■ Το πρώτο εξ ολοκλήρου τουρκικής σχεδίασης Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης και το ελληνικό επίτευγμα του 1998 που έμεινε στα... χαρτιά.
Με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο γιόρτασε τα πενήντα της χρόνια η τουρκική εταιρεία κατασκευής οχημάτων πολιτικής και στρατιωτικής χρήσης OTOKAR, η οποία ανήκει στον όμιλο επιχειρήσεων KOC του Rahmi Koc. Πιο συγκεκριμένα στις αρχές του μήνα η εταιρεία του Τούρκου επιχειρηματία που προωθεί τη στενότερη οικονομική σχέση της Ελλάδας και της Τουρκίας, παρουσίασε το νέο Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης (ΤΟΜΑ) «TULPAR», το οποίο υπόσχεται να ανατρέψει τη διεθνή αγορά των οχημάτων της κατηγορίας αυτής....
Η ξαφνική παρουσίαση του νέου ΤΟΜΑ στο κοινό επιβεβαίωσε το συστηματικό και μεθοδικό τρόπο με τον οποίο εργάζεται η τουρκική αμυντική βιομηχανία, η οποία μέσα σε μία δεκαετία έχει καταστεί άξιος ανταγωνιστής πολλών ευρωπαϊκών και ισραηλινών αμυντικών βιομηχανιών από τις οποίες απέκτησε την τεχνογνωσία. Αυτό όμως που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι το «TULPAR» αποτελεί το πρώτο αληθινό τουρκικής σχεδίασης ΤΟΜΑ, η ανάπτυξη του οποίου χρηματοδοτήθηκε από την OTOKAR, προφανώς αξιοποιώντας μέρος από τα σημαντικά κεφάλαια που η εταιρεία έλαβε για την ανάπτυξη του νέου τουρκικού άρματος μάχης Altay. Για την ιστορία σημειώνεται ότι η ελληνική αμυντική βιομηχανία είχε προηγηθεί της τουρκικής στον τομέα αυτό κατά δεκαπέντε χρόνια αφού το ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής σύγχρονης τεχνολογίας ΤΟΜΑ «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» της ΕΛΒΟ παρουσιάστηκε στα τέλη του 1998. Λόγω όμως της γνωστής «υποστήριξης» που έχουν τα ελληνικά αμυντικά προσόντα από το ελληνικό κράτος ο «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» χάθηκε στην «ομίχλη» της γραφειοκρατίας.
Όμως ποιο είναι το νέο επίτευγμα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και ποιο το ελληνικό ΤΟΜΑ « ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ»;
Το τουρκικό ΤΟΜΑ «TULPAR»
Άρχισε να αναπτύσσεται πριν από ένα χρόνο και ενσωμάτωνει σύγχρονες σχεδιαστικές τάσεις και τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν από την τουρκική αμυντική βιομηχανία. Πρόκειται για ένα όχημα με μήκος 7,23 μέτρα, πλάτος 3,4 μέτρα και ύψος 2,676 μέτρα. Βασικό χαρακτηριστικό του οχήματος είναι η αυξημένη προστασία που προσφέρει η σπονδυλωτή θωράκισή του, η οποία μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες. Σύμφωνα με την OTOKAR, ανάλογα με τη θωράκιση που επιλεγεί ο χρήστης το βάρος του «TULPAR» είναι 25,32 και 42 τόνοι. Η προσθαφαιρούμενη θωράκιση επιτρέπει την αντικατάσταση τμημάτων αυτής σε περίπτωση που το όχημα δεχτεί πλήγματα. Όπως αναφέρουν πηγές το όχημα μπορεί να αντέξει, τουλάχιστον στο εμπρόσθιο τόξα σε πλήγματα από διατρητικά βλήματα των 25 χλστ. Για την προστασία του πληρώματος από νάρκες με βάρος εκρηκτικού 10 κιλών ΤΝΤ το τουρκικό ΤΟΜΑ διαθέτει μια κατασκευή από ενισχυμένα σύνθετα υλικά τοποθετημένη κάτω από το σκάφος. Η σχεδίαση του σκάφους του «TULPAR» φαίνεται να έχει επηρεαστεί από το σουηδικό ΤΟΜΑ CV90, αφού το τουρκικό ΤΟΜΑ έχει σχεδόν το ίδιο σχήμα και τις ίδιες διαστάσεις (μήκος, πλάτος, ύψος) με το σουηδικό όχημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο το «TULPAR» όσο και το «CV90» είναι εξοπλισμένα με εκδόσεις του κινητήρα ντίζελ D116 της σουηδικής εταιρείας Scania. Η έκδοση του κινητήρα που φέρει το τουρκικό ΤΟΜΑ αποδίδει 816 ίππους και χάρη σε αυτόν το «TULPAR» μπορεί να επιτύχει λόγο ισχύος/βάρους 25,3 ίππους / τόνο, μέγιστη ταχύτητα στο οδόστρωμα 70 χλμ7ώρα και αυτονομία 600 χλμ.
Το «TULPAR» προβλέπει τριμελές πλήρωμα το οποίο περιλαμβάνει τον οδηγό, τον πυροβολητή και τον αρχηγό. Οι δύο τελευταίοι διαθέτουν οθόνες πλάσματος και χειριστήρια μέσω των οποίων αξιοποιούν τους αισθητήρες του ΤΟΜΑ και τον οπλισμό του. Εκτός από το τριμελές πλήρωμα το ΤΟΜΑ μεταφέρει 9μελή ομάδα στρατιωτών, η οποία κάθεται σε δυο σειρές των 5 και 4 καθισμάτων αντίστοιχα η μία απέναντι από την άλλη, ενώ για την έξοδο των στρατιωτών υπάρχει μια ράμπα στο πίσω μέρος του οχήματος. Χαρακτηριστικό του εσωτερικού του οχήματος είναι ο μεγάλος ενιαίος χώρος που φιλοξενεί και τα δώδεκα άτομα που μεταφέρει, κι αυτό διότι ο πύργος με τον οποίο είναι εξοπλισμένο το «TULPAR» δεν διαθέτει κάλαθο που θα διέκοπτε τη συνέχεια του εσωτερικού χώρου του οχήματος.
Ο πύργος ΜΙΖRΑΚ, βάρους 2,7 τόνων, που εξοπλίζει το «TULPAR» αποτελείται από δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα περιλαμβάνει το σταθεροποιημένο πυροβόλο των 30 χλστ. (με αναχορηγία 208 βλήματα) και το συζυγές πολυβόλο των 7,62 χλστ. τοποθετημένα σε δύο αυτόνομα κινούμενα παράλληλα συγκροτήματα, τα οποία επιτρέπουν την ανύψωσή τους από 10 έως +60 μοίρες. Το σύνολο των πυρομαχικών βρίσκεται μέσα στον πύργο, παρέχοντας έτσι αυξημένη προστασία στο πλήρωμα από την έκρηξη αυτών μετά από πλήγμα.
Στο δεύτερο τμήμα του πύργου βρίσκεται το πανοραμικό, πλήρως περιστρεφόμενο συγκρότημα αισθητήρων, το οποίο αποτελείται από μια ψυχόμενου τύπου θερμική κάμερα, ένα αποστασιόμετρο laser και μια κάμερα ημέρας CCD. Ανάλογο συγκρότημα, το οποίο κινείται μόνο στην ανύψωση, είναι τοποθετημένο σε χαμηλότερο σημείο του πύργου και χρησιμοποιείται από τον πυροβολητή. Το Σύστημα Ελέγχου Πυρός (ΣΕΠ) του «TULPAR» είναι της Aselsan, όπως και οι ασύρματοι που το εξοπλίζουν. Επιπλέον, το ΤΟΜΑ διαθέτει αισθητήρες προειδοποίησης ακτινοβολίας laser, οι οποίοι παρέχουν έγκαιρη προειδοποίηση στο πλήρωμα.
Οι δοκιμές του οχήματος θα συνεχιστούν και το 2013, ενώ ήδη μία ευρωπαϊκή χώρα έχει ενδιαφερθεί για το τουρκικό ΤΟΜΑ.
Το ελληνικό ΤΟΜΑ «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» και η έλλειψη στρατηγικής
Παρουσιάστηκε επίσημα από την ΕΛΒΟ στα τέλη του 1998. Η σχεδίαση του οχήματος είχε ξεκινήσει το 1996 στο πλαίσιο ενός αναπτυξιακού προγράμματος χρηματοδοτούμενου από το Ελληνικό Δημόσιο. Εκτός από την αυξημένη προστασία του πληρώματος οι προδιαγραφές του ελληνικού ΤΟΜΑ περιελάμβαναν και τη δυνατότητα αερομεταφοράς του, γεγονός που επηρέασε σημαντικά τη σχεδίαση του. Έτσι με βάση αυτές τις απαιτήσεις οι Έλληνες μηχανικοί κατασκεύασαν ένα όχημα από συγκολλημένα φύλλα χάλυβα με βάρος μάχης 20,7 τόνους μήκος 6,28 μέτρα πλάτος 2,55 μέτρα και συνολικό ύψος 2,45 μέτρα. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με έναν κινητήρα MTU 6V199TE20, ο οποίος αποδίδει 428 ίππους επιτυγχάνοντας λόγο ισχύος/βάρους 21,21 ίππους/τόνο. Το όχημα κινείται με μέγιστη ταχύτητα 75 χλμ/ώρα στο οδόστρωμα ενώ η αυτονομία του φτάνει τα 500 χλμ. Το πλήρωμα του ελληνικού ΤΟΜΑ αποτελείται από τον οδηγό, τον πυροβολητή και τον αρχηγό, ενώ μπορεί να μεταφέρει 6 στρατιώτες.
Το ελληνικό ΤΟΜΑ διαθέτει αξιόλογη περιμετρική προστασία με τη μετωπική του θωράκιση να μπορεί να αντέξει σε πλήγματα από διατρητικά βλήματα διαμετρήματος 30 Χ173 χλστ., όταν αυτά βάλλονται από απόσταση 1.000 μέτρων. Εφόσον ο χρήστης το επιθυμεί, μπορεί να τοποθετηθεί επί του οχήματος επιπρόσθετη συλλογή θωράκισης τύπου MEXAS, αυξάνοντας τα επίπεδα προστασίας. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με τον πύργο Ε8 της εταιρείας KUKA που διαθέτει το πυροβόλο των 30χλστ.Mk30F-1 της Mauser (με αναχορηγία 200 βλήματα και 196 ακόμα αποθηκευμένα), το οποίο κατασκευάζουν τα ΕΑΣ, καθώς και ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χλστ. Το σταθεροποιημένο ηλεκτροπτικό σύστημα του «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» αποτελείται από το σπονδυλωτής κατασκευής ΣΕΠ Τοξότης της εταιρείας STN Atlas Electronics, το οποίο περιλαμβάνει τη θερμική κάμερα 2ης γενιάς Ophelios, μία κάμερα ήμερας CCD ένα αποστασιόμετρο laser και υπολογιστή ελέγχου πυρός. Επιπλέον, υπήρχε πρόβλεψη για την εγκατάσταση συστήματος προειδοποίησης ακτινοβολίας laser, καθώς και του συστήματος Διαχείρισης Μάχης Ηνίοχος της STN Atlas Electronics.
Το όχημα δοκιμάστηκε διεξοδικά από το ΓΕΣ και οι παρατηρήσεις του Τελικού Χρήστη αποτέλεσαν αντικείμενο αναπτυξιακής σύμβασης μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και της εταιρείας, η οποία υπογράφηκε το 2002. Η εταιρεία προχώρησε έως το 2004 στην υλοποίηση των βελτιώσεων που είχαν προταθεί από το ΓΕΣ και, ενώ η αναπτυξιακή σύμβαση ΓΔΑΕΕ - ΕΛΒΟ ήταν σε εξέλιξη, η αλλαγή της κυβέρνησης το 2004 είχε ως αποτέλεσμα μια αρχική παραγγελία το 2003 για 150 οχήματα να ακυρωθεί τελικά και να αδρανοποιηθεί η αναπτυξιακή σύμβαση.
Σήμερα η ελληνική αμυντική βιομηχανία μπορεί να αυξήσει τη συμμετοχή στο σύνολο σχεδόν των ξένων υποσυστημάτων που χρησιμοποιήθηκαν στο «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ», αυξάνοντας περαιτέρω την Ελληνική Προστιθέμενη Αξία σε τομείς όπως ο κινητήρας οι ερπύστριες το ΣΕΠ, η θερμική κάμερα, οι τηλεπικοινωνίες η θωράκιση κ.λ.π. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η ΕΛΒΟ, η οποία εδώ και δύο χρόνια προσπαθεί να πείσει τη ΓΔΑΕΕ να αναβιώσει το πρόγραμμα κατόπιν επικαιροποίησης των τεχνικών προδιαγραφών από τον Τελικό Χρήστη, με στόχο την ανάπτυξη μας νέας έκδοσης αυτή τη φορά όχι μόνο για κάλυψη των επιτακτικών επιχειρησιακών αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και για εξαγωγές. Προφανώς για μία ακόμη φορά η Ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να αποφασίσει εάν θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενός ελληνικού εξαγωγικού προϊόντος υψηλής τεχνολογίας ή θα αγνοήσει ακόμη μια ευκαιρία για την ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας χρησιμοποιώντας φτηνές δικαιολογίες.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-16/05-22/05/2013)
ξεχασες να μας πεις ποσο κοστιζε το ελληνικο ΤΟΜΑ με τις υπερκοστολογισεις και τις κομπινες για φανε ολοι οι "πατριωρες" νοματαιοι.. μηπως 1.5 φορα απο το cv90?
ΑπάντησηΔιαγραφή