■ Εννέα από τα έντεκα ελικόπτερα τύπου ΝΗ 90 της Αεροπορίας Στρατού παραμένουν καθηλωμένα, καθώς, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, δεν μπορούν να περάσουν τις τακτικές τεχνικές επιθεωρήσεις.
■ Με εντολή Καμμένου, μέχρι να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της τεχνικής υποστήριξης.
Του ΚΩΣΤΑ ΑΛΑΤΖΑ
Εντολή για τη μη παραλαβή του, δωδέκατου στη σειρά, μεταφορικού ελικοπτέρου τύπου ΝΗ 90, που έχει αγοράσει ο Ελληνικός Στρατός από την ευρωπαϊκή κοινοπραξία NHIndustries, έδωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας φέρεται αποφασισμένη να μπλοκάρει την εκτέλεση της σύμβασης έως ότου βρεθεί λύση στο πρόβλημα της τεχνικής υποστήριξης, εξαιτίας του οποίου παραμένουν καθηλωμένα τα 9 από τα 11 ελικόπτερα που διαθέτει σήμερα στον στόλο της η Αεροπορία Στρατού.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος παραδόσεων, το δωδέκατο ελικόπτερο πρόκειται να παραληφθεί αύριο, 19... Φεβρουάριου. Όμως, ο υπουργός ζήτησε να μην προχωρήσει ο επιχειρησιακός φορέας στην παραλαβή του, έως ότου ολοκληρωθεί η έρευνα της σύμβασης προμήθειας των ελικοπτέρων από τη νεοσύστατη διακλαδική επιτροπή εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου. Η εν λόγω επιτροπή έχει ως έργο την εξέταση των συμβάσεων αμυντικών εξοπλισμών που παρουσιάζουν προβλήματα.
Η σύμβαση προμήθειας 20 μεταφορικών ελικοπτέρων, συνολικού κόστους 659 εκατ. ευρώ, εξελίσσεται μετά κόπων και βασάνων από την αρχή της υλοποίησή της. Από την αρχή, το φιλόδοξο πρόγραμμα των ΝΗ 90 του ευρωπαϊκού αμυντικού κολοσσού αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στην ανάπτυξή του και γι’ αυτό σημειώνονται καθυστερήσει στη γραμμή παραγωγής. Ωστόσο, στην περίπτωση της Ελλάδας συντρέχει και το ζήτημα της έλλειψης τεχνικής υποστήριξης. Κατά την αγορά των ελικοπτέρων τον Αύγουστο του 2003, επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου, δεν προβλέφθηκε, παράλληλα, η υπογραφή σύμβασης «follow on support», οπότε τα ελικόπτερα που έχουν παραληφθεί, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, δεν μπορούν να περάσουν τις τακτικές τεχνικές επιθεωρήσεις, με αποτέλεσμα σήμερα «να πετάνε μόνο τα δύο», όπως ανέφερε πρόσφατα στη Βουλή ο κ. Καμμένος.
Το Ελληνικό Δημόσιο, που έχει αποπληρώσει περίπου το 70% του συνολικού τιμήματος κι έχει παραλάβει τα μισά ελικόπτερα, επιδιώκει να συσχετίσει την κύρια σύμβαση με το «follow on support» των ελικοπτέρων, ώστε να ξεπεραστεί το πρόβλημα της χαμηλής διαθεσιμότητας. Ως εκ τούτου, η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας δεν παραλαμβάνει το δωδέκατο ελικόπτερο και σταματά τις πληρωμές προς την κατασκευάστρια εταιρεία. Επιπλέον, δεν προτίθεται να υπογράψει τη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης, πενταετούς διάρκειας, αξίας 71 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 2010, επί υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου, έγινε τροποποίηση της σύμβασης λόγω της μεγάλης καθυστέρησης που υπήρχε στις παραδόσεις των ελικοπτέρων.
Με την τροποποίηση άλλαξε το χρονοδιάγραμμα παραλαβών και προβλέφθηκαν ρήτρες 120 εκατ. ευρώ από 34 εκατ. που ίσχυαν μέχρι τότε, δεν υπεγράφη όμως η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης. Αυτό συνέβη λόγω έλλειψης των απαιτούμενων πιστώσεων «αλλά και επειδή κάποιοι δεν προχώρησαν τις διαδικασίες, αποσκοπώντας να οδηγηθεί χρονικά το θέμα της τεχνικής υποστήριξης σε οριακό σημείο, όπως κι έγινε», επισημαίνει πρώην αξιωματούχος της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων.
Η επιτροπή εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου έχει θέσει στο μικροσκόπιο τη σύμβαση αγοράς των ελικοπτέρων ΝΗ 90, καθώς θεωρείται προμήθεια η οποία ζημίωσε το Ελληνικό Δημόσιο. Κόστισαν ακριβότερα σε σχέση με ανάλογες αγορές που έγιναν από άλλες χώρες την αντίστοιχη χρονική περίοδο. Δόθηκε προκαταβολή της τάξεως του 40% και δεν κατατέθηκε τραπεζική εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου, αλλά προτιμήθηκε από την ελληνική ηγεσία η χρήση εγγυητικών επιστολών της ίδιας της κατασκευάστριας εταιρείας.
(ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ-18/02/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.