Να γίνει προσδιορισμός των δυνατοτήτων που πρέπει να έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και όλες οι μονάδες που θα μείνουν ενεργές την απαραίτητη στελέχωση.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
e.p.petrou@gmail.com
Ενώ το υπουργείο Εθνικής Αμύνης επεξεργάζεται τα σχέδια αναδιοργανώσεως του Στρατού, φαίνεται ότι οι ανασταλτικές δυνάμεις παραμένουν ανεξέλεγκτες, σε σημείο ώστε να ενεργοποιούνται εκ νέου μονάδες που είχαν κλείσει. Η κατάσταση θυμίζει τη μόνιμη κακοδαιμονία του Στρατού, όπου τα σχέδια αναδιοργανώσεως ποτέ δεν προχώρησαν σε βάθος.
Βασική απαίτηση είναι η δομή του Στρατού να διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να... «πολεμά τρέχοντας», ενώ ανάλογα πρέπει να οργανωθεί και η διοικητική μέριμνα για να μπορεί να τον υποστηρίζει. Στον τομέα αυτόν ουσιαστικά δεν έχει γίνει τίποτε, αφού η μεταφορά της Μεραρχίας Υποστηρίξεως ( ΜΕΡΥΠ) από τη Λάρισα στη Θεσσαλονίκη με αντίστοιχη κατάργηση των δύο Ταξιαρχιών Υποστηρίξεως αποδείχθηκε μια απόφαση αμφιλεγόμενη. Άλλωστε, ποτέ δεν έγινε η ανάλογη μετακίνηση προσωπικού στη νέα έδρα της.
Τα προβλήματα
Σήμερα μπορεί οι επιχειρησιακές δυνατότητες να είναι υψηλές, τα προβλήματα όμως δεν λείπουν και πολλές φορές όλα ξεκινούν από εσφαλμένη βάση. Πολλοί μιλούν για κλείσιμο ή κατάργηση μονάδων, ενώ το πραγματικό ζήτημα είναι οι μονάδες που θα μείνουν ενεργές να έχουν την απαραίτητη στελέχωση για την εκπλήρωση της αποστολής τους.
Φυσικά, όλα πρέπει να ξεκινήσουν από τον προσδιορισμό των δυνατοτήτων που πρέπει να έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Η απειλή είναι γνωστή και, πέρα από τη δεδομένη αριθμητική υπεροχή της, έχει και το πλεονέκτημα του χρόνου και του χώρου. Με το αμυντικό - αποτρεπτικό δόγμα που έχει η χώρα μας, είναι δεδομένο ότι ο αντίπαλος θα έχει την πολυτέλεια να επιλέξει πού και πώς θα κάνει την κίνησή του. Και μπορεί να είναι πολύ απίθανη η πλήρης κλιμάκωση, αλλά το αμυντικό σύστημα της χώρας πρέπει να είναι ικανό να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο. Παράλληλα, θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις συμμαχικές υποχρεώσεις της χώρας, χωρίς να μειώνεται η δυνατότητά τους για αποτελεσματική άμυνα στη μεθόριο. Με βάση τις απαιτήσεις αυτές, θα πρέπει να γίνουν ο σχεδιασμός και η οργάνωση των μάχιμων μονάδων, με τον μηχανισμό υποστηρίξεως όσο το δυνατόν πιο συγκεντρωμένο, ώστε να απλούστευτεί και να γίνει αποτελεσματικό το σύστημα, αλλά και να αποφεύγεται το κόστος άσκοπων μετακινήσεων.
Οι διαδικασίες αναδιοργανώσεως έχουν αρχίσει εδώ και περίπου δεκαπέντε χρόνια. Έκτοτε, με πάρα πολλές παλινωδίες έχουν γίνει κινήσεις συμμαζέματος, αλλά όχι πραγματική αναδιοργάνωση με βάση τις ανάγκες. Σε όσες κινήσεις έχουν γίνει μέχρι σήμερα βάση υπήρξε η προηγούμενη οργάνωση, πάνω στην οποία «κόβονταν και ράβονταν» σχέδια και ιδέες.
Αυτό σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις πολιτικών και τοπικών «παραγόντων» υπήρξε αιτία αναποτελεσματικότητας. Αν και σήμερα ο σχεδιασμός της αναδιοργανώσεως κινηθεί με τον ίδιο τρόπο, μάλλον δεν θα υπάρξουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Τι συζήτησαν οι Κινέζοι (του κολοσσού Norinco) στην Αθήνα
ΥΨΗΛΟΒΑΘΜΗ αντιπροσωπία από την κινεζική αμυντική βιομηχανία Norinco επισκέφθηκε την Ελλάδα πριν από λίγες μέρες. Αλλά ενώ οι προσδοκίες της ελληνικής κυβέρνησης ήταν η προσέλκυση κεφαλαίων από την Κίνα, για επενδύσεις στην ελληνική κρατική βιομηχανία, το ενδιαφέρον των Κινέζων περιορίστηκε στη διερεύνηση των δυνατοτήτων πωλήσεως πολεμικού υλικού στην Ελλάδα και μάλιστα με ελάχιστη έως μηδενική βιομηχανική συμμετοχή από τη χώρα μας.
Να σημειωθεί ότι κινεζικές βιομηχανικές αντιπροσωπίες και μάλιστα από την ίδια τη Norinco (που είναι η μεγαλύτερη του είδους της στην Κίνα) έχουν έρθει στην Ελλάδα κατ' επανάληψη, αλλά ουδέποτε οι σχετικές συνομιλίες κατέληξαν σε ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Μάλιστα, περί το 2011, όταν ετέθη θέμα ιδιωτικοποιήσεως των ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα), η Norinco είχε προσκληθεί να τα αγοράσει. Οι Κινέζοι τότε είχαν καταστήσει σαφές ότι ήρθαν για λόγους αβρότητας, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση της κυβερνήσεως μιας φιλικής χώρας, αλλά δεν θεωρούσαν ότι υπάρχει έδαφος για επενδύσεις στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Κατά τις συναντήσεις της περασμένης εβδομάδας οι συζητήσεις κατέληξαν στο ενδεχόμενο να αναλάβει η κινεζική βιομηχανία τον εκσυγχρονισμό πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών ανατολικής προελεύσεως.
Πρόκειται για το σύστημα RM70, το οποίο είχε αποκτηθεί από τον Ελληνικό Στρατό στις αρχές της δεκαετίας του '90, όταν η Γερμανία, στο πλαίσιο προγραμμάτων στρατιωτικής βοήθειας, παραχώρησε υλικά και συστήματα του πρώην ανατολικογερμανικού στρατού. Έκτοτε το θέμα του εκσυγχρονισμού των RM70 έχει ξανατεθεί και έχουν εξεταστεί δύο προτάσεις. Η μία από γερμανική εταιρία, που παρουσίασε μια «πολυτελή» και αντιστοίχως ακριβή λύση, και η άλλη από την Τσεχία, που ήταν μια συντήρηση για διατήρηση των δυνατοτήτων του συστήματος. Καθώς καμία από τις λύσεις αυτές δεν υιοθετήθηκε τότε, το σύστημα αγγίζει το τέλος της επιχειρησιακής ζωής του. Αν λοιπόν δεν εκσυγχρονισθεί τώρα πολύ σύντομα θα τεθεί εκτός υπηρεσίας. Η λύση αυτή που παρουσιάζει τώρα η Norinco είναι ανάλογη προς την τσεχική και το κόστος της αναμένεται να διαμορφωθεί σε σχετικά χαμηλό επίπεδο.
Την ίδια στιγμή η Τουρκία έχει σε εξέλιξη συμβόλαια ύψους 3,4 δισ. δολαρίων για αγορά πυραυλικών συστημάτων από την Κίνα.
(ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-18/05/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.