• Πολεμικό αεροσκάφος στη διάρκεια της προσγείωσης του.
• Οι «περίεργες» συμφωνίες που σπάνε σε κομμάτια για να «περάσουν» εν κρυπτώ), οι απίστευτες υπερτιμολογήσεις (50 φορές πάνω) και ο αποκλεισμός των εγχώριων εταιριών.
Από τον Μάνο Ηλιάδη
Σε μία εποχή όπου τα σκάνδαλα των εξοπλιστικών προγραμμάτων ταλανίζουν την Ελλάδα από το 2004 (αν και γνωστά από το 1999) και ενώ οι πρώτοι υπεύθυνοι έχουν ήδη οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη, θα περίμενε κανείς ότι ορισμένοι θα έβαζαν μυαλό και ότι επιτέλους θα προστάτευαν όχι μόνο το δημόσιο συμφέρον, αλλά επιπλέον θα... φρόντιζαν να εξασφαλίσουν εργασίες για την πολύπαθη αμυντική βιομηχανία την χώρας, η οποία αποτελεί ίσως τον μοναδικό παράγοντα μειώσεως του τεράστιου λειτουργικού προϋπολογισμού, μέσω μίας κατάλληλης πολιτικής στον τομέα της προμήθειας ανταλλακτικών.
Το δημόσιο χρήμα
Περιέργως, ή μάλλον καθόλου έτσι αν λάβουμε υπ΄ όψιν μας την εμπειρία των τελευταίων περίπου 15 χρόνων-, η κατάσταση της διασπαθίσεως του δημόσιου χρήματος στον χώρο των αμυντικών προμηθειών συνεχίζεται, όχι πλέον στις προμήθειες κύριων οπλικών συστημάτων οι οποίες έχουν σταματήσει από δεκαετίας περίπου, αλλά στον τομέα της προμήθειας των ανταλλακτικών τους. Προμήθειες που, αν και δεν έχουν την υψηλή «ορατότητα» των κύριων αγορών, γιατί είναι κατανεμημένες σε πολλές μικρές αγορές, ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Έναν χρόνο πριν η «κυριακάτικη δημοκρατία» (13 Μαΐου 2013) είχε θέσει το θέμα του πρακτικού αποκλεισμού της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας από τους διαγωνισμούς προμήθειας ανταλλακτικών, τους οποίους λυμαίνονται διάφοροι μεσολαβητές προς όφελος ξένων κατασκευαστών.
Στα χαρακτηριστικά παραδείγματα που είχαμε αναφέρει τότε ήταν όταν μία ελληνική βιομηχανία επισκέφτηκε τη ΔΑΥ (Διοίκηση Αεροπορικής Υποστηρίξεως) της Π.Α και είχε επιδείξει ένα περικόχλιο (κοινώς παξιμάδι) για τα πυροσβεστικό CANADAIR αξίας 30 ευρώ), το οποίο είχε παραγγελθεί από την κατασκευάστρια εταιρία αντί 2.100 ευρώ.(!) και δη σε ποσότητα περίπου 1.000 τεμαχίων (κλοπή δηλαδή της τάξεως των 2.000.000 ευρώ μόνο από απλά παξιμάδια). Να σημειωθεί ότι περίπου την ίδια περίοδο η Π.Α δημιούργησε ειδικό γραφείο ελληνοποιήσεως υλικών, το οποίο -έως το 2003- προκήρυξε εκατοντάδες διαγωνισμούς, μέσου ύψους 300.000 ευρώ, επιτυγχάνοντας την ελληνοποίηση (δηλαδή την εδώ κατασκευή) περίπου 3.000 υλικών (πολλά εκ των οποίων ήταν υψηλής τεχνολογίας) και ουσιαστικότατη οικονομία. Να σημειωθεί επίσης ότι μέχρι τότε υπήρξαν περιπτώσεις προμήθειας ανταλλακτικών από το εξωτερικό με υπερ-κοστολόγηση έως και 50 φορές της πραγματικής τους αξίας!
Από εκεί και μετά, με την επίκληση της μη υπάρξεως κονδυλίων και την ανάγκη για «διαφάνεια», οι προμήθειες ανταλλακτικών γίνονταν σε σημαντικά υψηλότερες τιμές μέσω των κονδυλίων FMS (Foreign Military-Sales) και με επιβάρυνση 6% (σ.σ: η τότε άποψη ότι η αγορά μέσω FMS εξασφαλίζει τη διαφάνεια διότι είναι διακρατική διαδικασία δεν ευσταθεί, διότι έχουμε υπ' όψιν μας έγγραφα μεταξύ αμερικανικής εταιρίας και του εδώ αντιπροσώπου της, στα οποία αναφερόταν σαφώς η προμήθεια υπέρ του αντιπροσώπου σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά ήταν απλώς μικρότερη).
Η συνέχεια ήλθε με το νομοθετικό πλαίσιο του Βενιζέλου και την ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας 2009/81, και κυρίως με την πρωτοφανή απαίτηση για πιστοποίηση των υλικών από τον ξένο κατασκευαστή ή την αμερικανική υπηρεσία FAA (Federal Aviation Authority). Και λέμε «πρωτοφανή» γιατί η πιστοποίηση των υλικών αυτών, δηλαδή η καταλληλότητα τους για τοποθέτηση, π.χ. σε αεροσκάφη, γινόταν ανέκαθεν με βάση την εθνική νομοθεσία που ισχύει από το 1925 και η οποία, να σημειωθεί, εφοδιάζεται πανομοιότυπα σε διεθνή κλίμακα.
Η συγκεκριμένη πρακτική παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε πολεμική αεροπορία να δέχεται υλικά κατασκευαζόμενα στις χώρες τους ή να τροποποιούν τα αεροσκάφη τους, χωρίς την απαίτηση πιστοποιητικού πλοϊμότητας FAA ή άλλης αρχής. Το περίεργο δε, μετά την προαναφερθείσα εξέλιξη, είναι ότι η μόνη χώρα όπου δεν εφαρμόζεται η πρακτική αυτή είναι η Ελλάδα! Η κατάσταση συνεχίστηκε, με αλλεπάλληλα διαβήματα του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και
Κεντρικής Ελλάδος (ΣΒΘΚΕ)τόσο προς τη ΓΔΑΕΕ όσο και προς το ΥΠΕΘΑ με τελευταία προσωπική ενημέρωση του τότε αναπληρωτού ΥΕΘΑ Γ. Γεωργίου στις 7 Δεκεμβρίου 2011, χωρίς κανένα όμως αποτέλεσμα.
Τα διαβήματα χωρίς αποτέλεσμα
ΣΤΙΣ 8 Ιουλίου 2012, η «κυριακάτικη δημοκρατία»» επανήλθε στο θέμα, προσθέτοντας ότι, εκτός από τα ανταλλακτικά (που κανένα πλέον δεν κατασκευάζεται στην Ελλάδα, σε σχέση με τις χιλιάδες του πρόσφατου παρελθόντος), υπήρχαν και τα επισκευάσιμα υλικά, τα οποία, ενώ δύνανται να επισκευαστούν με κλάσμα μόνο του αρχικού τους κόστους και κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν εκ νέου, παραμένουν αναξιοποίητα και καταλήγουν τελικά στα άχρηστα!
Το 2013 έγινε νέο διάβημα του ΣΒΘΚΕ προς τη ΓΔΑΕΕ και προς τον ΥΦΕΘΑ Π. Καράμπελα. Ο τελευταίος, όπως αναμενόταν, κατανόησε πλήρως το αίτημα και -όπως πληροφορούμεθα- ζήτησε από τον επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ να άρει την περίφημη απόφαση της ΓΔΑΕΕ για την απαίτηση πιστοποιητικού πλοϊμότητας. Στις 14 Μαρτίου 2013, η ΓΔΑΕΕ με έγγραφο της προς τον ΣΒΘΚΕ και κοινοποίηση στον ΥΦΕΘΑ κ. Καράμπελα απέρριψε το αίτημα για άρση της εν λόγω αποφάσεως με τελείως προσχηματική αιτιολογία και τη γνωστή γραφειοκρατική και άνευ περιεχομένου φρασεολογία (για να μην πούμε τίποτε άλλο) περί της «σημασίας της αμυντικής βιομηχανίας» καθώς και τη μάλλον ειρωνική τελευταία παράγραφο ότι «υπό το πρίσμα των ανωτέρω, στη δύσκολη αυτή δημοσιονομικά για όλους περίοδο ρεαλιστικές προτάσεις, που στόχο έχουν την εκπλήρωση του έργου των Ε.Δ., είναι πάντα ευπρόσδεκτες»!
Απορία από γνώστες του χώρου, την οποία και μεταφέρουμε εδώ: Τελικά, δεν ήταν ρεαλιστικές οι αποδεκτές και υπό τον ΥΦΕΘΑ κ. Καράμπελα προτάσεις του συνδέσμου ή δεν βόλευαν αυτούς που επωφελούνται από την προμήθεια ανταλλακτικών μόνο από το εξωτερικό;
Τι έγινε μετά την περίεργη άρνηση της ΓΔΑΕΕ να άρει το τουλάχιστον ύποπτο κώλυμα που εμποδίζει την ελληνική αμυντική βιομηχανία να λάβει μέρος σης προμήθειες ανταλλακτικών, επί ίσοις όροις με την ξένη βιομηχανία; Νέα επιστολή του συνδέσμου, στις 24 Απριλίου, αυτή τη φορά προς τον ίδιο τον ΥΕΘΑ Π. Παναγιωτόπουλο, στην οποία αποδεικνύεται με τόσο αδιάσειστα στοιχεία η λανθασμένη θέση της ΓΔΑΕΕ, που μόνο κάποιος κακόπιστος ή τελείως αδιάφορος δεν θα επείθετο (σ.σ: αντίγραφο της επιστολής έχουμε και, αν χρειασθεί, τη δημοσιεύουμε).
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ- 12/05/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.