Ο νεο-οθωμανισμός είναι πλέον το νέο κυρίαρχο δόγμα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Σχηματικά μιλώντας, βασίζεται στη θέση ότι όσα κράτη των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής ανήκαν κάποτε στην οθωμανική αυτοκρατορία αποτελούν σήμερα χώρες δυνάμει άμεσης επιρροής της Τουρκίας. Και αναχωρώντας από αυτήν την αφετηρία προωθεί μια σειρά πρωτοβουλιών, που αποβλέπουν στην υλοποίηση της επιδίωξης οι χώρες αυτές να καταστούν οιονεί "δορυφόροι» των τουρκικών σχεδιασμών....
Πρόδρομος του νεο-οθωμανισμού υπήρξε ο πρώην πρόεδρος της χώρας Τουργκούτ Οζάλ, ο οποίος, διαβλέποντας ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '90 τις εξελίξεις που επέρχονταν στην ευρύτερη γεωπολιτική περιοχή, κινήθηκε κατά τρόπο εργώδη προς αυτήν την κατεύθυνση. Εκείνος που, ωστόσο, επεξεργάστηκε, συστηματοποίησε και υλοποιεί με αξιοσημείωτη μεθοδικότητα δέκα χρόνια τώρα αυτήν τη στρατηγική είναι ο σημερινός υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου. Το βιβλίο του οποίου «Το στρατηγικό βάθος - Η διεθνής θέση της Τουρκίας» (που στα ελληνικά έχει κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Ποιότητα» το 2010) δεν αποτελεί παρά μια σύνοψη αυτού του νέου κυριάρχου δόγματος της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής.
Σε ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία προώθησης αυτής της νεο-οθωμανικής στρατηγικής έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια τα τουρκικά σίριαλ, μέσα από τα οποία επιχειρείται ο εξωραϊσμός της εικόνας της χώρας, κυρίως στα κράτη που η τουρκική εξωτερική πολιτική επιδιώκει να θέσει στη ζώνη επιρροής της. Όπως διεισδυτικά σημείωνε το αυστριακό περιοδικό «Der Standard» τον Ιανουάριο του 2011, «70 τουρκικές σαπουνόπερες κατακτούν το Βαλκάνια και αλλάζουν την αρνητική εικόνα που τα βαλκανικά έθνη είχαν για τους Τούρκους. Η τουρκική κινηματογραφική βιομηχανία βοηθά την τουρκική διπλωματία και είναι πλέον εργαλείο του νεο-οθωμανιστή Αχμέτ Νταβούτογλου».
Απέναντι σε αυτήν τη συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια πολιτισμικού τύπου διείσδυσης, που αναπτύσσεται από την τουρκική εξωτερική πολιτική, η αντίδραση της Ελλάδας, που αποτελεί προνομιακό πεδίο εκδίπλωσης αυτών των κινήσεων, μοιάζει αμήχανη, απροσανατόλιστη, ανερμάτιστη.
Οι τουρκικές σαπουνόπερες κατακλύζουν τα ελληνικά τηλεοπτικά δίκτυα, δίνουν μια ηθελημένα πλασματική εικόνα «ευρωστίας» της τουρκικής κοινωνίας και καλλιεργούν θετικές προδιαθέσεις σε μια μερίδα του ανυποψίαστου κοινού για μια χώρα που η επιθετική στάση της απέναντι στην πατρίδα μας δεν χάνει ευκαιρία να εκδηλωθεί. Για να μην αποδειχθούν οι τουρκικές σαπουνόπερες η «κερκόπορτα» του νεο-οθωμανισμού στην αφασική Ελλάδα των αρχών του 21ου αιώνα, κάτι πρέπει να γίνει. Τώρα, γιατί αύριο ίσιος είναι αργά.
Του ΤΑΚΗ ΜΑΧΑΙΡΑ
(Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΥΡΙΟ-30/04/2013)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.