Η ανάδειξη του μαθητή ως «δρώντος προσώπου».
της Νικολέττας Τσιτσανούδη-Μαλλίδη*
Προβληματισμοί με οραματικό ρεαλιστικό τρόπο συζήτησης, νέοι ρόλοι που διαμορφώνονται πλαίσιο της εκπαίδευσης αλλά και νέοι τρόποι για τα εργαλεία της μάθησης αναδείχθηκαν στο 2ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής με τίτλο «Μετασχηματιστική Παιδαγωγική και μάθηση στην παιδική ηλικία» που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων «Κάρολος Παπούλιας».
Το Συμπόσιο, που ανέλυσε με τεκμηριωμένο τρόπο τις νέες προκλήσεις και τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν...
στην εκπαίδευση, οικοδομώντας μια κουλτούρα μετασχηματισμού, συλλογικότητας και κοινής δράσης, υποστήριξε την πολυτροπικότητα και την αναστοχαστικότητα ως βασικές διαστάσεις της Μετασχηματιστικής Παιδαγωγικής για τη μάθηση στην παιδική ηλικία.
στην εκπαίδευση, οικοδομώντας μια κουλτούρα μετασχηματισμού, συλλογικότητας και κοινής δράσης, υποστήριξε την πολυτροπικότητα και την αναστοχαστικότητα ως βασικές διαστάσεις της Μετασχηματιστικής Παιδαγωγικής για τη μάθηση στην παιδική ηλικία.
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Διεθνούς Συμποσίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Μαρία Σακελλαρίου, πάνω από χίλιοι σύνεδροι απ' όλη την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό παρευρέθηκαν σε μια συνάντηση επιστημόνων, ακαδημαϊκών, μεταπτυχιακών φοιτητών και στελεχών της εκπαίδευσης. Η σύνθεση των συνέδρων έδειξε ότι καταξιωμένοι ακαδημαϊκοί απ' όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας και πολλά του εξωτερικού ένωσαν τους προβληματισμούς τους, δοκιμάζοντας νέους τρόπους επιστημονικής επικοινωνίας και τεκμηρίωσης μέσα από δέκα διεπιστημονικά Συμπόσια και εκατό επιστημονικές/ερευνητικές ανακοινώσεις. Ειδικοί παιδαγωγοί (από την ΟΜΕΠ Θεσσαλονίκης, το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Ελλάδας, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το ΤΕΙ Αθηνών, τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης) αλλά και ακαδημαϊκοί συνδύασαν επιστημονικές θεωρήσεις και πρακτικές εφαρμογές μέσα από βιωματικά εργαστήρια, αναδεικνύοντας το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ως σημαντικό τοπόσημο μάθησης και παιδαγωγικής επιστημονικής συνάντησης.
Μεταξύ των άλλων, το Συμπόσιο ανέδειξε το ταλέντο νέων επιστημόνων και μεταπτυχιακών φοιτητών από πολλά πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ φιλοξένησε πολιτισμικά δρώμενα τα οποία ήταν σχετικά με την έννοια του μετασχηματισμού και τη σπουδαιότητά του ως βασικής ικανότητας στον σύγχρονο κόσμο των ραγδαίων αλλαγών. Η σημαντικότατη συμμετοχή και ο εθελοντισμός των φοιτητών συνέβαλαν στην επιτυχή διοργάνωση του Συμποσίου και απέδειξαν στην πράξη ότι ο μετασχηματισμός των ρόλων στην εκπαίδευση και η ανάδειξη του ρόλου του μαθητή ως δρώντος προσώπου είναι το ζητούμενο σε μια κοινωνία που αναζητά ένα καλύτερο μέλλον για την εκπαίδευσή της και τους πολίτες της.
0 γραμματισμός των ΜΜΕ
Ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν ήταν και η έντονη επιβάρυνση του λόγου της δημόσιας σφαίρας και ειδικότερα του λόγου των μέσων μαζικής επικοινωνίας σε ιδεολογικό και εμπορευματικό επίπεδο, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα του επηρεασμού και της χειραγώγησης της μάζας των παραληπτών, που επιβάλλει μια διαρκή δημόσια συζήτηση και αναζήτηση για το θέμα αυτό. Στο πλαίσιο προσκεκλημένου συμποσίου που οργάνωσε ο καθηγητής Κ. Ντίνας, τονίστηκε η ανάγκη για εμβάθυνση του γραμματισμού των ΜΜΕ. Άλλωστε, δημοσιογράφοι και εκπαιδευτικοί έχουν αμφότεροι την κρίσιμη ευθύνη της διαχείρισης της εξουσιαστικής λειτουργίας του λόγου τους. Ο λόγος με χαρακτηριστικά καταναγκασμού συχνά επιβάλλει στον αποδέκτη τη σιωπή και είναι αξιολογικός, χωρίς να επιτρέπει την ανατροφοδότηση, που θα σηματοδοτούσε και την απελευθέρωση από τα στεγανά της τάξης ή της μιντιακής ιεραρχίας αντίστοιχα.
Σε σχέση με το παιδί και την παιδική ηλικία, η στόχευση θα μπορούσε να αφορά σε δύο τουλάχιστον επίπεδα- από τη μια, τον έλεγχο και μετριασμό της εξουσίας των ΜΜΕ μέσα από τη διαμόρφωση ενεργών επιτελεστών της επικοινωνίας από τα νηπιακά ήδη χρόνια και, από την άλλη, τη δημιουργική ένταξη των μέσων επικοινωνίας -ή μερίδας αυτών- στη σχολική καθημερινότητα, με την άντληση αυθεντικού υλικού και την υιοθέτηση καλών επικοινωνιακών πρακτικών στην τάξη. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι με καταιγιστικές ταχύτητες αναδυόμενες τεχνολογίες εντείνουν την ανάγκη καλλιέργειας και νέων μετατυπογραφικών γραμματισμών, η ανάδειξη των δυνατοτήτων της ένταξης του μιντιακού γραμματισμού στην καθημερινή προσχολική και πρωτοσχολική διαδικασία καθίσταται τουλάχιστον επιτακτική. Κι όσο κι αν κανείς επιμείνει στην ύπαρξη ενός, έστω και ισχνού, παιδευτικού ρόλου των ΜΜΕ, παράλληλου με τον ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος, η λειτουργία των επικρατέστερων φορέων της ηλεκτρονικής επικοινωνίας ως επιχειρήσεων σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς ανάγει ως προέχον κριτήριο των παραγωγών τους το επιχειρηματικό κέρδος. Κι αυτό καθιστά την ευθύνη των παιδαγωγών και των εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των παιδιών ακόμη μεγαλύτερη.
Η μετατυπογραφική εποχή και οι ανάγκες της έχουν αποσταθεροποιήσει πολλές από τις παλιές και παγιωμένες αντιλήψεις, γεγονός που απαιτεί από τον σύγχρονο εκπαιδευτικό όχι μια γενική και απροσδιόριστη αναθεώρηση, αλλά καλά σχεδιασμένες και εμπνευσμένες πρακτικές, που θα καθιστούν το αγαθό της μάθησης γοητευτικό και συναρπαστικό. Η αναζήτηση νέων στρατηγικών μάθησης, η συνέχιση και ο εμπλουτισμός των ήδη υπαρχουσών συστηματικών και επιστημονικά τεκμηριωμένων διδακτικών προσεγγίσεων, με έμφαση στη γλώσσα, ευνοούν τη διερεύνηση του ρόλου και της σημασίας μιας επικοινωνιακής εκπαίδευσης που θα μπορούσε να ικανοποιεί ακόμη και το αίτημα μιας προσχολικής παιδαγωγικής της τηλεόρασης και των ΜΜΕ.
Αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων
Η υποστήριξη με θέρμη της έννοιας και της εφαρμογής της επικοινωνιακής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο, με στόχο την καλλιέργεια της κριτικής ανάγνωσης της πολυτροπικής γλώσσας των ΜΜΕ και την ευρύτερη ενσωμάτωση του πολυμεσικού γραμματισμού στη γλωσσική διδασκαλία, έρχεται ως φυσική απόρροια να απασχολήσει σε ερευνητικό και επιστημονικό επίπεδο. Η εξέταση του συσχετισμού του γραμματισμού των ΜΜΕ με τη γλωσσική διδασκαλία μπορεί να γίνει στη βάση των αρχών της επικοινωνιακής χρήσης της γλώσσας, της σκόπιμης χρήσης του γλωσσικού κώδικα και της πρόκλησης του ενδιαφέροντος του μαθητή μέσω του λεγόμενου αυθεντικού υλικού που αντλείται από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αλλά φιλτράρεται και «αναδομείται» στην τάξη. Τα κείμενα των ΜΜΕ επιλέγονται, παρουσιάζονται, αποσυναρμολογούνται και συναρμολογούνται με τη συμμετοχή των παιδιών, που καλούνται να μαθαίνουν να αποκωδικοποιούν ερμητικά κλειστούς κώδικες και να κωδικοποιούν νέα δικά τους μηνύματα - απάντηση στον πληθωρισμό των λόγων τής συχνά επιβαρημένης δημόσιας σφαίρας. Κι αυτή η διαδικασία δεν μπορεί παρά να ξεκινά από την παιδική ηλικία.
Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής
Το 2ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής υποστηρίχθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η διοργάνωσή του έγινε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων και το Εργαστήριο Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας, ενώ συμμετείχαν κι άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όπως το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία και το Εργαστήριο Κοινωνιολογίας και Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιου Πατρών. Άλλοι συνεργαζόμενοι φορείς ήταν το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, το Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νizs Mopcpss Εκπαίδευσης και Μάθησης» του ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, η Έδρα Διαπολιτισμικού Διαλόγου τπε UNESCO, το Πανεπιστήμιο της Νάπολης Suor Orsola Benincasa της Ιταλιας, π Έδρα Ελληνικών Σπουδών «Σταύρος Νιάρχος» και το Εργαστήριο Νέων Μέσων (New Media Lab) του Πανεπιστημίου Simon Fraser του Καναδά.
* Επίκουρης καθηγήτριας Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-21/05-27/05/15)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.