΜΠΟΡΕΙ ο ρόλος της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού να είναι σημαντικός, ιδιαίτερα στο επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου, ωστόσο η συμβολή του Στρατού Ξηράς μπορεί να αποδειχτεί καταλυτική σε μια πολεμική σύρραξη.
Τεθωρακισμένα
■ Ελλάδα: Η σημαντικότερη εξέλιξη για την Ελλάδα είναι η επιτυχημένη ολοκλήρωση των διαδικασιών επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης για την προμήθεια 170 Leopard-2HEL. Πρόκειται για ένα άρμα μάχης σύγχρονο, που δεν διαθέτει η τουρκική πλευρά.
■ Τουρκία: Οριστική τελικά είναι η ακύρωση του προγράμματος συμπαραγωγής 1.000αρμάτων μάχης νέας γενιάς. Στην παρούσα φάση επιδιώκεται η ανάπτυξη εγχώριας σχεδίασης σε συνεργασία με χώρα του εξωτερικού. Επαφές υπάρχουν με το Πακιστάν, τη Σλοβακία και τη Νότιο Κορέα Η αρχική απαίτηση είναι της τάξεως των 250 αρμάτων μάχης, με έναρξη παραγωγής το 2013 και συνολικό κόστος 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ελικόπτερα
■ Ελλάδα: Σημαντικότερη εξέλιξη είναι η απόφαση της χώρας μας για την προμήθεια 20 μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90, καθώς και επιπλέον 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache Longbow.
■ Τουρκία: Ακυρώθηκε τελικά το φιλόδοξο πρόγραμμα για την προμήθεια 145 επιθετικών ελικοπτέρων σε τρία στάδια. Πλέον η Τουρκία προσανατολίζεται στην προμήθεια 91 επιθετικών ελικοπτέρων απευθείας από τη γραμμή παραγωγής του εξωτερικού, έτσι ώστε να περιοριστεί το τελικό κόστος. Στον τομέα των μεταφορικών ελικοπτέρων η Άγκυρα ανακοίνωσε την ακύρωση του προγράμματος προμήθειας επτά ελικοπτέρων μεγάλης μεταφορικής ικανότητας τύπου CE - 53Ε Super Stallion.
Τα 204 σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη έχουν απέναντι τους 211 με ημισέληνο
ΜΕΤΑ την ενίσχυση των τελευταίων ετών ο αεροπορικός συσχετισμός ισχύος στο Αιγαίο αλλάζει υπέρ της Ελλάδας: Από το καλοκαίρι του 2004 η αναλογία 1:1,92 υπέρ της Τουρκίας στα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη περιορίστηκε σήμερα αισθητά (1:1,1). Και αυτό γιατί ενσωματώθηκαν πρόσφατα τα 30 νέα Advanced F-16 Block 52 plus. Πλέον, 204 ελληνικά σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη θα κληθούν να αντιμετωπίσουν 211 τουρκικά. Ωστόσο, από το 2015 και μετά, όταν θα αρχίσουν να εντάσσονται στην τουρκική πολεμική αεροπορία τα μαχητικά JSF, αυτή η ισορροπία θα αλλάξει πάλι εις βάρος της χώρας μας και ενδεχομένως δραματικά.
Παράλληλα, με αριθμητική αποκατάσταση, τα νέα F-16 προσφέρουν στην Ελλάδα βέβαιο τεχνολογικό πλεονέκτημα καθώς τα Block 52 plus είναι μακράν καλύτερα των κορυφαίων τουρκικών F-16 Block 50. Εάν στα ελληνικά F -16 Block 52 plus προστεθούν και τα 25 Mirage 2000 -5 Mk2, τα οποία και αυτά είναι ικανότερα από τα τουρκικά Block 50, τότε η αναλογία διαμορφώνεται σε 1:1.
Σε ό,τι αφορά τα σχέδια για το μέλλον, η Πολεμική Αεροπορία επιθυμεί την αγορά ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους με τα Eurofighter - Typhoon (Γερμανία), F-35 Joint Strike Fighter ( ΗΠΑ), Rafale (Γαλλία). Gripen (Σουηδία) και Sukhoi (Ρωσία) να είναι υποψήφια, με κάποια από τις βελτιωμένες εκδόσεις του Su-27. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό, καθώς τα οικονομικά προβλήματα της χώρας δεν αφήνουν περιθώρια για νέες αγορές.
Παράλληλα με την προμήθεια νέων μαχητικών η Ελλάδα φαίνεται να ισορροπεί με την Τουρκία και στον τομέα των αεροπορικών όπλων. Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας προχώρησε στην ενίσχυση των αποθεμάτων της σε σύγχρονα βλήματα αερομαχίας και προσβολής, βλήματα πάντως τα οποία διαθέτει και η Τουρκία.
Οι ελληνικές προμήθειες, ωστόσο, οι οποίες αναμένεται να βελτιώσουν το ποιοτικό ισοζύγιο υπέρ της χώρας μας, είναι η απόφαση για την προμήθεια 200 βλημάτων MICA, 350 IRIS –Τ, 70 βλημάτων AFDS και 50 SCALP-EG.
Από την πλευρά της η Τουρκία συμμετέχει στο πολυεθνικό πρόγραμμα F-35Α/Β/C Joint Strike Fighter ως συνέταιρος στο Επίπεδο - 3 με στόχο την προμήθεια 150 μαχητικών. Κατά τα λοιπά, σε εξέλιξη βρίσκεται το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναβάθμισης και των 211 F-16 C/D Block-30/-40/- 50D Fighting Falcon που διαθέτει σε επίπεδο ανάλογο με τα F-16 C/D Block 52 plus Fighting Falcon της Π.Α. Επίσης προγραμματίζεται η αγορά 24 εκσυγχρονισμένων F-4Ε Phantom II από το Ισραήλ και ο εκσυγχρονισμός άλλων 66 μαχητικών F-4Ε Phantom II και RF-4Ε Phantom II στο επίπεδο F-4Ε Terminator 2020.
Το στοίχημα της υπεροχής πάνω και κάτω από το Αιγαίο
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ «θερμού επεισοδίου» ή ακόμα και πολεμικής σύγκρουσης, οι ναυτικές δυνάμεις θα κληθούν να αναλάβουν μια σειρά από επιχειρήσεις: προσβολή στόχων επιφανείας, αντιαεροπορική κάλυψη και θαλάσσια προστασία σε αμφίβιες δυνάμεις, περιπολία κ.λπ.
Είναι δεδομένο ότι στην κλειστή θάλασσα του Αιγαίου η εξασφάλιση ναυτικής υπεροχής σημαίνει αυτόματα και έλεγχο του Αρχιπελάγους και ευχέρεια κατάληψης νήσων ή βραχονησίδων.
Για τον λόγο αυτόν η Ελλάδα και η Τουρκία έχουν επενδύσει στη ναυτική τεχνολογία με στόχο το τακτικό πλεονέκτημα ως προς τον αντίπαλο.
Υποβρύχιος στόλος
■ Ελλάδα: Τα σοβαρά προβλήματα του προγράμματος ναυπήγησης των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου U-214/1.700 κλάσης «Παπανικολής» για το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) παραμένουν. Σε εκκρεμότητα παραμένει την ίδια ώρα το ζήτημα των 51 τορπιλών. Την ίδια ώρα σταμάτησε με την ολοκλήρωση των εργασιών στο πρώτο υποβρύχιο το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου U-209/1.200 κλάσης «Ποσειδών».
■ Τουρκία: Μόνη εξέλιξη για την Τουρκία αποτελεί η παράδοση του πρώτου και ομώνυμου υποβρυχίου τύπου U-209Τ2/1.400 κλάσης «Gur». Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η ναυπήγηση των τριών άλλων υποβρυχίων της κλάσης.
Σκάφη επιφανείας
■ Ελλάδα: Στις 18 Ιουλίου 2003 παροπλίστηκε και αποσύρθηκε το τέταρτο και τελευταίο αντιτορπιλικό τύπου Charles F. Adams. Με τη συγκεκριμένη απόσυρση το Π.Ν. έμεινε χωρίς αντιαεροπορική άμυνα περιοχής.
Πλέον το Π.Ν. προσανατολίζεται στη ναυπήγηση αριθμού φρεγατών με εξοπλισμό αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, πρόγραμμα που είναι πρώτο στις εξοπλιστικές προτεραιότητες των ΕΕΔ. Έτσι στο Π.Ν. υπηρετούν πλέον 14 φρεγάτες, εκ των οποίων τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ -200ΗΝ Mod.3 και 10 τύπου Standard.
Στον τομέα των Σκαφών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΣΚΒ) ομαλά ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα ναυπήγησης των πέντε ΣΚΒ τύπου Super Vita σχεδίασης Vosper Thornycroft, ενώ λόγω προβλημάτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει κολλήσει το πρόγραμμα των επιπλέον δύο σκαφών.
■ Τουρκία: Για την Τουρκία η σημαντικότερη εξέλιξη αφορά το πρόγραμμα MilGem, το οποίο αναμένεται να αποδώσει (εφόσον ολοκληρωθεί στο σύνολο του) 12 υπερσύγχρονα πλοία επιπέδου κορβέτας (οκτώ, με οψιόν για επιπλέον τέσσερα). Ήδη πριν από λίγες ημέρες παραδόθηκε το πρώτο σκάφος, με τα υπόλοιπα πλοία να ακολουθούν έως το 2020-2025. Το πλοίο έχει μήκος 90 μέτρα, εκτόπισμα 1.600 τόνους, πλήρωμα 80 ατόμων και μέγιστη διατηρούμενη ταχύτητα 25 κόμβους. Με την υιοθέτηση του προγράμματος MilGem φαίνεται ότι το πρόγραμμα Turkish Frigate-2000 εγκαταλείπεται οριστικά.
(Εφ. Δημοκρατία-03/3/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.