• Η πυραυλάκατος «Μυκόνιος». Πέραν των τριών υποβρυχίων που κρατά «αιχμάλωτα» στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο Ισκ. Σαφά, μέχρι να εισπράξει 108.000.000 ευρώ (βάσει του «νόμου Βενιζέλου»), ερωτήματα προκαλεί η αδράνεια για τον εκσυγχρονισμό φρεγατών και πυραυλακάτων με μικρότερο κόστος.
Λόγω της οικονομικής κρίσης και της περίεργης λογικής απαξίωσης και μη χρήσης του υφιστάμενου υλικού, τα πράγματα τείνουν να γίνουν τραγικά στο Πολεμικό Ναυτικό. Οι επιχειρήσεις στα ανοιχτά της Λιβύης και της Σομαλίας ήταν επιτυχείς, αλλά απέδειξαν τα προβλήματα στις...
φρεγάτες, υπενθυμίζοντας την ανάγκη αντικατάστασής τους. Σε βάθος χρόνου προβάδισμα είχαν οι γαλλικές FREMM, ύστερα από απόφαση του ΚΥΣΕΑ, τον Ιανουάριο του 2009, για την έναρξη σχετικών διαπραγματεύσεων, οι οποίες πλέον έχουν διακοπεί. Ανταγωνιστής τους είναι η αμερικανική Lockheed Martin που ενδιαφέρεται για το σύστημα μάχης Aegis που μπορεί να εγκατασταθεί σχεδόν σε οποιοδήποτε πλοίο και να συνδυαστεί με το ΝΑΤΟϊκό σύστημα αντιπυραυλικής άμυνας στο οποίο θα ενταχθεί και η Ελλάδα.
φρεγάτες, υπενθυμίζοντας την ανάγκη αντικατάστασής τους. Σε βάθος χρόνου προβάδισμα είχαν οι γαλλικές FREMM, ύστερα από απόφαση του ΚΥΣΕΑ, τον Ιανουάριο του 2009, για την έναρξη σχετικών διαπραγματεύσεων, οι οποίες πλέον έχουν διακοπεί. Ανταγωνιστής τους είναι η αμερικανική Lockheed Martin που ενδιαφέρεται για το σύστημα μάχης Aegis που μπορεί να εγκατασταθεί σχεδόν σε οποιοδήποτε πλοίο και να συνδυαστεί με το ΝΑΤΟϊκό σύστημα αντιπυραυλικής άμυνας στο οποίο θα ενταχθεί και η Ελλάδα.
Ερωτήματα
Ανεξάρτητα του τι θα γίνει στο μέλλον, τα μείζονα ερωτήματα για το Π.Ν. είναι τρία:
Πρώτον, γιατί δεν αποφασίζεται ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων φρεγατών ΜΕΚΟ με κόστος 250.000.000 έως 400.000.000 ευρώ, που είναι αντιμετωπίσιμο ακόμα και σήμερα;
Δεύτερον, τι θα αποφασιστεί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου ο Λιβανέζος ιδιοκτήτης τους Ισκ. Σάφα απαιτεί, χάρη στα κενά του «νόμου Βενιζέλου» του Σεπτεμβρίου 2010, την άμεση καταβολή 108.000.000 ευρώ, ώστε να παραδώσει (το νωρίτερο ύστερα από διετία-τριετία) τα τρία υποβρύχια που είναι τώρα ημιτελή και να αρχίσει εργασίες για άλλα δύο που έχουν παραγγελθεί;
Τρίτον, τι θα αποφασιστεί για συνολικά τέσσερις πυραυλακάτους; Μία από αυτές είναι έτοιμη σχεδόν κατά 90%, αλλά οι εργασίες στα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν διακοπεί από το καλοκαίρι του 2009. Άλλες δύο (σε μέσο στάδιο ναυπήγησης) βρίσκονται, επίσης, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αναμένοντας τις αποφάσεις πτώχευσης του άρθρου 99. Η τέταρτη πυραυλάκατος δεν είναι άλλη από την περίφημη «Μυκόνιος», στην οποία ξέσπασε φωτιά τον Ιανουάριο του 2010, αλλά έκτοτε κανείς δεν αποφασίζει να την επισκευάσει, ίσως επειδή τα χρήματα είναι λίγα, ενώ η μελλοντική ναυπήγηση μιας άλλης θα επιτρέψει στα κυκλώματα να θησαυρίσουν.
Επί Βενιζέλου η τελευταία «λίστα αγορών»
ΟΙ ΞΕΝΕΣ εταιρίες όπλων προσπαθούν να διαπιστώσουν τι και πότε θα αγοράσει η Ελλάδα, αλλά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ΓΕΕΘΑ δεν έχουν λάβει σχετικές αποφάσεις. Η πιο πρόσφατη «λίστα αγορών σε εποχή κρίσης» είχε συνταχθεί τις τελευταίες ημέρες της θητείας του Ευ. Βενιζέλου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας στα μέσα Ιουνίου (πριν από τον ανασχηματισμό που τον έφερε στη θέση του υπουργού Οικονομικών).
Η συγκεκριμένη λίστα (συνολικά 31 προγραμμάτων) προβλέπει, μεταξύ άλλων, δαπάνη 3 δισ. ευρώ για απόκτηση νέων μαχητικών και τη χρηματοδότηση των σχετικών υποδομών, ποσό 2,1 δισ. ευρώ για ναυπήγηση φρεγατών, κονδύλι 1,4 δισ. ευρώ για συντήρηση - υποστήριξη υφιστάμενων οπλικών συστημάτων της Πολεμικής Αεροπορίας και άλλα 166.000.000 ευρώ για την αγορά νέων βλημάτων.
Εκτός από τα παραπάνω, μέσα στην ίδια λίστα έχει προβλεφθεί ποσό 180.000.000 ευρώ για αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας καθώς και 1,2 δισ. ευρώ για τεθωρακισμένα οχήματα του Στρατού και 850.000.000 ευρώ για αντιαεροπορικά συστήματα μικρού βεληνεκούς.
(ΕΦ.ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-16/1/2012)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.