Η «ΤΑΡΙΦΑ» ΓΙΑ ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΣΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ.
ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ ΚΟΤΖΙΑ
«Νεκρά θάλασσα» χαρακτηρίζουν πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές εφημερίδες τη Μεσόγειο, που χωρίς υπερβολή έχει μετατραπεί σε νεκροταφείο ψυχών από τα αλλεπάλληλα ναυάγια με θύματα μετανάστες. Αμέτρητα πλοιάρια φορτωμένα με ανθρώπους από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή προσπαθούν να φτάσουν στις ιταλικές και τις ελληνικές ακτές για να σωθούν από τους πολέμους, το κυνήγι των τζιχαντιστών και την ένδεια. Οι ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου παραμένουν ανοχύρωτες στην είσοδο χιλιάδων ανθρώπων, που διακινούνται από οργανωμένα κυκλώματα δουλεμπόρων με έδρα τη Λιβύη, την Τουρκία, την Τυνησία κ.α.
Ταυτόχρονα, παντελώς αμέτοχες και μουδιασμένες εμφανίζονται οι χώρες του σκληρού πυρήνα της ...Ευρώπης. Έπρεπε να συμβούν οι τραγωδίες των τελευταίων ημερών για να παρακινηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να εξετάσει το Μεταναστευτικό, που αποτελεί το μεγαλύτερο, πλέον πολυσύνθετο και δυσεπίλυτο πρόβλημα των σύγχρονων κοινωνιών.
Το μεγάλο κύμα μετανάστευσης από τη Συρία, τη Λιβύη, την Τυνησία και τις άλλες αφρικανικές χώρες ξεκίνησε μετά την «αραβική άνοιξη». Το 2011, μετά την ανατροπή του δικτάτορα Μπεν Άλι στην Τυνησία, χιλιάδες Τυνήσιοι κατέφθαναν κατά κύματα στην Ιταλία. Μέσω του Έβρου και των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, χιλιάδες πρόσφυγες συνέχιζαν επίσης να καταφθάνουν από το Ιράκ, το Αφγανιστάν και τη Συρία στο ελληνικό έδαφος. Πρωταγωνιστές στη διακίνηση ατόμων είναι Λίβυοι και Τούρκοι δουλέμποροι, αλλά και πολλοί άλλοι εγκληματίες ή και τζιχαντιστές, που αντιλήφθηκαν από νωρίς ότι η καινούρια «μπίζνα», που ξεπερνά σε έσοδα την πορνεία και τα ναρκωτικά παγκοσμίως, είναι το σύγχρονο δουλεμπόριο...
Μέσα σε τρεις μήνες, από τα μέσα Ιανουάριου, έχουν πνιγεί στη Μεσόγειο περισσότεροι από 1.770 άνθρωποι, αριθμός τριάντα φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2014, όπως ανακοίνωσε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΙΟΜ).
Η μεγαλύτερη προσφυγική τραγωδία που έχει καταγραφεί στα χρονικά στα νερά της Μεσογείου είναι το ναυάγιο του αλιευτικού που οδήγησε στον θάνατο περισσότερους από 800 μετανάστες το περασμένο Σάββατο. Ο Οργανισμός Μετανάστευσης φοβάται ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς μπορεί να χαθούν 30.000 ζωές στη Μεσόγειο, αν συνεχιστεί η διακίνηση ανθρώπων με τον ίδιο ρυθμό - ένας μετανάστης ανά δίωρο κατά μέσο όρο.
Η τιμή της «ελπίδας»
Η Ιταλία δέχτηκε 220.000 μετανάστες από τη Βόρεια Αφρική το 2014 και πάνω από 70.000 η Ελλάδα -κυρίως από τη Μέση Ανατολή. Πρόκειται, φυσικά, για εκτιμήσεις, καθώς το κύμα των μεταναστών μπορεί να ήταν πολύ μεγαλύτερο. Στη μεγάλη τους πλειονότητα οι μετανάστες προς την Ιταλία προέρχονται από την Ερυθραία, τη Σομαλία, την Τυνησία, τη Σενεγάλη αλλά και άλλες αφρικανικές χώρες, αφού τα κυκλώματα που δρουν στη Βόρεια Αφρική διακινούν ανθρώπους και από μη εμπόλεμες περιοχές. Η «ταρίφα» για μια θέση στα υπερφορτωμένα σαπιοκάραβα που μεταφέρουν τους μετανάστες είναι στα 2.000 με 3.500 δολάρια. Όσο για το κύκλωμα της διακίνησης ανθρώπων, λειτουργεί σαν οργανωμένο τουριστικό γραφείο, με παραρτήματα στις χώρες «υποδοχής» και σύστημα καταβολής των χρημάτων μέσω διεθνών εταιρειών χρηματαποστολής (π.χ., της Western Union). Οι διακινητές που έχουν συλληφθεί κατά καιρούς από τις ιταλικές Αρχές έχουν αποκαλύψει πως τα «ναύλα» που καταβάλλουν οι μετανάστες διαφέρουν ανάλογα με την απόσταση και το μεταφορικό μέσο, ενώ οι τελικοί προορισμοί είναι η Γερμανία, η Ελβετία, η Νορβηγία και η Γαλλία.
Το ερώτημα είναι τι κάνουν οι Βρυξέλλες απέναντι σε αυτό το σύγχρονο δουλεμπόριο, που ευνοείται από την άνοδο των ακραίων ισλαμικών οργανώσεων στις αραβικές χώρες. Η Ευρώπη τον Νοέμβριο του 2014 αντικατέστησε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης «Mare Nostrum», η οποία είχε σώσει 17.000 ζωές, με το πρόγραμμα «Τρίτων», μια πιο φθηνή επιχείρηση, που αφορά μόνο στη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων και δεν έχει στόχο τη διάσωση. Μετά τα αλλεπάλληλα ναυάγια και τις τραγωδίες, σήμερα, Πέμπτη, συνέρχεται έκτακτη Σύνοδος Κορυφής στις Βρυξέλλες, όπου θα εξεταστούν τα γενικόλογα μέτρα στα οποία κατέληξε το Συμβούλιο Υπουργών:
► Ενίσχυση των κοινών επιχειρήσεων «Τρίτων» και «Ποσειδών», με αύξηση των οικονομικών και άλλων πόρων.
► Καταστροφή των σκαφών που χρησιμοποιούν οι λαθρέμποροι.
► Τακτικές συνεδριάσεις των ευρωπαϊκών οργανισμών Europol, Frontex, EASO και EUROJUST για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τον εντοπισμό των λαθρέμπορων.
► Εξέταση των αιτήσεων για χορήγηση ασύλου στην Ιταλία και την Ελλάδα εντός δύο μηνών από την υποβολή τους.
► Εφαρμογή διευρυμένου πιλοτικού προγράμματος στην ΕΕ για την επανεγκατάσταση μεταναστών σε εθελοντική βάση.
► Δημιουργία προγράμματος για ταχεία επιστροφή των παράτυπων μεταναστών που θα συντονίζεται από τον οργανισμό φύλαξης των ευρωπαϊκών συνόρων, Frontex.
Η ΕΕ εξετάζει επίσης σενάρια για τη σταθεροποίηση της κατάστασης στην εμπόλεμη Λιβύη με τη συνεργασία των γειτονικών της χωρών. Μια πρόταση είναι η αποστολή στην περιοχή πολεμικών πλοίων κατά των λαθρεμπόρων. Πολλοί, ωστόσο, φοβούνται πως ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να αποβεί «μπούμερανγκ», γιατί θα ενθάρρυνε ακόμη περισσότερους Λίβυους να εγκαταλείψουν τη χώρα τους.
0 Κανονισμός του Δουβλίνου
Το βέβαιο είναι ότι απαιτείται νέα ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική. Στην Ελλάδα πληθαίνουν οι φωνές που μιλούν για επανεξέταση των συμφωνιών και κυρίως του Κανονισμού «Δουβλίνο II», που υπογράφηκε στην ιρλανδική πρωτεύουσα το 2003 και ρυθμίζει τους κανόνες για την παραχώρηση ασύλου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Κανονισμός επιβάλλει την επαναπροώθηση των αιτούντων άσυλο στην πρώτη χώρα εισόδου τους στην Ευρώπη και αποτελεί «κόκκινο πανί» για τις χώρες της Μεσογείου που υφίστανται τις μεγαλύτερες μεταναστευτικές πιέσεις. Οι πρόσφατες τραγικές εξελίξεις φαίνεται πως ανοίγουν τη συζήτηση για συνολική επανεξέταση του θέματος.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-23/04-29/04/15)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.