♦ ΦΡΕΓΑΤΕΣ FREMM ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ATLANTIQUE-2.
♦ Επιλογή ενός γεωπολιτικού σχεδιασμού με πολλά επιχειρησιακά ερωτήματα.
Η πρόσφατη ανακοίνωση της ελληνικής κυβέρνησης για την υποβολή αιτήματος προς τη γαλλική με αντικείμενο τη χρονομίσθωση δύο φρεγατών και τεσσάρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (ΑΦΝΙ) αποτελεί μετά από πολλά χρόνια αδράνειας την πρώτη «επιθετική» κίνηση της Ελλάδας στον τομέα των εξοπλισμών και της διαμόρφωσης των γεωπολιτικών της συμμαχιών....
Η δήλωση του Γάλλου προέδρου, Φρανσουά Ολάντ, στην Αθήνα ότι «τα κοιτάσματα πρέπει πρώτα να βρεθούν και στη συνέχεια να τύχουν εκμετάλλευσης, σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας και το Διεθνές Δίκαιο. Αν η Γαλλία μπορέσει να συμμετάσχει στην εκμετάλλευση αυτών των κοιτασμάτων, θα το πράξει» αποτυπώνει τη νέα πραγματικότητα όσον αφορά στο γεωπολιτικό και οικονομικό μέλλον της Ελλάδας. Δεδομένης της δραστικής περικοπής των αμυντικών δαπανών, η χρονομίσθωση των μέσων αυτών από τη Γαλλία, έναντι χαμηλού τιμήματος, αποτελεί λύση ανάγκης για την ενίσχυση του ελληνικού οπλοστασίου, με προϋπόθεση όμως την υλοποίηση των υπαρχόντων ναυπηγικών προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού.
Αν και ο τύπος των πλοίων και των αεροσκαφών που ζητήθηκαν από τη Γαλλία δεν αναφέρθηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Σίμο Κεδίκογλου, η πιο πιθανή επιλογή είναι οι φρεγάτες FREMM και τα ΑΦΝΣ Atlantique-2.
Οι φρεγάτες τύπου FREMM, κλάσης Aquitaine
Το γάλλο-ιταλικό πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών FREMM περιλαμβάνει σε πρώτη φάση έντεκα φρεγάτες για το γαλλικό Ναυτικό, δέκα για το ιταλικό Ναυτικό και μία για το μαροκινό Ναυτικό. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, τα πλοία που η Ελλάδα θα παραλάβει πρόκειται να παραδοθούν από τα γαλλικά ναυπηγεία το Μάιο του 2015 και τον Ιανουάριο του 2016 αντίστοιχα, ενώ θα ακολουθήσει μια περίοδος επιπλέον τεσσάρων πέντε μηνών μέχρι την ένταξή τους στη δύναμη του Π.Ν κατά το υπόδειγμα του γαλλικού Ναυτικού. Σε μελλοντικό στάδιο θα υλοποιηθεί και το πρόγραμμα ναυπήγησης των ελληνικών FREMM.
Η γαλλική έκδοση των FREMM έχει μήκος 142 μέτρα, πλάτος 19,5 μέτρα βύθισμα 7,2 μέτρα και εκτόπισμα με πλήρες φορτίο 6.037 τόνους. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου φτάνει τους 27,5 κόμβους και η εμβέλειά του τα 6.000 ν.μ, με ταχύτητα 15 κόμβους. Το πλήρωμά του αποτελείται από 106 άτομα χάρη στον υψηλό του αυτοματισμό. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών 3D HERAKLES, το οποίο μπορεί να εντοπίσει εναέριους στόχους μεγέθους μαχητικού στα 150 χλμ. και εναέριους στόχους μεγάλου μεγέθους στα 250 χλμ. Το ραντάρ έχει δυνατότητα επεξεργασίας 500+ εναέριων στόχων με ταυτόχρονη εμπλοκή 16 από αυτούς με τα αντιαεροπορικά βλήματα ASTER-15/30 που μπορεί να φέρει το πλοίο. Επιπλέον, οι γαλλικές FREMM διαθέτουν το παθητικό σύστημα περιμετρικού εντοπισμού στόχων IRST Artemis, σύστημα ESM, το σόναρ κύτους UMS-4410 CL, το ρυμουλκούμενο σόναρ UMS-4249 CAPTAS4, το σύστημα παρεμβολών Sigen, εκτοξευτές αντιμέτρων NGDS, το σύστημα αντιμέτρων τορπιλών SLAT, το Σύστημα Ελέγχου Πυρός Πυροβόλων Najir και το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (ΣΔΜ) SETIS.
Ο οπλισμός της έκδοσης GREMM του γαλλικού Ναυτικού περιλαμβάνει το προωραίο πυροβόλο Super Rapid των 76/62 χλστ., δύο προωραίους οκταπλούς κάθετους εκτοξευτές SYLVER Α-43 με αντιαεροπορικά βλήματα ΑSTER-15 (εμβέλειας 1,7-30 χλμ.) και δύο κάθετους οκταπλούς εκτοξευτές SYLVER Α-70, οι οποίοι μπορούν να φέρουν τα αντιαεροπορικά βλήματα ASTER-15 και ASTER-30 (εμβέλειας 3-120χλμ), και τα υποστρατηγικά βλήματα cruise SCALP NAVAL (εμβέλειας 1.000 χλμ). Επιπλέον, οι γαλλικές FREMM διαθέτουν 8 βλήματα επιφανείας - επιφανείας ΜΜ-40 BlockIII Exocet, δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Narwahl των 20 χλστ., τέσσερις τορπιλοσωλήνες με αναχορηγία 19 τορπίλες MU90/IMPACT, ενώ τέλος το πλοίο διαθέτει ένα ελικόπτερο ΝΗ90.
Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας Atlantique-2
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος αποτελεί τον κορμό του εναέριου στόλου ανθυποβρυχιακού πολέμου και επιτήρησης του γαλλικού Ναυτικού. Το πρώτο Atlantique -2 παραδόθηκε το 1989, ενώ 22 αεροσκάφη από τα 28 που είχαν παραγγελθεί στη δεκαετία του 1980 παραμένουν σήμερα σε υπηρεσία εκ των οποίων τα 18 πρόκειται να εκσυγχρονιστούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέντε Atlantique -2 συμμετέχουν στις επιχειρήσεις στο Μάλι καλύπτοντας τον τομέα της συλλογής πληροφοριών.
Όσο για το Atlantique -2 πρόκειται για αεροσκάφος μήκους 31,7 μέτρων, με άνοιγμα πτερύγων 37,5 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης 46 τόνους. Το αεροσκάφος διαθέτει δύο κινητήρες turboprop Rolls Royce/Snecma Tyne Rty.20Mk21 με απόδοση 6.220 ίππων έκαστος οι οποίοι επιτρέπουν στο αεροσκάφος να πετύχει μέγιστη ταχύτητα 648 χλμ./ώρα, ταχύτητα πλεύσης 315 χλμ./ώρα και επιχειρησιακή οροφή 9.145 μέτρα. Το αεροσκάφος διαθέτει αυτονομία η οποία φτάνει τις 18 ώρες και εμβέλεια άνω των 9.000 χλμ. Αν και παλαιάς τεχνολογίας, οι αισθητήρες του αεροσκάφους επιτρέπουν στο Atlantique-2 να πραγματοποιεί αποστολές ανθυποβρυχιακού αγώνα επιτήρησης, προσβολής στόχων επιφανείας συλλογής πληροφοριών, έρευνας και διάσωσης κ.λ.π.
Πιο αναλυτικά, οι αισθητήρες του Atlantique-2 περιλαμβάνουν το ραντάρ έρευνας Iguane, που είναι τοποθετημένο εντός θόλου κάτω από το πιλοτήριο του αεροσκάφους ώστε να παρέχει κάλυψη 360 μοίρες. Το συγκεκριμένο ραντάρ μπορεί να εντοπίσει περισκόπιο υποβρυχίου στα 30 ν.μ. και περιπολικό σκάφος στα 60 ν.μ. Επιπλέον, το Atlantique-2 διαθέτει στο ρύγχος τη σταθεροποιημένη θερμική κάμερα Tango. Για την πραγματοποίηση ανθυποβρυχιακών αποστολών και προσβολής στόχων επιφανείας είναι εξοπλισμένο με το ΣΔΜ Loti, στο οποίο ολοκληρώνονται, εκτός από τους παραπάνω αισθητήρες το σύστημα ESM ARAB-13, το σύστημα επεξεργασίας ακουστικών ιχνών ηχοσημαντήρων DSAX-1 SADANG και το σύστημα εντοπισμού υποβρυχίων MAD Crouzet DHAX-3. Η σύνθεση του πληρώματος του αεροσκάφους περιλαμβάνει δύο πιλότους έναν μηχανικό, ένα συντονιστή του ΣΔΜ και πέντε χειριστές αισθητήρων. Το Atlantique-2 διαθέτει έναν εσωτερικό χώρο και 2+2 σημεία ανάρτησης οπλισμού στις πτέρυγες με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου βάρους 3,5 τόνων. Στον εσωτερικό χώρο μεταφοράς οπλισμού το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει συνδυασμούς φορτίων, αποτελούμενα από βόμβες βυθού, πυραύλους αέρος - επιφανείας ΑΜ-39 Exocet και τορπίλες ΜΚ46/ΜU90.
Συμπεράσματα - σχόλια
Η χρονομίσθωση των παραπάνω μέσων από την Ελλάδα εμπεριέχει πλεονεκτήματα αλλά και σημεία που αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής. Πρώτα απ΄ όλα η απόκτηση των Atlantique-2 αποτελεί ίσως το πιο άμεσο υλοποιήσιμο πρόγραμμα, αφού η εκπαίδευση των πληρωμάτων και των μηχανικών μπορεί να ολοκληρωθεί σε τρεις με έξι μήνες. Αν και ο εξοπλισμός των Atlantique-2 δεν αντιπροσωπεύει την αιχμή της τεχνολογίας πρόκειται για ένα δοκιμασμένο σύστημα που θα μείνει σε υπηρεσία στο γαλλικό Ναυτικό μέχρι το 2030. Αυτό όμως που θα πρέπει να διευκρινιστεί είναι το χρονικό διάστημα που τα αεροσκάφη αυτά θα παραμείνουν σε ελληνική υπηρεσία διότι σε μία πενταετία θα απαιτηθεί ο εκσυγχρονισμός τους σύμφωνα με το γαλλικό πρόγραμμα που έχει ήδη ξεκινήσει.
Όσον αφορά στις φρεγάτες FREMM, εάν τελικά η πληροφορία για παράδοση των πλοίων στην Ελλάδα το 2016 επαληθευτεί, αυτό σημαίνει ότι το Π.Ν θα πρέπει να καλύψει τις αποσυρόμενες μονάδες του, με την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των τριών πυραυλακάτων ΡΙΤΣΟΣ (Ρ71), ΒΛΑΧΑΚΟΣ (Ρ72) και ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ (Ρ73). Ανάλογο ζήτημα τίθεται και για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των 3 υποβρυχίων Type-214 και του εκσυγχρονισμένου Type-209/1200 ΑΙΡ. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να λησμονηθεί το πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των 4 φρεγατών ΜΕΚ0-200 ΗΝ, οι οποίες αν δεν αναβαθμιστούν, κινδυνεύουν με απαξίωση μετά από μερικά χρόνια.
Ακόμη όμως και η επιλογή της γαλλικής έκδοσης της FREMM εμπεριέχει ζητήματα που χρήζουν διευκρίνισης Πρώτα απ' όλα οι γαλλικές FREMM διαθέτουν εκτοξευτές SYLVER Α-43, οι οποίοι δεν μπορούν να φέρουν τα βλήματα ASTER-30 που επιθυμεί το Π.Ν για να μπορεί να αναχαιτίζει στόχους σε μεγάλες αποστάσεις. Τα βλήματα αυτά μπορούν να εκτοξευτούν από τους 16 SYLVER Α-70 που διαθέτουν οι FREMM της γαλλικής έκδοσης όμως και πάλι ο αριθμός των προς χρήση βλημάτων θα είναι κάτω των 16, αφού ορισμένοι από τους εκτοξευτές SYLVER Α-70 θα δεσμευτούν για τα βλήματα cruise SCALP NAVAL. Συνέπεια αυτών είναι ο περιορισμός των μεταφερόμενων ASTER-30 στην καλύτερη των περιπτώσεων σε 12 μόλις βλήματα αριθμός σαφώς χαμηλότερος από την απαίτηση του Π.Ν, που είχε ζητήσει 24 βλήματα ASTER-30. Επομένως το Π.Ν θα πρέπει να διευκρινίσει εάν τα πλοία που θα μας μισθώσουν οι Γάλλοι θα διαθέτουν εκτοξευτές SYLVER Α-43 ή SYLVERΡ Α-50, οι οποίοι σχεδιάστηκαν γιο να φέρουν πρωτίστως τα βλήματα αεράμυνας περιοχής ASTER-30.
Δύο ακόμη σημαντικά ζητήματα που μένουν αναπάντητα είναι, πρώτον, εάν τα μισθωμένα πλοία θα επιστραφούν τελικά στο γαλλικό Ναυτικό, αφού η διαμόρφωση του εξοπλισμού των FREMM που είχε ζητήσει το Π.Ν διαφέρει σημαντικά από τη γαλλική έκδοση, και, δεύτερον, ποια θα είναι η συμμετοχή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας η οποία προσδοκούσε την «ανάστασή» της μέσα από το ναυπηγικό πρόγραμμα των ελληνικών FREMM.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-28/2-Ο6/3/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.