■ Πως ξαφνικά δημιουργήθηκε χρηματοδοτικό πρόβλημα, οι εργαζόμενοι έμειναν απλήρωτοι και κινδυνεύει η παράδοση του «Ματρώζου».
■ Οι συμφωνίες Βενιζέλου που οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.
Από τον
Ευθύμιο Π. Πέτρου
Με στάση εργασίας και κινητοποίηση προς το υπουργείο Εθνικής Αμύνης αντέδρασαν την περασμένη εβδομάδα οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι οποίοι μπαίνουν στον τρίτο μήνα απλήρωτοι. Έτσι, το πρόγραμμα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού κινδυνεύει να βρεθεί στον αέρα και να πάνε χαμένες οι προσπάθειες των τελευταίων μηνών.
Μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες όλα έδειχναν ότι έχουν μπει σε σειρά και ότι μετά τον νεότευκτο «Πιπίνο»...
και τον εκσυγχρονισμένο «Ωκεανό», που παραδόθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο, σύντομα το υποβρύχιο «Ματρώζος» θα άρχιζε δοκιμές για να παραδοθεί στον Στόλο. Όμως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμύνης φάνηκε απρόθυμη να «τρέξει» το πρόγραμμα, ενώ ήρθε να προστεθεί σοβαρό χρηματοδοτικό πρόβλημα.
και τον εκσυγχρονισμένο «Ωκεανό», που παραδόθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο, σύντομα το υποβρύχιο «Ματρώζος» θα άρχιζε δοκιμές για να παραδοθεί στον Στόλο. Όμως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμύνης φάνηκε απρόθυμη να «τρέξει» το πρόγραμμα, ενώ ήρθε να προστεθεί σοβαρό χρηματοδοτικό πρόβλημα.
Για το πρόγραμμα των υποβρυχίων διατέθηκε πίστωση 75.000.000 ευρώ, προκειμένου οι ναυπηγήσεις να ολοκληρωθούν υπό την εποπτεία του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο ανέλαβε και τη μισθοδοσία των εργαζομένων. Μέσα στο 2014 από την ανωτέρω πίστωση εκταμιεύθηκαν 15.000.000, με τα οποία καλύφθηκαν τα έξοδα των ναυπηγήσεων και οι πληρωμές στο προσωπικό. Μέσα στον Φεβρουάριο έπρεπε να κινηθεί η διαδικασία για να αποδεσμευθεί το επόμενο κονδύλιο ύψους 20.000.000 ευρώ, προκειμένου να συνεχισθούν οι εργασίες. Όμως αυτό δεν έγινε, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να «σέρνονται» διάφορα σενάρια. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το υπουργείο Εθνικής Αμύνης δεν κινείται πολύ δραστήρια για την αποδέσμευση των χρημάτων και άλλοι ότι στο πλαίσιο της γενικευμένης προσπάθειας της κυβερνήσεως να εξασφαλίσει ρευστότητα αποφεύγει την εκταμίευση ακόμη και αυτού του συγκριτικά μικρού ποσού.
Αποτέλεσμα είναι ότι τους δύο τελευταίους μήνες ο ρυθμός των εργασιών στα ναυπηγεία έχει επιβραδυνθεί τραγικά, με ορατό πλέον τον κίνδυνο να μην τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα παραδόσεως των δύο τελευταίων υποβρυχίων, του «Ματρώζου» και του «Κατσώνη». Οι πρώτες επαφές ανάμεσα σε εκπρόσωπο του υπουργείου Εθνικής Αμύνης και τους εργαζομένους απέβησαν άκαρπες, καθώς δεν επετεύχθη να ικανοποιηθεί το αίτημά τους να υπογράψει ο υπουργός τη μισθοδοσία τους πριν από το ταξίδι του στην Αμερική. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι ζητούν απαντήσεις για θέματα που ξεφεύγουν από την αρμοδιότητα του ΥΠΕΘΑ Ειδικότερα, σε ανακοίνωση τους θέτουν ερωτήματα που αφορούν το μέλλον των ναυπηγείων μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος των υποβρυχίων.
Ειδικότερα ερωτούν:
«1. Τι θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των υποβρυχίων; Ο χρόνος πιέζει, αφού σε μικρό ακόμη χρονικό διάστημα τα υποβρύχια ολοκληρώνονται.
2. Πώς θα αντιμετωπιστεί το βασικό πρόβλημα που έχει προκύψει με την Ε.Ε. σχετικά με την απαγόρευση κατασκευής πλοίων ξένων πολεμικών ναυτικών;
3. Τι θα γίνει με τις εμπορικές δραστηριότητες του ναυπηγείου;
4. Τι θα γίνει με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ναυπηγείου; θα συνεχίσει να παραμένει ιδιοκτήτης ο τωρινός (Ισκαντάρ Σάφα), ο οποίος το οδήγησε στη σημερινή άθλια κατάσταση;
5. Τι θα γίνει με την πληρωμή των οφειλομένων αποδοχών μας από την εργοδότριά μας εταιρία;»
Όλα αυτά είναι πραγματικά ερωτήματα, τα οποία κληροδοτήθηκαν τόσο στην προηγούμενη όσο και στη σημερινή κυβέρνηση από τον Ευάγγ. Βενιζέλο, οι συμφωνίες του οποίου για την πώληση και τη ρύθμιση των ζητημάτων του Σκαραμαγκά αποδείχθηκαν καταστροφικές. Και ενώ η προσπάθεια για ολοκλήρωση τουλάχιστον των υποβρυχίων έδειξε να πηγαίνει καλά, τώρα όλα φαίνεται να βρίσκονται στον αέρα.
Θύμα της καταστάσεως, το Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο πάλι βλέπει τα υποβρύχιά του να βγαίνουν από το πρόγραμμα.
Σε αδιέξοδο και οι προμήθειες απαραίτητων ανταλλακτικών
ΣΕ ΠΛΗΡΕΣ αδιέξοδο έχουν οδηγηθεί τις τελευταίες μέρες ακόμη και μικρές προμήθειες ανταλλακτικών και αναλωσίμων, τα οποία είναι απαραίτητα για την υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων. Αιτία, η οικονομική αβεβαιότητα η οποία έχει οδηγήσει σχεδόν το σύνολο των εταιριών-προμηθευτών στην απόφαση να αποφύγει την υπογραφή και της παραμικρής συμβάσεως με το υπουργείο Εθνικής Αμύνης. Με δεδομένο ότι ουδέποτε οι πληρωμές του Ελληνικού Δημοσίου υπήρξαν έγκαιρες, οι εταιρίες φοβούνται τώρα ότι όσο η οικονομική κατάσταση δεν σταθεροποιείται οποιαδήποτε παράδοση υλικού εμπεριέχει τεράστιο ρίσκο. Χαρακτηριστικό είναι ότι η αποπληρωμή παλαιοτέρων συμβάσεων καθυστερεί ακόμη και τέσσερα χρόνια, οπότε σήμερα είναι όλοι επιφυλακτικοί.
Αυτή η κατάσταση επηρεάζει άμεσα την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων -και ιδιαιτέρως του Ναυτικού και της Αεροπορίας- που εξαρτώνται από την ομαλή ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας τους. Με τα μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα ουσιαστικά σε αναστολή τα Γενικά Επιτελεία έχουν εκφράσει τον σκεπτικισμό τους για τα επίπεδα ετοιμότητας που θα είναι δυνατόν να διατηρηθούν μετά το έτος 2017. Τώρα η δυστοκία στα προγράμματα υποστηρίξεως προκαλεί κινδύνους για τις επιχειρησιακές δυνατότητες ακόμη και τους επόμενους μήνες.
Είναι αλήθεια ότι η νέα διοίκηση της Γενικής Διευθύνσεως Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων καταβάλλει προσπάθειες για το ξεμπλοκάρισμα όσο το δυνατόν περισσότερων προγραμμάτων. Όμως, ανταπόκριση από τις εταιρίες δεν φαίνεται να υπάρχει.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-05/04/2015)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.