• Στρατιώτες των ΜΟΜΑ στην κατασκευή δρόμου τη δεκαετία του I960
• Η ανακοίνωση Καμμένου για επανασύσταση των θρυλικών ομάδων προκάλεσε γενική ικανοποίηση αλλά γέννησε και ερωτήματα.
• Δεν υπάρχουν πλέον ούτε προσωπικό ούτε και μηχανήματα.
Από τον
Ευθύμιο Π, Πέτρου
e.p.petrou@gmail.com
Αίσθηση έχει προκαλέσει η επαγγελία του υπουργού Εθνικής Αμύνης Πάνου Καμμένου ότι μια από τις πρώτες κινήσεις του θα είναι η επανασύσταση των ΜΟΜΑ ( Μεικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως). Και αμέσως, λίγες μέρες μετά την εξαγγελία, κατόπιν προφορικής εντολής του υπουργού, το ΓΈΕΘΑ ζήτησε από το ΓΕΣ να προχωρήσει στην απαραίτητη σχετική μελέτη. Δεν είναι γνωστό αν η εντολή έδινε και βασικές παραμέτρους που αφορούν τη νέα υπηρεσία ή ήταν αόριστη, οπότε και η μελέτη θα πρέπει να καλύψει μια σειρά πιθανοτήτων.
Η είδηση, βέβαια, προκάλεσε γενική ικανοποίηση, κυρίως στην περιφέρεια, όπου όλοι θυμούνται τα ...«αθάνατα» έργα που έχουν αφήσει οι ΜΟΜΑ Δρόμοι, γεφύρια και άλλες υποδομές που κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες του ’50 και του '60 στέκονται αψευδείς μάρτυρες της αντοχής και της ποιότητας των έργων που φτιάχτηκαν από τα χέρια των φαντάρων και των εργατοτεχνιτών του Στρατού. Το αεροδρόμιο της Ελευσίνας και πολλά άλλα έργα έχουν φτιαχτεί από τις ΜΟΜΑ.
Όταν μάλιστα πολύ νεότερα έργα που έγιναν από διάφορες κατασκευαστικές εταιρίες βούλιαζαν και κατέρρεαν με την πρώτη βροχή, τα έργα του Στρατού καταξιώνονταν ακόμη περισσότερο στη λαϊκή συνείδηση. Δυστυχώς, όμως, η ικανοποίηση για την απόφαση του υπουργού μένει στην επιφανειακή μόνο θεώρηση του πράγματος.
Γιατί μια υπηρεσία που καταργήθηκε το 1992 δεν μπορεί να ανασυσταθεί με το πάτημα ενός κουμπιού. Ούτε το προσωπικό της υπάρχει ούτε, βέβαια, κανένα από τα μηχανήματα έργων που είχαν κάποτε οι υπηρεσίες.
Το προσωπικό αναδιατέθηκε σε στρατιωτικές υπηρεσίες και κυρίως στο Μηχανικό και πλέον, έπειτα από 23 χρόνια, είναι πολύ αμφίβολο αν έχει μείνει κανείς σε ενεργό υπηρεσία. Όσο για τα μηχανήματα, που και αυτά διατέθηκαν σε άλλες υπηρεσίες του Στρατού, με τα χρόνια έχουν απαξιωθεί και αποσυρθεί.
Πρέπει, λοιπόν, η οργάνωση της υπηρεσίας να γίνει από την αρχή. Και τούτο σημαίνει αγορά νέων μηχανημάτων και πρόσληψη εργατοτεχνικού προσωπικού. Η στελέχωση της νέας υπηρεσίας με κληρωτούς στρατιώτες ούτε σκόπιμη είναι ούτε και εφικτή με τη θητεία των εννέα μηνών. Όταν οι MDMA υπήρχαν η θητεία ήταν από 22 έως και 28 μήνες. Βασικός παράγων, λοιπόν, είναι η εκτίμηση του κόστους για τη συγκρότηση ενός τέτοιου οργανισμού.
Το δεύτερο βασικό στοιχείο είναι το μέγεθος που θα έχουν οι νέες ΜΟΜΑ Και τούτο δεν μπορεί να είναι απόφαση ούτε του ΓΕΣ ούτε καν του υπουργείου Αμύνης του, χωρίς συνεννόηση με άλλους κρατικούς φορείς, όπως για παράδειγμα το υπουργείο Υποδομών και Δικτύων. Μόνον έτσι θα μπορέσει να προσδιορισθεί ο όγκος εργασιών που θα έχει η υπηρεσία, ώστε να εκτιμηθούν το μέγεθός της, το απαραίτητο προσωπικό, το είδος και ο αριθμός των μηχανημάτων με τα οποία θα εξοπλισθεί.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το 1957 που ιδρύθηκαν' οι MΟΜΑ ήσαν επτά, με έδρες τα Ιωάννινα, τη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λαμία, τον Ρηγόκαμπο Πατρών, το Μενίδι και το Ηράκλειο Κρήτης.
Αργότερα τέθηκαν υπό ενιαία διοίκηση της ΣΥΚΕΑ (Στρατιωτική Υπηρεσία Κατασκευής Έργων Ανασυγκροτήσεως).
Παντελώς ακατάλληλο το (παλιό) μοντέλο οργανογράμματος
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, λοιπόν, είναι αν θα ακολουθηθεί το ίδιο ακριβώς μοντέλο οργανώσεως και δυνατοτήτων. Ένα οργανόγραμμα κατάλληλο για το 1957 δεν μπορεί να θεωρείται αποδεκτό το 2015. Ούτε καν οι δυνατότητες των μηχανημάτων έργων είναι ίδιες, ώστε οι παλαιοί πίνακες οργανώσεως και υλικού να αποτελέσουν οδηγό για τη συγκρότηση της νέας υπηρεσίας.
Παραμένει, βέβαια, και το ερώτημα αν είναι σκόπιμο να γίνει περαιτέρω αφαίμαξη προσωπικού, πόρων και υλικών από τον Στρατό για να γίνουν έργα που μπορούν να αναληφθούν από άλλους φορείς. Ο ενδοιασμός έγκειται στο ότι οι φορείς αυτοί (ιδιωτικές κατασκευαστικές ως επί το πλείστον) αποδείχθηκαν πολύ ακριβές και αναξιόπιστες. Όμως δεν φταίνε μόνον αυτές. Κυρίως φταίνε οι κρατικές υπηρεσίες που τους ανέθεταν τα έργα με αδιαφανείς διαδικασίες και αυτοί που υπέγραφαν την παραλαβή τους χωρίς τους απαραίτητους ποιοτικούς ελέγχους. Ακόμη περισσότερο, όλο το πλέγμα της διαπλοκής που ανεχόταν τα φαινόμενα διαφθοράς.
Αν όμως οι λοιπές υπηρεσίες του ελληνικού κράτους αδυνατούν να εποπτεύσουν και να παραλάβουν ένα έργο, τότε, ναι, να αναλάβει ο Στρατός και πάλι την κατασκευή των υποδομών της χώρας.
Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να του εκχωρηθεί ο απαραίτητος προϋπολογισμός, αφαιρούμενος από τα υπουργεία που θα χάσουν τις σχετικές αρμοδιότητες. Δεν μπορεί ο Στρατός, με τον αμυντικό προϋπολογισμό κομμένο κατά 37%, με ελλείψεις ανταλλακτικών και καυσίμων και με χαμηλές επανδρώσεις μονάδων, να αναλάβει πρόσθετες και μάλιστα τόσο απαιτητικές υποχρεώσεις, κόβοντας περισσότερα από τις σάρκες του.
Ο υπουργός Εθνικής Αμύνης Πάνος Καμμένος κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κρήτη, όπου κατέθεσε στεφάνι στον τάφο τον Μανώλη Μπικάκη, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια εισβολής στην Κύπρο. Κάτω:
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-15/02/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.