■ Τα αεροπλάνα Ρ-3 Orion τον Πολεμικού Ναυτικού ουδέποτε λειτούργησαν με πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους: Πάντοτε θεωρούνταν μια λύση ανάγκης.
■ Οι σύγχρονες λύσεις για την αποστολή της ναυτικής περιπολίας προϋποθέτουν τη χρήση στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροπορικών συστημάτων, πολλά από τα οποία έχουν επιδόσεις πολύ υψηλότερες των συμβατικών αεροπλάνων.
■ Πόσο απαραίτητη ήταν η διάθεση 500.000.000 ευρώ που αποφάσισε η κυβέρνηση για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών περιπολίας του Πολεμικού Ναυτικού.
■ Η εμπειρία δείχνει ότι δεν θα υπάρξει όφελος από τις ΗΠΑ.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
e.p.petrou@gmail.com
Στην Ελλάδα των ειδικών επί παντός επιστητού, τελευταία όλοι έγιναν ειδήμονες στα θέματα εκσυγχρονισμού αεροσκαφών και αεροπορικά ναυτικές περιπολίας. Έτσι, το θέμα της εγκρίσεως του εκσυγχρονισμού των αεροπλάνων Ρ-3 Orion του Πολεμικού Ναυτικού έχει κατακλύσει την επικαιρότητα. Αυτό, όμως, αντί να ξεκαθαρίσει τα πράγματα, τα έχει περισσότερο συσκοτίσει. Σχετικοί και άσχετοι διατυπώνουν θεωρίες βασισμένες σε πληροφορίες αμφίβολης ακρίβειας, που φτάνουν μέχρι τη σφαίρα της συνωμοσιολογίας. Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, θα πρέπει να απαντήσουμε σε μερικά ερωτήματα, αρχίζοντας από τα πολύ βασικά...
1. Χρειάζεται το Πολεμικό Ναυτικό μας την αποστολή της αεροπορικής ναυτικής συνεργασίας και περιπολίας;
Η απάντηση είναι ότι «ναι, τη χρειάζεται, αλλά οι επιχειρησιακές απαιτήσεις στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που αντιμετωπίζουν άλλες μεγάλες χώρες στους ανοιχτούς ωκεανούς.
2. Είναι το Ρ-3 Orion το καταλληλότερο αεροπορικό μέσο για την εκτέλεση αυτών των αποστολών στις περιοχές των εθνικών ενδιαφερόντων μας;
Είναι απλά καλύτερο από το τίποτε. Αποκτήθηκε (πολύ) μεταχειρισμένο ως λύση ανάγκης στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, όταν αποσύρθηκαν τα ακόμη πιο απαρχαιωμένα Albatross της 353 ΜΝΑΣ ( Μοίρα Ναυτικής Αεροπορικής Συνεργασίας), τα οποία είχαν θεωρηθεί «γέφυρα» για την αντιμετώπιση επιχειρησιακών αναγκών, μέχρις ότου αποκτηθεί νέο κατάλληλο αεροπλάνο ναυτικής συνεργασίας. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν έγινε ποτέ. Τελευταία ανεπιτυχής προσπάθεια ήταν η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού από τη ΓΔΑΕΕ το 2008. 0 διαγωνισμός ακυρώθηκε λίγο μετά την ανάληψη του υπουργείου Εθνικής Αμύνης από τον Ευ. Βενιζέλο και ενώ τα Orion μέτραγαν τις τελευταίες ώρες τους στον αέρα.
3. Υπήρξαν στο μεσοδιάστημα άλλες λύσεις αναβαθμίσεως των Ρ-3;
Ναι, υπήρξαν και αγνοήθηκαν. Σε μία περίπτωση, το 2006, διατέθηκε αριθμός αεροσκαφών P-3C σε εξαιρετική κατάσταση, που τέθηκαν εκτός υπηρεσίας από το ολλανδικό ναυτικό. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε η φημολογία ότι ήταν πεπαλαιωμένα και ακατάλληλα. Τελικά τα απέκτησαν οι Γερμανοί που τα αναβάθμισαν και τα αξιοποιούν ακόμη επιχειρησιακά. Αργότερα, η εταιρία Lockheed Martin παρουσίασε άλλη πρόταση για αεροπλάνα P-3C αμερικανικής προελεύσεως, τα οποία κάποια στιγμή ήταν διαθέσιμα. Η ελληνική πλευρά δεν έδωσε σημασία.
4. Μπορεί ένα αεροπλάνο 35 ετών να εκσυγχρονιστεί και να αναβαθμιστεί;
Ναι, μπορεί. Όλα, όμως, είναι ζήτημα κόστους και αποτελεσματικότητας. Όσο παλιώνει ένα αεροπορικό μέσο τόσο πιο ακριβή γίνεται η αναβάθμισή του και ως εκ τούτου ασύμφορη, συγκρινόμενη με την απόκτηση ενός νέου αεροσκάφους.
5. Τι προβλέπει και πώς κοστολογείται το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναβαθμίσεως;
Εδώ υπάρχουν πολλά κενά. Γνωρίζουμε ότι θα εκσυγχρονιστούν «έως πέντε αεροπλάνα», των οποίων το κόστος θα φτάνει τα 500.000.000 ευρώ. Στην Ελλάδα είχαν έρθει έξι Ρ-3Α, από τα οποία τα δύο έχουν κριθεί ακατάλληλα, λόγω προβλημάτων στις βασικές δομές τους. Άρα, στην καλύτερη περίπτωση θα εκσυγχρονιστούν τέσσερα. Ούτως ή άλλως, όμως, τα 500.000.000 θα δαπανηθούν!
Γνωρίζουμε ακόμη ότι περί τα 180.000.000 θα καλύψουν εργασίες που θα γίνουν από την ΕΑΒ και άλλη μία ελληνική εταιρία. Πολλές λεπτομέρειες δεν υπάρχουν, ήδη όμως γίνονται συζητήσεις για υπερκοστολογήσεις συγκεκριμένων υποσυστημάτων, με το ερώτημα «πού μπορεί να κατευθυνθούν τα επιπλέον χρήματα;». Το μόνο βέβαιο είναι ότι μια τόσο ακριβή αναβάθμιση θα πρέπει να είναι τόσο «πολυτελής», που να περιλαμβάνει όλες τις δυνατότητες των Ρ-3 Orion, δηλαδή ναυτική περιπολία, επιτήρηση επιφάνειας, αναγνώριση στόχων και κατάδειξή τους σε άλλες μονάδες ή προσβολή τους με κατευθυνόμενα βλήματα. Τέλος, ανθυποβρυχιακό πόλεμο και καταστροφή εχθρικών υποβρυχίων.
6. Χρειάζεται η Ελλάδα όλες αυτές τις δυνατότητες;
Ασφαλώς, όχι. Αρκετές από τις δυνατότητες αυτές είναι όχι μόνο περιττές, αλλά και άχρηστες για το επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου. Για παράδειγμα, η ανθυποβρυχιακή δυνατότητά τους είναι κατάλληλη για την καταδίωξη ενός στρατηγικού υποβρυχίου στον Ατλαντικό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσει να εντοπίσει ένα συμβατικό υποβρύχιο, όπως αυτά που έχουν οι Τούρκοι, στη δύσκολη θάλασσα του Αιγαίου. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η επιτήρηση και ο έλεγχος της επιφάνειας, κάτι που στις μέρες μας αποτελεί αποστολή τόσο εθνική όσο και συμμαχική. Μάλιστα, ένα επιχείρημα υπέρ της αναβαθμίσεως είναι το γεγονός ότι, αφού δεν έχουμε εμείς αεροπλάνα ναυτικής περιπολίας, την αποστολή αναλαμβάνουν άλλες συμμαχικές χώρες, όχι κατ΄ ανάγκην φιλικές.
7. Μήπως η δαπάνη των 500.000.000 θα προκαλέσει πολιτικά οφέλη; θα επηρεάσει, δηλαδή, προς όφελος μας την πολιτική των ΗΠΑ;
Με βάση την προηγούμενη πείρα, δεν θα το λέγαμε. Οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν τις αμερικανικές εταιρίες να κάνουν δουλειές. Η Lockheed Martin, που θα αποτελέσει την κύρια ανάδοχο του συγκεκριμένου προγράμματος, είναι μια από τις μεγαλύτερες. Για τα μεγέθη της, ένα συμβόλαιο της τάξεως των 320.000.000 (τα υπόλοιπα 180.000.000 πάνε σε ελληνικές βιομηχανίες) είναι ένα πολύ μικρό κομμάτι του εξαγωγικού δυναμικού της, και ακόμη μικρότερο στο σύνολο των αμερικανικών αμυντικών εξαγωγών. Άλλωστε, σε πολλές περιπτώσεις, Αμερικανοί επίσημοι έχουν δηλώσει ότι η εξωτερική πολιτική τους δεν επηρεάζεται από το ποιος αγοράζει ή δεν αγοράζει το αμυντικό υλικό τους· βασίζεται στις συνεργασίες σε συμμαχικό επίπεδο. Και αν ανατρέξει κανείς ψύχραιμα στην Ιστορία των τελευταίων δεκαετιών, θα δει ότι έτσι ακριβώς είναι.
Πανάκριβη λύση
+1 Υπάρχουν άλλες οικονομικότερες λύσεις;
Καταρχάς, να υπογραμμίσουμε ότι η επιτήρηση των θαλασσών με αεροπλάνα ναυτικής περιπολίας είναι μια πανάκριβη λύση που ανάγεται στα δεδομένα του περασμένου αιώνα. Η σύγχρονη τόση είναι η αποστολή αυτή να καλύπτεται από μη επανδρωμένα συστήματα (Unmanned Air Systems- UAS). Στην Ελλάδα έχουν παρουσιαστεί τέτοιες λύσεις με στρατηγικά UAS, το κόστος των οποίων είναι υποπολλαπλάσιο των 500.000.000. Ένα τέτοιο σύστημα θα ήταν απρόσβλητο σε καιρό πολέμου πετώντας σε πολύ μεγάλο ύψος, ενώ ένα Ρ-3 θα ήταν εύκολος στόχος για την εχθρική αεροπορία. Επίσης, ένα UAS θα παρείχε 24ωρη κάλυψη των ελληνικών θαλασσών με μηνιαίο λειτουργικό κόστος - περίπου το κόστος μίας ώρας πτήσεως ενός τετρακινητήριου Ρ-3.
(ΚΥΡ. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-11/04/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.