■ Ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ, ναύαρχος Γιάννης Δεμίρης υπό το βλέμμα τον δημιουργού της βιομηχανίας Πρόδρομου Μποδοσάκη Αθανασιάδη.
■ Ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ, ναύαρχος ε.α. I. Δεμίρης εκφράζει την έντονη ανησυχία του για τις πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης.
■ «Για το μέλλον χρειάζονται οργάνωση, εργατικότητα και μάζεμα».
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
e.p.petrou@dimokratianews.gr
Σοβαρές είναι οι ανησυχίες για το μέλλον της μεγαλύτερης αμυντικής βιομηχανία της χώρας, των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, καθώς οι πρώτες κινήσεις της κυβερνήσεως θέτουν σε κίνδυνο τα επιτεύγματα των δύο τελευταίων ετών, με αποτέλεσμα η εταιρία να βρίσκεται και πάλι στην κόψη του ξυραφιού.
Τα ζητήματα παραμένουν ανοιχτά, σημαντικά βήματα που έχουν γίνει με στόχο την αναδιοργάνωση και τη...
σωτηρία τους κινδυνεύουν να πέσουν στο κενό, καθώς η κυβέρνηση παραγνωρίζει τις αδήριτες πραγματικότητες. Ενώ το πρόγραμμα διασώσεως οδηγούσε στη σωτηρία τριών ή τεσσάρων εργοστασίων με τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας, οι πρώτες κινήσεις της κυβερνήσεως τα θέτουν όλα αυτά σε αμφισβήτηση. Καθώς ανακοινώνει ότι όλα, μαζί με τις ζημιογόνες θυγατρικές, θα διατηρηθούν σε λειτουργία και υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, υπογράφει την καταδίκη του συνόλου της εταιρείας.
σωτηρία τους κινδυνεύουν να πέσουν στο κενό, καθώς η κυβέρνηση παραγνωρίζει τις αδήριτες πραγματικότητες. Ενώ το πρόγραμμα διασώσεως οδηγούσε στη σωτηρία τριών ή τεσσάρων εργοστασίων με τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας, οι πρώτες κινήσεις της κυβερνήσεως τα θέτουν όλα αυτά σε αμφισβήτηση. Καθώς ανακοινώνει ότι όλα, μαζί με τις ζημιογόνες θυγατρικές, θα διατηρηθούν σε λειτουργία και υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, υπογράφει την καταδίκη του συνόλου της εταιρείας.
Μιλάει σχετικά στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ ναύαρχος ε.α. Γιάννης Δεμίρης, ο οποίος τονίζει ότι το επίτευγμα της τελευταίας διετίας είναι σήμερα η εταιρία να έχει συμβάσεις ύψους 240.000.000 ευρώ και να διαπραγματεύεται και άλλες, ύψους ακόμη 280.000.000 ευρώ. Και όλα αυτά ενώ μόλις δύο χρόνια πριν η παραγωγή των εργοστασίων ήταν μηδενική και οι υφιστάμενες συμβάσεις μόλις έφθαναν τα 20.000.000 ευρώ.
Όμως η αξιολόγηση της εταιρίας, που έπρεπε να ολοκληρωθεί τον περασμένο Δεκέμβριο, ανεστάλη λόγω της προκηρύξεως και διεξαγωγής των εκλογών, με συνέπεια η βιωσιμότητα των ΕΑΣ να εξαρτάται όχι μόνο από την οποιαδήποτε «τρόικα», αλλά κυρίως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα λάβει τις τελικές αποφάσεις αναφορικά με τις επιπτώσεις των κρατικών επιδοτήσεων που έχουν δοθεί στα ΕΑΣ, αλλά και τη δυνατότητα εξαγωγών της εταιρίας.
Είναι δηλαδή υπαρκτό το ενδεχόμενο τα ΕΑΣ να βρεθούν σε μια κατάσταση ανάλογη αυτής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οπότε ούτε δυνατότητα εμπορικών ( άρα κυρίως εξαγωγικών) συναλλαγών υπάρχει, και, σε αντίθετη περίπτωση, επικρέμεται ένα πρόστιμο 240.000.000 ευρώ (χωρίς να υπολογίζονται οι τόκοι).
Στη σχετική ερώτησή μας για το πώς άρχισε η εμπλοκή των ευρωπαϊκών θεσμών σε μια εταιρία όπως τα ΕΑΣ, που η λειτουργία τους είναι ζωτική για την άμυνα της χώρας, ο ναύαρχος Δεμίρης υπογραμμίζει:
«Όλα αρχίζουν το 2011, όταν τα ΕΑΣ εντάσσονται στο μεσοπρόθεσμο, με συνέπεια να μπουν στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ για τις αποκρατικοποιήσεις. Αυτό θεωρώ ότι ήταν μια λάθος κίνηση της τότε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ καθόσον τα ΕΑΣ μαζί με την ΕΑΒ αποτελούν τον κορμό της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας της Ελλάδας. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την ΕΑΒ δεν τέθηκε τέτοιο θέμα. Όμως για τα ΕΑΣ από εκείνη τη στιγμή χάθηκε ο έλεγχος. Έτσι, το 2013 η εταιρία βρέθηκε σε τραγική κατάσταση, χωρίς την παραμικρή ρευστότητα και το προσωπικό που έμενε απλήρωτο να έχει κηρύξει επίσχεση εργασίας.
Στις αρχές του 2013, τον Μάρτιο του χρόνου αυτού, το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσε, ως όφειλε, την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για την πρόθεση αποκρατικοποίησής των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ, με αποτέλεσμα να τεθεί αμέσως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το ζήτημα των κρατικών επιδοτήσεων προς τα ΕΑΣ που ανέρχονταν σε 1,1 δισ. ευρώ για το διάστημα 2004-2011. Η ελληνική κυβέρνηση, τότε, γνωστοποίησε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι τα ΕΑΣ παρήγαγαν πυρομαχικά και οπλισμό για την κάλυψη αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων για την άμυνα της χώρας, σύμφωνα με το άρθρο 346 της Συνθήκης της Λισαβόνας, με παράλληλη τη δυνατότητα εξαγωγών. Ακολούθησε αλληλογραφία, όπου εδόθησαν όλες οι απαραίτητες εξηγήσεις και έως σήμερα ο φάκελος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού παραμένει ανοικτός. Επομένως, το 2013 η εποπτεία των ΕΑΣ περιήλθε από το ΤΑΙΠΕΔ του ΥΠΟΙΚ στο ΥΠΕΘΑ γεγονός που, κατά την προσωπική μου άποψη, δεν άρεσε σε ορισμένους επιτελείς του ΥΠΟΙΚ.
Στις αρχικές συσκέψεις στο ΥΠΟΙΚ τον Απρίλιο του 2013 οι προτεινόμενες από το ΤΑΙΠΕΑ επιλογές ήσαν δύο: Η άμεση εκκαθάριση, που στην ουσία σήμαινε άμεσο κλείσιμο της εταιρείας, και η εκκαθάριση σε λειτουργία. Στη συνέχεια η ελληνική κυβέρνηση προσέλαβε δύο εταιρίες συμβούλων και νομικό γραφείο, οι οποίοι έκαναν πλήρη καταγραφή των οικονομικών και τεχνικών στοιχείων των ΕΑΣ και διατύπωσαν την τελική πρόταση για την εξυγίανσή τους».
Το «σπάσιμο»
Στην ερώτησή μας για το «σπάσιμο» της εταιρείας σε στρατιωτικό και πολιτικό κομμάτι, ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ αναφέρει: «Στη φάση αυτή μπαίνει η τρόικα και θυμάμαι χαρακτηριστικά την πρώτη σύσκεψη μαζί τους, τον Σεπτέμβριο του 2013 στο ΥΠΟΙΚ. Χαρακτηριστικά, ένας από αυτούς περιέγραψε τον ρόλο τους με τα λόγια “εκπροσωπούμε τους Ευρωπαίους φορολογούμενους”. Αυτές ήταν οι συνθήκες όταν ζητήθηκε η εκπόνηση σχεδίου από την εταιρία συμβούλων. Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 2013 γίνεται η πρόταση να διατηρηθούν μόνον τρία από τα πέντε εργοστάσια (Υμηττός, Αίγιο και Λαύριο), με εκκαθάριση του πολιτικού τομέα της εταιρείας και των δύο θυγατρικών, της Ηπείρου και της Κύμης, που δεν είχαν έργο σχετικό με την άμυνα, με παράλληλη μείωση του προσωπικού των ΕΑΣ. Ο κύριος λόγος της διάσπασης ήταν η Ελλάδα να υποστεί το μικρότερο δυνατό πρόστιμο για τις επιδοτήσεις. Έτσι, θα ανήρχετο περίπου στα 60.000.000 ευρώ έναντι του ποσού 1,1 δισ., ίσου δηλαδή με την επιδότηση παραγωγής μη στρατιωτικών προϊόντων που είχε δοθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Εδώ θέλω να σημειώσω ότι οι δύο θυγατρικές εταιρίες των ΕΑΣ είχαν δημιουργήσει χρέη προς τη μητρική εταιρία. Συγκεκριμένα, η Ηλεκτρομηχανική Κύμης 36.000.000 ευρώ και η Μεταλλουργική Ηπείρου 14.000.000 ευρώ. Και αυτά πέρα από τις οφειλές τους προς το Ελληνικό Δημόσιο. Επιπρόσθετα, η Ηλεκτρομηχανική Κύμης είχε δεσμευμένους τους λογαριασμούς της στην τράπεζα με δικαστική απόφαση από ολλανδική εταιρία για οφειλή προς αυτήν της τάξεως των 600.000 ευρώ.
Με τα δεδομένα αυτά προχωρήσαμε σε πρόγραμμα διασώσεις, το οποίο προέβλεπε εθελούσια έξοδο προσωπικού, ώστε οι εργαζόμενοι να μειωθούν στους 500, αντί των 830 της περιόδου εκείνης. Εδώ θέλω να σημειώσω ότι πριν από το 2013 το ετήσιο μισθολογικό κόστος ανήρχετο στα 90.000.000 ευρώ, ενώ σήμερα έχει μειωθεί στα 17.000.000 ευρώ. Παράλληλα, χρειαζόταν ένα αρχικό ποσό εκκινήσεως, που δεν μπορούσε να είναι μικρότερο των 35.000.000 ευρώ.
Και όμως η τρόικα συνέχιζε, για ανεξήγητους λόγους, να προβάλλει έντονη και αδικαιολόγητη δυσπιστία, σε σημείο που εγώ προσωπικά πίστευα πλέον ότι κάποιοι, για άγνωστους λόγους, τους διοχέτευαν αρνητικά στοιχεία για τα ΕΑΣ. “Δεν μας πείθετε” μας έλεγαν, χωρίς να το αιτιολογούν. Χρειάστηκε τεράστια προσπάθεια για να αποτρέψουμε την απαίτησή τους να μείνουν μόνο δύο εργοστάσια με 360 εργαζομένους. Φθάσαμε να τους ζητάμε να μας πουν αυτοί τι απαιτείται επιπλέον προκειμένου να δεχθούν την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για την αναγκαιότητα βιωσιμότητας της εταιρίας. Σημαντική βοήθεια είχαμε από τον εκπρόσωπο του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, τον Σταύρο Παπασταύρου, αρμόδιο για τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, και τον Δεκέμβριο του 2013 καταφέραμε να φθάσουμε σε συμφωνία. Εγκρίθηκε από το Eurogroup στις 17 Δεκεμβρίου. Όμως μια πληθώρα γραφειοκρατικών καθυστερήσεων μας έφερνε πίσω. Το κεφάλαιο κινήσεως άρχισε να εκταμιεύεται τον Απρίλιο του 2014, οπότε πήραμε 10.000.000. Τα υπόλοιπα 25.000.000 τα πήραμε τον Νοέμβριο του 2014 αντί του Ιουνίου».
Ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ υπογραμμίζει ότι το τερας της γραφειοκρατίας έπρεπε να αντιμετωπίζεται σε κάθε φάση των προσπαθειών:
«Χρειάζονταν κυβερνητικές παρεμβάσεις για να ξεμπλοκάρονται οι διαδικασίες: Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος και το επιτελείο του βοηθούσαν σημαντικά σε αυτό. Η Φώφη Γεννηματά βοήθησε πολύ στα διαδικαστικά, γεγονός το οποίο απετέλεσε μεγάλη βοήθεια στην προσπάθειά μας να εξασφαλίσουμε παραγγελίες από το εξωτερικό, όταν παρουσιάζονταν δυσκολίες ακόμη και στο να εξασφαλίσουμε τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές για να διεκδικήσουμε δουλειές. Στο σημείο αυτό τονίζω ότι μια σειρά προβλημάτων εξακολουθεί να υπάρχει. Εξακολουθεί να μην έχει γίνει κεφαλαιοποίηση των χρεών και δεν έχουν ρυθμισθεί τα χρέη των ΕΑΣ προς το ΙΚΑ, την Εφορία και άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς».
Η επάρκεια προσωπικού
Στην ερώτηση μας για το ποια είναι τα κυριότερα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των ΕΑΣ σήμερα, ο ναύαρχος Δεμίρης υπογραμμίζει:
«Οι εργαζόμενοι έχουν μεράκι και τεχνογνωσία. Αυτό που λείπει είναι η τεχνολογία και το μάνατζμεντ. Από νοοτροπία έχουμε μείνει στα δεδομένα της δεκαετίας του ’80. Μένοντας εκεί, δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, ιδιαίτερα στον διεθνή στίβο, όπου πρέπει να επιδιώξουμε εξαγωγές. Παρ' όλα αυτά, μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο παλέψαμε για να επιτύχουμε έως τώρα συμβόλαια της τάξεως των 240.000.000 ευρώ.
Όσο για το μέλλον της εταιρίας, θεωρώ ότι χρειάζεται μάζεμα, ακόμη και αν αυτό σημαίνει πως πρέπει να γίνουν κάποιες εκποιήσεις. Χρειάζονται οργάνωση, εργατικότητα και παραγωγικότητα. Έχουμε τώρα 530 εργαζομένους, από τους οποίους οι 60 είναι συνδικαλιστές. Και αυτό δεν το λέω απαξιωτικά. Υπάρχουν συνδικαλιστές που είναι εξαίρετοι και πολύ ευσυνείδητοι εργαζόμενοι. Όμως με τέτοια πολυδιάσπαση δεν είναι εφικτή η καλή εκπροσώπηση του προσωπικού των ΕΑΣ».
Στην παρατήρησή μας για τις αναφορές που έχουν γίνει και στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης για ελλείψεις προσωπικού, ο πρώην πρόεδρος των ΕΑΣ δηλώνει:
«Δεν μπορούν να γίνουν προσλήψεις μετά την αναδιοργάνωση. Και τα ΕΑΣ δεν χρειάζονται περισσότερο μόνιμο προσωπικό. Θα χρειαστούμε όμως εποχικό προσωπικό, ανάλογα με τα συμβόλαια και τις αντίστοιχες γραμμές παραγωγής που θα έχουμε.
Στις επισημάνσεις αυτές θα προσθέσουμε ότι, σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup, η αξιολόγηση των ΕΑΣ έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον περασμένο Δεκέμβριο, οπότε θα έπρεπε να έχουν επιτευχθεί συγκεκριμένοι μετρήσιμοι στόχοι. Αυτό σημαίνει ότι το αύριο της εταιρίας παραμένει εξαιρετικά αβέβαιο με τους χειρισμούς της νέας κυβέρνησης».
«Η εταιρία είχε θετικό πρόσημο στο τέλος του 2014»
Ο ΝΑΥΑΡΧΟΣ Γιάννης Δεμίρης εκφράζει την ελπίδα του η νέα κυβέρνηση να κατανοήσει την ουσιαστική συμβολή των ΕΑΣ στη χώρα και επισημαίνει τα εξής:
■ «Ανεξάρτητα από mv απόφαση της 17ns Δεκεμβρίου 2013, η πρόθεσή μας ήταν να αποδείξουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι τα ΕΑΣ είναι μια κρατική εταιρία, βιώσιμη, που δύναται να λειτουργεί και να παράγει προϊόντα κυρίως για την κάλυψη των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και να συμμετέχει εξαγωγικά στον διεθνή χώρο, έχοντας κέρδη και με βιωσιμότητα ανεξάρτητη του Κρατικού Προϋπολογισμού, από τον οποίο εξαρτιόταν έως το 2013».
■ «Περί το τέλος του 2014 η εταιρία είχε θετικό πρόσημο (EBITDA) και τα ΕΑΣ είχαν τη δυνατότητα να αποδείξουν σε οποιαδήποτε αξιολόγηση ότι η εταιρία είναι και βιώσιμη και με πολύ μέλλον. Και μάλιστα πρόθεσή μας ήταν να αποδείξουμε ότι το εργοστάσιο της Μάνδρας έπρεπε να διατηρηθεί σε λειτουργία κανονικά, ύστερα μάλιστα από την πρόσφατη ανάθεση του εκσυγχρονισμού οπλικών συστημάτων από τον Καναδά με συμβόλαιο ύψους 10.000.000 ευρώ».
■ «Φυσικά το επόμενο στάδιο ήταν η αναδιάρθρωση της εταιρίας, η ανακατανομή του προσωπικού, καθώς και η πρόσληψη εξειδικευμένων τεχνιτών με τη μορφή της εποχικής πρόσληψης και όχι μόνιμης, αφού αυτό είναι αδύνατο από οικονομικής άποψης».
■ «Η μεγάλη βοήθεια του πρώην ΥΕΘΑ Δημήτρη Αβραμόπουλου, όπως και της πρώην ΑΝΥΕΘΑ Φώφης Γεννήματα στις διαδικασίες εξυγίανσης της εταιρίας, καθώς και στις διαδικασίες υπογραφής όλων των συμβάσεων, ήταν καθοριστική. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για τη διάσωση των ΕΑΣ το 2013, επειδή η διάσωση της εταιρίας ήταν αποκλειστικά έργο του ιδίου. Επίσης, για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε και τη συνεχή βοήθεια που είχαμε μέσω των στενών συνεργατών του. Ελπίζω η νέα κυβέρνηση να κατανοήσει την ουσιαστική συμβολή των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων τόσο στην Εθνική Άμυνα όσο και στην ελληνική οικονομία».
(ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-24/05/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.